Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kamelkungen

Ryds 23 varför sån bränsleturst?

Rekommendera Poster

Har en Ryds 23DC 2005 i mkt fint skick.

4.3MPI gör 34 knop på gps varvar då 4600. Sitter 4 blad 17tum stigning på. Vi åker alltid 2 vuxna och 2barn i båten minst. Kört 208 distans i år båten har dragit ganska exakt 2 liter per distans. Tycker det känns mycket?  Förstår inte vad som är fel. Har testat en tank o kört 3200rpm en Annan 3550 rpm i marsch fart. Ingen skillnad. När jag tankar och räknar efter är det fortfarande 2 liter per distans som gäller. Trimplanen alltid uppe och optimerar hydrotrim.

 

Motorn gått ca 100 h sedan ny, drar ingen olja eller låter ej konstigt. Går jämt o fint som jag uppfattar det.

 

Blir inte klok på det här, ingen mer som har samma problem?

 

 

Är väldigt tacksam för tips! Något måste gå att göra för att hamna på 1.5 l per distans?? Den ska ju dra 1.3 enligt Ryds !!

Redigerad av Kamelkungen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket väger båten med dig, din fru och dina barn plus all packning?
Prova nu i höst att köra ensam med (nästan) tom tank och all packning borta.

Det är dessa siffror som båttillverkarna publicerar.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen rätt propeller?

Jag når 34 knop på ca 4000 varv, 37 på 4200 ( men då bara med 2 pers och ingen packning). Jag vet att min 21 tum fyrbladig är lite stor, men att ligga på 3200 varv och 26 knop är ruggigt ekonomiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger väl 2100kg minst när vi är ute o kör.

 

15 timmar sedan skrev Baxlaget:

Hur mycket väger båten med dig, din fru och dina barn plus all packning?
Prova nu i höst att köra ensam med (nästan) tom tank och all packning borta.

Det är dessa siffror som båttillverkarna publicerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev gusvo085:

Är det verkligen rätt propeller?

Jag når 34 knop på ca 4000 varv, 37 på 4200 ( men då bara med 2 pers och ingen packning). Jag vet att min 21 tum fyrbladig är lite stor, men att ligga på 3200 varv och 26 knop är ruggigt ekonomiskt. 

 

Intressant! 

Vad är din förbrukning ? Kör du också Ryds 23? Låter intressant med hög stigning är 4200 rpm max ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör en fyrbladig. Större yta ger bättre grepp men också större friktion mot vattnet. Det innebär att din båt drar mer än vad tillverkaren uppger,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kamelkungen:

Är det verkligen rätt propeller?

Jag når 34 knop på ca 4000 varv

Håller med. Är botten beväxt?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp  4200 är max. Och den drar ca 1.65 ( om jag minns rätt, räknade i våras och det var markant lägre mot 1.8 som var med förra 3-bladiga proppen). Kör så gott som alltid 4 pers och semesterpackning. 

En 4- bladig drar mindre än en tre bladig, den ökade friktionen kompenseras med bättre grepp. Sen så är ju beväxning döden! Även lite slem gör skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte ha för stor stigning. Det är inte bra för motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Wot på denna motor är 4200 till 4800 om jag inte minns fel så jag är inte orolig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev gusvo085:

Håller med. Wot på denna motor är 4200 till 4800 om jag inte minns fel så jag är inte orolig....

Sorry! Hade för mig det var 4400 som gällde. Ligger du inom intervallet är du på kartan iaf även om det såklart är bäst att ligga i topp av WOT range...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten igår. Knappt någon växtlighet alls under. Kladdig = ja. Körde en tur innan med 2 vuxna fick upp den i 4500rpm. Gick nästan 35 knop.

 

Funderar:

Skrovets undersida är inte slät. Sitter gammal bottenfärg där. Frågan är hur mycket det gör? Lamminära flödet är ej optimalt. Dock skitjobb att slipa och måla...

 

Motor

Kolla knän så att dom inte rostat igen?

Någon som varit med om det på mercrusier mpi? Sedan dom spjällen i avgasröret som ska hindra havsvatten in i motorn. Kan dom ha kärvat igen?

Ska även kolla stiften.

 

Propeller, enligt propellertrim är 4 blad mer ekonomiskt är 3 blad vad gäller förbrukning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rent pragmatisk fundering: Du kör 200 dM per år och då drar båten 0,5 l/dM för mycket, då blir det 100 liter per säsong, dvs ca 1600 SEK. Det måste väl vara billigare än alla tänkbara åtgärder? Och i storbåtsammanhang är det ju nästan inga pengar !!!

 

Eller är det kortare aktionsradie (dvs hur långt du kommer på varje tank) som är problem ?

 

Eller en tekniskt utmaning som skall lösas ?

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde premiärturen igår med vår nyinförskaffade Ryds 23 DC -2011. Två vuxna och två barn ombord. Vid 25 knop visar Smartcraft instrumentet 37 liter/h vilket borde motsvara ca 1,55 liter per distans (om jag räknat rätt och mätaren stämmer). Ren botten och originalpropp. För övrigt en riktigt trevlig båt😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Körde premiärturen igår med vår nyinförskaffade Ryds 23 DC -2011. Två vuxna och två barn ombord. Vid 25 knop visar Smartcraft instrumentet 37 liter/h vilket borde motsvara ca 1,55 liter per distans (om jag räknat rätt och mätaren stämmer). Ren botten och originalpropp. För övrigt en riktigt trevlig båt😊.

Fast du kan väl inte jämföra dina 1.55 l/dM med trådskaparens. Det är ju det lägsta tänkbara värdet. Troligen det som båttillverkarna prresenteterar. TS har väl tagit sin totala förbrukning och dividerat med antalet körda dM (rätta mig om jag har fel). och då ingår motoruppvärming, det ingår att lyfta upp tvåtonsbåt i planing, körning innan motorn blir riktigt varm, all körning som inte är planing, körning mot vågorna, förtöjningsmaövrar, etc, etc....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Fast du kan väl inte jämföra dina 1.55 l/dM med trådskaparens. Det är ju det lägsta tänkbara värdet. Troligen det som båttillverkarna prresenteterar. TS har väl tagit sin totala förbrukning och dividerat med antalet körda dM (rätta mig om jag har fel). och då ingår motoruppvärming, det ingår att lyfta upp tvåtonsbåt i planing, körning innan motorn blir riktigt varm, all körning som inte är planing, körning mot vågorna, förtöjningsmaövrar, etc, etc....

 

Så är det ju säkert förstås men eftersom alla kör båten på olika sätt så borde det bli mest rätt att jämföra förbrukning vid en specifik fart eller varvtal eller jag kanske tänker fel? Jag får återkomma nästa sommar med lite mer siffror då vi kört lite mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på din Smartcraft. Det är vad din båt förbrukar. Hur andra kör är knappast viktigt här. Dessutom, kan du inte ställa om den så den visar liter per sjömil? Min visar tyvärr bara sjömil per liter dvs hur långt man kommer på en liter bränsle. Skulle vilja ha tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

En rent pragmatisk fundering: Du kör 200 dM per år och då drar båten 0,5 l/dM för mycket, då blir det 100 liter per säsong, dvs ca 1600 SEK. Det måste väl vara billigare än alla tänkbara åtgärder? Och i storbåtsammanhang är det ju nästan inga pengar !!!

 

Eller är det kortare aktionsradie (dvs hur långt du kommer på varje tank) som är problem ?

 

Eller en tekniskt utmaning som skall lösas ?

Det var en mycket bra synpunkt.

Ja det är nog mer den tekniska utmaningen och känslan av total kontroll som jag vill åt här. Sedan är det rätt trevligt att fixa med båten när man känner att det finns tid..😀

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag VP,  men min v6:a drar ca 1,7 l/d vid 22-23 knop 3700-3800 rpm, och båten är både tung och har kraftig bottenvinkel vilket inte borgar för snålhet på bränsleförbrukningen.

Så att försöka hamna på 1,5 liter som är TS önskemål är nog en utopi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat samtliga 6 stift. Ljusbruna och fina. Såg inget konstigt där alls. Så förbränningen är det inget fel på.

 

Slipa botten för att få bättre flöde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slät och fin botten är väl alltid en fördel.

 

Men funderar lite över ditt propellerval då jag själv håller på att byta från original till 4-blad. Skiljer säkert mellan olika propeller fabrikat men 17 tums stigning för denna båt/motor känns lite ovanligt. Kan det göra att motorn varvar för mycket och därmed drar mer soppa? Jag har fått rådet från Marinan att gå ner 1-2 tum från originalproppen 3-blad 21 tum om jag byter till 4-blad. Men jag är ingen expert utan det var en tanke som slog mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2018-09-17 vid 06:59 skrev Kamelkungen:

Tog upp båten igår. Knappt någon växtlighet alls under. Kladdig = ja. Körde en tur innan med 2 vuxna fick upp den i 4500rpm. Gick nästan 35 knop.

 

Funderar:

Skrovets undersida är inte slät. Sitter gammal bottenfärg där. Frågan är hur mycket det gör? Lamminära flödet är ej optimalt. Dock skitjobb att slipa och måla...

 

Motor

Kolla knän så att dom inte rostat igen?

Någon som varit med om det på mercrusier mpi? Sedan dom spjällen i avgasröret som ska hindra havsvatten in i motorn. Kan dom ha kärvat igen?

Ska även kolla stiften.

 

Propeller, enligt propellertrim är 4 blad mer ekonomiskt är 3 blad vad gäller förbrukning.

 

 

 

 

 

 

Stor burk med Lefant paint remover, färgskrapa och 10 timmars jobb så är botten ren. Gjorde det själv i våras med gott resultat. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...