Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Då börjar det närma sig slutet på säsongen och med den allt småpyssel som man gärna vill ha fixat inför kommande säsong. Har en Volvo penta 5,7GXI med en varningsummer som viner konstant, provade med en ny och samma sak med denna. Ljudet är varvtalsberoende. I övrigt fungerar summern som den ska.

Tänkte mest fråga om någon har haft liknande problem och i så fall om det finns någon enkel sak att prova. Jag vill inte gärna ge mig in och felsöka allt för ingående i den kabelhärvan då det egentligen inte är något fel.

En enkel walkaround är att sätta in ett relä mellan matningen och summern och det lutar nog åt att det blir så om det inte finns någon annan känd orsak som är enkel och fixa vill säga...

Mvh // Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett jordfel? Alltså dålig kontakt någonstans i jordanslutingen.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja inte troligt om så vore fallet borde ju summern bråka när den testljuder... Men viss det är ju enkelt att testa, bara att lägga dit en extra "minus" direkt mot jord.
 

Detta förutsätter dock att det är plusstyrning och inte minusstyrning för är det minusstyrning kommer ju summer ljuda hela tiden...

Mvh // Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en varningssignal som du vill koppla bort med ett relä? Eller har jag missuppfattat frågan?

21 timmar sedan skrev Shas:

då det egentligen inte är något fel.

Varför ljuder summern då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke då.. Summern ljuder två signaler vid start just av den anledningen att man ska veta att man har en fungerande summer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det vinande ljudet var av lägre intensitet än ”nytto-tutet”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinande ljudet hörs hela tiden typ en gammal dålig radio fast inte riktigt lika intensivt. Irriterande när man kör sakta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Shas:

Vinande ljudet hörs hela tiden typ en gammal dålig radio fast inte riktigt lika intensivt. Irriterande när man kör sakta...

Då förstår jag inte varför det inte skulle kunna vara jordfel. Du får växelspänning över summern när du inte borde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt... Ibland får man helt enkelt göra punkt, det finns en uppsjö av saker som ska fixas inför nästa säsong detta är mest ett irritationsmoment...

Jag fixar en relä lösning .. Återkopplar hur det gått...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Shas:

718545008_Namnls.png.0258fd4ae9a738fc362ca858fe0ed07f.png


På vilket sätt blir det någon skillnad ljudmässigt genom att introducera ett relä som du har gjort?

Strömmen kommer att aktivera reläspolen som drar reläkontakten och skickar därmed strömmen vidare till summern. Det är ju samma sak förutom att det drar mer ström.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått min inkoppling rätt så ligger en ständigt + 12V på summern och så får den -12V när oljetrycket faller och givaren jordar, generatorn inte laddar eller tempgivaren jordar.

Så det gäller att hålla tungan i rätt mun när du kopplar om ditt system ser ut som mitt från Yanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Gundj:

Om jag har förstått min inkoppling rätt så ligger en ständigt + 12V på summern och så får den -12V när oljetrycket faller och givaren jordar, generatorn inte laddar eller tempgivaren jordar.

Så det gäller att hålla tungan i rätt mun när du kopplar om ditt system ser ut som mitt från Yanmar.

Minus 12V har du inte i båten. Tror du menar 0V dvs. att givaren kopplar till jord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett försök att vara tydlig. Jag gillar inte "jord" som begrepp i båt o bil.

Men visst, 0V är nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:


På vilket sätt blir det någon skillnad ljudmässigt genom att introducera ett relä som du har gjort?

Strömmen kommer att aktivera reläspolen som drar reläkontakten och skickar därmed strömmen vidare till summern. Det är ju samma sak förutom att det drar mer ström.

 
Min bedömning är att störningsignalen inte kommer att orka dra spolen och därigenom är ju summer skild från larmkretsen...

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gundj:

Om jag har förstått min inkoppling rätt så ligger en ständigt + 12V på summern och så får den -12V när oljetrycket faller och givaren jordar, generatorn inte laddar eller tempgivaren jordar.

Så det gäller att hålla tungan i rätt mun när du kopplar om ditt system ser ut som mitt från Yanmar.


Det spelar ingen roll om jag bryter upp minus eller plus... Själva grejen är att jag bryter kretsen och förhindra summern att ligga på i icke larmläge...

 

larm.jpg.7ce0380605c8c599f20a3b50de85d7ea.jpg


Så här blev det... måste testa först om det fungerar därefter får jag hitta någon lämplig låda.

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte snälla följa anslutningarna hela vägen till generatorn, båda polerna, och motionera alla anslutningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du som jag nämnde så har jag bättre saker för mig och det är inte en kabel i min båt allt försvinner dessutom in i kabelhärvor så det jobbet betackar jag mig för. Jag bör förtydliga att det är inget egentligt fel och detta har funnits med så länge jag kan komma ihåg...

Signalen styrs ut av styrboxen men störningarna kommer inte därifrån... Ett alternativ skulle vara att dra en skärmad kabel där man jordat höljet men vilket jobb Den här typ av störning kan komma från precis vad som helst t.ex tändkablar batteriladdare eller liknande.

Lösningen ovan är så enkel och icke förstörande...

Mvh // Shas
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle junna bygga ett filter som filtrerar bort signaler över en viss frekvens om du inte blir nöjd med med relä lösningen (om relät inte hinner dra så du hör de två pipen vid start).

Ett lågpassfilter borde lösa problemet och finns lättfunnen information på nätet hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är ju att summern mata med likspänning och då fungerar relälösningen. Men det innebär också att det konstant ligger en låg likspänning fram.

Varför undrar intresserad läsare.

 

Kul med människor som fortfarande använder Veroboard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev FIATX19:

Du skulle junna bygga ett filter som filtrerar bort signaler över en viss frekvens om du inte blir nöjd med med relä lösningen (om relät inte hinner dra så du hör de två pipen vid start).

Ett lågpassfilter borde lösa problemet och finns lättfunnen information på nätet hur man gör.


Japp, helt korrekt men det går åt lite mer kunskap men absolut jag var inne på det också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

En gissning är ju att summern mata med likspänning och då fungerar relälösningen. Men det innebär också att det konstant ligger en låg likspänning fram.

Varför undrar intresserad läsare.

 

Kul med människor som fortfarande använder Veroboard.


Hade jag varit yngre hade jag självklart tagit fram min gamla sollampa och vaskat fram ett riktigt kort.. Oj så mycket bus man gjort under sina dagar.

Summer matas mycket riktigt 12V likspänning. Min gissning är att det är för lång oskärmad kabel störningarna kommer från all elektronik inte helt otippat från min nya "fantastiska" batteriladdare

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shas:

Summer matas mycket riktigt 12V likspänning. Min gissning är att det är för lång oskärmad kabel

Kan vara. Kolla om det ligger någon spänning i kabeln när det inte larmar. Kan ju vara något i summerns närhet som inducerar störningen.

Tycker en summer borde vara störningsimun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte logoken. Ställa fråga i forum, bygga prototypkort (som måste miljöskyddas i viss utsträckning) men absolut inte kolla anslutningar?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Förstår inte logoken. Ställa fråga i forum, bygga prototypkort (som måste miljöskyddas i viss utsträckning) men absolut inte kolla anslutningar?!


Jag trodde jag svarade på detta... detta är en summa larms utgång dvs 2 tåtar direkt från styrenheten finns inte mycket där att kolla... Störningarna kommer från annan elektronik troligtvis från en eftermonterad batteriladdare... Jag vet inte var du har för båt men det är rätt så mycket tåtar, nätverk mm i en chappis..

miljöskydd en plastbox för 25kr från elfa... Inga konstigheter, prylar för totalt sätt 75kr plus  någon timmes jobb. Alternativet som du förespråka dvs leta efter en okänd störningskälla dvs ta loss kontaktstycken med den risk det innebär. Byta tändkablar kolla övrig elektronik mm mm.

För mig är valet lätt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till AndW's sällskap och undrar vad du åstadkommer med nya och lite obskyra konstruktioner som filter och relän som inte orkar aktiveras.
Vad är det för fel med vanlig hederlig felsökning? (tror du skrev att du inte orkade, stämmer det fortfarande?)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shas,

Med all respekt för att man till slut hellre bygger bort felet än att hitta det. Men du har lagt den ribban på alldeles fel ställe och...ursäkta min rakhet...ger upp innan du ens börjat felsöka systematiskt.

 

Summern är ju oftast en "summafunktion", inte sällan via ett antal dioder. Koppla bort dem en och en och se när den slutar humma. För felet beror ju på något, och allt tyder på att det är en givarsignal eller vägen till den (via kabel eller kanske diod) som inte är riktig. Kanske den fungerar "tillräckligt" just nu vid larm, men just eftersom det är en indikering som anses så viktig att den behöver påkalla förarens uppmärksamhet (=via summern) skall du inte bara mörka felet med reläkopplingen. För när du sedan kanske verkligen behöver bli varnad har felet gått ännu lite längre och varningen fungerar kanske inte alls.

 

Tänk sedan på att ett relä har helt olika tillslags- och hållspänning. Kan mycket väl hända att ett relä med tillräckligt hög hållspänning för att inte stanna kvar i draget läge får svårt att dra när det verkligen är "på riktigt".

 

Lyssna på oss !

Om det är en eftermonterad batteriladdare som ger störningen som du antyder finns det nämligen också dubbel anledning att felsöka med prio. För antingen är laddaren så risig att övrig elektronik är i fara på båten, eller också (högst troligt) är den inte korrekt inkopplad. Kanske fulinkopplad där kabeldimensionerna inte är gjorda för att hantera strömmarna.

Och då kan notan bli mycket högre än några 75 kronor....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar men jag är långt ifrån enig med Er två som tycker man ska vända upp och ner på en hel båt med risk för ännu mer fel som blir när man felsöker.

Nu släpper vi detta av den enkla anledning att det fungerade utmärkt men är det någon som vill diskutera Garmins Autopilot så får Ni gärna vara lika engagerade där det kommer jag att behöva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shas:

Jag lyssnar men jag är långt ifrån enig med Er två som tycker man ska vända upp och ner på en hel båt med risk för ännu mer fel som blir när man felsöker.

Nu släpper vi detta av den enkla anledning att det fungerade utmärkt men är det någon som vill diskutera Garmins Autopilot så får Ni gärna vara lika engagerade där det kommer jag att behöva...

Har faktiskt praktiserat din lösning några ggr i mitt yrke, bla på en styrning för en mjölkanläggning, man hade bytt ut några äldre:-) styrboxar och nu fick man lite skumma effekter,

 

manöverspänningen var 230V men i de nya boxarna satt reläer vars spolar var av typen multispänning  Dvs allt mellan 12-230V dc/ac , långa kablar på gemensam kabelstege mellan mjölkgrop/ maskinrum hjälpte inte till direkt.

 

Leverantörens egen serviceman var lätt uppriven, lösningen blev att sätta in ett relä (a79:-) för att säkerställa att endast manöversignalen på 230V styrde boxar.

servicemannen tog 2 extra reläer och lade dem i sin servicebil....

 

Ingen var intresserad av att av att grotta mer i detta utan tyckte det blev en smidig/billig lösning...

 

Man hade ju om man velat kunnat försöka skärma boxar byta ut hela kablaget till skärmat , satt upp egna kabelstegar osv , men , nä!

 

Må så gott 🙂

 

Ps, jag hade också gått på din lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Shas:

Jag lyssnar men jag är långt ifrån enig med Er två som tycker man ska vända upp och ner på en hel båt med risk för ännu mer fel som blir när man felsöker.

 

Ingen av oss har föreslagit att du skulle vända uppochner på en hel båt, det är din tolkning. Bara lite systematisk felsökning. Men bra att den är tyst nu, även om jag istället skulle bekymra mig över om jag nu missar larm och fel i framtiden. Så mycket att jag till slut skulle ta bort fullösningen och ta reda på det verkliga felet.

 

Men vi är ju olika.

 

(Elektrikarn: När det gäller ombyggnad/utbyte som du beskriver så håller jag med. Hade nog gjort samma sak. Men då handlar det om att anpassa något gammalt och nytt som inte funkar ihop. TS har en fabriksbyggd sak som funkat (?) från början).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...