Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
3617

Bottenfärg på aluminium?

Rekommendera Poster

Har en Buster XL i mellersta Östersjön som är målad med Hempel Mille Light. Det hade nog inte växt mer om den hade varit utan färg, Hempel funkar uselt.

Funderar på International Trilux Hard Antifouling, någon i mina vatten som provat? Eller annat förslag?

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som kör aluminiumbåt. Han säger så här:

 

Hempel Mille Light är en färg med koppar.... viktigt att botten är grundmålad ordentligt. Koppar och aluminium inte bra. 

Lägger man på en grundfärg är det viktigt att den blir slät och inte som ett apelsinskal (det bromsar).

Tar man upp båten någon gång under säsongen och högtryckstvättar så klarar man sig utan färg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog blandat ihop färgerna en del. Min Hempelfärg har inte koppar i sig, den är för aluminium, kommer inte ihåg vad den heter. Tar upp båten då och då på sommaren, den är kraftigt ansatt av både sjögräs och havstulpaner när den tiden är. Har tröttnat på det och vill måla med en bra bottenfärg för mitt område, gärna förslag på en sådan bra bottenfärg.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel Mille Light VAR zinkbaserad, men BLEV kopparbaserad när zinken förbjöds för några år sedan (5-6 år sedan..?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux har jag haft på många av mina båtar. Funkar perfekt i Stockholmstrakten. 

Fast på en aluminiumbåt vete tusan om jag inte skulle ta upp och högtryckstvätta alt åka till bottentvätt någon gång per sommar. Om det blir minsta hål i grundfärgen så får man betydligt större problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min aluminiumbåt rekommenderar tillverkaren Finnmaster Hempel's Alusafe 7120D som bottenfärg.

Kör dock utan och tar upp och tvättar den 2 ggr i juli/aug och skrapar lite havstulpaner. Funkar bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...