Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
riktigadavid

Sot på akterspegeln och svart olja

Rekommendera Poster

Hej

 

Har märkt att motorn börjat sota lite eftersom det blir sot på akterspegeln. Men det ryker inte så mycket så att man kan se det på själva avgaserna. Dock blir oljan väldigt snabbt svart. 

Vad kan det bero på?

 

Några ledtrådar eller som extra information är att maxvarvtalet som jag kommer upp till är ca 2300 rpm. Så det verkar som att propellern är lite för stor. Jag brukar ligga på ca 1700-1900 i machvarvtal.

Nyligen hade jag även problem med att den drog i sig sjövatten när man seglade i grov sjö. Då blev oljan istället grå. Felet var att det kunde lägga sig vatten mellan motorn och vattensamlaren (osäker på det svenska ordet, men waterlock på engelska). Så efter att ha tittat på följande bild 

http://api.ning.com/files/kYkWoLTW4g9a5aiJmIlthzrXL*yKZO4xMQmtObXxBvehV5eX9dhmf3*RzN3lV9f5YGf1rsecUiX0YKnyyAeSbgYS2NOcrlRb/Waterlock.jpg

så åtgärdade jag så att det nu är konstant lutning från motorn ner till vattensamlaren samt försökte göra som en svanhals med avgasslangen. En riktig svanhals fick inte plats, så jag höjde upp avgasslangen så högt det gick på ett ställe. 

 

Motorn går jättebra i övrigt men det oroar mig att den sotar ner akterspegeln och oljan. 

Några idéer på vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala om vad det är för motor så får du bättre svar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Rascal:

Tala om vad det är för motor så får du bättre svar!!!

Bra tänkt! Glömde det.

Det är en Volvo Penta D2 55hk med rak axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag fick problem med att varvtalet inte gick upp på min md2040, den hade då gått ca 1000 timmar. Problemet var då att det hade byggts upp sot i avgaskröken så att avgaserna inte kunde komma ut. Bytte den och problemet var löst. Innan jag bytte denna trodde jag att det var problem med bränsletillförseln. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svart akterspegeln blir beror på hur mycket du kör med motorn. Du kanske har kört mer i år med tanke på det fina vädret?

Att oljan blir svart bevisar att det är en bra olja som löser upp sotet i motorn och håller den ren invändigt så det behöver inte vara tecken på något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får sot på akterspegel och en liten oljefilm på vattenytan när du stannar motorn gissar jag på att spridarna behöver åtgärdas.

Men lite sot blir det alltid så behöver ju inte vara något fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då kanske jag oroar mig i onödan. För motorn hade gått ganska mycket, 33h i sträck, när jag upptäckte sotet på akterspegeln.

Och det var exakt den gångtiden som också gjorde en splirrans ny olja kolsvart. Men om ni tror det är ok så kanske jag bara nojjar. 🙂

Är iväg på långresa så motorn får gärna inte gå sönder nu! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen för stor propeller, motorn går nog för tungt även om du inte använder högre varv. En D2 55 skall varva 3000 varv utan backslag inkopplat innan regulatorn begränsar. Enligt Volvo Penta bör man inte tappa mer än 10 %, alltså bör motorn göra minst 2700 varv på fullgas med propellern inkopplad. Jag har en D2 55 som håller dessa värden och jag kör max 2250 varv och får inget sot. 

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en från Volvo om detta. Han trodde att kolvringarna kunde tagit skada av att jag tidigare fått vatten i oljan. Vad tror ni om den teorin?

 

Ska prata med dom om propellern också, se vad som tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-18 vid 16:01 skrev Ove-T:

Troligen för stor propeller, motorn går nog för tungt

Låter troligt. En överbelastad diesel ryker svart.

Hur verkar det om du kör med lite lägre varvtal? Belastningen minskar snabbt om varvtalet minskas lite. Förhållandet mellan varvtal och belastning är kubiskt dvs dubbla varvtalet = åtta gånger högre belastning.

Ett sätt att kontrollera belastningen är att mäta avgastemperaturen. Ett annat är att mäta bränsleförbrukningen.

Dåliga spridare kan inte uteslutas men börja med att inte belasta motorn så hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske delvis sidospår, svart på akterspegeln. Borsett från ev orsaker till gäggan så har jag löst det på mitt lilla sätt. en lite böjd bli- kylarslang-gummi från skrotbil, lite superlim i hålet i akterspegeln å vips så har inga fula märken numera.

Fast orsaken till beläggningen måste naturligtvis hittas å korrigeras. I mitt fall är det obelastat tomgång som var problemet, enkelt att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...