Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
arrebarre

GPS Tracker båt - Båtlarm

Rekommendera Poster

Hej!

Är nyfiken på att veta vad ni andra kör med? Själv kör jag med en GPS Tracker som heter ezTracker PRO 20.

Se nedan länk för info.
GPS Trackers till båt / båtlarm

Jag jobbar med GPS Trackers och har funnit denna bäst för ändamålet speciellt då den har cirka 2-3 års batteritid och man slipper installera och greja med kablar.

Vad kör ni andra med?

 

Redigerad av stavhammar
Tagit bort länkarna eftersom det är lite gråzon efter kontroll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder produkter med gratis spårning som inte gör fulreklam på forum. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Gundj:

Jag använder produkter med gratis spårning som inte gör fulreklam på forum. 

 

Ok, förstår inte riktigt hur det är fulreklam att länka, men i sådana fall har majoriteten här gjort fulreklam. 

 

Är mer än intresserad av att veta vad det finns för alternativ, jag hade t.ex velat ha ett larm med kamera helst, kankse lite overkill. Men hade varit skönt. 

 

En nivåvakt är nästa steg för mig om jag finner ett sådant system till båt, än så länge har jag enbart hittat för andra ändamål.

 

@Gundj Du kanske haft en dålig dag, beklagar detta men försök hålla dig till ämnet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev arrebarre:

 

Ok, förstår inte riktigt hur det är fulreklam att länka, men i sådana fall har majoriteten här gjort fulreklam. 

 

Är mer än intresserad av att veta vad det finns för alternativ, jag hade t.ex velat ha ett larm med kamera helst, kankse lite overkill. Men hade varit skönt. 

 

En nivåvakt är nästa steg för mig om jag finner ett sådant system till båt, än så länge har jag enbart hittat för andra ändamål.

 

@Gundj Du kanske haft en dålig dag, beklagar detta men försök hålla dig till ämnet.

1 timme sedan skrev arrebarre:

 

Du gör reklam för en produkt som du själv säljer.

Om detta är avstämt med forumägaren så är det OK, om inte så är det dåligt forumuppträdande.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev arrebarre:

En nivåvakt är nästa steg för mig om jag finner ett sådant system till båt, än så länge har jag enbart hittat för andra ändamål.

Jag har ett larm från Topkodas med en massa ingångar. En används till nivålarm, en annan till om lastutgången på solregulatorn slår ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Du gör reklam för en produkt som du själv säljer.

Om detta är avstämt med forumägaren så är det OK, om inte så är det dåligt forumuppträdande.

Jaha nu förstår jag vad du menar, men vem har sagt att jag säljer det? 

Jag jobbar inte med försäljning. 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har ett larm från Topkodas med en massa ingångar. En används till nivålarm, en annan till om lastutgången på solregulatorn slår ifrån.

Tack, det är precis något sådant jag letar efter. När du skriver nivålarm, är det en generell produkt som passar enheten oavsett eller måste man köpa något specifikt till topkodas larmet?

 

Edit: Vilken av deras produkter använder du om jag får fråga?

https://www.topkodas.lt/

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev arrebarre:

Jaha nu förstår jag vad du menar, men vem har sagt att jag säljer det? 

Jag jobbar inte med försäljning. 

 

Du skriver ju i första inlägget att du jobbar med gps trackers? Själv har jag en mycket folkilsken rottweiler ombord som bara väntar på att få slita gps-montörer i bitar!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Du skriver ju i första inlägget att du jobbar med gps trackers? Själv har jag en mycket folkilsken rottweiler ombord som bara väntar på att få slita gps-montörer i bitar!

Yes, men det betyder inte att jag säljer dem. 

Jag jobbar med själva tillverkningen och delar, och de används främst till gps trackers osv. :)

 

Ojdå, aldrig förstått varför man uppfostrar sin hund till att vara ilsken. Men förstår din poäng, du kanske inte behöver det lika väl som jag. 

Det enda min gps har gjort är att den i dagsläget larmar när båten "guppar" p.g.a. svall, mest troligtvis de otroligt störiga jetskiförarna som kör alldeles för snabbt i karlbergskanalen... 😕

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev arrebarre:

Edit: Vilken av deras produkter använder du om jag får fråga?

 

Jag har den som heter GTALARM men den verkar nu ersatt med GTALAM2 som har etydligt fler ingångar.

De är inställd så att jag varje dag får ett SMS med batterispänning och temperatur och jag har satt in ett relä så att temp normalt mäts i kylen men i salongen när värmaren går. En utgång har jag för att starta värmaren.

Nivåbrytaren är en sådan här:

 

Nivåbrytare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har den som heter GTALARM men den verkar nu ersatt med GTALAM2 som har etydligt fler ingångar.

De är inställd så att jag varje dag får ett SMS med batterispänning och temperatur och jag har satt in ett relä så att temp normalt mäts i kylen men i salongen när värmaren går. En utgång har jag för att starta värmaren.

 Nivåbrytaren är en sådan här:

 

Nivåbrytare.jpg

Det låter helt otroligt bra. Jag ska sätta mig in i detta, och läsa på lite och så småningom installera ett sådant så jag iaf får batterispänning och vattennivå. :)

Tack för svar @bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev arrebarre:

Är mer än intresserad av att veta vad det finns för alternativ, jag hade t.ex velat ha ett larm med kamera helst, kankse lite overkill. Men hade varit skönt. 

 

Har inte själv testat denna, men tycker det ser ut som en intressant båtlösning gällande övervakning:

 

https://www.dustinhome.se/product/5011077752/arlo-go-mobile-hd-security-camera

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev martinot:

Har inte själv testat denna, men tycker det ser ut som en intressant båtlösning gällande övervakning:

Verkar dyrt.

En variant kan ju vara en ganska billig 4Gkamera som styrs med larmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-17 vid 22:48 skrev martinot:

 

Har inte själv testat denna, men tycker det ser ut som en intressant båtlösning gällande övervakning:

 

https://www.dustinhome.se/product/5011077752/arlo-go-mobile-hd-security-camera

Lite för dyrt enligt mig, speciellt när "tjuven" bara kan plocka med sig kameran... 😕

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, håller med om att den verkar i lite väl dyr för att vara endast en kamera.

 

Dock trevligt att allt sparas automagiskt i molnet (tjuven kommer inte undan även om denne snor själva kameran).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev martinot:

(tjuven kommer inte undan även om denne snor själva kameran

Frågan är ju om det verkligen löser något problem.

En bild på den ev maskerade förövaren?

Strålkastare och sirener är nog effektivare när det gäller att avbryta ett inbrottsförsök.

Mär jag utsattes för inbrottsförsök så gick larmet när tjuven brutit upp låsblecket och skulle öppna luckan. Då stack han och mina skador kostade mig 39kr.

 

Med en kamera är det också viktigt att den bara filmar det man får filma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev bhemac:

Strålkastare och sirener är nog effektivare när det gäller att avbryta ett inbrottsförsök.

Mär jag utsattes för inbrottsförsök så gick larmet när tjuven brutit upp låsblecket och skulle öppna luckan. Då stack han och mina skador kostade mig 39kr.

 

Japp, håller med om det.

 

Har också skaffat ett uppkopplat larm och tänker koppla in det i båten i vinter (tillsammans med alla annan el och övriga prylar).

 

Väntar själv med att skaffa kamera på båten (skall sätta upp på huset hemma utomhus), men tycker att det ändå kan vara ett intressant och bra komplement. Alltid säger en bild/film något åt polisen, andra grannar som sett något och försäkringsbolaget.

 

Går larmet så kan man också verifiera om det är falsklarm, eller äkta innan man själv åker 5 mil, eller ringer polisen.

 

Skall helt klart undersöka detta lite mer (även om jag inte skaffar något nu).

 

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev martinot:

Har man redan Internet på båten så verkar Netgears normala uthomhuskameror ett klart bättre och mer prisvärdt köp.

Jag kan koppla kamera till min Netatmo men tror den tar en del ström. Sen har jag en plan för en kamera i masttoppen, mest för navigation men den kan ju också övervaka.

Det som känns lite lockande är ett mer avancerat larm med flera zoner där man kan aktiver en kamera när en viss zon aktiveras.

Hade jag varit mera utsatt för inbrott så hade jag satsat på landminor, de har en starkt uppfostrande effekt ;)

--

Kameror på huset har jag med möjlighet till inspelning (ej aktiverad). Däremot har jag en monitor på mitt kontor. Detta är väldigt praktiskt, man ser när det kommer besökare, leveranser mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också kört med Topkodas ett bra tag nu.

Hade GTC812 i förra båten, har GTGPS i min nuvarande.

Intressant nog godkände Alandia GTGPS som tracker, så jag fick sänkt försäkringspremie hos dom.

Jag är väldigt nöjd med Topkodas, inget strul alls och lätt att sätta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ottow:

Jag har också kört med Topkodas ett bra tag nu.

Hade GTC812 i förra båten, har GTGPS i min nuvarande.

Intressant nog godkände Alandia GTGPS som tracker, så jag fick sänkt försäkringspremie hos dom.

Jag är väldigt nöjd med Topkodas, inget strul alls och lätt att sätta upp.

Är det batteri back-up på GTGPS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Är det batteri back-up på GTGPS?

Mitt Topkodas larm har det inte. En brist tycker jag.

Min lösning är ett strömsnålt relä som faller när matningsspänningen bryts men kopplar om matningen till larmet så att detta gå på ett 9V batteri. Försvinner matningen så får jag larm om låg spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Mitt Topkodas larm har det inte. En brist tycker jag.

Min lösning är ett strömsnålt relä som faller när matningsspänningen bryts men kopplar om matningen till larmet så att detta gå på ett 9V batteri. Försvinner matningen så får jag larm om låg spänning.

Inga problem för den på 9V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Inga problem för den på 9V?

Nej, larmet fungerar ner till 8V. Nu har jag ingen siren el likn som tjuter när spänningen blir för låg.

Största anledningen till att jag skulle få lågspännings larm är att solregulatorns lastutgång slagit ifrån. Det har dock aldrig hänt.

Gör de inbrott så räknar jag med att det larmet går en bra stund innan tjuvarna hittat och klippt strömkablarna.

Jag har även ett relä som faller om landströmmen bryts. Det har hänt att "vän av ordning" dragit ur landsladden på vintern. Men då tjuter sirenerna och de satte snabbt tillbaka sladden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...