Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bigfish68

Vad visar tankmätaren ?

Rekommendera Poster

Vad visar en volvo penta mätare bränslenivåmätare,dvs,

Är det halv tank på halva gröna,eller på halva mätarens skala,

Isf hur många procent är då reserven ?

Studio_20180908_103452.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tanken är rektangulär,om vi säger så här,om flottören är halvägs upp,

Står mätaren j mitten grönt,el mitten på hela skalan 😊

Redigerad av Bigfish68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så en gång när min tank var tom - efter rengöring - att jag fyllde på tanken med reservdunkar, så att jag visste hur mycket bränsle det fanns vid markeringen för 1/4 tank (min tankmätare har markering för 1/4, 1/2, 3/4 tank)

Min tank är V-bottnad och 1/4 tank är ca 25 liter. Full tank rymmer 160 liter.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är omöjlig att svara på!

Vi vet inte tankens form, eller vad TS har för givare, eller hur givaren är justerad, om den har den möjligheten.

Tankmätaren är ett mycket grovt instrument, som bara ger in indikation på mängden bränsle.

Vad man kan göra är som Tommy ovan, fylla en tom tank med dunkar och memorera vad instrumentet visar vid olika volymer tankat bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Thallatha:

Jag gjorde så en gång när min tank var tom - efter rengöring - att jag fyllde på tanken med reservdunkar,

Eller, så tömmer man tanken, åker till macken och tankar. En medhjälpare tar en bild av tankmätaren för var 5:e liter. Sen kan man sitta hemma och pussla ihop det.

 

Själv gjorde jag så att jag såg tomt i tanken med oljebytarpumpen. Sen hällde jag tillbaka 5 liter och gick till macken. Ett instrument kopplades till tankgivaren så att jag kunde mäta motståndet i givaren. Tankade och läste av var 5:e liter.

I vinter ska jag sitta med tankmätaren och en reostat (för att simulera tankgivaren).

Kladda och gör en ny skala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt  om du vet hur många liter tanken rymmer

Tanka fullt, kör tills du är nere på reserven (rött)

Tanka fullt o då vet du hur mycket soppa du har kvar, när mätaren står på rött

 

Du kan självklart göra samma sak genom att sätta ett märke på hälften på mätaren men min erfarenhet har lärt mig att man snabba koll på hur mycket man har kvar på reserven.

 

Dock försöker jag hålla tanken sånfull som möjligt. Eva att inte vänta med att tanka tills man är nere på kvarts tank utan 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång fyllt med 10 liter i taget från dunk och satt ett litet märke för var 10e liter på tankmätaren. Min visar fullt vid 50 liter men den rymmer 86 liter. När tankmätaren visar vad man skulle kunna tro är halv tank, dvs mitt i, så är det 20 liter kvar. 

 

Så slutsatsen är att du själv måste ta reda på vad din tankmätare visar och du har fått flera olika förslag på hur man kan göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rektangulär tänk på 400 liter, jag har kollat när jag fyller tanken på våren med dunkar (tömmer den helt på vintern) att det röda är ca 100 liter. Mer exakt behöver jag inte veta för jag chansar inte att gå tom på diesel så jag tankar då i god tid innan 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😉

 

Har ingen elektronisk tankmätare. Bara en pinne jag kör ned i tanken. Visar rätt varje gång.

 

Hällde i 5 liter åt gången och markerade på pinnen. Tanken rymmer 30 liter.

 

Brukar beräkna bränsleåtgången när jag går för motor med min segelbåt. Drar 0.8 liter i timmen i marsfart. Och några liter till värmaren under en natt, när jag kör den vår och höst.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på TS fråga vill jag nog påstå att om det inte är någon väldigt speciell givare, så är flottörens rörelse från botten till toppen linjär med HELA SKALAN på instrumentet. Att det är målat rött å grönt med siffror och text i instrumentet är mest att betrakta som riktlinjer eller dekoration. 

Verkligheten beror ju som de andra redan sagt mest på tankens form, men också på om givaren verkligen når botten på tanken, min gör det inte, med flit pga tankens V-form, jag vill inte att sista slatten ska lura mätaren. 

Även sugröret för bränslet kan vara monterat en bit från botten. 

Har du bensinare kan du ju köra soppatorsk på säkra vatten med medhavd dunk, det är nog enda sättet att få reda på vad instrumentet visar när motorn ger upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Bara en pinne jag kör ned i tanken. Visar rätt varje gång.

Visst är det märkligt hur väl denna uråldriga metod fungerar. Hade så i min förra båt, använde pinnen ihop med motorns timräknare. Fungerade utmärkt dvs ingen soppa torsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

😉

 

Har ingen elektronisk tankmätare. Bara en pinne jag kör ned i tanken. Visar rätt varje gång.

 

Hällde i 5 liter åt gången och markerade på pinnen. Tanken rymmer 30 liter.

 

Brukar beräkna bränsleåtgången när jag går för motor med min segelbåt. Drar 0.8 liter i timmen i marsfart. Och några liter till värmaren under en natt, när jag kör den vår och höst.

 

 

På två av de fem båtarna med en inombords diesel jag haft, fungerade metoden alldeles utmärkt. Till en av båtarna följde det också med en trästicka med markeringar för var 10;e liter, när jag köpte den. En alldeles utmärkt metod.

På de tre andra har tanken suttit så placerad att en sticka var/är praktiskt omöjligt. På min nuvarande båt är slangen för bränslepåfyllnad ca 2,5 mer lång och går i ett stort S, samt avslutas med en 90 graders böj. 

Så vad som är praktiskt och bäst beror ju lite på........

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-08 vid 11:13 skrev Bigfish68:

Om tanken är rektangulär,om vi säger så här,om flottören är halvägs upp,

Står mätaren j mitten grönt,el mitten på hela skalan 😊

 

Ja då gäller hela skalans mitt! Har i alla fall svårt att tänka mig nåt annat. Gammaldags tankmätare hade vridspoleinstrument/galvanometer som var linjära* hela skalan så varför skulle moderna digitala vara annorlunda då de presenterar med visarpekare?

Litet OT men angående pejlpinne nerstucken i bränsletank...
Flög för länge sedan med en bekant i sportflygplan. Var skrajsen och när han stack ner en träpinne i vingtankarnas öppningar inför start blev jag inte direkt lugnad. Numera är jag förhoppningsvis klokare och inser att detta var säkerhetsmässig ultimat rutin, soppatorsk i båtar är illa nog men i flygplan!?
Googlade därför hur flygare ser på detta med bränslemätare kontra träpinnen, och jovisst är träpinnen fortfarande aktuell.


*) Med linjär menas alltså att pekarutslagets skala är sådan att varje skalstreck ligger lika långt ifrån varje annat skalstreck, jämnt utspritt om man så vill.  

bildskiss.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan fått svar så det räcker.

Strx innan jag köpte min båt hade en firma satt dit manluckor, tagit rejält betalt för både det och rengöring mm.

Jag fick veta att tankmäteren gick från fullt ner till halva skalan, sen gick den inte ner mer utan man fick hålla koll. Då fanns ca 50L kvar.

Jag tankade fullt.. kanske för fullt å det visade sig att proffsens ena manlucka inte höll 100 tätt.

Så kommande vinter tog jag loss manluckorna, där en stuksvetsad skruv inte satt fast och hade bränt hål=läcka.

Det måste dom ha sett eftersom den snurrade med.

Tanken va rätt full med både alger och sågspån... ytterligare en "typiskt hantverkare"- erfarenhet.

Dom hade vänt flottören så att den landade på ett plan som ligger ungefär halvvägs ner i tanken. Med flottören vriden lagom mycket fick jag till det så att.. när jag häller i 10 liter når jag flottören. Sen börjar den stiga. Får i ca 120L i tanken å mätaren funkar perfek. Om den kommer ner till noll nån gång, så vet jag att det är 2-3h motorgång kvar.

Förra sommaren, när värmaren gick massor både vår å höst... var jag nere på halv tank.. så mit mekanda har hittils varit onödigt, mätarmässigt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Gammaldags tankmätare hade vridspoleinstrument/galvanometer som var linjära

Nja, en del har en hävarm med flottör som rör sig i en halvcirkel. Blir ganska konstigt om tanken inte är fyrkantig och centrum för flottörens rörelse inte är centrerad på höjden.

Fyller man upp en tank i 5 eller 10 liters intervall så ska man absolut kolla resistansen hos givaren. Då är det enkelt att kontrollera att instrumentet visar rätt.

 

Hur det är idag vet jag inte men åtminstone för några år sedan så pejlade man alltid tankarna för hand innan man skulle bunkra. Instrument i all ära men de är inte alltid helt pålitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...