Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jesperbjorling

Utveckling av fender

Rekommendera Poster

Jag upplever bekymmer med att ändra höjden på fendrarna på ett bra sätt. Måste varje gång knyta om knoparna för att anpassa höjden utifrån hamnplatsen. Funderar därför på en lösning och skulle vara tacksamt om ni svarade på marknadsundersökningen här nedan, för att se om det är en produkt som är värd att lägga ned krut på. Tack på förhand!

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScFpiCqT36BXXV-0IrWZ1fdMgm4bJ_8rkEfHl3HDRxY7PFTMA/viewform?usp=sf_link

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllde i hela vägen tills jag blev påmind om att jag måste lämna ut min e-postadress, då slutade jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju enkla replås, som du kan använda vid anläggning. Vill du sedan knopa ihop de, så är det bara att göra det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu framgick ju inte själva idén men gissar att ni inte vill skylta med det här :rolleyes:. Men oavsett så antar jag att ni känner till att det finns ett antal olika lösningar med snabbfästen. I grunden tror jag inte det handlar om att justera höjden fram och tillbaka eftersom de flesta ändå knyter loss sina fendrar helt när man lämnar bryggan. Så det ni far efter är en ny variant av snabbfäste?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slå en fenderknop när det behövs är väl inga problem och linan lär hålla länge. Om man vill finns väl redan flera olika snabbfästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi knyter fendrarna varje gång och att justera knopen är inte svårt.

 

Har fått prova några olika "snabbfästen" och inga av dem har varit smidigare än knopen vi använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gammalt uttryck - kanske lokalt:"En bra båt fendrar sig själv"

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Thallatha:

Det finns ett gammalt uttryck - kanske lokalt:"En bra båt fendrar sig själv"

Eller, varför ska jag ha fendrar, alla andra har ju.

Med Y-bommar är fendrar bara i vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnar man i närkontakt i typ en överfylld gästhamn med andra båtar så bör man hänga ut sina fendrar. Tänk om grannbåten tänkte samma sak att alla andra har fendrar!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Tänk om grannbåten tänkte samma sak att alla andra har fendrar!

De löser det, jag lovar! ;)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det vore smidigt att ha en liten motordriven trissa för varje fender och en manöverpanel vid förarplatsen. När man åker så hänger fendrarna horisontellt längs med relingen. När man närmar sig båtplatsen trycker man på en strömbrytare så firas nederänden ned till vertikalt läge. Sedan kan man finjustera höjden på varje fender för sig med brytarpanelen utan att lämna förarplatsen. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att någon försöker utveckla båtprylar. Se bara till att inte plöja för mycket pengar i det, serierna är nog inte så stora tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Kane, enklare kan det inte bli om man har en pulpit eller motsvarande att hänga fenderhaken på. Håller ni inte med har ni inte heller provat ...:)

 

Image1.jpg

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

En vanlig variant,

 

image.png.d9b1dfd959545068580d79fa364a449f.png

Sådana där har jag också, funkar rätt bra, men det brukar bli en knop för säkerhets skull ändå.

Jag har också slutat att skriva ut epostadressen i olika sammahang, då det brukar resultera i en massa spam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som problemet med att lossa och fästa fendrarna snart är borta.

Fler och fler kör ju med fendrarna fladdrande under gång. Men det kanske är lokalt i Stockholms skärgård.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jesper....

 

...vet du...jag är mer intresserad av någon anordning som flyttar fendrarna ner i akterstuven. Lägger undan reservlinorna å sedan snuskbytten å ankarlinan samt skurborsten å hinken å sedan placerar fendrarna där snyggt å fint  så luckan går att stänga.

Eller så gör jag det jobbet själv men då måste du va med ombord å styra åt mig å ha koll på trafiken å seglen å vinden. Eller om din apparat kan fixa det kanske?

 

Själva knoparna på fenderlinorna slår jag som en blixt å har en "finess" så jag kan bara rycka i tampen å hela linan är loss i handen med bra grepp. Det kan nog ingen  "apparat" slå. Däremot om du kan "finna upp" nån grej så inte gäddnate å näckrosor samt den växt som kallas vattenpest lindar upp sig kring propellern så vore det bra. Jag kan köpa ett exemplar direkt om den fungerar bra.

 

Bästa uppfinningen vore an självdetekterande varnare som piper när en skitstövel närmar sig å som inte begriper ett skvatt om sjön å regler å segelbåtar. Den skulle få stor avsättning antar jag.

😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Jag tycker det vore smidigt att ha en liten motordriven trissa för varje fender och en manöverpanel vid förarplatsen. När man åker så hänger fendrarna horisontellt längs med relingen. När man närmar sig båtplatsen trycker man på en strömbrytare så firas nederänden ned till vertikalt läge. Sedan kan man finjustera höjden på varje fender för sig med brytarpanelen utan att lämna förarplatsen. 

Jag skulle vilja lägga till kameror för att få en 360°-vy a la bilar. Då ser man dessutom vad man håller på med när fendrarna justeras från förarplatsen 🎥

 

Fast tillsvidare håller jag tillgodo med fenderfästet som visats ovan, dock med en knut i tampens ändå så den inte kan åka ur helt och fendern tappas om man missar att göra fast ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan acceptera att fendrarna alltid är fästa i mantåget:

Häng upp fendrarna på mantåget.

Fäst en kort lina med en krok i nederdelen på fendern. När det har kastats loss så fäster man kroken i mantåget så hänger varje fender horisontellt. 

Alternativt fästes linor i nederdelen på fendrarna på babord resp styrbords sida. Spänn upp linorna akteröver när fendrarna inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälpmedel e bra för de som inte kan... 😉 

Men att slå en knop går fort när man kan och inställningsmöjligheterna e oändliga. Och vi vill väl ha mera historier om Far och son/dotter tävlingar om vem som får sin knop färdig först. 

 

Och tillbaka till fenderjustering så kanske det svåraste e att veta på vilken höjd de fungerar bäst i den hamnen man angör inte att fäste dem på den höjden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om långa fendrar, då är höjden aldrig något problem.

Däremot är det antagligen fult ännu bökigare att förvara.

Om man däremot har långa inbyggda horisontella fendrar... så har man en RIB.

 

Fenderknytning är dessutom bra uppvärmning för besättningen inför tilläggning. Så vet man att alla är vakna och redo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju finnas mantåg där knopandet hindras av t.ex. vindskydd runt sittbrunnen. (Och nej, alla har kanske inte en nedre mantågslina som annars vore ett alternativ enligt bilden.)


Nu till knopandets knepiga värld...
Vilken är egentligen den optimala knopen, steken, knuten för detta ändamål?
Själv använde* jag mest med en variant av dubbla halvslaget enligt bilden, första halvslaget normalt men det andra typ skosnöres-ögla. (Vet inte om denna variant har nåt namn men den samlar upp eventuell överskottslängd så man slipper snubbla, dessutom kan man snabbt lösa upp åtminstone det andra halvslaget genom att rycka i ändtåten.)

Så hur gör ni vänner av knopande mer exakt?


*) Skriver här "använde" för  senare köpte jag krokar p.g.a. båtens sittbrunns-vindskydd.
(Den varianten medgav inte enkel höjdjustering och tycks f.ö. inte längre säljas men dessa krokar har funkat till full belåtenhet i många år.)
Ps. Tag varning, borttappade fendrar driver omkring. Tror att alla mina nuvarande fendrar har genom åren bärgats som hittegods på öppna vatten. Ingen av dessa hade plastkrok så vitt jag minns. Så uppenbarligen kan det nog finnas brister i konsten att knyta fast fendrar?

fenderknut.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för allt svar jag fått, ni har varit väldigt hjälpsamma! Första gången jag använt mig av ett forum för att nå ut till folk, och blev häpnad över alla svar jag fått, vilket självklart var väldigt roligt. Ska nu diskutera svaren med mina kamrater så ska vi se om vi kommer fram till något. Återigen stort tack till er som deltagit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borsett från mitt lilla raljerande ovan, lite allvar nu, så har jag tittat på filmen strax här ovanom.

Den allra sista varianten han visar, det är precis så jag gör å gjort sedan jag började segla när jag var 16 bast. Å jag har  hittills inte tappat en fender.

 

Men får jag fråga jesperbjorling, vad har du/ni tänkt er? tänker ni om å skall "utveckla " nått annat istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenderfästen av plast har den olägenheten att de sticker ovanför mantågslinan eller pulpitröret. Med följd att man fastnar med kläderna när man går förbi😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Borsett från mitt lilla raljerande ovan, lite allvar nu, så har jag tittat på filmen strax här ovanom.

Den allra sista varianten han visar, det är precis så jag gör å gjort sedan jag började segla när jag var 16 bast. Å jag har  hittills inte tappat en fender.

 

Men får jag fråga jesperbjorling, vad har du/ni tänkt er? tänker ni om å skall "utveckla " nått annat istället?

 

Den sista använder jag också när jag sätter dem i mantåget. Den går att slå ganska enkelt med en hand dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Så gör jag, inte den på knapen dock, den behöver jag till förtöjningen. 

+1; har också lärt barnen (9+11 år) som numer hjälper till vid tilläggning, och de fixar detta utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, filmen visar ju också dubbelt halvslag.
(Men alltså inte dubbelt halvslag "kring egen part" som jag enligt min tidigare skiss har kört med i alla år.)

Gemensamt är dock att halvslag nummer 2 utförs med "snabb-finessen" instucken ögla, typ skoknut.
Förresten, någon som vet om dubbla halvslag med skoknuts-avslutning har nåt specifikt namn som knop betraktat?

Börjar sakta få kläm på detta nu. Tack för tipsen. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thomas-1:

Förresten, någon som vet om dubbla halvslag med skoknuts-avslutning har nåt specifikt namn som knop betraktat?

Gå till bibblan:

The Ashley Book of Knots

innehåller de 3900 vanligaste knoparna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...