Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjornsyse

Övervakning, temperatur, position, luftfuktighet

Rekommendera Poster

Hej

 

Fick en idé om att det hade vart kul att ha ett "smarta båt"-system ombord. T.ex för att övervaka och logga temperatur och luftfuktighet. Kanske utbyggbart med kamera eller GPS.

 

Har hittat temperaturloggers på Kjell och Company, men dom får man plugga in i efterhand för att se statistik. Jag föreställer mig något system som går på 12V eller har egen strömförsörjning med batteri. Kanske som nåt något trådlöst nätverk i närheten av marinan alternativt har plats för simkort med GSM eller motsvarande för att antingen ladda upp sitt data via en molntjänst eller att man frågar den via SMS. 

 

Är det någon som byggt eller hittat på hyllan något liknande system, och installerade det på sin båt?

 

Hälsningar. 

 

 Björn

Redigerad av bjornsyse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en logger som heter ENGBIRD. Samlar in temperatur & luftfuktighet som överförs via Bluetooth till telefonen. Räckvidden är några meter men jag kan läsa av utan att gå ur bilen. Lyckligtvis ligger min båt så till att jag åker förbi några gånger per vecka. Drygt 26000 mätningar loggas. Man kan ladda ner all mätdata till en .CSV-fil och öppna i Excel. Batteriet räcker knappt ett år, så jag har precis bytt utan att mätdata förlorades. Himla kul pryl, kostad ca 200 kr på eBay.

Nästa projekt är att sätta en trådlös väderstation på radarstolpen, tre tempgivare: Inne, vatten och kylskåp. Finns med Wifi eller RS232 till en liten dator.

Eller, så sätter man dit en NETATMO väderstation, lite dyrare men kopplar upp via WiFi. Fungerar mycket bra, jag har en sådan hemma med vind och regn. Finns även både inom och utomhuskameror att utöka med.

 

image.png.72abebf825269de7051bbf13dfd8625d.png

 

 

Engbird.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbaskade tråd!

De kör extrapris på NETATMO tom 9/9. 1299kr.

Så jag köpte en till båten.

Den visar:

Temperatur, luftfuktighet, ljudnivå och koldioxidhalt inomhus.

Temperatur, luftfuktighet, lufttryck, kvävedioxidhalt och ozonhalt utomhus.

Saknas: Vattentemperatur men det kan jag leva med, det kan jag kolla på plats.

 

Båten är alltid uppkopplad via Net1 så nu ska jag lugnt kunna sitta varsomhelst och kolla CO2 halten i båten eller om det är för mycket ozon runt båten.

Och, ja man kan få larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore trevligt om man på distans kan kolla olika mätpunkter i båten, inte bara via wifi eller bluetooth. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev per_62:

Det vore trevligt om man på distans kan kolla olika mätpunkter i båten, inte bara via wifi eller bluetooth. 

Hur tänkte du då? Flaggor? 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää inga flaggor utan istället sitta uppkopplad på distans via internet och kunna ha koll på allt som händer i båten.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Nää inga flaggor utan istället sitta uppkopplad via internet och kunna ha koll på allt som händer i båten.

Synd, det hade ju varit fint med flaggor ;)

 

Netatmo skickar data med WiFi, tex till 4G router, tex Lintotts förslag.

Datat samlas i "molnet" och finns tillgängligt även om du är i Franska Polynesien (utan båt).

En webbsida eller en app i telefonen. 

Vissa väderappar kan även visa infon, i mitt fall, WeatherPro. Nu läste jag att Netatmo har ett samarbete med yr.no för att kunna öka precisionen i väderprognoserna. Netatmo är världens största nätverk av lokala väderstationer.

 

Jag ska återkomma med hur mycket datatrafik och ström som går åt. En gissning är att det krävs typ 0,2A.

 

Netatmo-WeatherPro.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Båten är alltid uppkopplad via Net1 så nu ska jag lugnt kunna sitta varsomhelst och kolla CO2 halten i båten eller om det är för mycket ozon runt båten.

 

Du får vänta ut och in på den där, du vill väl gärna ozonhalten inuti din båt istället 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Förbaskade tråd!

De kör extrapris på NETATMO tom 9/9. 1299kr.

Så jag köpte en till båten.

Den visar:

Temperatur, luftfuktighet, ljudnivå och koldioxidhalt inomhus.

Temperatur, luftfuktighet, lufttryck, kvävedioxidhalt och ozonhalt utomhus.

Saknas: Vattentemperatur men det kan jag leva med, det kan jag kolla på plats.

 

Båten är alltid uppkopplad via Net1 så nu ska jag lugnt kunna sitta varsomhelst och kolla CO2 halten i båten eller om det är för mycket ozon runt båten.

Och, ja man kan få larm.

 

Låter intressant. Har du länk till butik du köpte den i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! 

 

Så, om jag förstår det hela rätt så så är mina options antingen

 

  1. En stand-alone-enhet som agerar logger i det tysta. Den får jag helt enkelt tanka av datat när jag är nära båten, kanske med bluetooth om det tillåts. 
  2. En netatmo eller motsvarande väderstation som lagrar sin data i en molntjänst, och som jag kommer åt varifrån som helst. 

Låt säga att jag är nyfiken på 2:an men lite osäker på vad det kräver av min installation. JAg misstänker att jag behöver ungefär följande:

 

  1. En Netatmo väderstation
  2. Strömförsörning för väderstation, via 12V på något sätt?
  3. En 4G router med inbyggd Wifi-hotspot som nätstationen kan koppla upp sig mot, samt typ ett tvillingkort med datatrafik till mitt nuvarande abbonemang. 
  4. Strömförsörjning för routern via 12V på något sätt. 

Jag tänkte åka ner till båten om några veckor (ligger 2,5h hemifrån) och täcka in den med presenning. Jag har köpt en genomskinlig presenning och min teori är då att jag kan lämna batterier i båten och låta solcellerna underhållsladda dom. Från är dock, vill jag har en router och väderstation igång vintern runt, håller batteribanken och underhållsladdningen för det? Tyckte jag såg någon siffra på 0,1 eller 0,2 ampere för utrustningen, stämmer det? Det blir mellan 2 och 5 ah per dygn som den förbrukar. Hinner 72W solceller täcka det behovet under vintermånaderna?

 

Jag tyckte jag såg nån schablonräkning på solceller, att dom ger ungefär 4 gånger effekten på ett dygn. Det blir 288Wh i mitt fall, och 24 Ah. Det låter som att det finns marginal där även för situationen på ett vinterdygn? 

 

BONUSFRÅGA! Hur skulle jag kunna läsa av i batterispänningen också? Krävs kanske något helt annat mer utbyggbart smarta-hemsystem då än netatmo?

 

Hälsningar Björn

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bjornsyse:
  • En Netatmo väderstation
  • Strömförsörning för väderstation, via 12V på något sätt?
  • En 4G router med inbyggd Wifi-hotspot som nätstationen kan koppla upp sig mot, samt typ ett tvillingkort med datatrafik till mitt nuvarande abbonemang. 
  • Strömförsörjning för routern via 12V på något sätt. 

Netatmo leveras med en 230 V nät adapter som ger 550mA@5V. Vanlig mini USB kontakt. Jag ska köra med en vanlig bil-USB plugg och mäta. Gissningsvis tar den runt 100mA@5V

Routern, se Lintottens lösning, den kommer att fungera.

På vintern sitter väl routern inne i båten så man kan köra med samma DC/DC omvandlare.

--

Det stämmer att en solpanel i snitt ger 4ggr sin märkeffekt under sommaren men 0,4 ggr under december.

Säg att det går åt 2,4Ah/dygn och att att 72W panelen ger 29Wh/2,4Ah, en "förlust" på 2,4Ah/dygen eller 75Ah/månad.

Men, den verkliga förbrukningen är troligen lägre. en kanske inte solpanelen ger full effekt under presenningen.

För säkerhets skull borde man kanske öka solpanelerna, åtminstone på vintern. Jag vet en kille som har ett par extra paneler under vintern utanpå sin pressening, på vinter ska de vara riktade mot söder och mera vertikala för att ge max energi.

--

Spänningsövervakning har jag i mitt larm som dagligen sänder ett SMS med den informationen.

Netatmo är på hugget, kanske kommer de med spänningsövervakning i framtiden.

 

En sak till. Man kan ha en Netatmo basenhet och sen sätta en extra inomhusenhet i grannbåten så kan man övervaka flera samtidigt.

 

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! 

 

Något nedslående siffror i mitt fall, tror jag hoppar denna installationen nu till hösten. Märkte dock i somras att jag ändå borde komplettera med fler solceller så det får bli vårens projekt. Kanske en logger är mitt bästa alternativ ändå. Jag är lite nyfiken på luftfuktigheten nu under vintern. Du hade väldigt fina siffror där i vintras, 60% någonting, hur förvarar du båten? Luftigt eller tätt? Inne, ute?

 

Hälsningar

 

- Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bjornsyse:

Du hade väldigt fina siffror där i vintras, 60% någonting, hur förvarar du båten? Luftigt eller tätt? Inne, ute?

"Otäckt" dvs ingen täckning, tillstängt. En elektrisk avfuktare som avfuktad ordentligt i början. Sen hemmagjorda torrbollar.

Det intressanta är att det tog väldigt lång tid innan torrbollarna lämnade något vatten. Troligen beroende på den elektriska avfuktningen var väldigt effektiv.

--

En logger är alltid intressant och en liten peng. Kan du inte "dressera" någon annan båtägare att då och då åka förbi och kolla loggen, det tar bara några sekunder. Kan finns någon här?

 

På sikt är nog Netatmo den smartaste lösning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Saturday, September 08, 2018 vid 22:37 skrev bhemac:

Datat samlas i "molnet" och finns tillgängligt även om du är i Franska Polynesien (utan båt).

Just i Franska Polynesien - bortsett från på Tahiti och närliggande mera turistiga öar - kan det bli problem. Det är riktigt dåligt ställt med internettillgängligheten även på bebodda platser, men jag förstår principiellt hur du menar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

"Otäckt" dvs ingen täckning, tillstängt. En elektrisk avfuktare som avfuktad ordentligt i början. Sen hemmagjorda torrbollar.

Det intressanta är att det tog väldigt lång tid innan torrbollarna lämnade något vatten. Troligen beroende på den elektriska avfuktningen var väldigt effektiv.

--

En logger är alltid intressant och en liten peng. Kan du inte "dressera" någon annan båtägare att då och då åka förbi och kolla loggen, det tar bara några sekunder. Kan finns någon här?

 

På sikt är nog Netatmo den smartaste lösning.  

Ah, avfuktare. Låter bra. Jag har dock ingen landström vid båten tyvärr.

 

Köpte en Engbird till att börja med, ska se om jag kan få någon som läser av den ibland! Tack för insatta tips!

 

Hälsningar

 

- Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev bjornsyse:

Jag har dock ingen landström vid båten tyvärr

Det hade inte jag heller men vi ställde båten en vecka vid ett eluttag. Några kör innan de tar upp, får bort mycket fukt.

Det roliga är ju att du har något att göra även nästa år ;)

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bjornsyse:

intressant! hur länge kör man? några timmar? dagar?

Alltså det där med minnet. Kommer jag ihåg rätt så ommer det mesta vattnet de 3-4 dagarna.

Jag ha gjort så att jag dragit ut slangen genom dyvikan ner i en 5 liters dunk så jag kan ha koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns den där tråden om fukt i båt. En sak som jag inte tros tog upp då, är att torrbollarna kanske är tillräckligt effektiva just för hög luftfuktighet.

 

så här: det anfördes att en elektrisk avfuktare kan få ut en jäkla massa vatten som man inte får ut med torrboll. Men, det viktiga är ju inte att få ner luftfuktigheten så mycket som möjligt. Torrbollarna kanske räcker för att ta udden av luftfuktigheten som leder till mögel.

 

Själv tror jg att lite elektrisk avfuktning är värt mycket, men ovanstående är en aspekt som jag tror skulle kunna vara relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev AndW:

Jag minns den där tråden om fukt i båt. En sak som jag inte tros tog upp då, är att torrbollarna kanske är tillräckligt effektiva just för hög luftfuktighet.

Vi har använt hemmagjorda stora torrbollar tidigare och det har funkat om man tömt båten.

Med elektrisk avfuktare och därefter samma mängd och storlek på torrbollar kan det mesta ligga kvar torrt och fint i båten över vintern vilket är jätteskönt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

så här: det anfördes att en elektrisk avfuktare kan få ut en jäkla massa vatten som man inte får ut med torrboll.

Grejen är att det går så mycket fortare. Får man ner luftfuktigheten mycket så tar det också längre tid innan den stiger.

Men visst funkar torrbollar, men det är bekvämare med den elektriska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så. Nu harjag installerat en Netatmo i båten. Lite provisoriskt, inomhusenheten står på köksbänken och utomhusenheten i ett handskfack, den ska senare sitta på radarstolpen.

Setupen är också extremt enkel, ett föredöme!

Någon koll på strömförbrukning resp datamängder har jag inte ännu.

 

Så nu har jag stenkoll på klimatet både utanför och inne i båten.

 

 

IMG_2434 (1).png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det snyggt?

Dessutom får jag nu larm om hög luftfuktighet, låg temperatur och hög ljudnivå(!)

 

NETATMO temp o humidity.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Visst är det snyggt?

Dessutom får jag nu larm om hög luftfuktighet, låg temperatur och hög ljudnivå(!)

Kan ljudsensorn avgöra skillnaden på om det är inbrottsförsök eller Törebodaraggarna som "åker runt och burnar" i hamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Kan ljudsensorn avgöra skillnaden på om det är inbrottsförsök eller Törebodaraggarna som "åker runt och burnar" i hamnen?

Undra vilket som är värst ;)

Jag ska experimentera lite men jag tror att jag kan få larm om inbrott. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt fint!

 

I helgen täckte jag båten med presenning och en noa-ställning som var väldigt fin. presenningen blev lite liten tyvärr, men den täcker iaf kapell och dom delarna. Antar att det inte är hela världen om det kommer lite snö på fördäck. 

 

Däremot hade två nya dynor redan börja mögla, för att dom råkat ligga mot sidorna av skrovet antar jag. Dock bara varit där sen 4:e augusti. 

 

 

Foto 2018-09-22 15 22 4.jpg

Foto 2018-09-22 15 17 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac

den där engbird (inkbird?) verkar drivas av två st stora knappcellsbatterier, hur är batteritiden? Eller har du moddat om till husbanksdrift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett 3V batteri, CR2477 / CR2477N a 49kr

Höll i knappt ett år. Då loggade den var 10:e min, nu har jag ändrat den så att den loggar varje halvtimma så får vi se om batteriet håller längre.

Batteriet var lätt att byta, bara peta upp bakstycket.

Det fina var att den inte tappade mätdata när batteriet byttes.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Netatmo och Huawei verkar förbruka ca 0,1A dvs ca 2,4Ah/dygn. Troligen mindre, mitt instrument har dålig precision i detta mätområdet. En 50W solpanel ger som sämst dvs december i snitt 1,6Ah/dygn. Dvs batteriet kommer att behöva bidra med 24Ah/månad. Ingen ko på isen alltså.

Datamängden ligger på ca 250Mb/månad, även det minsta abonnemanget ger ju 0,5-1Gb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...