Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Baxlaget

Yamaha 4-takt utombordare trycker in bensin i motoroljan?

Rekommendera Poster

Yamaha 300hk 4-takt 2015. Motorn har servats från början, senast i höstas (2017) av en auktoriserad verkstad.

 

Motorn har gått som den ska hela denna sommar (och övriga somrar också). Efter upptagning upptäckte jag att motorn hade ordentligt mycket mer olja än maxmarkeringen på oljestickan.  Oljan luktade tydligt bensin. Enligt verkstaden är detta något som sker med Yamaha 4-taktare om man kör trolling (långsam gång för fiske) eller på annat sätt långvarit kör på låga varvtal. Vi åkte Väddö Kanal fram och tillbaka i år men jag tycker att det måste man kunna göra med en modern motor utan att den börjar skjuta in oförbränd bensin i oljetråget.

 

Är det någon som kan tillföra något i ämnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror det på att kolvarna inte värms upp tillräckligt för att täta mot cylinderväggarna vid så låg effekt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört detta och ofta i samband med Yamaha. Kan inte tänka mig (är dock absolut ingen expert på området!) att det bara skulle drabba just Yamaha. 

Vad jag har hört är att detta ska lösa sig om man, efter tex ett trolligpass, kör med högre effektuttag ett tag. Kanske dunstar då bensinen i oljan? Om du har kört med normal planingsfart efter så skulle jag tänka att det var något fel med motorn. 

Det finns en mycket kunnig person avseende Yamaha här på forumet, jarb. Pröva kontakta honom, om han inte svarar i tråden, och hör vad han säger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkstaden säger att de som använder sin båt med Yamaha utombordare och kör mestadels trolling måste byta olja flera gånger per säsong eftersom oljan blir utblandad av bensin. I mina öron låter det helt sjukt att en modern motor kan uppföra sig så.

Försöker kontakta "jarb"

 

Tack för era svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte kontakta "jarb".

https://www.maringuiden.se/user/jarb

När jag klickar på Skicka email till jarb får jag en ny inloggningsruta eftersom systemet ansåg att jag inte var inloggad. När jag fyllde i den fick jag meddelandet att användaren (jag) redan fanns registrerad. Moment 22. Och, ja, försökt med IE11, Chrome & Firefox. Samma resultat.

Någon som skulle vilja skicka länken till denna tråd till 'jarb'?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jag har en Suzuki DF300 som jag trollat med ett par hundra timmar med utan detta problem, så kanske det är något Yamahaspecifikt? Nu använder jag drivankare så jag har ~1100 rpm vid 2 knops fart och får iallafall lite belastning på maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Försökte kontakta "jarb".

https://www.maringuiden.se/user/jarb

När jag klickar på Skicka email till jarb får jag en ny inloggningsruta eftersom systemet ansåg att jag inte var inloggad. När jag fyllde i den fick jag meddelandet att användaren (jag) redan fanns registrerad. Moment 22. Och, ja, försökt med IE11, Chrome & Firefox. Samma resultat.

Någon som skulle vilja skicka länken till denna tråd till 'jarb'?

 

Gjorde samma som du och fick också problem. 

Då sökte jag i forumet efter jarb och fick upp en del trådar han skrivit i. Sen klickade jag på hans profil och valde skicka meddelande. 

(Forumet är nog inte helt klart antar jag. Stavhammar kanske kan svara på om det ska vara så här?)

Jarb är nu alltså varskodd om tråden. Får se om han svarar. 

Ps. Rapporterade mitt eget i lägg så får vi se om admin (Stavhammar) svarar. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-09 vid 17:30 skrev Baxlaget:

Försökte kontakta "jarb".

https://www.maringuiden.se/user/jarb

När jag klickar på Skicka email till jarb får jag en ny inloggningsruta eftersom systemet ansåg att jag inte var inloggad. När jag fyllde i den fick jag meddelandet att användaren (jag) redan fanns registrerad. Moment 22. Och, ja, försökt med IE11, Chrome & Firefox. Samma resultat.

Någon som skulle vilja skicka länken till denna tråd till 'jarb'?

 

 

21 timmar sedan skrev ChristerN:

Gjorde samma som du och fick också problem. 

Då sökte jag i forumet efter jarb och fick upp en del trådar han skrivit i. Sen klickade jag på hans profil och valde skicka meddelande. 

(Forumet är nog inte helt klart antar jag. Stavhammar kanske kan svara på om det ska vara så här?)

Jarb är nu alltså varskodd om tråden. Får se om han svarar. 

Ps. Rapporterade mitt eget i lägg så får vi se om admin (Stavhammar) svarar. 

 

 

Det är precis som ChristerN skriver.

Det är tyvärr fortfarande vissa delar som inte hänger ihop men har förhoppningar om att det snart skall vara klart.

  • Men det går bra att kontakt medlem som beskrivs ovan.
  • Eller så hovrar man över profilbild i trådar och klickar på meddelande.
  • Eller klickar på lilla meddelandeikonen högst upp på sidan, vid användarnamnet, och väljer Skriv nytt. Detta ger att man kan ange medlem i tillraden. Då söks medlemmar igenom efter det namn som skrivs och om det då hittas så klicka på det.

 

Sedan är det självförklarande. Skriv meddelande och ämne etc

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett alla 4-taktare är mer eller mindre benägna till bränsleutspädning. En del mer, en del mindre. Yamahas F300 tillhör den första kategorin.

 

Om det inte är fel på motorn finns det tre orsaker som förvärrar problemet.

 

Motorn har för stor propeller, 6000 rpm vid WOT med normal last är att föredra. Har man för stor propp redan med lätt last, lastar båten full med folk och prylar och åker kanal har man fixat bra förutsättningar för bränsleutspädning.

 

Motorn har fyllts med för mycket olja från början, ju mer olja som finns i sumpen från början ju större är sannolikheten för bränsleutspädning. Efter oljebyte är halva stickan att rekommendera, dvs mitt emellan max och min.

 

Motorn är ny och inte fullt inkörd. En motor som gått mindre än 100 timmar är mer benägen till bränsleutspädning.

 

Är det fel på motorn är dessa orsaker vanliga.

 

Motorn överkyler och går för kallt. Kylningen styrs av termostater och tryckhållningsventiler. Serviceintervallet på dessa komponenter är 1 år eller 100 timmar. Många verkstäder slarvar med detta. Jag har sett ett flertal motorer som varit över 10 år gamla där dessa prylar aldrig varit isär.

 

Spridarna läcker/efterdroppar. Dagens insprutade motorer är känsliga för bränslet och dagens bränsle är inte lagringsstabilt. En vanlig orsak till dessa problem är att bränslet och bränslesystemet inte vinterkonserverats korrekt. Torr, ren, färsk soppa och korrekt vinterkonservering sparar mycket problem.

 

Motorn tänder inte på en eller flera burkar , brukar höras och märkas ganska tydligt så inte så troligt i detta fall..

 

Motorn lider av blow-by. Kolvringarna tätar helt enkelt inte som de ska. Som sämst tätar det då på låglast då gastrycket hjälper ringarna att täta. Ett enkelt leak-down test avslöjar om motorn har för mycket blow-by.

 

 

Redigerad av jarb
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har problem med att bensin kommer in i motoroljan och testade då min termostat genom att värma den i en kastrull med vatten på spisen. Det står att den ska öppna vid 60 grader men började öppna sig redan vid ca 45 grader. Ska den börja öppna sig vid 60 grader eller ska den vara fullt öppen då?

Tacksam för svar.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-09-08 vid 19:20 skrev raol:

Beror det på att kolvarna inte värms upp tillräckligt för att täta mot cylinderväggarna vid så låg effekt?

 

Tyvärr stämmer inte detta. 

Kolvarna tätar inte alls. Det gör däremot kolvringarna. 

 

På mycket små motorer typ mindre än någon ccm, finns dock inga kolvringar. 

Då oftast högvarviga tvåtaktare. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Bergenheim:

Jag har problem med att bensin kommer in i motoroljan

Har du läst svaret från jarb ovan? I mitt fall var det skräp i termostaten så den aldrig stängde. Därmed fick motorn aldrig upp rätt arbetstemeratur.

Din termostat verkar trasig. Köp en ny och testa i katrull innan du monterar den.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp, jag gör så och hoppas att jag får mindre bensin i motoroljan. Är det inte termostaten finns det risk att det är ett större fel som slitna kolvringar eller nåt knas med ventilerna....

Redigerad av Bergenheim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bergenheim:

knas med ventilerna....

Ventilerna, vare sig insug eller utblås har kontakt med oljetråget. Satsa på att gamla termostaten gjorde cylindrarna otäta och kolla oljenivån noga efter varje färd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, en insprutare som fått dryparn, gör inte att oljenivån ökar drastiskt. 

Möjligen en droppe eller två, sen motorn stoppats. 

 

Skillnad med en man, om han råkar ut för detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Och, en insprutare som fått dryparn, gör inte att oljenivån ökar drastiskt. 

Möjligen en droppe eller två, sen motorn stoppats. 

 

Skillnad med en man, om han råkar ut för detta. 

Vad menar du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Lintott:

Han menar nog något läskigt som män kan drabbas av

Jo, jag var tydligen otydligt ironisk ... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar liv i denna tråd då det verkar finnas en del kunnigt folk här. 
Varför visar inte vattentrycksmätaren något?

F300B -17, 6YC

E7D940B2-CA1C-4B27-A589-57C43638AB97.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Daniel71:

Bumpar liv i denna tråd då det verkar finnas en del kunnigt folk här. 
Varför visar inte vattentrycksmätaren något?

F300B -17, 6YC

E7D940B2-CA1C-4B27-A589-57C43638AB97.jpeg

Har den gjort det förut? Jag har oljetryck och vattentemp på min visande i vy "Combo B".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

@Daniel71 Har du läst manualen till 6YC?

 

image.png.a248ebba9adb55f0c458a327cecc3d16.png

Har inte manualen och har heller inte kunnat hitta den, har du länk eller kan dela med dig av pdf? 
Trodde i min enfald att om det finns på skärmen borde även sensorn finnas, och misstänkte att det kanske var fel på sensorn. Men det kanske inte är så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentrycksmätare är inte standard och finns inte på motorn märkte jag efter kontroll. 
Så enkelt det kan vara😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...