Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

Glasfiberväv

Rekommendera Poster

I Vintras tog jag bort gammal skrovbeklädnad i taket på vår Nimbus 800. Efter borttagningen måla jag med Topcoat med hyfsat resultat.

Jag upplever dock ojämnheter samt att solen lyser igenom plasten.

Jag har funderingar på att limma fast glasfiberväv, sådan som används inomhus. Skulle det funka tror ni och med vad skulle det i så fall limmas upp med.

Kontaktlim kanske? Har sedan en tanke att måla väven med Topcoat.

 

tacksam för input i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt 3 mm skummad PVC. Skruva och/eller limma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går det inte eftersom det är massa konstiga vinklar och skarvar. Dessutom kommer det bli svårt med den typen av skivor vid fönstren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu går det att både vinkla och skarva men det kanske blir för mycket?

Att limma upp målarväv/filt borde gå. Min erfarenhet är hemma och det krävdes mycket noggrann spackling, minsta ojämnhet syntes. Då hade jag ändå satt ett lager renoveringsgips. Sen gick det år kopiösa mängder färg. Men det blir säkert enkelt att måla om ;)

Kanske ska du spackla och slipa. Eller sätta någon form av "förlåtande matta".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för ytmatta tidigare?

Att limma på glasfiberväv, avsedd att limmas på väggarna inne i ett hus, utanpå ny toapcoat och dessutom med kontaktlim, samt därefter måla över det hela med ny toapcoat - det tror jag inte på.

Skall man måla - oavsett vad - skall man ha en bra yta under. Dvs man måste slipa och spackla först och måla sen. Underarbetet är alltid det viktigaste för att få ett bra resultat - och det som många tycker att det är det tråkigaste.

Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" Dvs man gör nåt som inte blir bra och man måste göra om.

Själv skulle jag föredra att slipa till så att ytan blir skaplig slät och klä med en ytmatta. Snyggare och minskar risken för kondens. 

Båten har ju tydligen varit klädd med matta tidigare. Den som gjorde det var bara en människa han med. Det som är besvärligt tar bara lite längre tid och man måste tänka igenom och ha en plan - även för detaljer.

https://thallatha.blogspot.com/2010/04/super-marina.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...