Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Göra rent motorrummet?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Nu är det dax, eller snart dax att plocka upp våra båtar. Med upptagningen medföljer en hel del saker att göra inför vintern och dvalan. En sak kan vara att fixa iordning sitt motorrum så det är rent och snyggt till våren.

 

Jag köpte en Sea Ray Sundancer 240 av årsmodell 2002 med en 5.0L MPI brännare i. Tidigare ägare har skött service osv enl konsten. Men har väl inte brytt sig sådär extremt över hur det ser ut nere i motorrummet. Jag är lite tvärtom. Vill ha det rent och snyggt där nere och kunna öppna luckan utan att få ångest.

 

Så då till trådens innebörd. Hur gör du rent din motor och övrigt utrymme, vad använder du för medel, går det spola rent med vatten, vad ska man tänka på, vad bör man se upp med, osv osv.

 

Kul om vi tipsar varandra och slänger upp en bild på hur ditt motorrum ser ut (gärna före och efter) 

 

Bifogar en bild ikväll när jag tagit en ny på hela utrymmet.

 

 

Ha en fin dag / Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd tänker jag följa, då jag är i samma sits som du: Skitigt mototrrum, som jag gärna vill få ordning.

 

Att det är skitigt i mitt motorrum beror till mycket stor del p g a ett motorbyte där den som skötte bytet inte riktigt brydde sig om hur det såg ut efteråt... En vad jag kallar grottmekaniker med devisen banka. banka, bonk bonk sen är det klart... Det ser för jävligt ut i motorrummet och kölsvinet efter det, mycket olja och mycket skitigt...

 

Så jag följer tråden med stort intresse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stoppar ned högtrycksvättens munstycke, miljövänligt avfettningmedel och kör på med varmvatten, som min högtryckstvätt tål, alla gör inte det. Är försiktig med strålen på slangar, kablar och annat som kan vara ömtåligt. Suger upp tvättvattnet sedan med våtdammsugare, och avslutar med någon liter glykol eller liknande som förhindrar frysning under vintern. Skall iår försöka att höja fören litet så att jag får en avrinning av kölsvinet akterut. Sedan har jag alltid några oljesugsdukar eller sölkorvar i kölsvinet, som byts varje höst eller efter behov. Jo jag suger öven upp litet glykovatten i länspumparna, det verkar som dessa tål det. Och sedan har jag ett litet värmeelement, en frostvakt, under motorn under vintern. Timmarna eller dynget efter denna högtryckstvätt lämnas motorrumsluckan, som utgörs av akterdäckets durk, öppen till det torkat ut.

 

Så gör jag, och det brukar bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter motortvätt bör/skall motorn startas och varmköras ordentligt så att den blir genomvarm och torkar i alla skrymslen och vrår. Att motortvätta på hösten ser väldigt trevligt ut men avfettade rena ytor rostar och korroderar lättare än inoljade. Ett sätt är att spraya motorn och annat efter tvätt med någon tunn olja ex. WD-40 eller 5-56. Jämför gärna med hur militären förr lagrade med vapenfett och vaxat papper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ok, så en rekommendation är då alltså att göra motortvätten till våren? Det låter ju rätt vettigt iofs. Onödigt att fukta ner mer än vad det är. Så får det nog bli. Kommer försöka göra allt så torrt som möjligt innan förvaringen.

 

Polering av skrov och tvätt av motorrum får bli till våren, då jag tänker allt kommer bli dammigt och skitigt inne i en ladugård under vintern ändå. Skrovet får sig en rejäl tvätt nu i höst dock.

 

Men frågan är ju fortfarande, hur gör ni? Kul med tips och Ideér för detta. 

 

Högtrycks tvätt sa någon, vågar man gå lös med den inne i motorrummet verkligen? tycker det är så mycket elektriska saker med kablar osv överallt. Allt från varmvattenberedare, pumpar, autogyro elektronik, powertrim you name it. Hmmm 

 

Bild kommer ikväll.

 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mr_m:

... 

 

Högtrycks tvätt sa någon, vågar man gå lös med den inne i motorrummet verkligen? tycker det är så mycket elektriska saker med kablar osv överallt. Allt från varmvattenberedare, pumpar, autogyro elektronik, powertrim you name it. Hmmm 

 

Bild kommer ikväll.

 

/Micke

 

 

Ja det var jag.

Som alltid med högtryckstvättande skall man ju göra det med förstånd och viss försiktighet.

Som jag skrev undviker jag då kablar, slangar och annat som jag tror kan skadas av högtryckstrålen. 

 

Det jag inte skrev var att jag håller munstycket långt nere i kölsvinet, iofs är mitt kölsvin ganska grunt, men ändå, jag spolar aldrig direkt på motorn. Jag har ju tillgång till tryckluft också, så i samband med att jag tömmer vv-beredaren ordentligt med hjälp av tryckluften, blåser jag även bort en massa skräp som hamnat ovanpå motorn och litet varstans, av outgrundlig anledning samlas det en massa hundhår i motorrummet, konstigt då hunden aldrig är där... men dessa och annat förpassas nedåt i kölsvinet där det då tillsammans med tvättvatten sugs upp med våtdammsugaren. Jag blåser även rent självlänsarna med tryckluften.

 

Det som blir söligt hos mig är den spilloljan som sölas ut vid oljebytet, eller snarare oljefilterbytet. På denna båten/motorn, KAD43, sitter oljefiltret lätt tillgängligt med öppningen uppåt, så det blir minimalt med söl, dessutom bidrar hunden med en hundbajspåse som träs över filtret innan det skruvas loss, och man kan då fånga upp den oljan som annars skulle skvalpats ur. eftersom vår hund är litet större, ingen chihuahua precis, så köper vi hundbajspåsar stl. XL och i dessa får väl ett oljefilter plats.

🐕

 

Förra båtens TAMD 31 hade ett oljefilter som satt horisontellt och dessutom dolt under intercoolern eller om det var under någonting annat, så här famlade man i blindo och sölade mestadels ut hela filtrets volym som kanske var en halvliter eller litet mindre. Då brukade jag innan bytet lägga en oljesugsduk inunder, den tog väl det mesta, men söligt blev det i alla fall.

 

Nåväl, de senaste åren har min båt stått litet lutande framåt, det har inneburit att slagvattnet i kölsvinet runnit förut, i somras luktade det "gammal dieselmotor" i byssan midskepps. Jag lyfte på den fastskruvade durken och fann en del obehagligheter i form av illaluktande olje- och glykolblandad vätska... ja en del hundhår, legobitar, kaksmulor, någon halvt upplöst ostbåge, antenner från räkor samt litet borttappade skruvar och muttrar också... Det som luktade illa hade inte hamnat där om kölsvinet/ hela båten lutat bakåt under vinterförvaringen och föregående motorrumstvätt.

 

Likadant är det med avrinningen från fördäck och gångytor, då jag inte täcker förskeppet så blir det en del så kallad "nederbörd" som samlas ombord på båten. Anledningen är att båten med förskeppet står under min balkong, och där får inte täckställning och presenning plats.

 

Så tänk på det, palla upp båten litet mer under förskeppet, så rinner allt slagvatten och tvättvatten och "eventuell nederbörd" akterut. Både det som samlas inombords och utombords alltså. Det blir en ny litet högre träbock i år att sätta under stäven!

 

Nä jag tvättar gärna motorrummet om hösten, dels då jag innan dess kanske sölat ut en del sotig spillolja, och alla som har dieselmotorer vet att just spilloljan från sådana är extra kladdig och sotig och klibbar fast mer än annan olja i motorrummet, lika bra att ta den när den är någorlunda "färsk" alltså nyutspilld, om den får ligga kvar under vintern blir den näst omöjligt att sanera om våren.

 

Men återigen, brutala hjälpmedel såsom högtryckstvättar använder man med försiktighet och med förstånd, det är lätt att spola sönder känsliga prylar i motorrummet och annorstädes.

Men dom är underbara hjälpmedel då de används på rätt sätt, som att jaga bort grannens huligana ungdjävular med, att sanera gatan efter idioten som haft en läckande VW/Westfalia campingbuss ståendes där i flera veckor... 

 

Ja även de vresigaste ockoupernade havstulipanerna lossnar lätt efter vräkning med turbomunstycket, särskilt lätt efter den första frostnatten.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Som alltid med högtryckstvättande skall man ju göra det med förstånd och viss försiktighet.

Det är väldigt praktiskt och går snabbt. Samma gäller fö kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som Kraftvask är så starkt att det nöter på materialet och mattar ner ytan för "bättre vidhäftning" vid ommålning. Man kan undra om det gäller vidhäftningen av ny smuts också.

Själv använder jag ett känt diskmedel som räcker längre enligt reklamen....Yes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Det låter som Kraftvask är så starkt att det nöter på materialet och mattar ner ytan för "bättre vidhäftning" vid ommålning. Man kan undra om det gäller vidhäftningen av ny smuts också.

Själv använder jag ett känt diskmedel som räcker längre enligt reklamen....Yes

Längre än reklamen?

Upp till 8 veckor.?

Då e de ju falsk marknadsföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att "torrtvätta" mottorrummet i båten. Dels för att det inte finns något damm eller grus som behöver sköljas bort, dels för att det fort blir mycket vatten och skum som sedan måste pumpas/sugas ur om man spolar motorn. 

I bilen är det en helt annan sak, där spolar jag gärna. I båten är det ju bara olja och sot som ska avlägsnas, inget av det gifter sig särskilt bra med vatten. 

 

"Torrtvätten" gör jag med någon billigare variant av bräkleen och en rulle toapapper eller helst torky. Spraya, torka av och släpp ner papperet i motorbaljan/kölsvinet. Allt kletigt blött papper under motorn krafsar jag sen ihop i en plastpåse och lämnar till återbruket som farligt avfall. 

 

Det blir VÄLDIGT rent med minimalt arbete och liten risk att skada något. 

Men som sagt, "kletet" i motorrummet rostskyddar och efter en tvätt med bromsrengöring är det helt fettfritt, så gör det hellre till våren. 

 

Det blöta som kanske hamnat under motorn (vatten/bränsle/olja) samlar jag däremot upp med en barnblöja redan på hösten eller vid behov. Släpp ner den uppåner, gör nåt annat en stund, ta upp den, klart! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång när jag länsat, så har det blivit oljefilm på vattnet. Räcker med några centiliter diesel, till allas förtret.

Några droppar diskmedel hjälper.

 

Nån miljönisse stör sig säkert på detta. Men jag är överygad om att de flesta båtar pytsar ut lite av varje via avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Torrtvättar” motorn med disktrasor och avfettning som får verka i själva motorutrymmet. Tiltar kärran och låter det rinna ut genom dyvikan. Står i en lastbilstvätt med avrinningsränna och hela baletten. 

Torkar rent och torrt med vatten, tvättsvamp och trasor. 

 

Vågar faktiskt inte tvätta motorn med avfettningssprutan/högtryck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som är väldigt effektivt är en "fotogenspruta" som körs med tryckluft. Idag kör jag hellre avfettning än fotogen eftersom det är enklare att bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input. Släng gärna upp lite bilder på era maskiner. Håller på och färdigställer hemma för att baxa in den i hallen. Blir att köra lite glykol till helgen och byta drev olja sen är det klart.

 

Kommer snygga till drevet till våren också, så tips på lämplig färg att måla med tas gärna emot.

 

Bild på pannan:

 

IMG_2848.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite avfettning o ljummet vatten på motor osv är ok tycker jag,

Men det svarta avfällningarna som kommer från remmar och dyl blir bara värre om man försöker ta på det!

Någon som vet ett medel mot just det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att torka med oljesugdukar är grymt bra inte minst på skrivborden Annars använder jag diskemedel på trasor och papper försöker som ngn annan sa hålla det så gott som möjligt.

 

Smutsen i motorrumet är ju det olja och det löser ju inte vatten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte motor förra vintern och hade då ett otroligt skitigt motorrum att fixa.

 

Började med att torka ur så mycket det gick med papper.

Sedan mycket avfettning, borsta med diskborste, skölj med varmt vatten och sug upp med våtdammsugare. Detta upprepades några gånger. 

 

Sedan har jag blivit kär i Biltema Heavy Duty putstrasor! Tar bort allt! Perfekt där man inte vill söla med avfettning och vatten.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/verkstadsinredning/torkrullar/rengoringsservetter-kraftiga-40-st-2000037366

 

 

IMG_1678.jpg

IMG_1848.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev petelars:

Jag bytte motor förra vintern och hade då ett otroligt skitigt motorrum att fixa.

 

Började med att torka ur så mycket det gick med papper.

Sedan mycket avfettning, borsta med diskborste, skölj med varmt vatten och sug upp med våtdammsugare. Detta upprepades några gånger. 

 

Sedan har jag blivit kär i Biltema Heavy Duty putstrasor! Tar bort allt! Perfekt där man inte vill söla med avfettning och vatten.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/verkstadsinredning/torkrullar/rengoringsservetter-kraftiga-40-st-2000037366

 

 

IMG_1678.jpg

IMG_1848.jpg

 

Är motorrummet bara rengjort eller...................?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fylls på i tråden med bilder och tips. Jag kan även tipsa om våtservetter som man använder till barnen. Sjukt effektiva på allt. Brukar göra rent fälgarna på bilen med dessa. Asfalts fläckar lossnar direkt. Så tänkte jag testar i båten. Allt lossnar direkt olja, dammet från remmar osv. 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev toaen:

 

Är motorrummet bara rengjort eller...................?

 

Nu är det målat och en ny motor på plats!

 

IMG_2586.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev petelars:

 

Nu är det målat och en ny motor på plats!

 

IMG_2586.jpg

Snyggt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev petelars:

Nu är det målat och en ny motor på plats!

Att ha så där rent och gott om plats borde vara straffbart! :P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får väl vara lite segelbåtsmotorer oxå...

Ålder när fotot togs 24 år!

Motor_resize.thumb.JPG.161fed6fa599217280a108ca051ce53a.JPG

Motor och drev lyftes ur o och fick en helgenomgång, den första efter 24 år..

Slangar, remmar, topplockspackning, drevbälg mm byttes.

Motorrummet rensades på gammal isolering. Tvättades med båttvätt och finliret med aceton. Småskavanker bättrades med topcoat. Ny motorrumsisolering.

Nu överlever den nog tills den blir 50 år.

(Det var en bra reklambild när båten såldes 😃 )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två ”skålar” av tjock aluminiumfolie, en under motorn och en under backslaget som samlar upp allt spill. Lite svårt att lirka ut dem, men de är ändå engångs. Brukar borsta med en tandborste och dammsuga, ev. torka med hushållspapper eller tygbitar.

A9F8BB3C-B12E-42B7-8F71-71383F5ABCC5.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag har två ”skålar” av tjock aluminiumfolie

Smart! Brukar kallas "Helsingborgspackningar".

Kan ju kombineras med hämtmat från kinarestaurangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-09 vid 13:46 skrev Mr_m:

Kul att det fylls på i tråden med bilder och tips. Jag kan även tipsa om våtservetter som man använder till barnen. Sjukt effektiva på allt. Brukar göra rent fälgarna på bilen med dessa. Asfalts fläckar lossnar direkt. Så tänkte jag testar i båten. Allt lossnar direkt olja, dammet från remmar osv. 👍🏻

Om asfalten lossnar från fälgarna så skall man kanske inte torka ansiktet på barnet!:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CRC Wipes Multi purpose fungerar perfekt till att göra rent motor och motorrum med. Jag gör även rent dreven på våra båtar med sådana servetter. Lite gnida blir det förstås emellanåt men även dreven blir i princip som nya även om de ser ut som sju svåra år vid torrsättning.

 

Jag har dock inte tänkt använda dessa till att torka barnbarnen runt munnen...😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag har dock inte tänkt använda dessa till att torka barnbarnen runt munnen...

Inte ens när de är riktigt fula i munnen? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...