Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
medic

landskapsflagga

Rekommendera Poster

Har blivit med båt för första gången i livet, och undrar nu om det är acceptabelt i dessa kretsar att flagga båten med landskapsflagga eller är det endast den svenska flaggan som får användas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Officiellt är det endast nationsflagga som får föras på fartyg.

Det finns många stollar som har diverse olika flaggor på sina båtar men jag tycker det är en styggelse.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landskapsflagga kan du föra på gösstake eller sejnfall om du har segelbåt.

I aktern har man nationsflagg som redan påtalats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får flagga precis hur du vill på svenskt inre vatten. Med viss reservation för att töntarna i grönt och tönten i slottet klagar om du har en tretungad flagga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, ett himla oskick, som redan nämnts.

Däremot har jag funderat på färgen, den är ju standardiserad naturligtvis, men jag har nya svanska flaggor med varierande blåa nyanser, en mer år det ljusblå hållet, och en rätt mörkblå, möjligen kanske det kan bero på materialet dom är vävda av? 

 

Bohusläns landskapsflagga är så jäkla ful, så den vill jag inte ens använda som hundfilt. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Du får flagga precis hur du vill på svenskt inre vatten. Med viss reservation för att töntarna i grönt och tönten i slottet klagar om du har en tretungad flagga.

Trist attityd mot försvarsmakten.

Det är ingen som tycker att du är häftig för att du skriver så.

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar varje chans jag kan att förlöjliga den skiten. Förväntar mig inte att nån ska tycka det är häftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett, inte på båt men på land, en flagga där det blåa var så mörkt att det nästan var svart, och det gula var mörkt orange. Det såg väldigt underligt ut. Men om flaggan hänger i solen i 30 år blir det nog ganska normala färger till slut...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlöjliga de med röda, blåa och vita ränder istället. Medan de med tretungat ger oss den möjligheten. 

 

 

Till TS: ingen bryr sig nämnvärt om du kommer med en landskapsflagga, men det vore nog första gången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev AndW:

Förlöjliga de med röda, blåa och vita ränder istället. Medan de med tretungat ger oss den möjligheten. 

 

 

Till TS: ingen bryr sig nämnvärt om du kommer med en landskapsflagga, men det vore nog första gången.

 

 

Min farfar gick alltid under landskapsflagg. Bohuslän ftw!

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Jag tar varje chans jag kan att förlöjliga den skiten. Förväntar mig inte att nån ska tycka det är häftigt.

Tråkig inställning, blev du inte antagen?

Du behöver inte svara för du är nu svartlistad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Jag tar varje chans jag kan att förlöjliga den skiten. Förväntar mig inte att nån ska tycka det är häftigt.

 

48 minuter sedan skrev Gundj:

Tråkig inställning, blev du inte antagen?

Du behöver inte svara för du är nu svartlistad.

 

Trodde detta var ett båt-/sjölivsforum... Denna diskussion kan ni flytta till trollfabriken Flashback istället.

 

Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en i vår båthamn som använder denna. Den vänstra varianten.

 

image.png.4d8383f2b1cf971ad0dd4d6ebbc4d2b5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

@Georg_Ohm Den mörkblåa kallas för ”före 1906”; skall vara lite retro. Visst - på en gammal träbåt kan det kännas relevant (har t o m sett en gammal båt med ”sillsalladen” på), men på en plastbåt känns det bara töntigt. 

http://tellusflaggor.se/produkter/svenska_flaggan_fore_1906

 

Sillsalladen finns att köpa nu... Det blir mindre bra när man som minoritet använder den i norra Bohuslän.

 

19 minuter sedan skrev Stan:

Vi har en i vår båthamn som använder denna. Den vänstra varianten.

 

 

Den skånska landskapsflaggan? eller är det signalflagga "R"?

Bild, sillsalladen.

 

 

sillsallad.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

@Georg_Ohm Den mörkblåa kallas för ”före 1906”; skall vara lite retro. Visst - på en gammal träbåt kan det kännas relevant (har t o m sett en gammal båt med ”sillsalladen” på), men på en plastbåt känns det bara töntigt. 

http://tellusflaggor.se/produkter/svenska_flaggan_fore_1906

 

 

Vad är det för skillnad på den före 1906 och dagens? Jag ser ingen....!?

 

"Sillsalladen" du nämner.....är det unionsflaggan du syftar på då, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att föra sillsalladen på båten.

Många Norskar här och kunde bli en kul historisk diskution om alla är på rätt humör.

Men troligen inte värt att chansa.

 

Landskapsflaggor vet jag inte riktigt vad jag tycker om.

Känns inte som vi har någon tradition kring dem och då faller idén lite tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev FIATX19:

Landskapsflaggor vet jag inte riktigt vad jag tycker om.

Känns inte som vi har någon tradition kring dem och då faller idén lite tycker jag.

 

Beror väl på vart man är kanske. I Dalarna vajar landskapsvapnet på fler flaggstänger än vad den svenska flaggan gör.

Men på båtar tror jag det mest är svensk flagga, eller ingen. Vilket kanske kan bero på att det är krångligare att få tag på landskapets flagga än vad det är att få tag på den svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev MarkusF:

 

Vad är det för skillnad på den före 1906 och dagens? Jag ser ingen....!?

 

"Sillsalladen" du nämner.....är det unionsflaggan du syftar på då, eller?

På fråga A svarar jag nyanserna på det blåa och gula är mörkare. 

På B svarar jag ”ja”. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Bohuslän ser man ofta sillsalladen, unionsflaggan, akterut på diverse fritidsbåtar samt på backstugusittarnas flaggstänger.

Det finns en norsk variant, travesti, eller vad det kan tänkas vara, en norsk flagga, tvåtungad, med den svenska insprängd uppe i hörnet, på ungefär samma vis som sillsalladen, kanske hade man en sådan i Norge under unionstiden?

 

Ja Oscar II var ju inte på något direkt bra humör den dagen unionen löstes upp, han var så arg att han åskade... och blixtrade, blixtrar den ene så Oskar II som hovfotografen Aron Jonasson uttryckte sig. Och det var väl göteborgsvitzens ursprung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

På fråga A svarar jag nyanserna på det blåa och gula är mörkare. 

På B svarar jag ”ja”. 

På A svarar vi "Olof Palme" på B vet vi inte och på fråga tre svarar vi "Vitsippa och kamomill".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DasElfbow:

 

Beror väl på vart man är kanske. I Dalarna vajar landskapsvapnet på fler flaggstänger än vad den svenska flaggan gör.

Men på båtar tror jag det mest är svensk flagga, eller ingen. Vilket kanske kan bero på att det är krångligare att få tag på landskapets flagga än vad det är att få tag på den svenska.

Dalarnas landskapsflagga är ju praktisk ombord, riktigt maritim! den har ju två korslagda åror, eller är det paddlar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dalarnas landskapsflagga är ju praktisk ombord, riktigt maritim! den har ju två korslagda åror, eller är det paddlar?

 

Mja, man kunde ju hoppas iaf! Men ska föreställa två pilar 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Mja, man kunde ju hoppas iaf! Men ska föreställa två pilar 😊

Jaha, bra att du pekade ut riktningen där, jag tycke ju det såg ut som åror till Siljans kyrkbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

@Georg_Ohm Den mörkblåa kallas för ”före 1906”; skall vara lite retro. Visst - på en gammal träbåt kan det kännas relevant (har t o m sett en gammal båt med ”sillsalladen” på), men på en plastbåt känns det bara töntigt. 

http://tellusflaggor.se/produkter/svenska_flaggan_fore_1906

 

Den nyare ljusare flaggan presenterades redan 1894 av Oscar Tapp, han tyckte att den svenska flaggan så dyster ut så hittade på en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Den nyare ljusare flaggan presenterades redan 1894 av Oscar Tapp, han tyckte att den svenska flaggan så dyster ut så hittade på en ny.

Jupp - men nu gällande flagglagen kom till 1906 då man slog fast vilka kulörer som gäller. 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bohusläns landskapsflagga är så jäkla ful, så den vill jag inte ens använda som hundfilt

Haha, har du ingen som helst respekt för din hund? Eller du kanske inte ens har hund? :)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behandlat förut kanske, men den gamla vit-blå-gula bohusflaggan är väl fin? Den nya rödblå sommargästflaggan borde förbjudas... 

F9E78ABD-60C4-4F00-8FC4-50D8991BDD35.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den "nya" bohuslänska flaggan tycker jag har bra färger. Det jag vänder mig emot är korset. Den hade varit optimal om de vertikalt stående linjerna hade raderats. Tre liggande fält. Mörkblått för havet, rött för graniten, ljusblått för himlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Jupp - men nu gällande flagglagen kom till 1906 då man slog fast vilka kulörer som gäller. 🙂 

Alldeles riktigt, själv tycker jag den gamla är riktigt fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...