Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pontus82

Varför ska jag täcka min hyttbåt?

Rekommendera Poster

Av gammal hävd täcker vi vår båt år efter år, men varför? Båten är en hyttbåt (Yamarin 650) utan några trädetaljer utomhus. Båten står på trailer på en stor asfaltsyta utan träd och annat i närheten. Varför täcka med ställning och press där man både riskerar mögel i hytten och att höststormen river ner ställningen. Utan press kommer solen åt solcellsfläkten på taket samt underhållsladdningen av batterierna via solcell.

 

Fördelar/nackdelar med att inte täcka?

Redigerad av Pontus82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Jag täcker helst inte efter att fått en massa skavmärken av en preaenning en gång.

Känsliga delar som sittbrunn med trä, luckor som kan läcka, ja.

Men ha ingen ventilation utan se till att det är tätt och ställ in torrbollar eller likna som håller ner luftfuktigheten så finns det ingen risk för mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man måste se upp med är att dränering/självläns riskerar att frysa igen så att det blir stopp med vattenfylld båt som följd. Man måste även vara säker på att det inte kan samlas vatten någonstans som spränger sönder när det fryser. Men om man har bra koll på det så är det väl inget större problem att lämna den utan täckning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vatten skallju båten tåla,värre blir det ju med solen som lyser,solen bryter ju ned och bleker det mesta,har väl blivit värre med åren då ozonskicktet blivit tunnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som sliter mest på en plastbåt är UV-ljuset, därför skall en plastbåt täckas på sommaren. På vintern blir den bara smutsig, men det går att tvätta av.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt mig samma fråga några gånger,,, nu när jag har hyttbåt utan trä, men vi paketerade in den förra året som vanligt med ett o annat skav som följd:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nim26:

Jag har ställt mig samma fråga några gånger,,, nu när jag har hyttbåt utan trä, men vi paketerade in den förra året som vanligt med ett o annat skav som följd:(

Även jag ställer mig varje höst samma fråga.

Men jag har ett fördäck, och nedsänkt däck bredvid ruffen där snö och is kan samlas om man inte täcker. jag ser även till att båten lutar bakåt så att regnvatten rinner ned i självlänsarna, och jag kollar varje vecka, särskilt efter nederbörd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle det räcka med att täcka sittbrunnen för mig, men jag har ju en hel täckställning så det får bli heltäckt, men med öppna gavlar. Det ryker in en del när det snöar, men det skadar inte.

När jag hade segelbåt så slutade jag täcka när hela ställningen blåste sönder. Fick skotta sittbrunnen då och då, men det gock bra eftersom jag hade båten bredvid huset. Annars skulle en värmekabel genom sittbrunnsavloppet hindra frysskadpr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar med att täcka:

  1. Slippa diverse smuts och skräp; löv, smuts från utsläpp i luften, damm från en väg tex, etc.
  2. Få torrt för att undvika rost/korrosion, skador på trä eller att något fryser sönder.
  3. Slippa snö och regn så att man kan jobba med båten om/när man vill.
  4. Det blir lite varmt och skönt under täckningen när solen börjar ta sig upp en bit.

Nackdelar med att täcka båten:

  1. Kostar pengar och möda.
  2. Kan skada båten om man inte täcker "rätt".
  3. I utsatta lägen är det risk att täckningen blåser sönder eller "hjälper till" att välta båten.

Jag tror var och en måste fundera över vad som är lämpligast för dem själva och deras båt. Sedan tycker jag det ser ut som man inte riktigt bryr sig om sin båt om den står otäckt över vintern, men så behöver det ju inte alls vara.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en cabinbåt, utan riktiga trädetaljer. (Förutom vid akterdörren)

 

Täcker den, då jag tvättat den på hösten, samt att det på något sätt alltid lyckas samla en del vatten på ställen, där jag helst inte vill att de ska vara vatten. Ex vid solluckan som gör att halva taket öppnas, med tanke på alla plus-minus grader, skulle det lätt kunna söka sig över skyddskanter. 

 

Presenningen har inte nött på något ställe för min del, men visst då väger min pressening 50-60 kg samt att jag tar mig tid att sätta ”nöttskydd” i form av svampar, fendrar på olika ställen. Står även där det är mer eller mindre vindstilla. 

 

Fint att kunna plocka bort presseningen på våren, ren båt, där vatten samlingar på fel ställen inte lagras. 

 

Men visst, det skulle ju även gå utan. Men om jag skulle göra så, skulle jag lika bra fundera på att låta båten ligga i vattnet över vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om självlänsar fryser på vintern så är de oftast felkonstruerade. Läcker det in vatten i båten så är det också något som är fel. Kanske bättre att hitta sådant under vintern och åtgärda.

Min förhoppning är att kunna göra ett "hårt kapell" över sittbrunn, en kombination av plasttack och polyesterbygge. En hardtop precis som till andra cabrioleter.

En tidigare båt läckte i fördäcksluckan. Plastade en huv för att det inte skulle regna in. Gjorde stor nytta under vintern också.

 

Tidigare jagade jag ett riktigt båthus men de kostar ofta mer än båten. En båtgranne berättade att råttor hade mönstrat på under vintern.

Inte helt ofarligt med ordentligt inklädda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Om självlänsar fryser på vintern så är de oftast felkonstruerade. …

Nej, där håller jag inte med. Har du sett stuprören som fryser så det blir stopp och de börjar läcka en bit upp?

När snön börjar tina och sen fryser finns det väl ingen konstruktion som håller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du sett stuprören som fryser så det blir stopp och de börjar läcka en bit upp?

Nej, aldrig. Men jag har hört tals om det. Mycket ovanligt antar jag.

Ligger det tjockt med snö på båten så bör man skotta. Det är även enkelt att skydda sittbrunnen men en bit plast tak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Snart dags för upptagning så vi får se hur det slutar. Skiner solen känns det lättare att fixa med täckställning och press, men oftast är det ju oväder vid varje upptagning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pontus82:

men oftast är det ju oväder vid varje upptagning. 

En båtgranne tyckte så, han tog upp i augusti ett år. Varmt och fint väder. Vi andra, som aldrig lyckas ta upp i tid, seglade massor under hösten eftersom vädret var så fint hela hösten ;)

Det ska vara skitväder när man tar upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...