Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Vattentankmätare bayliner

Rekommendera Poster

Köpte en bayliner 2855 -95 nu på hösten.

Vill montera någon form av mätare på vattentanken. Men hur?

När man kliver ner i ruffen så har jag två steg, i det sista steget ser jag vart slangen från påfyllning går in i tanken. Men vart kan man öppna mer för att komma åt själva tanken? Sitter just nu i båten och funderar om man måste riva bort hela golvet! Tänkte en enkel lösning med dom här puckarna som man kan sätta på utsidan alt komma åt tanken och montera nivågivare uppifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv då jag har löst det!

Gobius vattentankmätare med 3 puckar monterat. Var orolig att puckarna skulle hamna för nära varandra samt enligt instruktionerna så måste dom sitta minst 7 cm från kanterna och slanganslutningarna. Kan säga att jag gjorde en chansning och monterade dom väldigt nära anslutningar/kanterna och det lirar ändå. Har tömt och fyllt upp 5 gånger nu, inga problem, ser alla nivåer. Blir nog Gobius till septitank också med 3 puckar.

Kan varmt rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan varmt rekommenderas.

Förbaskat, ytterligare en sak på önskelistan.

Min vattentank har varken mätare eller hål. Tanken är rostfri så det är inte helt enkelt at ta hål men det går. Svårare är att städa efteråt med spån, skärolja mm. Dessutom är jag lat.

Gobius har funnits i några år och verkar fungera.

Hade tankens utgång suttit i botten så hade jag satt en "ståndrör" i form av en bit genomskinlig slang, så har jag hade det i andra båtar, enkelt och pålitligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Förbaskat, ytterligare en sak på önskelistan.

Min vattentank har varken mätare eller hål. Tanken är rostfri så det är inte helt enkelt at ta hål men det går. Svårare är att städa efteråt med spån, skärolja mm. Dessutom är jag lat.

Gobius har funnits i några år och verkar fungera.

Hade tankens utgång suttit i botten så hade jag satt en "ståndrör" i form av en bit genomskinlig slang, så har jag hade det i andra båtar, enkelt och pålitligt.

Problemet för mig är att dom byggde tanken först, sedan båten runt den. Sitter helt inkapslad. Har sökt på amerikanska forum och det går INTE att få ut tanken utan att riva hela ruffen. Golvet ligger helt dikt emot tanken så därför är en nivåmätare ovanför helt uteslutet. Som sagt var, helt nöjd med dessa puckar, köpte den senaste modellen. Tydligen finns det olika men med äldre programvara (mindre inställningar som hur ofta dom ska kolla osv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så. Skittanken ska få Gobius. Seasea hade rea, 1799kr mot normalt 2490kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Då så. Skittanken ska få Gobius. Seasea hade rea, 1799kr mot normalt 2490kr.

Bra där! Köpte samma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...