Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Shas:

... men är det någon som vill diskutera Garmins Autopilot så får Ni gärna vara lika engagerade där det kommer jag att behöva...

Jag har en Garmin AP. Vad vill du diskutera?

Vilken sort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till dig IngmarE Jag har för mig att du är skapare av hel och halvfart vilket jag kopierade med hull och hår... Har fungerat utmärkt utan några tokigheter så jag har stort förtroende för dig.
Vad beträffande missade larm så känns det ju föga otroligt... Ljuder testsignalerna vid start av motorn så lär de ju ljuda vid skarpt läge också...

CristerN tackar för detta erbjudande. Jag håller på att efter många år av "önskan" ta mig i kragen och sätta in en AP. Har inte alla grejor än dock Pump, Panel GHC20 samt shadowdriven plus lite kablage. Detta är ett vinterprojekt och jag har inte riktigt börjat än. Först ska båten upp nu till helgen med allt vad det innebär... Sen så är det dags men jag har lite allmänna frågor men låt oss ta det i en dedikerad tråd. Jag återkommer...
 

// Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut. Skulle du kunna visa / förklara skillnaden mot innan du kopplade in detta relä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu inte cyklar på hal is, utan att ha laddad popkornpopparen...

 

Men i min förra nimbus hade jag ett liknande problem, det surrade och tjöt hela tiden, när jag konsulterat anda yngre besättningsmedlemmar kunde jag utesluta att min envetna tinnitus var boven i dramat. Kopplade ur summern (=den akustiska signalgivaren) med hjälp av en avbitartång, inte fasiken hjälpte det, det fortsatte att surra eller tjuta. Med ett sådant där stetoskop man lyssnar på lager i vissna motorer med, kollade jag upp varifrån oljudet kom, och efter en hel del lyssningspunker kom detta surrande från fram-/back/gasreglaget, det var motorns och kanske backslagets vibrationer som fortplantade sig framåt i reglagkablarna och fick resonans i reglagets hölje.

 

Efter ett byte till reglagekablar med teflon i försvann inte bara oljudet utan det blev också lättare att reglera motor och backslag. Även en "bowden tube" fixades för att få det att funka bättre.

 

 

 

Sedan vet jag att summern verkligen tjutit då det på en annan båt kommit massa överbrytande sjö ned i instrumentpanelen och orsakat någon överledning på något vis, men då lyste även en betydande del av kontrollamporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎22 vid 22:32 skrev Shas:

Passade på att "filtret" också. Blev väl inte så dumt... 

Ser bra ut. Skulle du kunna visa / förklara skillnaden mot innan du kopplade in detta relä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ser bra ut. Skulle du kunna visa / förklara skillnaden mot innan du kopplade in detta relä?


Den bästa beskrivningen jag kan komma på är ett kontinuerligt pipande men betydligt lägre än larmsignalen... Ljudet är också varvtalsberoende men även om man kan förnimma ljudet i marschfart så är det i lågfart som man blev mest irriterad. Men denna lösning tar mer eller mindre bort alla störningar som når summern dock inte den typ som Georg_Ohm beskrev 😉
 
Efter inkopplingen är detta problem borta.... Nu har fokusen vänts till vinande multirem och väsande lågtryckspump.

Lika bra att lösa detta också men för sökbarhetens skull så får det bli en ny tråd

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...