Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjornsyse

Övervakning, temperatur, position, luftfuktighet

Rekommendera Poster

Idag har jag kopplat in en Sonoff POW, fungerar som huvudströmbrytare och håller reda på spänning och förbrukning. Kan också ställas in så att huvuströmmen bara är på viss tid eller vissa tider. Klart värt sina 249kr. Nästa steg är att integrera den i 230V centralen.

 

IMG_2533.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har min Sonoff Th kommit på plats, fjärrströmbrytare som även övervakar temperatur och luftfuktighet.

Värmefläkten körs just nu nattetid som test.  

Sonoff TH Schedule.png

Sonoff TH.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎15 vid 18:48 skrev bhemac:

Då så. Nu harjag installerat en Netatmo i båten. Lite provisoriskt, inomhusenheten står på köksbänken och utomhusenheten i ett handskfack, den ska senare sitta på radarstolpen.

Setupen är också extremt enkel, ett föredöme!

Någon koll på strömförbrukning resp datamängder har jag inte ännu.

 

Så nu har jag stenkoll på klimatet både utanför och inne i båten.

 

 

IMG_2434 (1).png

 

Slog till på två Netatmo på BF-rean (999 på Webbhallen). Har monterat en hemma, och en kvar att sätta i båten. Blev lite biten så skaffade även en vindmätare (att ha antingen hemma eller på båten, har inte bestämt än), samt en extra inomhussensor.

 

Tusan också att man alltid blir så inspirerad av sådana här trådar! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev martinot:

Tusan också att man alltid blir så inspirerad av sådana här trådar! :)

Ber om ursäkt om jag bidragit till detta lidande!

Jag tittade länge på Netatmo men tycke den var onödigt dyr. Till slut kunde jag inte hålla mig, en starkt bidragande orsak var att den väderapp jag använder, WeatherPro, kan visa mina väderdata samtidigt med prognos.

Sen har det bara gått utför, vind, regn, båt, kamera.

Lite dyrare, visst, men det är ett genomtänkt system som fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Skall kolla upp Weather Pro (bara det inte är en sådan där usel app som är av prenumerationsmodell, som jag är starkt allergisk mor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinot:

Bra tips. Skall kolla upp Weather Pro (bara det inte är en sådan där usel app som är av prenumerationsmodell, som jag är starkt allergisk mor).

Samma här men det var nog bara en engångskostnad. 

YR har ett samarbete med NETATMO, vet inte om de fått in något i sin app ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En julhälsning från min båt. +2,8°C ombord. Hemtrevligt? nja men med 46% RH är inge risk för rost eller mögel. Tyst är det i alla fall.

I sittbrunnen är det -0,3°C och 79% RH. Ingen mögelrisk men det kan rosta.

Högtryck är det också.

God fortsättning!

Boat 20181224.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-24 vid 15:10 skrev bhemac:

En julhälsning från min båt. +2,8°C ombord. Hemtrevligt? nja men med 46% RH är inge risk för rost eller mögel. Tyst är det i alla fall.

I sittbrunnen är det -0,3°C och 79% RH. Ingen mögelrisk men det kan rosta.

Högtryck är det också.

God fortsättning!

Boat 20181224.png

 

Fint att se! God fortsättning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är ängslig för obehöriga övernattare i båten är koldioxidloggern finfin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dadid:

Om man är ängslig för obehöriga övernattare i båten är koldioxidloggern finfin.

Ja, självklart. Smart tänkt!

När jag är i båten så brukar jag få CO2 larm (1000ppm) efter någon timma så visst funkar det.

Även ljudnivån indikerar. Varje snöig morgon brukar jag få larm strax efter sju när de plogar.

NETATMO är ett väldigt genomtänkt system, lite dyrare men det funkar och det kommer ny tillbehör.

Närmast ska det bli en rökdetektor. Hemma först men det blir nog även en i båten. Är det inte självklart att en sådan ska larma via telefon även om man inte är hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket positiv till Netatmo pryttlar med ett fåtal undantag.

Batteri utan solcell i vindmätaren är ingen strålande lösning.

Fukt på minneskortet i Precens förtar nöjet en aning.

 

Gällande ovälkomna gäster kan man sätta CO2 larmet väldigt lågt. Grundnivå är ca 400. Med en människa i ett begränsat oventilerat utrymme går det fort uppåt.

 

För dataskoj rekommenderas appen myatmo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Dadid:

Batteri utan solcell i vindmätaren är ingen strålande lösning.

 

Håller med. Min hemma sitter på en lyktstolpe och kräver stege för batteribyte.

Själv saknar jag inbyggd kompass och en enkel modul för badvattentemp!

Precens ska jag sätta upp när det blir lite varmare. En kompis har den på sin sommarstuga 20 mil bort. Han ska komplettera med sirenen som kan imitera hundskall.

Pratade med en kille som ska installera på på båtklubben så att folk kan kolla vind och regn. Dessutom får de övervakning av temperaturen i klubbstugan. Smart!

CO2 larmet kan nog stå på default 1000ppm. Då har "gästerna" nog somnat när polisen kommer....

 

Myatmo är fin, mycket information!

Myatmo.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis besökt båten första gången sen i september, tänkte ladda ner all data ifrån Engbird för att kolla hur luftfuktigheten har varit under vintern. Men jag tror den måste ha dragit ut batterierna eller något för jag får ingen kontakt med den längre. Hoppas den inte förlorat all data eller gör det när jag byter batteri bara, det vore tråkigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Data fanns kvar hos mig efter batteribyte.

Till sommaren ska den få bo i maskinrummet!

Ska bli kul att se alla myter om temperatur och luftfuktighet där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Data fanns kvar hos mig efter batteribyte.

Till sommaren ska den få bo i maskinrummet!

Ska bli kul att se alla myter om temperatur och luftfuktighet där.

Vad är det för kul myter jag missat?

Att det blir helvetiskt varmt? 800 grader...

Att det blir fuktigt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Att det blir helvetiskt varmt? 800 grader..

Ja du kan lita på mig, lita på mig.

Nej det är framförallt detta att det skulle bli så fuktigt.

Men även temperaturen är intressant att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nej det är framförallt detta att det skulle bli så fuktigt.

Intressant...

Motorrummet brukar ju vara välventilerat - i alla fall när man kör och de mest uppvärmda utrymmet på en båt.

 

Samtidigt är motorrummet ett utrymme med förhållandevis stor läckagerisk.

 

Fukt i motorrum borde vara en ren underhållsfråga. Är motorrummet fuktigt har man ett eller flera problem att ta tag i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-11 vid 17:35 skrev bhemac:

Data fanns kvar hos mig efter batteribyte.

 

Rackarns, jag bytte batteri och det fanns bara data ifrån den senaste månaden. Vet inte om jag ställt in den fel eller om den inte kan spara hur mycket som helst kanske, men noll data från hela vintern sen jag lade dit den i september.. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen står den på för täta mätintervaller, min gjorde så från brjan, jag fick också bara en månad. Nu klara den ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja misstänkte det också. Men den står inställd på max som är 30 minuter. 

 

Deras data hävdar att:

 

Citat

Holds about 20 days of data at a 1 minute sampling interval (30,000 samples total)

Sampling interval can be 10 seconds, 30s, 1 minute, 2 min, 5 min, 10 min, or 30min 

 

30 000 samples genom 48st per dag blir ju 625 dagar, 20 månader. Så det borde inte vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bjornsyse:

Ja misstänkte det också. Men den står inställd på max som är 30 minuter. 

 

Deras data hävdar att:

 

 

30 000 samples genom 48st per dag blir ju 625 dagar, 20 månader. Så det borde inte vara problemet?

Det låter mystiskt. På min var det tydligt med för täta mätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-28 vid 16:37 skrev bhemac:

Idag har jag kopplat in en Sonoff POW, fungerar som huvudströmbrytare och håller reda på spänning och förbrukning. Kan också ställas in så att huvuströmmen bara är på viss tid eller vissa tider. Klart värt sina 249kr. Nästa steg är att integrera den i 230V centralen.

 

IMG_2533.png

Hej, när jag tittar på denna står det 90-230V, men den fungerar i ditt (som jag antar) 12v-system? Vill verkligen ha kontroll på förbrukningen och denna verkar ju som en enkel, billig lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev lindius:

Hej, när jag tittar på denna står det 90-230V, men den fungerar i ditt (som jag antar) 12v-system?

Detta är enbart för 230V delen, mäta och styra elvärme mm. Riktigt bra men tyvärr inget för att ha koll på 12V-delen.

Vilket är synd för att kunna ha koll på 12 V känns angeläget.

Victrons batteritankmätare BMV-712 skulle vara perfekt men den har bara Bluetooth och det blir ju inte så stor räckvidd. Men, det kanske kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det var så alltså, jag som blev så glad när jag läste :P 

 

Kanske går att köra någon rasberry pi grej med Victrons...får fnula lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev lindius:

Kanske går att köra någon rasberry pi grej med Victrons...får fnula lite

Absout. Fixa något så kommer du att få många nya vänner ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ska vi se här, om jag skulle vilja titta på övervakning iår, kanske gärna både batterispänning och väder och vind. Mina options är: 

 

1. kanske Netatmo, men kräver ett 4G-modem va? Vad snackar vi för förbrukning på en sån setup i runda slängar? Kan netatmo mäta batterispänning?

2. Topkodas eller annat GSM/SMS-larm. Ontech på clas ohlson kostar 2500:-, känns lite överdrivet. Vet inte ens om det kör på 12V iofs. Då får jag inget väder antar jag? Termometer möjligen.

 

Finns det några fler bra kombinationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Netatmo kan inte mäta batterispänning. Tyvärr. Men temperatur, luftfuktighet mm. Jag har mätt under hela vinter, först med 4G modem, senare med NetOne. Med 4G förbrukade detta och Netatmo ca 4Ah/dygn dvs 100 - 150W solpanel borde klara det. Jag hade landström men ska försöka mäta med solpanel i vinter.

 

Topkodas tar under 40mA om jag minns rätt så runt 200W solpanel borde kunna hålla igång alltihop. Kan man ladda med landström någon gång i månaden så klara man det lätt.

En bränslecell skulle var ett perfekt komplement. Fel pris bara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort något liknande som Netatmo fast själv istället. En RPi3 är konfigurerad som HotSpot samt wifi repeater (dubbla wlan varav en med rejäl antenn). Denna kör Domoticz och sedan har jag i dagsläget två st Wemos mini d1 som skickar all mätdata till RPi3an via wifi: Mäter idag Temperatur på ett antal olika ställen (bl.a. sjövatten genom att isolera proben mot skrovet, fungerar kanon), barometriskt tryck, strömförbrukning 12v, batterispänning, förbrukat vatten ur vattentanken mm. CO2 hoppade jag tillsvidare då dessa har ett litet värmelement i sig och jag ville hålla nere förbrukningen på alla grejerna.

 

Läste längre upp om att mäta tempen i kylskåpet - vilket bra tips, framförallt sedan jag helt enkelt inte kommit på fler saker som jag vill mäta :) Då kan man ju likagärna sätta dit ett relä också så kan man starta och stänga av kylskåpet på distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...