Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Yakobi

Byte från tmd40a till en Tamd41a

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min VP tmd40a från -82 med ms3 backslag har börjat krångla något och jag tänkte byta till en Tamd41a. 

 

Dock är det nog en Aqad41a då det är drev monterat idag.

 

kan jag använda mitt ms3 backslag eller måste jag hitta ett ms4? 

 

Samt måste jag ha en annan sprängkåpa än den som sitter på idag? Kan jag använda den sprängkåpa som sitter på min nuvarande tmd40a?

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med sådana som säger att jag måste byta. Men även hört motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan ju en detaljerad beskrivning från var och en av dem vara på sin plats. Har du jämfört?
Är det rimligt? Vad säger deras kollegor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Yakobi:

Hej!

 

Min VP tmd40a från -82 med ms3 backslag har börjat krångla något och jag tänkte byta till en Tamd41a. 

 

Dock är det nog en Aqad41a då det är drev monterat idag.

 

kan jag använda mitt ms3 backslag eller måste jag hitta ett ms4? 

 

Samt måste jag ha en annan sprängkåpa än den som sitter på idag? Kan jag använda den sprängkåpa som sitter på min nuvarande tmd40a?

 

Tacksam för svar.

 

Vad säger Du när Du med möda och plånbokens jämmer har lyft i 41:an, kört någon säsong och upptäcker att transmissionen gör precis som Din gamla 40:a, den börjar djävlas när det absolut inte passar?

 

Ska vi hålla en slant på att Du biter Dig i tungan för att inte väcka hela Din omgivning och mellan tänder väser: "Varför bytte jag inte backslaget då när jag ända hade ur motorn?"

 

Byt backslaget, det är ju 36 år gammalt och reservdelshyllorna är inte lika fyllda med reservdelar som de var en gång i tiden. Eller varför inte vänta in lämpligt villebråd, ett komplett kit med motor och backslag. Du har ju troligen några månader på Dig att lura på marknaden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tänkte jag med! Så jag började ringa runt som en galning i jakt på ett ms4 backslag. Svaret jag fick tillslut som fick mig att sluta leta var att dom inte gått att få tag på på 5 år... senast han hörde någon som fick tag på ett hittade ett i Portugal. Så självklart hade jag gärna byt. Men frågan återstår om det går att använda mitt gamla!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en firma som ser ut att sälja bl.a ms4, ms5 backslag i Göteborg. Blocket, båttillbehör. Kontaktat dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davids mekaniska antar jag att du syftar på!? Dom hade inga för tillfället.

 

många som rekommenderat dem i mitt sökande. Verkar vara en av få som håller på med gamla VP saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är ett modernare backslag som oxå hade passat... men min kunskap brister. Vet någon ett modernare backslag som passar så vore ju det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du känner för det kan Du lyssna med Fredrik (f.d. Drevia) på MarinExpress i Lysekil. Han har emellanåt minnen från svunnen tid i sina hyllor. För övrigt vet han en hel del...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om Du känner för det kan Du lyssna med Fredrik (f.d. Drevia) på MarinExpress i Lysekil. Han har emellanåt minnen från svunnen tid i sina hyllor. För övrigt vet han en hel del...

Kan bara hålla med. Och han är väldigt serviceinriktad!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrauliskt backslag HS1 passar, haft det själv på tamd41. Fina backslag men dem är inte gratis. Tror även HS45 passar men är helt säker.

Hoppas du hittar något passande.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill bli impopulär i hamnarna, ska man nog inte köpa en 41-A motor. De ryker något fruktansvärt när de är kalla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner en kille som trimmar en BMW-motor till drygt 600 hästar och sedan använder en Volvo-växellåda till det i en bil. Allting går.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Baxlaget:

Känner en kille som trimmar en BMW-motor till drygt 600 hästar och sedan använder en Volvo-växellåda till det i en bil. Allting går.

 

 

Allting går utom tennsoldater.

 

Getrag 262 i båt...? Nä, nu är vi riktigt off-topic. Jag tror nog att den växellådan som Din bekante använder är en Getrag 262 eller 265. Den fanns även på ett antal BMW-modeller, bl.a. vissa BMW 528. På Volvo kallades den M51 och fanns i två versioner, dels i Volvo 260-serien med manuell låda och dels en tävlingsversion som satt i 240Turbo gr A. I 240 Turbo Gr A kallades lådan dogleg och hade ettan ner till vänster. Har man en sådan guldklimp skräpandes i garaget är det bara hissa priset och ut på Blocket.

 

Ursäkta TS men det glada 80-talet dök upp i hjärnan. In i skamvrån... 🤐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 12:20 skrev Rollen:

Om man inte vill bli impopulär i hamnarna, ska man nog inte köpa en 41-A motor. De ryker något fruktansvärt när de är kalla. 

Min bryggranne har till och med två  TAMD41:or i sin Princess, och de ryker inte mer än nån annan. Volvomotorer ryker alltid, fråga vilken chaufför som helst, som kör Scania :lol:

Min TMD40 rykte så det sved i ögonen, men efter spridarna fixades var det slut med det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kronvik:

Min bryggranne har till och med två  TAMD41:or i sin Princess, och de ryker inte mer än nån annan. Volvomotorer ryker alltid, fråga vilken chaufför som helst, som kör Scania :lol:

Min TMD40 rykte så det sved i ögonen, men efter spridarna fixades var det slut med det.

 

Det är specifikt -A som är känd som dimbildare. Övriga modeller är inte sådana, och det är säkert det som din bryggranne har i sin Princess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-16 vid 10:10 skrev IngemarE:

Det är specifikt -A som är känd som dimbildare. Övriga modeller är inte sådana, och det är säkert det som din bryggranne har i sin Princess.

Det är möjligt. Troligen är 40:orna ännu värre, och Volvo har gärna rykt en del. Jag körde betongbil på 90-talet, och min kompis körde med en Volvo N10 som rykte något fenomenalt. Det rann till och med ett slags svart tjära ner längs det stående avgasröret. På Volvo hittade de inga fel...

Inte mycket miljötänk i Finland i början på 90-talet, det fanns inte ens blyfri bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Blev det byte av motor? Intresserad av att höra dina erfarenheter då jag funderar på samma sak.

 

Mvh Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...