Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Donedge

Är någon av dessa båtar något att segla ner till medelhavet med?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bor i Spanien och funderar på att köpa en båt i Sverige. I regel är skicket på båtarna mycket bättre i Sverige då de knappt seglas pga vädret och tar oftas väldigt väl hand om. 🙂

 

Är nedan alternativ mer för skärgårdssegling eller fungerar de även bra för lite vågor ner till medelhavet?

 

Lady Helmsman 41

http://www.batsidan.com/batar/view.php?id=1352

 

Cayenne International 42

http://www.batsidan.com/batar/view.php?id=1112

 

Conqubin 38

http://www.batsidan.com/batar/view.php?id=1133

 

Sirena 38

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1535

 

Swede 38

http://www.batsidan.com/batar/view.php?id=1616

Redigerad av Donedge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska båtar är ofta i bättre skick, om det gäller mindre/billigare båtar. Dyrare båtar på Medelhavet sköts av proffs. Seglas oftast inte så mycket. I Frankrike var det så att ägarna kom ner ett par helger från Paris för att segla. Under semestern seglades det några veckor. Fransk segling, dagtid 10-18, sen måste man ju äta middag och vem skulle laga den ombord? Vädret kan ändra sig ganska snabbt så det är mycket tryggare att ligga i hamn under natten. Dessutom kan man då köra sin AC.

 

Båtarna du listar är snabba skärgårdskryssare. Men den typen av båt finns inte på medelhavet. Bredarslade och underriggade är den vanligaste typen. Av någon anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, bhemac said:

Svenska båtar är ofta i bättre skick, om det gäller mindre/billigare båtar. Dyrare båtar på Medelhavet sköts av proffs. Seglas oftast inte så mycket. I Frankrike var det så att ägarna kom ner ett par helger från Paris för att segla. Under semestern seglades det några veckor. Fransk segling, dagtid 10-18, sen måste man ju äta middag och vem skulle laga den ombord? Vädret kan ändra sig ganska snabbt så det är mycket tryggare att ligga i hamn under natten. Dessutom kan man då köra sin AC.

 

Båtarna du listar är snabba skärgårdskryssare. Men den typen av båt finns inte på medelhavet. Bredarslade och underriggade är den vanligaste typen. Av någon anledning.

Hej!

 

tack för snabbt svar. Iom skall ut oftast med familjen på lite längre seglingar i medelhavet. Tror du en skärgårdseglare blir för ostabil då de är smalare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Donedge:

Tror du en skärgårdseglare blir för ostabil då de är smalare?

Jag TROR det blir blött. Våglängden på Medelhavet är ganska kort, det är lätt att köra näbben rat in i nästa våg. Men det är vad jag tror, du får göra studiebesök och prata med de som har smala båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade S30, 12,5x2,5 m, fantastisk båt men i kryss på Östersjön när det började gå sjö gick det visserligen fort, men när man passerade en vågkam hade man fem meter båt i luften som sedan ramlade ner på sidan med ett brak, inte kul.

Scampin jag har nu är visserligen långsammare men guppar som en kork på vågorna

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat i medelhavet i 3 år alla dom båtarna som räknar opp passar bra

Bara det att man skall kunna segla det ställer störe krav på hur man kan segla en sjärgådsbåt mott en Husby Jag har kapseglat i 50 år min pappa seglade olypladen för ca 100 år sedan jag är segelmakare Royal Sails vi van sm i många år med en scmpi

Men det är inte segling  Så jag säger Det är inte lät att prata med en som inte kan segla Ragnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-08 vid 23:49 skrev trewq:

Hade S30, 12,5x2,5 m, fantastisk båt men i kryss på Östersjön när det började gå sjö gick det visserligen fort, men när man passerade en vågkam hade man fem meter båt i luften som sedan ramlade ner på sidan med ett brak, inte kul.

Scampin jag har nu är visserligen långsammare men guppar som en kork på vågorna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat i Medelhavet  i 3 år och varit segelmakare Royal Salis

Alla dom båtarna är utmärkta att segla i Medelhavet  med det är nog dom bästa 

MEN DOM KRÄVER ATT MAN KAN SEGLA Vi har seglat Scapi vunnit flera SM

Men det är inte segling De är att segla med en Husbåt seglar man rätt så går en smalare båt bätre i sjön mot en bredare En hlvtonare är ritad efter en regel inte för att segla med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är vilken typ av båtliv du vill ha:

  • Enbart segling
  • Socialt sol och badliv på båt

Min erfarenhet ifrån Grekland och Kroatien, varit andelsägare sedan 2000, är att det blir mycket motorgång men det har varit okay för vår familj.

Socialt båtliv i Medelhavet och segling i Skandinavien.

 

Välj båt som matchar dina medelhavsplaner, kanske det blir ett ”strykjärn” med integrerad badplattform:-)

 

I Kroatien debiteras hamnavgiften oftast på båtlängd, lång smal båt kan bli dyrare än bred kort båt.

Gissar att hamnavgifterna i västra medelhavet kan ha liknande tariffer.

 

Appropå tidigare inlägg om underriggade båtar, majoriteten av båtar är charterbåtar med ibland mindre erfarna seglare.

Grovt sett blåser det för mycket eller inte alls i många populära områden dessutom matchar kort rigg en grund köl vilket kan vara en fördel i en del hamnar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Välj båt som matchar dina medelhavsplaner, kanske det blir ett ”strykjärn” med integrerad badplattform:-)

Studiebesök är alltid intressanta. Vad är det för båtar folk har?

Av det jag sett så är det vanligaste bredarslade fransyskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...