Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lorelius

Motorseglarens (Albin 82) upprättelse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Albin 82 MS. Inte så sällan kan andra seglare vara något nedlåtande gentemot min båt, med tanke på seglingsegenskaperna då, i första hand. 

I våras investerade jag i en ny genua från Gransegel. Jag tycker faktiskt att seglingsegenskaperna är riktigt hyfsade nu. I somras seglade jag t.ex. om en Bavaria 32, i lätta vindar på Nämdöfjärden. Jag höll jämn fart med en Hanse, ca 40 fot, på Danziger gatt. Också i lätta vindar. 
Jag var också inne i en Scampi, på drygt 30 fot. Fantastiskt vilken rymlig båt Albin 82 är! 27 fot, men betydligt rymligare än t.ex. Scampi. 

Till nackdelarna är väl att det är svårt att få bra höjd mot vinden vid kryss. Tycker det går väldigt segt vid mindre vinkel än 55 grader. Sen är avdriften säkert större än mot andra båtar, med den grunda kölen på 1,20. 

 

Här är ett filmklipp som min kompis Ulf filmade med sin drönare:

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lorelius:

Hej!

Jag har en Albin 82 MS. Inte så sällan kan andra seglare vara något nedlåtande gentemot min båt, med tanke på seglingsegenskaperna då, i första hand. 

I våras investerade jag i en ny genua från Gransegel. Jag tycker faktiskt att seglingsegenskaperna är riktigt hyfsade nu. I somras seglade jag t.ex. om en Bavaria 32, i lätta vindar på Nämdöfjärden. Jag höll jämn fart med en Hanse, ca 40 fot, på Danziger gatt. Också i lätta vindar. 
Jag var också inne i en Scampi, på drygt 30 fot. Fantastiskt vilken rymlig båt Albin 82 är! 27 fot, men betydligt rymligare än t.ex. Scampi. 

Till nackdelarna är väl att det är svårt att få bra höjd mot vinden vid kryss. Tycker det går väldigt segt vid mindre vinkel än 55 grader. Sen är avdriften säkert större än mot andra båtar, med den grunda kölen på 1,20. 

 

Här är ett filmklipp som min kompis Ulf filmade med sin drönare:

 

 

Snyggt riktigt snyggt, var i Sverige seglades det? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lorelius:

Det var på södra Mysingen, utanför Rånö.

Trevligt 👍🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut 🙂 

Om du verkligen vill veta hur båten står sig mot andra, kolla om det finns en klubbkappsegling du kan vara med i; det är kul och lärorikt

👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

kolla om det finns en klubbkappsegling du kan vara med i; det är kul och lärorik

Fördelen är att med en sådan båt att ingen förväntar sig att man ska placera sig!

Det är en himla praktisk och trevlig båt. En bekant seglade runt hela Sveriges kust med fyra pers ombord. Fungerade jättebra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt funderat på att vara med i någon form av kappsegling. Vore kul!

Tack för glada tillrop!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig video från drönaren!

Vid kappsegling med SRS-tal kan vissa båttyper placera sig högt upp i resultatlistan om båten seglar upp till handikapp-talet. Mindre båtar har ofta fördel när det blåser lite då de större båtarna inte fått upp farten. Det är kul att kappsegla, även om man inte vinner, så prova gärna på och se var du hamnar i resultatlistorna!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev per_62:

Mindre båtar har ofta fördel när det blåser lite då de större båtarna inte fått upp farten.

Nja... mindre båtar har oftast lägre rigg, och de större båtarna brukar ofta hitta vind högre upp är min erfarenhet i alla fall. Jag brukar ge de större båtarna en match i hårdvindsracen (27 fot har jag), men är chanslös i lättvindsracen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror som sagt på hur den specifika båten seglar upp till sitt SRS-tal eller inte. Är nog lite olika beroende på båttyp och förhållanden på banan. Vilken båt seglar Peter_K?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev per_62:

Beror som sagt på hur den specifika båten seglar upp till sitt SRS-tal eller inte. Är nog lite olika beroende på båttyp och förhållanden på banan. Vilken båt seglar Peter_K?

Dixie 27 🙂

båtfan.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig film!

Jag har funderat mycket på att filma min båt med drönare men är lite osäker på om man kan landa på en båt med fart. Hur gjorde ni? Landade ni på båten? I så fall hur?

Jag har Albin Vega och tycker också att den seglar bättre än sitt rykte. Dock blir jag oftast omseglad, i alla fall av jämnstora och större båtar. Å andra sidan får jag oftast plats i naturhamnar där de "andra" inte ens törs tänka tanken på att ge sig in.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Min vän Ulf är väldigt erfaren vad gäller att flyga och fota med drönare. Han driver t.ex. 

helikopterfoto.se

När det var dags att landa saktade jag ned farten så mycket jag kunde, och Ulf fångade drönaren med handen. (Han ville att jag skulle göra det, men det vågade jag inte). En annan gång då han var ute med sin egen båt och filmade ett tankfartyg, tog batterierna slut innan han hann tillbaka. Då fick han landa på en liten kobbe, som han sedan fick ro till med sin lilla gummibåt. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev gladius:

Jag har Albin Vega och tycker också att den seglar bättre än sitt rykte. Dock blir jag oftast omseglad, i alla fall av jämnstora och större båtar.

Bjud på det, de som står längst ned i näringskedjan måst ju få hävda sig någon gång här i livet.

Min fd båtgranne köpte sing Vega 1972, nu är det barnbarnen som seglar de. Glädjespridare alltså. Det är inte de vackraste och snabbaste båtarna som används mest!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten (född 63)talade "alla" illa om Vega. Nu när jag blivit äldre och seglat oavbrutet sedan barnsben blir jag ibland imponerad över Vegans fantastiska kombination av relativt rymlig, minimalt djupgående och vilket härligt driv den har på undanvind, kryssa är kanske inte lika skoj men man kan ju välja motorgång om man vill, många med moderna båtar gör ju det. När det gäller Albin 82 så har en bekant en sådan, lite förlängd med "ankstjärt" och dom är jättenöjda. Brohälls båtar är för mig vettiga "folkbåtar" med prio på familjen till sjöss och det gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar i princip bara om vinden kommer akter om tvärs och om jag inte håller minst 4-4,5 knop så lägger jag ner och sätter på motorn, familjesegling :) 

 

Vem orkar kryssa på semestern!? ;) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...