Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marklin

Spricka i gelcoat vid båtköp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Startar ny tråd för detta, då diskussionen gled lite från ämnet i en annan tråd :) 

 

Jag tittade på en båt igår som jag avser köpa, men det visade sig att den hade en spricka i gelcoaten på ena fribordet. Lite bakgrund - det är en Beneteau av årsmodell 2012 sjösatt 2013, två ägare varav båda av allt att döma verkar vara rekorderliga personer. Inga kända grundstötningar och sparsamt använd av åtminstone nuvarande ägaren. Epoxibehandlad 2014.

 

Båten finns i Luleå där det såvitt jag kan se finns någon godkänd besiktningsman. Hur rekommenderar ni att jag fortsätter? Alla indicier pekar på att den här båten borde vara välhållen, och förefaller också vara det i övrigt.

 

Bifogar bild på dels sprickan och dels området på båten det rör sig om. Vore oerhört tacksam för svar och input på detta!

 

 

 

0BA0DB05-770D-4A8C-A7C6-C11C75D9E7BB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid svårt att se på bilder hur det egentligen ser ut. 

På första bilden tycker jag det ser ut som om sprickan går från fönstret i en båge åt vänster hela vägen ner till bildens vänstra nedre kant. 

Det ser också ut som om någon försökt laga något precis mellan fönstret och dekorlinjen, alternativt så är det orsaken till sprickan. 

Oavsett anledning tycker jag detta ser illa ut. Sprickan ser ut att vara lång och skulle kunna påverka hållfastheten i skrovet. Det sitter dessutom ett vant precis där. 

Är skadan orsakad av en smäll på den punkt som ser ut att vara lagad så var den förmodligen kraftig. 

Är det istället en mindre skada som blivit lagad så har skadan blivit värre och värre med tiden. 

I bägge fallen skulla jag dra öronen åt mig. 

Men jag kan ju ha fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en spricka? Ser mera ut som en lagningsskarv. Dvs åtminstone att ytskiktet har undermåligt finish. OM det nu är en gammal skada så lite konstigt att det inte har gjorts en snyggare/bättre rep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om resten av båten är ok så skulle detdär inte skrämma mej.

Ville jag vara 100% går det väl att plocka loss saker på insidan av båten för att se.

Tror inte det är nån risk att båten skulle typ gå av vid eller så sprickanvisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger säljaren om detta?

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Det är ingen lagning mellan dekal och fönster, det är en reflektion av ljuset. Så området är inte lagat, ej heller sprickan. För en spricka är det, men frågan är hur djup/allvarlig/förvärrande/i behov av lagning den är. 

 

Säljaren menar att den varit där under alla hans fyra år som ägare. Av allt annat att döma har jag ingen anledning att misstro honom. 

 

Det är alltså inget gammalt hemmabygge från 80-talet det är frågan om, det är en förhållandevis ny Beneteau med bra historik. Kan en besiktningsman utföra en besiktning på distans med mobila verktyg till hjälp, för det har säljaren erbjudit (att bistå med bilder/videos/facetime etc) om det är något jag känner mig osäker på? Det fanns tydligen ingen besiktningsman i regionen såvitt jag kunde se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att utifrån dessa bilder bedömma om denna spricka i gelcoaten kan leda till framtida problem. Sprickan kan ha uppstått av en hård stöt vid tillägning mm eller möjligen beroende på spänningar i skrovet i samband med segling och/eller uppspänning av riggen.

 

Hur ser det ut på insidan bakom klädseln, är glasfiberskrovet intakt?

Kan sprickan ge upphov till läckage runt fönstret, främst under segling?

Hur ser infästningen till vanten ut. Kan den ha påverkat denna spricka?


Att laga en spricka i gelcoaten går att göra men kan det fortfarande vara ett problem med skrovet så att sprickan återkommer? I så fall kanske även skrovet behöver förstärkas. Hur ser det ut på andra sidan av båten. Finns det antydningar till spricka även där?

 

Även en besiktingsman har nog svårt att på distans göra en riktig bedömning.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Det är svårt att utifrån dessa bilder bedömma om denna spricka i gelcoaten kan leda till framtida problem. Sprickan kan ha uppstått av en hård stöt vid tillägning mm eller möjligen beroende på spänningar i skrovet i samband med segling och/eller uppspänning av riggen.

 

Hur ser det ut på insidan bakom klädseln, är glasfiberskrovet intakt?

Kan sprickan ge upphov till läckage runt fönstret, främst under segling?

Hur ser infästningen till vanten ut. Kan den ha påverkat denna spricka?


Att laga en spricka i gelcoaten går att göra men kan det fortfarande vara ett problem med skrovet så att sprickan återkommer? I så fall kanske även skrovet behöver förstärkas. Hur ser det ut på andra sidan av båten. Finns det antydningar till spricka även där?

 

Även en besiktingsman har nog svårt att på distans göra en riktig bedömning.

 

 

Tack för input, tycker dina frågeställningar är kloka. Jag behöver bara svaren på dem :) 

 

Att sprickan kan ha uppkommit vid en stöt vid tilläggning är ju en möjlighet förstås. Nuvarande ägare har enligt egen utsago varit snäll med riggen och inte spänt alla stag maximalt, den har heller inte varit kappseglad/seglad hårt.

 

Insidan är troligen beklädd, men säljaren ska se om det går att ta lös den för att se om sprickan gått igenom. Säljaren nämner inget om att sprickan ska ha utgjort ett problem eller tagit in vatten alls. Infästningen till vanten kan jag be honom kolla närmre, men jag såg inget uppenbart där. Återigen, riggen har spänts med måtta. På andra sidan finns inget spår av liknande skada.

 

Modellen har gjorts av Beneteau i lite olika versioner och utföranden men med samma skrov sen 26 år tillbaka såvitt jag kunnat läsa mig till, det bör vara en båt/konstruktion som är så välbyggd den kan vara. Eller resonerar jag galet?

 

Har engagerat en besiktningsman som efter att ha fått den beskriven muntligt för sig på en gång sa att det är ingen fara, sprickan är med god marginal över vattenlinjen. Har skickat bilderna till honom också, avvaktar svar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev marklin:

Nuvarande ägare har enligt egen utsago varit snäll med riggen och inte spänt alla stag maximalt, den har heller inte varit kappseglad/seglad hårt.

Det är inte "snällt" mot riggen att inte sätta an alla vant och stag maximalt enligt instruktionerna, tvärt om. Det är som att inte dra åt en skruv ordentligt för att vara "snäll" mot det man skruvar ihop.

 

Nu tror jag inte att den löst ansatta riggen är orsak till sprickan, men det kan ev. vara så att skadan blir värre med en löst ansatt rigg.

 

33 minuter sedan skrev marklin:

Modellen har gjorts av Beneteau i lite olika versioner och utföranden men med samma skrov sen 26 år tillbaka såvitt jag kunnat läsa mig till, det bör vara en båt/konstruktion som är så välbyggd den kan vara. Eller resonerar jag galet?

 

Har engagerat en besiktningsman som efter att ha fått den beskriven muntligt för sig på en gång sa att det är ingen fara, sprickan är med god marginal över vattenlinjen. Har skickat bilderna till honom också, avvaktar svar där.

Det är säkert inget fel på grundkonstruktionen, men det hjälper ju inte om den är skadad. Jämför vindrutan på bilen. Utan stenskott håller den evigt länge, men börjar en spricka breda ut sig så fortsätter den.

 

Om sprickan är över eller under vattenlinjen är inte viktigt, det viktiga är om sprickan är i laminatet. Är den i laminatet kommer den att fortsätta breda ut sig precis som sprickorna i vindrutan.

 

39 minuter sedan skrev marklin:

Insidan är troligen beklädd, men säljaren ska se om det går att ta lös den för att se om sprickan gått igenom.

Är det inte en sandwishkonstruktion, dvs. laminat på ömse sidor om ett distansmaterial? Distansmaterialet kommer då att hindra sprickan från att sprida sig i djupled till insidan, men det är klart att om skadan en gång uppstod genom en kraftig stöt kan ju insidan också blivit skadad.

 

En möjlig lösning kan vara att ni kommer överens om ett pris för båten som om den är hel och skriver ett kontrakt där säljaren ska stå för ev. kostnader för att laga en ev. spricka i laminatet (inte gelcoaten). Säljaren är nöjd för att båten är såld och du är nöjd för att du köpt båten, men slipper riskera att stå för reparationskostnaderna.

 

Sedan låter ni ett varv åtgärda sprickan under vintern. Är det bara en gelcoatskada kommer det att kosta dig kanske 10 000:- kronor som mest, troligen mindre. Är det en skada i laminatet så blir din del av kostnaden själva ytskiktet och resten betalar säljaren.

 

Mackey 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är inte "snällt" mot riggen att inte sätta an alla vant och stag maximalt enligt instruktionerna, tvärt om. Det är som att inte dra åt en skruv ordentligt för att vara "snäll" mot det man skruvar ihop.

 

Nu tror jag inte att den löst ansatta riggen är orsak till sprickan, men det kan ev. vara så att skadan blir värre med en löst ansatt rigg.

 

Det är säkert inget fel på grundkonstruktionen, men det hjälper ju inte om den är skadad. Jämför vindrutan på bilen. Utan stenskott håller den evigt länge, men börjar en spricka breda ut sig så fortsätter den.

 

Om sprickan är över eller under vattenlinjen är inte viktigt, det viktiga är om sprickan är i laminatet. Är den i laminatet kommer den att fortsätta breda ut sig precis som sprickorna i vindrutan.

 

Är det inte en sandwishkonstruktion, dvs. laminat på ömse sidor om ett distansmaterial? Distansmaterialet kommer då att hindra sprickan från att sprida sig i djupled till insidan, men det är klart att om skadan en gång uppstod genom en kraftig stöt kan ju insidan också blivit skadad.

 

En möjlig lösning kan vara att ni kommer överens om ett pris för båten som om den är hel och skriver ett kontrakt där säljaren ska stå för ev. kostnader för att laga en ev. spricka i laminatet (inte gelcoaten). Säljaren är nöjd för att båten är såld och du är nöjd för att du köpt båten, men slipper riskera att stå för reparationskostnaderna.

 

Sedan låter ni ett varv åtgärda sprickan under vintern. Är det bara en gelcoatskada kommer det att kosta dig kanske 10 000:- kronor som mest, troligen mindre. Är det en skada i laminatet så blir din del av kostnaden själva ytskiktet och resten betalar säljaren.

 

Mackey 

 

Tack Mackey! Det är förstås en variant att avtala om att dela upp kostnader för att laga en eventuell laminatskada. Håller med om resonemanget med att det inte är bra om det finns en skada trots en bra konstruktion, det jag inte förstår är när den här eventuella skadan ska ha uppkommit när alla indicier i övrigt pekar på att båten haft ett rätt snällt liv hittills.

 

Jag fick nu på eftermiddagen bilder och video på insidan av glasfiberskrovet, med klädseln borttagen. Inget spår av spricka där, ej heller vid röstjärnens infästning varken på utsidan eller insidan av skrovet. Allt ser ut att vara i sin ordning, även om det precis som du skriver inte går att dra några slutsatser om det yttre glasfiberskrovets skick precis vid sprickan.

 

Vad skulle en besiktningsman kunna titta på här? Lek med tanken att jag engagerar en besiktningsman som tittar på endast den här biten, i övrigt är jag rätt säker på att båten är i gott skick. Hur gör besiktningsmannen den här kollen? Är det fuktmätning som gäller då? Och hur går den till? Jag har svårt att tro att säljaren samtycker till att göra några vidlyftiga ingrepp i konstruktionen för att undersöka det här. Gissar att man mäter fukthalt med hjälp av någon slags sensor? Är det förhöjd fukthalt i det området så talar det för att sprickan är genomgående första skrovlagret, och vice versa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kunde kanske skrapa bort gelocoaten och titta på glasfibern. Men då vill nog kanske säljaren vänta på annan köpare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske helt har missförstått något. Förlåt mig isf. 

Men, det finns en otrolig mängd fina och välskötta båtar på marknaden till priser som gör att de flesta har råd att köpa dem. Men de förblir osålda. 

Vad är det som gör att just den här båten är så markant mycket bättre än alla de andra?

Det är otroligt lätt att köpa båt med hjärtat och i viss mån måste hjärtat vara inblandat men i detta fall säger jag bara: Gå vidare till nästa objekt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är inte ofta just den här modellen blir till salu, av allt att döma kan affären inte bli bättre om den här sprickan inte är ett konstruktionsproblem utan endast ytligt. Därför vill jag utröna vad det är och vad det kan innebära om det är så att det är en allvarlig skada. Det finns inget annat objekt att gå vidare till för mig och har heller inte gjort så länge jag har tittat, vilket är under ett par år.  Med det sagt kommer jag naturligtvis inte köpa ett objekt som måste repareras till överpris. Så mer fakta i målet är vad som önskas, helt enkelt :)  Men tackar förstås för klok synpunkt, det är nog bra att hålla känslorna utanför en sån här process!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter det om du knackar på skrovet runt skadan? Skiljer sej ljudet mot om du knackar på andra ställen på skrovet? Om det inte låter lika "stumt" (svårt att beskriva) runt skadan som på övriga delar så finns det anledning att tro att underliggande laminat är skadat. Annars är det nog som andra skriver bara en kosmetisk spricka i gelcoaten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev marklin:

Problemet är att det är inte ofta just den här modellen blir till salu, av allt att döma kan affären inte bli bättre om den här sprickan inte är ett konstruktionsproblem utan endast ytligt. Därför vill jag utröna vad det är och vad det kan innebära om det är så att det är en allvarlig skada. Det finns inget annat objekt att gå vidare till för mig och har heller inte gjort så länge jag har tittat, vilket är under ett par år.  Med det sagt kommer jag naturligtvis inte köpa ett objekt som måste repareras till överpris. Så mer fakta i målet är vad som önskas, helt enkelt :)  Men tackar förstås för klok synpunkt, det är nog bra att hålla känslorna utanför en sån här process!

Vettiga trailerbara båtar dräller det inte av så jag förstår dig fullt ut. Jag vet inte var i landet du bor, men har du sökt utomlands? Danmark? Norra tyskland? Norra Polen? Den är ju trots allt trailerbar och resor kan man korta av genom att åka färja. Jag åkte 160 mil för min Litorina, men då bor jag ju avigt till ur just båtköparperspektivet (annars är det förstås centralt 🙂 ) .

 

Nils Nobbing

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev moggep:

Hur låter det om du knackar på skrovet runt skadan? Skiljer sej ljudet mot om du knackar på andra ställen på skrovet? Om det inte låter lika "stumt" (svårt att beskriva) runt skadan som på övriga delar så finns det anledning att tro att underliggande laminat är skadat. Annars är det nog som andra skriver bara en kosmetisk spricka i gelcoaten.

 

 

Det är något att testa, förstås! Nu befinner jag mig 90 mil från båten och kan inte kvista dit och känna på den, men det kanske går att lösa. Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Vettiga trailerbara båtar dräller det inte av så jag förstår dig fullt ut. Jag vet inte var i landet du bor, men har du sökt utomlands? Danmark? Norra tyskland? Norra Polen? Den är ju trots allt trailerbar och resor kan man korta av genom att åka färja. Jag åkte 160 mil för min Litorina, men då bor jag ju avigt till ur just båtköparperspektivet (annars är det förstås centralt 🙂 ) .

 

Nils Nobbing

Precis, den båttypen är vanligare nere i Europa, men där är också prisbilden en annan som ganska markant hade höjt inköpspriset för min del. Sen är jag en sån som lägger stor vikt vid att försöka greppa båtens historia, vilket jag tror blir svårt när 'en ska utomlands och handlar. Men där kanske jag generaliserar? Det är i vart fall inte aktuellt för min del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att väga upp lite så kan jag väl påstå att det alltid går att laga en plastskada.

Om jag gissar igen så bör det inte kosta mer än 30 000:- kronor kan man tänka.

 

Nu har det ju varit svårt att se hur stor/lång sprickan är, men jag har mycket svårt att tro att det skulle kosta mera.

 

Pruta 30 000:- pga sprickan så tror jag du är hemma.

Blir det väldigt mycket billigare och samvetet kallar så kan du ju skuicka tillbaks en summa till säljaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga...

 

En spricka i gelcoaten som uppkommit vid tryck på exvis ett räcke(ni vet, de spindelnätssprickor man ofta ser). Är dessa enbart ett kosmetiskt problem eller behöver man oroa sig för vattenintrång?

 

Vi pratar nu däck/överbyggnad, så inget nära vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett ämne för en egen tråd...ta bilder och skapa ett nytt ämne.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 14:23 skrev Mackey:

För att väga upp lite så kan jag väl påstå att det alltid går att laga en plastskada.

Om jag gissar igen så bör det inte kosta mer än 30 000:- kronor kan man tänka.

 

Nu har det ju varit svårt att se hur stor/lång sprickan är, men jag har mycket svårt att tro att det skulle kosta mera.

 

Pruta 30 000:- pga sprickan så tror jag du är hemma.

Blir det väldigt mycket billigare och samvetet kallar så kan du ju skuicka tillbaks en summa till säljaren.

 

Mackey

Tack för svar Mackey. Kommer man alltså undan med max 30000 för både laminat och gelcoat på ett varv om det visar sig att den är skadad? Hur bör man tänka vid val av varv isf, ’en kan ju ana att Beneteau-återförsäljarens partnervarv är lite dyrare än Händige Harrys Slip o Släp? Någon med bra erfarenheter av prisvärda plastbåtsreparationer i Stockholmsområdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev marklin:

Tack för svar Mackey. Kommer man alltså undan med max 30000 för både laminat och gelcoat på ett varv om det visar sig att den är skadad?

 

2018-09-14 vid 14:23 skrev Mackey:

 Om jag gissar igen så bör det inte kosta mer än 30 000:- kronor kan man tänka.

Jag gissar alltså att det inte bör kosta mer än en knapp veckas arbete att åtgärda detta, men jag kan inte lova att du kommer undan med max 30 000:- kronor.

 

3 timmar sedan skrev marklin:

Någon med bra erfarenheter av prisvärda plastbåtsreparationer i Stockholmsområdet?

Plastskador och montage AB ute på Svinninge marina är bra, men knappast billiga.

Prisvärda, ja absolut. Det som är trasigt blir snyggt och helt, och håller dessutom över tid.

 

Ring och be att få komma ut och prata med dem om skadan. Då får du en egen bild av verksamheten och troligen även en bättre uppfattning om både skadan och vad det kan kosta att laga den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-16 vid 22:54 skrev marklin:

 Hur bör man tänka vid val av varv isf, ’en kan ju ana att Beneteau-återförsäljarens partnervarv är lite dyrare än Händige Harrys Slip o Släp? Någon med bra erfarenheter av prisvärda plastbåtsreparationer i Stockholmsområdet?

 

Beneteaus affärsidé är att producera så många båtar som möjligt till så lågt pris som möjligt. Varför tror du att de skulle göra någonting bättre än ”Händige Harry”? 

Det är ju inte precis ett välrenomerat kvalitetsvarv vi pratar om?

 

Mycket märklig attityd. 

Den lär ju hålla tills den går sönder eller tills någon har sönder den.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev coppertail:

 

Beneteaus affärsidé är att producera så många båtar som möjligt till så lågt pris som möjligt. Varför tror du att de skulle göra någonting bättre än ”Händige Harry”? 

Det är ju inte precis ett välrenomerat kvalitetsvarv vi pratar om?

 

Mycket märklig attityd. 

Den lär ju hålla tills den går sönder eller tills någon har sönder den.  

 

 

 

13 timmar sedan skrev coppertail:

 

Beneteaus affärsidé är att producera så många båtar som möjligt till så lågt pris som möjligt. Varför tror du att de skulle göra någonting bättre än ”Händige Harry”? 

Det är ju inte precis ett välrenomerat kvalitetsvarv vi pratar om?

 

Mycket märklig attityd. 

Den lär ju hålla tills den går sönder eller tills någon har sönder den.  

 

 

 

Lugn och fin! Endast en stilla undran från min sida, jag är ny för det här med segling och ber om ursäkt om jag trampade på några tår.

 

För er andra som kommit med konstruktiv input - det blir affär men med en klausul om ersättning för åtgärd av skada som getts förslag på här. Stort tack för er hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...