Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Sterling proAltC

Rekommendera Poster

Tack för det. Intressantaste lösningen jag sett såhär långt. Sitter med fingret på köpknappen... En fråga som jag inte kunde lura ut från Sterlings (anskrämliga!!) manual är hur BB1260 laddkurva för Li-batteri ser ut. Vill ju ha max ström hela vägen till fulladdat och sedan inget mer (ingen float etc), men jag har läst någonstans att Sterling ev inte riktigt har en korrekt hantering av detta. Har du testat hur den beter sig på Li-batterisidan? Och finns det inställningar man kan göra för detta, eller är det hårdkodat?

 

Det man skulle vilja ha är att kunna ställa att laddningen skall avbrytas vid en spänning som motsvarar typ 90% SOC, och sedan inte starta igen förrän vid typ 50-60% SOC (så man inte ligger och toppladdar).

 

Sedan funderar jag på var man skulle ansluta solpanelsladdare... Jag tänker att till samma punkt som landströmsladdaren?

 

Min anpassning av din design bifogas (utan säkringar, huvudbrytare, BMS-reläer). Om detta håller så blir det ju en mycket enklare lösning än allt jag sett innan.

 

LiFePO4.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra lösning men jag köper inte riktigt alla argument, det hade varit enklare om det hade varit en större prisskillnad (nu ca 400kr).

Nu hade jag redan en ProAltC till mina AGM batterier (den gjorde fö storskillnad där).

Att en medelmåttig generator kan ta stryk är sant. Men, temp.proben kopplar bort hela laddningen av husbatteriet om generatorn blir för varm. Det tycker jag är bra. Möjligen att den är lite känslig. Min lösning är att sätta in en fläkt så att generatorn kyls bättre. Det är bara ProAltC som kan stänga ner belastningen om generatorn går varm.

I princip är det ju annars samma grej så när som på att ProAltC har en extra (diod) utgång för startbatteriet. Denna ligger före och har inget med DC/DC omvandlaren att göra.

 

Att nödstarta med LiFePO4 batteriet skulle jag var väldigt försiktig med. Ett tomt startbatteri som håller kanske 10V kopplas ihop med ett batteri som håller minst 12,8V (eller mer) och som kan leverera nästan oändligt med ström tror jag inte startbatteriet mår så bra av.

 

I mitt fall så har jag ett batteri i förpiken till ankarspelet. Dit går det 35mm2 kablar men som normalt är avstängda men som kan användas för nödstart. Min normal laddning är en 20W solcell vilket räcker för min del. Till det har jag en DC/DC omvandlare som vid behov kan man mata solcellsregulatorn. Vilket aldrig har hänt. Ett enklare alternativ är att dra en tunnare kabel start/ankarspelsbatteri (med säkring/överströmsskydd). En stor ström ger ett stort spänningsfall vilket gör att strömmen inte blir så stor.

 

Betr alndströmmsladdning så har jag ett nätaggregat som ger 23A@13,5V. Det är den spänning som startbatteriet laddas med. De blir aldrig några stora strömmar där, startbatteriet hålls laddat till 80-90% vilket gör att det håller i evighet. Husbatteriet laddas som vanligt.

Vanliga, automatiska batteriladdare ska man vara väldigt försiktiga med med. De lever sitt eget liv o förorsakar mycken batteridöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Sterling är mer ingenjörer än kommunikatörer, men de är faktisk tydliga med att BB1260 förutsätter ett BMS för litiumbatterier. Antingen genom att ett BMS styr ett relä, som i mitt exempel, eller genom att ett BMS ger en styrsignal till BB. Laddning utan BMS är dömd att förstörra ett litiumbatteri ganska snabbt då alla verkar överens om att en litiumcell max ska laddas till 3,40V - 3,45V, eller 13,6V - 13,8V för batteriet. Får BB lov att gå till 14.6V, eller 3,65V per cell, innan den övergår till float (13,8V) är alla marginaler för skillnader i individuella celler borta. Studera artikeln av Nordkyndesign om litiumladdning och du ser vad jag menar. 

 

Jag är en glad amatör som gillar att ”nörda ner mig” i relevanta ämnen så gör dina egna överväganden, men jag antar att om dina solceller via en MPPT levererar >13,3V och mer ström än startbatteriet behöver så kommer en BB att vakna till liv och börja ladda förbrukningsbatteriet. 

 

Det borde alltså vara så enkelt som du ritat upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske misuppfattade Charles Sterling ang att ProAlt C låter strömmen passera även om laddningsstyrningen stängs av. I vartfall var han tydlig med att en 100A generator trivs mycket bättre med 60A belastning och kan förutsättas klara den belastningen kontinuerligt. I alla fall den tid som kan behövas för att ladda ett 200 Ah litiumbatteri. 

Hur enkelt det är att installera en BB jämfört med en ProAlt C varierar från båt till båt. För min del är det superenkelt att ansluta via landströmsladdaren. Den har redan var sin kabel till start och förbruk (och gemensam negativ) som är tillräckligt grova för 60A. De sitter dessutom utanför motorrummet i ett lite svalare utrymme och BB får plats bredvid.

 

Min BMS tillåter att laddningen först återupptas vid t ex 70% SOC, men den kommer att ladda fullt (3,40V per cell) om motor/laddaren är på. Jag antar därför att det kommer att vara fulladdat mellan turerna i sommar pga motorn går på hemvägen, men vid vinterförvaringen kommer jag att dra ner till 40-60% SOC och förvara i det kyliga förrådet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Anjens:

Laddning utan BMS är dömd att förstörra ett litiumbatteri ganska snabbt

Nja, det finns nog lika många som inte anser det, jag är en dem.

Vad det i första hand handlar om och det som är absolut nödvändigt är inte överladda LiFePO4 eller djupurladda. Här är alla överens.

Resterande del av BMSen, balanseringen är ofta inte nödvändig.

Min ProAltC stänger av laddning vid 14,5V, detta har sett ett antal gånger och där ligger sen spänningen konstant. Man får ladda med max 14,6V.

Mitt djupurladdningsskydd är min EPsolar 2215BN. Där jag jag själv fått ställa in spänningen men jag håller lite över rek spänning, motsvarande ca 10%SOC.

Sen, om man extremkör batterierna typ laddar ett tomt batteri på 40 min (bildårar) så kommer det krävas balancering.

 

Betr solladdning så säger Sterling klart och tydligt att man ska använda en separat, bra solregulator, ansluten till husbatteriet.

 

Jag har letat lite slarvigt men kan inte hitta att Sterling förutsätter BMS till min ProAltC,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Anjens:

I vartfall var han tydlig med att en 100A generator trivs mycket bättre med 60A belastning och kan förutsättas klara den belastningen kontinuerligt

Håller jag helt med om, generator är ganska simpla grejor. Kollade precis i båten och kan sätta in en motorrumsfläkt som får blåsa på generatorn. Den har ju aldrig fått jobba så hårt i hela sitt liv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har letat lite slarvigt men kan inte hitta att Sterling förutsätter BMS till min ProAltC,

 

Sterling har en charmerande produktdesign där instruktionerna återges på produkten i mån av plats, men man får ibland kisa med ögonen för att läsa det finstilda 😉:

ProAltC.thumb.jpg.872a73ccaad79cb4800b949aaee78ec0.jpg

1110627849_ProAltC-Livarning.jpg.6422f049e18033b5d1c7b370a1c2c6d4.jpg

 

Håller i övrigt med om att i detta sammanhang är BMS enda syfte att bryta strömmen vid över- eller underladdning. Även Sterling verkar alltså inte rekommendera att man förlitar sig på laddarens förmåga att känna av den faktiska spänningen i cellarna/batteriet. Troligen pga toleranser och varierande spänningsbortfall i installationen som de inte vill ta ansvaret för. BMS har säkert olika toleranser de med,  men typiskt inte någon större risk för spänningsbortfall. I alla fall inte om de är monterat direkt på polerna som kretskorten i min 123SmartBMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anjens:

Även Sterling verkar alltså inte rekommendera att man förlitar sig på laddarens förmåga att känna av den faktiska spänningen

Det är nog mera ett sätt att gardera sig mot garantianspråk, ungefär som texten på amerikansk hammar.

Precisionen tror jag inte man behöver bekymra sig för, dels är det digitalt, dels har man med all sannolikhet en ordentlig slutkontroll. Men jag är alltid misstänksam så jag hängde på en kalibrerad voltmeter. Som alltid.

--

Engelsk design mm.

Jo de har alltid tänkt väldigt rätt och gjort mängder med bra produkter. Dock inte alltid varait så duktiga på att skruva ihop produkten. Det sades ju det om engelska Fordar att, när man köpt dem så fick man ägna någon vecka åt att skruva fast allting.

Design har ju heller inte varit så lyckad, med undantag för Jaguar då förstås.

Men som en gammal Lister, Petter mm. Har man väl skruvat ihop dem så fungerar de i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uttryckliga rekommendationen fr EV-Power är att laddaren skall själv kunna styra laddningen av batteriet, och BMSens överspänningsskydd skall endast ses som en försäkring om detta skulle fallera. Men får väl leva med att lita på BMSen då...

BB verkar ju ha floatläge och det vill man ju absolut INTE ha på LiFePO4. Kan man jobba runt detta på ngt sätt? Tex att BMS stänger av laddningen innan man kommer till float?

 

Anjens, vad tycker du om deras BMS123 förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Braempa:

Den uttryckliga rekommendationen fr EV-Power är att laddaren skall själv kunna styra laddningen av batteriet,

Självklart och i detta fall är B2B som är laddaren.

När B2B är inställd på LiFePO€ så har den inget float-läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Självklart och i detta fall är B2B som är laddaren.

När B2B är inställd på LiFePO€ så har den inget float-läge.

Säker? På bilden på apparaten ser det ju ut som den har float på 14.4V.

 

15 timmar sedan skrev Anjens:

 

 

1110627849_ProAltC-Livarning.jpg.6422f049e18033b5d1c7b370a1c2c6d4.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Braempa:

Säker?

Ganska. Det jag kan se är att spänningen ligger konstant på mellan 14,53 och 14,58. Att den varierar lite har jag inte brytt mig om. Sen kan han luras och köra andra spänningar på natten ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Braempa:

Anjens, vad tycker du om deras BMS123 förresten?

Det verkar att funka vad jag kan bedöma. När jag tester att ändra inställningarna så styr det reläet problemfritt. För mig är detta huvudsaken. Sedan är mätning av strömmen in och ut ur batteriet ren bonus, men samtidigt väldigt praktisk. På den utmärkta appen ser man hur många ampere och watt som flöder och laddningen av batteriet i volt och procent (beräknat på hur många Wh kapacitet man angivit). För min del betyder det inget nytt hål i instrumentbrädan eller någon annan stans. Uppkopplingen till deras app på telefonen är god och bluetooth signalen stark. Jag har signal i huset även om batteriet är i förrådet, så ett par ytter- och innerväggar måste passeras.

1794699180_TestavBB12603_LI.thumb.jpg.978f21daba58230876d1dc91eff9fa21.jpg

Det är synd att styrningen av reläet inte är lika fint förberedd som mätningen av strömmen (gröna markeringarna). På bilden av testkörningen kan du se att styrspänningarna (röda markeringarna) kommer via två klämkontakter på ena kretskortet. Man måste använda en liten "plåtnyckel" för att lossa dessa 1mm tunna ledare från kretskortet. Det funkar inte i praktiken om man vill kunna flytta batteriet utan att ta med reläet och därför rekommendera jag att man löder fast ledningar som via ett kontaktdon (den vita biten) förbinder reläet. Så det är definitivt så att 123SmartBMS kräver att man kan löda och koppla lite sladdar rätt. Inget svårt, men inte heller "plug and play". Det finns flera videor på youtube som visar vad som behöver göras. Dock ingen som använd ett kontaktdon till reläet, men det kanske bara är jag som gillar att bära runt på batteriet😄.

 

BB1260 har float på 13,8V. För min del koppler ingående reläet ifrån vid ca 13,8V - 13,9V (4 x 3,40V-3,45V) för det har jag vald. När BB1260 inte får någon spänning på utgången stänger den ner, så float läget är irrelevant i mitt upplägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anjens:

BB1260 har float på 13,8V.

Om du har ställt in som GEL möjligen annars verkar det för lågt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Om du har ställt in som GEL möjligen annars verkar det för lågt

Jag hoppas och tror att Sterling BB1260 är ett exempel på en produkt som "it does what it says on the box", dvs laddar med 13,8V på litium float:

2012620041_BB1260-chargeoptions.thumb.jpg.c347ff54776bb99afab8cad4327bbd93.jpg

Varför tycker du att 13,8V float är för lågt?

 

Jag har också förstått att 3,65V per cell acceptabelt, men vill påstå att alla grafer jag har sett om laddningskarakteristiken på LiFePO4-celler visar att det är ytterst litet extra energi som akkummuleras från 13,8V (3,45V/cell) till t ex 14,4V (3,65V/cell) eller mer. Det handlar om några enstaka procent möljigen. Med tanke på att det är så lätt att stoppa tillbaka energi i batteriet tror jag att jag håller fast vid en cut-off på ca 13,6V - 13,8V (i praktiken när BMS'en slår ifrån när någon enskild cell når 3,45V).

Jag har följd spänningen i cellarna i slutet av laddningen via BMS'en och det handlar bokstavligen om minuter från gå fran 3,40V till 3,45V. Ganska häftigt eftersom det tagit timmar att komma från 3,20V till 3,40V. Och då har jag laddad med under 25A. Med en 60A eller 100A generator kanske det handlar om sekunder. Och över 4,2 V per cell tar ett litiumbatteri ju stryk på riktigt.

Jag nå vara lite väl försiktig, eller feg, men som den novis jag är tar jag det försiktigt och tröster mig med att vara i gott sällskap enligt artiklarna på Marine How To och Nordkyndesign.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog till nu. Winston 300Ah och BMS123 fr EV-Power samt Sterling BB1260. Kopplingsfest nästa helg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-29 vid 16:00 skrev Anjens:

ytterst litet extra energi som akkummuleras från 13,8V (3,45V/cell) till t ex 14,4V (3,65V/cell)

Lite och lite, ca 70%SOC med 3,45V mot drygt 90% med 3,65V.

Ev-power skriver en del om detta HÄR

Jag har kört snart ett år med mina batterier och ProAltC som laddar med 3,6V, lite drygt. Fungerar perfekt.

 

 

LiFePO4 laddkurva.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag behöver byta ut mina 12V blybatterier och funderar på att koppla ihop 4 st LifePO4 3,2V Winston celler på kanske 200Ah/st samt inte ha någon BMS.
Eller kan det vara bättre att koppla 8st 100Ah-Winston celler istället om någon cell framöver behöver bytas ut?


Men hur håller man koll på att 3,2V cellerna håller samma spänning och hur mycket kan man tillåta spänningen i cellern skiljer sig åt innan balansering bör göras. Kopplar man in tex en ISDT BG-8S Balancer då och då och om det behövs så gör man en balansering?

 

Om en ProAltC begränsar spänningen till LifePO4 från generatorn och MPPT-regulatorns lastutgång fungerar så behövs väl inget extra underspänningsskydd. Eller ska man gardera och ha både underspännings- och överspänningsskydd för LiFePO4-batterier kan ju förstöras om spänningen inte är den rätta?
Victrons Smart BatteryProtect känns som ett bra skydd för LifePO4 eller finns det andra likvärdiga alternativ?


Även Victrons SmartSolar MPPT 100/20 kanske är ett bra val för en MPPT-regulator vilken har en lastutgång med max 20A och max 290W ingående från solpaneler.

 

Är det något mer man behöver tänka på för att köra med LiFePO4 utan BMS?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev per_62:

Eller kan det vara bättre att koppla 8st 100Ah-Winston celler istället om någon cell framöver behöver bytas ut?

Det vet vi inte förrän någon gång i framtiden. Svaret är troligen nej. Anledningen är att LiFePO4 inte de bästa att parallellkoppla även om det går. I ett större system brukar man seriekoppla till flera hundra volt men det fungerar inte rakt av. Men har man 80celler och 256V så kan man plocka bort en trasig cell och bara tappa 1,25% av kapaciteten. Kanske något för nästa båt...

21 minuter sedan skrev per_62:

Kopplar man in tex en ISDT BG-8S Balancer då och då

Det funkar för mig. Tänkte jag skulle montera den lite synligt så jag kan se den enkelt, nu får jag rota i batterilådan. Den visa tydligt avvikande celler och den kan balansera även om det tar tid.

25 minuter sedan skrev per_62:

Om en ProaltC begränsar spänningen till LifePO4 och MPPT-regulatorns lastutgång fungerar så behövs väl inget extra underspänningsskydd.

Så tror ju jag. Det verkar fungera väldigt bra, jag har ju kört så i några år fast utan LiFePO4 men ska försöka ladda ner dem i sommar.

Funderar själv på Victron relät. Känns lite överdrivet men jag gillar hängslen och livrem.

 

Victrons solregulator vet jag inget om mer än att Victron är mycket seriösa och brukar ha genomtänkta produkter. Kolla om lastutgången reglerar på plus eller minus, jag tycker det är en fördel om de reglerar på plus, då kan man koppla ihop minus på både last och batteri. Tvärtom fungerar men kräver att man alltid tänker sig för.

 

Victrons batterimätare är ju också smart eftersom den kan larma tex innan batterispänningen blir farligt låg.

 

En del av mina kamrater tycker det är vansinne att lägga så mycket pengar på en batterianläggning, främsta argumentet brukar vara att det kostar så mycket pengar om man skulle tvingas byta. Min motfråga brukar vara: "Du byter aldrig bil?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte först att köpa 100Ah celler samt parallelkoppla två och två samt därefter seriekoppla dessa (typ 4P4S). Men det kanske är enklare att bara parallelkoppla 4st 200Ah celler.

 

Det vore ju smart att ha en display inkopplad så att man alltid kan kolla cellernas status. Kan man göra det med ISDT BG-8S Balancer eller finns det något annat bra alternativ?

 

Jag har skaffat Victrons batterimätare BMV-712. Och enligt manualen verkar det finnas möjlighet att styra ett relä enligt kap 4.2.2 Reläinställningar (sid 233 i PDF-filen).
Detta kanske skulle kunna fungera som en bortkoppling av batteriet om spänningen blir för låg eller för hög. Men hur kopplar man detta och vilket relä behövs?

Samt ha koll på statusen på LiFePO4 känns naturligt.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev per_62:

Det vore ju smart att ha en display inkopplad så att man alltid kan kolla cellernas status. Kan man göra det med ISDT BG-8S Balancer eller finns det något annat bra alternativ?

Det verkar finnas massor men ISDT får bra kritik. Tänkte gör en liten låda och monteras synligt. Men så ska man ju ha 8 säkringar också! Men det kommer!

 

BMVen verkar användbar men kraftrelän som inte drar en massa ström är sällsynta. Reläutgången tänker jag ha till en rejäl summer och till larmet så jag får ett SMS.

VictronsBatteryProtect tycker jag verkar smartare men jag har inte läst allt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-08 vid 13:00 skrev bhemac:

kraftrelän som inte drar en massa ström är sällsynta.

123SmartRelay (klarar 120A belastning) drar 0,5mA/h när båda relän är aktiva och är enligt producenten bland de lägsta i marknaden. Under 1A per vecka borde inte stressa någon med ett LiFePO4-batteri.

Förutsatt att elektroniken och mekaniken gör vad den ska och har en anständig livslängd anser jag att investeringen i BMS och relästyrning av laddning och urladdning är en bra försäkring mot min fysiska frånvaro eller disträa läggning. Även om man använder smartare laddare än en ”dum” generator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska man ha en 123SmartRelay eller är det bättre med en Victron Smart BatteryProtect, finns på 65/100/220A men drar 1,4mA. Eller är det inte samma funktion för dessa två?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag. Det 123SmartRelay är egentligen två relän och är designat för att lätt kopplas med 123SmartBMS. 

 

Det behövas två Victron (a 1,4 mA) för att att (om möjligt) oberoende av varandra kunna styra både laddning och urladdning. Kanske mycket enkelt med Victrons mjukvara, vem vet?

 

Då jag tillhör falangen som inte vill ha ”float” laddning, och jag började från scratch, var 123Smart en attraktiv lösning för mig. Kan ej uttala mig om ev kvalitetsskillnader. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, latchande relän som 123Smart men de kostar 940kr och måste styras av en 123BMS a 3000kr, totalt alltså 4000kr. Då får man även en del finesser som Bluetooth mm.

Victron Batteryprotect kostar 593kr för 65A och 869kr för att klara 100A men vill man skydda både laddning och urladdning så krävs två relän.

Men sen kan man göra en del smarta kopplingar, i synnerhet om man har Victron's Batterymonitor.

Har man inte en ProAltC så ska man absolut ha ett Victron relä på laddningen.Då får man fördelen av att batterierna laddas optimalt.

För att koppla bort last fungerar en bra solregulator men den kan ersättas/kompletteras med ett BatteryProtect relä.

Sen har man ju Batterymonitororn som kan larma.

Det finns andra latchande relän för några hundra som man med lite trixande kan styra via tex Batterymonitorn. Där tänkte jag börja.

Vill man tex inte ladda sina LiFePO4 fullt, tex på vintern så ställer man bara ned sin EPsolar, generatorladdning brukar det inte bli så mycket då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, en snabb dum fråga; hur begrännsar Sterling Pro Alt C laddningen till Lithium batteriet ?

Skall instalera en Pro Alt C som laddar ett Sunwind 125 Ah Lithium batteri och ett AGM bog/ankar batteri via en Sterling  https://sterling-power.com/products/pro-con-vsr-voltage-sensitive-relay-12-24-auto-select-plus-fine-adjust CVSR. Motorn är en VP D6 med 115 A generator.

Nu hittade jag bruksanvisningen för batteriet https://www.sunwind.fi/files/userfiles/files/Brukermanualer/Sunwind Li-ion akku 125Ah käyttöohje.pdf på Finska som säger att max laddningen år 80 A i 30 minuter och helst under 60 A, alltsä inte ens ett C ! 

Begränssar Sterling laddaren strömmen till det vad batteriet tar emot ? Är strömmen begränssad av BMS eller kommer jag att överladda mitt stackars nya lithiumbatteri ? Batteriet är tillverkat av Topband i China och tycks också säljas i USA? och då är inte specifikationerna på Finska http://www.enerdrive.com.au/wp-content/uploads/2016/12/B-TEC-2pp-A4-2016-WEB-REV2.0.pdf.

 

Maximum Charge Current 60A @ 25°C

for 30mins 80A @ 25°C for 30mins

Recommended Charge Current for Maximum Life ≤33A ≤40A

 

Tack igen för svar :).

 

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har inte ProAltC någon strömbegänsning. Vad jag hört är att det ska gå att ordna men jag har inte grottat ner mig i detta. Min generator är på 100A vilket praktiskt ger kanske 90A. Min ProAltC klarar 130A och batterierna är på 200Ah. Den laddningen tål batterierna, lite mycket kanske men när jag startar motorn vill jag att de ska laddas snabbt. En laddningsström på 0,3 gånger batterietskapacitet brukar anses bra, jag kan ladda med 0,5 men då blir ju batteriet fullt ganska snart. Men generatorn bilr ganska varm och kommer att stängas ned tills den svalnat lite. Tyvärr har jag inte lyckats dra ner batterierna så mycket ännu.

Jag vet heller inte exakt vad batterierna tar emot vid den maxspänning som ProAltC ger men jag tror  det blir ganska lagom, jag har inte läst någon som verkat ha problem.

 

Det spänningskänsliga relät borde kunna begränsa eller vad har du tänkt ha det till?

Varför köper du ett Suwind batteri? Du får ett 160Ah med BMS för samma pengar från EV-power.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaret,

det spänningskännsliga relät var tänkt att ha mellan två AGM 95 Ah (husbank & bog/ankar-batteri) som skulle användas som en bank i hamnen men kopplas isär av relät de få gånger bogpropellern eller ankarspelet används så att inga strömspikar går till resten av elektroniken/förbrukarna. Men jag kom inte riktigt på hur och var jag skall koppla en shunt för att monitorera de båda batterierna som används delvis tillsammans och delvis skillt. Så hittade jag detta Sunwind till lämpligt pris som även innehöll en bluetooth batterimonitor så att jag slipper köpa och få monterat en skilld batterimonitor.

Sen först märkte jag att batteriet inte kan ta emot det vanliga 1 C... EV-powers version är mycket intressant, men senast jag tittade så var det otroligt lång leveranstid och båten skall i sjön nästa vecka. Jag trodde jag fick 35 A mindre kapacitet utan "IKEA" pyssel till samma peng och dessutom lokal återförsäljare med garanti service etc...

Sunwinds representant (försäljaren visste ingenting) säger nu att om jag har 2 st 125 A av deras batterier så är problemet löst, men då har jag helt för mycket batterier för vår ringa förbrukning som jag räknat till 56 A dygn. Kylskåpet drar mest, 30 A /dygn och värmaren då den används 12 A/natt.

I en motorbåt med 115 A laddare så borde dom 56 amperen ganska snabbt fyllas i batteriet/batteribanken före nästa hamn. 

Kanske det bara är bra med större batterikapacitet fast man inte behöver det, men det kostar i onödan och man släpar på onödig vikt.

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...