Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Vinterkonservering motor / färskvatten system?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Lite frågor ang konservering. För motorn och färskvattensystemet.

 

1: Måste det vara 50/50 blandning? kan man inte köra in koncentrerad glykol?

2: Hur många lite använder ni? ( Tänkte köpa en 20L dunk på Swedol)

3: Måste man plocka bort termostaten för att vara säker på att få ordentlig konservering (eller räcker det att varmköra motorn i 15-20min innan?)

4: Funkar det att köra in glykolen med tryck från en ombyggd hink och slang som står på badstegen och ansluten till spolmuffen?

5: Någon speciell glykol man ska använda?

6: Hur tömmer och konserverar ni ert färskvatten system?

7: Kör ni i något antifreeze medel i vattentanken eller suger ni det torrt med våtdamsugare?

8: Hur konserverar ni er toalett?

9: häller ni i glykolblandning i duschen så pumpen får sig en dos?

 

Bör man börja med at göra på detta sätt sedan gå på och köra igenom 20L 50/50 blandning?

 

 

 

Ha en fin dag /Micke

 

 

 

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Ren glykol har inte lika låg fryspunkt som blamdad 50/50.

Så Nej. blanda glykolen till en fryspunkt du tycker är lagom. Förhållandet beror på vilken glykol du använder (finns många olika sorter idag).

2 Jag har liten motor och klarar mig med 6-8 liter.

3 Nej och JA. Nej om startar motorn och låter den gå och har glykolblandningen i en hink under utloppen och låter det cirkulera tills termostaten öppnat ordentligt. Detta funkar troligen bäst på bränsletörstiga bensinare och inte så bra på snåla dieslar som behöver lång tid att bli varma.

Tar du bort termostaten så är du säkrare.

4 Tveksamt. Har du en impellerpump finns risk att du inte får vattnet förbi denna (in i oljan i värsta fall),

5 Är det en gammal motor så är det den gammla klasiska glykolen som är billigast.

Nyare motorer skall ha speciella kylvätskor men det tror jag inte gäller för båtmotorer och konservering.

 

Nu skriver du inte vad du har för motor så jag har svarat gennerellt effter min kunskap.

Jag har antagit att det är en inombordare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kompletterande svar kan underlätta.

  1. Det går naturligtvis att köra in koncentrerad glykol, men vad skulle vitsen vara?
    Bättre att spetsa den utspädda glykolen man samlar upp så funkar den år efter år.
  2. Vad är det för motor?
    Storlek?
  3. Är motorn sjövattenkyld eller färskvattenkyld?
    Jag gissar på sjövattenkyld, men...
  4. Det borde väl funka, men det kan säkert någon annan svara på.
  5. Propylenglykol är inte (så) giftig för djur, så det är väl ett bra val.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Bättre att spetsa den utspädda glykolen man samlar upp så funkar den år efter år.

En god investering är en glykolprovare/refraktometer. Då är det bara att späda till "angenäm styrka och smak"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6. Jag pumpar ut allt vatten ur vattentanken. Sen kör jag med våtdammsugare i tanken och i slangarna och har alla kranar öppna. Sen kör jag våtdammsugaren mot pumparna utan slangar kopplade. Sen kör jag tryckluft genom slangarna. 

7. Nej! Aldrig något giftigt/hälsovådligt i vattentanken. 

8. Glykol i toan, pumpa lite så det kommer i slangar och pump. 

9. Jag antar att du här menar en pump som suger ut vattnet ur det utrymme/den behållare som fylls när du duschar. Jag gör likadant med den som med färskvattentanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har en Mercruiser 5.0l MPI motor från 2002 med Bravo III drev. Så impellern sitter uppe på motorn inte i drevet. 

 

Så som han gör på filmen ovan verkar  vara smidigt, en del säger att det räcker då man får in glykol i hela motorn på det sättet.

 

Jag kommer varmköra motorn med slang och spolmuff tills jag når arbetstemp sen antingen köra med drevsäck alt då med hink. Drevsäcken är ju rätt smidig då jag kan blanda ut glykolen i säcken. Problemet är ju att säcken tar 68L så en 50/50 blandning blir ju 30L glykol.

 

Samt att det blir aningen bökigt att försvara nästan 70L blandad glykol. därav tänkte jag köra med hinken och blanda 20L 50/50 mix och låta säcken ta upp det under så kan jag spara det så sen. Borde ju funka.

 

 

Ang färskvattensystemet så får det bli dammsugare och tryckluft. Frågan är ju bara. Ska man öppna alla kranar direkt och börja dammsuga eller ska man gå slang för slang? Tänkte även låta det vara isär kopplat under vintern alltså lossa alla kopplingar och låta det vara så. Även lossa rens silen under handfat och diskho och låta det vara öppet.

 

/Micke

 

 

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

3. Töm motorn på vatten först innan du kör i glykolen. Sitter avtappningskranar både på block och limpor. Är motorn tömd  innan så behövs varken varmkörning eller borttagning av termostat.

 

mvh. Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev pismo:

Hej.

 

3. Töm motorn på vatten först innan du kör i glykolen. Sitter avtappningskranar både på block och limpor. Är motorn tömd  innan så behövs varken varmkörning eller borttagning av termostat.

 

mvh. Peter 

 

 

Hej.

 

ofasen, har förstått det som att den måste upp i temp så tempgivaten öppnar så man får bakom glykol blandningen där. Är detta vedertaget alltså. Isåfall gör jag ju givetvis sp istället. Låter ju sjukt mycket smidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. 50/50. Blir det kallare än minus 37 eller ens minus 30 förtjänar något att frysa sönder. 

2. 8L

3. Varmkör till drygt arbetstemp och tömmer ur via dräneringsskruvarna. Dubbla soppåsar är lätthanterligt och funkar för mig sen glykolkonservering. 

4. Glykol i dunk på badbryggan och slang från dunken till spolmuffen på drevet. Kör motorn tills det kommer ut och lite till. 

5. Blå etylenglykol från båtbutiken. 

7. Nej. Tömmer ur tanken via duschen på badbryggan. Kör torrt, låter munstycket vara öppet och suger ur sista skvätten med vaccumpumpen jag även har till oljebyte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Bildspel:

1. 50/50. Blir det kallare än minus 37 eller ens minus 30 förtjänar något att frysa sönder. 

- - -

Nej, det kommer inte att frysa sönder ens vid under 37 grader. En glykolblandning har inte den sprängkraften som rent vatten får vid övergången till fast is. Det är därför som även en mer utspädd glykolblandning (som det blir vid utspädningen med det vatten som kan stå kvar i motorn när konserveringen inleds) är ofarlig avseende sprängverkan. Det blir mer som en sörja som är olämplig om du ska använda motorn (t.ex. bilmotor som används året om) men sprängverkan (inom rimliga utspädningsgrader) - nej!

 

Prova gärna med en svag glykollösning i en burk i frysen hemma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lintott:

Nej, det kommer inte att frysa sönder ens vid under 37 grader. En glykolblandning har inte den sprängkraften...

Och även om jag hållit på med konservering en massa år och tycker att jag kan det så känns ändå ditt inlägg lugnande.  😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...