Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kickdown

Halmstad - Lysekil

Rekommendera Poster

Hej,

Sitter hemma i Göteborg utan sjökort 😕

Tänkte köpa en båt i Halmstad och ta den sjövägen till Lysekil.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur långt det är?

Gissar på 100M men skulle vilja veta så jag kan uppskatta tidsåtgång för en planande motorbåt!

Tämker mig att jag håller mig inomskärs där det är möjligt.

 

/Kickdown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag på rutt:
https://kartor.eniro.se/m/NdU8N


Oavsiktligt uppdelad i två sträckor pga felklick. :) Men ca 126 nm den rutten. I praktiken mer, så klart. Räkna med kanske 135 nm genom vattnet. Vissa delar går det inte att köra i planingsfart.

Utanför Göteborg är det speciella zoner där fritidsbåtar inte får åka mer än för att korsa, och då vinkelrätt, med god uppsikt och skyndsamt.

Ett alternativ, som blir lite längre (15-25 nm kanske) men som är mer skyddat från vågor och vind, är att gå på insidan om Tjörn och Orust.


Tidsåtgång beror på båt, förarens vana, väder och exakt ruttval. Men om vi säger 135 nm med 15 knop snittfart så blir det nio timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎17 vid 22:54 skrev raol:

....

Utanför Göteborg är det speciella zoner där fritidsbåtar inte får åka mer än för att korsa, och då vinkelrätt, med god uppsikt och skyndsamt.


....

Jasså gör det det?

Trodde dom bestämmelserna försvann en tid efter freden 1945?

 

Jag har tagit hem en båt från Kungsbackaån till Tjörn en gång, det tog precis hela dagen, vädret var ju bra den gången, men den obefintliga skärgårdsfria sträckan utanför Halland är inte så rolig.

 

"Inomskärs" börjar väl först söder om Göteborgs södra skärgård, någonstans vid Yttre Tistlarna, sedan tar du dig innanför denna skärgården och upp mot Göteborgs hamninlopp. Det som Raol syftar på är "Soth- och Nort Channel" de båda farlederna för större fartyg, som leder in och ut ur Göteborgs hamn. Det är ju inte förbjudet att färdas i dessa, men det känns ibland litet som att åka sparkcykel på en motortrafikled. Om du behöver Diesel köper du det på Styrsö-Sandvik, Donsö, Fotö eller på Rörö, på dessa öar brukar dom ha bra priser.

 

Vidare tar du dig mellan "Öckeröarna" eller mellan dessa och Hisingen mellan outmärkta grund och släckta fyrar upp mot Marstrand. Marstrandsfjorden bereder inga problem, inte nödvändigtvis heller den krokiga farleden utanför Tjörn, välj det stora Jungfruhålet, det är mer sport att ta det lilla, men utan lokal lokalkännedom kan man lätt gå på, var uppmärksam på utprickningen. Här måste du ha sjökort! digitala eller i pappersformat, eller helst båda delarna.

 

Vidare förbi Skärhamn, Kyrkesund och ut på en av de båda Kråkefjordarna mot Orust och Mollösund inomskärs, no problemas. Sedan väljer du en av farlederna upp mot det illa beryktade Kråksundsgap. Väl där är det sedan inga problem att finna leden mot Gullholmen och därifrån ser du Lysekils kyrktorn. bara att sätta fart förbi Islandsberg och "pang på rödbetan"!

 

Om du inte hela tiden vill stanna och fråga dig fram, så skaffar du aktuella sjökort.

Just utanför Tjörn kan det vara snårigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jasså gör det det?

Zonerna finns, Deep water route part (DWR TPT) men det är inte samma regler som för en trafiksepareringszon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då lärde jag mig nåt nytt. Men det är nog klokt att behandla dem på samma sätt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Zonerna finns, Deep water route part (DWR TPT) men det är inte samma regler som för en trafiksepareringszon.

Ja, det går ju lätt  och enkelt att navigera utanför dessa stora och någorlunda djupa farleder och dess dykdalber.

Det var väl förra året som det märkets upp en farled för mindre båtar i väst-ostlig ritning, parallellt med den "södra kanalen" norr om Galterö, Brännö och Rivö, men den har du ingen användning av när du kommer söderifrån.

Och av ren självbevarelsedrift håller man sig gärna utanför, det kan ju komma någon megastor containerbåt från Mearsk, något nästan lika stort kryssningsfartyg, eller Stenas flytande grythundsfria systembolag tiilika nattklubbar som går i tajt tidtabell till Kiel och Fredrikshavn. Det finns väl en "englandsbåt" också, men den är väl numera passagerarlös, Ryan Air har väl tagit över den humana trafiken, även som dess besättning mer har att önska på den humana området.

Någon enstaka vänerskuta passerar väl också kan tänkas.

 

Men passera väster om Skalkorgarnas nedsläckta fyr, numer degraderad till kummel, och välj om du skall gå in om La: Varholmen, eller mot Fotö för att sedan vika av norrut. 

Det finns några 99 meter långa gulfärgade friseglande båtar utan vajer, i tät tidtabell, tjugo i och tjugo över, tätare i rusningstrafik, som man skall hålla undan för också, men dom syns bra och ger utmärkta radarekon, så även det är problemfritt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar drygt 4h från varberg till lysekil utomskärs, och kanske 7-8h inomskärs skulle jag gissa, allt beror lite på hur stor båten är, för det kan ta allt från 1,5h-3h från varberg till gbg, beroende på hur du kan ligga på=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...