Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Matilda519

Aquador 23DC eller Yamarin 76DC?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa någon av dessa båtar, i vissa avseenden lika men i andra olika. Tydligaste skillnaden är ju att den ena har en rejäl utombordare och den andra en V8-inombordare (Aquador med D3 är inte intressant, för klen och för dyr). Bränslekostnaden är väl lika? Dyrare att försäkra och serva utombordare? Aquadoren känns mer påkostad/ ombonad. Någon som stått inför samma val och vill dela med sig av tankar och erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägande har ett test på yamarinen. Tror det är både enklare och billigare att serva en utombordare men kanske dyrare att försäkra. Det kan du säkert kolla på försäkringsbolagens hemsidor genom att fylla i tänkta båtar och se. Är lite partisk som har utombordare men jämfört med vänner med inombordare kommer jag både billigare och enklare undan gällande service och reparationer. Dessutom blir det mera stuvutrymme med motorn på utsidan. Nackdelen är väl mindre användbara badbryggor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft några Sea Ray. Har numera en båt med utombordare. Så mycket bättre. Allt strul med dessa bälgar och drivknutar slipper man. Dessutom är vinterkonserveringen så mycket enklare (bara att koppla på slangen och skölja) än att behöva fylla en V8 med runt 16 liter glykolblandning.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev M__G:

Praktiskt båtägande har ett test på yamarinen. Tror det är både enklare och billigare att serva en utombordare men kanske dyrare att försäkra. Det kan du säkert kolla på försäkringsbolagens hemsidor genom att fylla i tänkta båtar och se. Är lite partisk som har utombordare men jämfört med vänner med inombordare kommer jag både billigare och enklare undan gällande service och reparationer. Dessutom blir det mera stuvutrymme med motorn på utsidan. Nackdelen är väl mindre användbara badbryggor. 

En nackdel med utombordare är ju att vikten kommer längst bak i båten och att båten därmed tar sjön lite sämre, allt annat lika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin har trevligare sittbrunn tycket jag, samt har ju en stickkoj som är betydligt rymligare.

Aquador har toa med dörr vilket kan vara en fördel.

mer trä i Aquador men deb högglansiga körsbären känns hopplöst daterad i min värld.

Enligt mig är inombordare att föredra men åsikterna är väldigt delade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har utombordare och några vänner inombordare.  Vad jag märkt genom åren så är faktiskt de  enda fördelelarna med inombordare att det är bättre badplattformar och mindre stöldbegärligt. Vid service står jag på en pall och skruvar. Skulle det bli generalras så är det fyra bultar och reglagevajrar som behöver lossas för motorbyte. Snudd på omöjliga ergonomiska arbetsställningar med inombordare. Besvärliga bälgar att byta. Kylsystem som ska spola med glykol. Jag kopplar på en muff för kylvatten och kör motorn en stund, slipper söla. Kompisarna håller på mångdubbelt längre tid med sina inombordare. Generellt mera arbete med inombordare och tar plats inne i båten som kunde användas till stuvutrymme. Tycks vara bränsletörstigare och långsammare också även om det är svårt jämföra rakt av då det inte är samma båtar. Men smaken som baken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur värmer man varmvattnet i en båt med utombordare?

På en kastrull på spisen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Aquador 23 HT 07 med cummins 200hk diesel. Max 30knop, marschfart 24. Med trimplan nere kommer man upp i planing på ett anständigt sätt.

 

Toalett med dörr avgjorde saken för oss.

Sovplats för 2 vuxna och två barn i ruffen var också ett krav. Stickkojen fungerar bra för barn, dottern älskar den.

 

Soffan är riktigt skön och stor nog för 6 vuxna.

Luckan i fördäck kändes speciell men fungerar väldigt bra för barnen och OK för vuxna.

Jag kan ta mig runt båten också, osäkert om man klarar det på DC-varianten.

Badbryggan är också imponerande för en 23 fotare. Väldigt praktisk även vid tilläggning.

 

Det som får hornen i pannan att växa ut är bordet. Skivan hålls upp av ett rör med två nästan 90 graders vinklar i plast vilket gör att bordet lutar. Bordsskivan är dessutom hal så saker glider av.

Men det byter vi i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matilda, vilken båt blev det? Eller pågår tankeprocessen fortfarande.? 😄

Har själv haft många båtar både inom och utbordare, och är på väg att bli med båt igen efter två säsonger utan, då vi äntligen blivit av med sommarhuset. 😚 Lutar åt utbordare igen för min del, då det varit mest problemfritt och billigast enligt egen erfarenhet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...