Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
DasElfbow

Bensin med blyersättning i motor för blyfri bensin

Rekommendera Poster

Till helgen kommer den sorgliga dagen när det är dags att plocka upp båten ur sjön. Min finaltur blev ju dock inte alls lika lång som tänkt och således har jag en del bensin kvar i båten.

Det är omkring 40 liter bensinen som jag har preparerat med blyersättning, men till våren kommer den ju inte vara mycket att ha.

Bensin är ju som bekant inte gratis, så man vill ju gärna slippa kasta bort det. Funderar därför på om jag inte skulle kunna ha det i en av hushållets bilar, som dock ska ha blyfri bensin. Mitt resonemang landar hela tiden i; "hur farligt kan det vara...". Men det kanske finns någon här som har lite koll på det?

 

Tilltänkt "offer" är en gammal 740, så är ju iaf inte hela årslönen som ryker om det nu skulle gå åt helvete...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så himla dåligt ska det inte vara att spara den. Du kan dessutom hälla i lite stabilisator. 

 

Bättre än att riskera bilen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 740 utan katalysator så är det inga problem. Modell 88B o framåt har kat. Om du häller i 10-15 liter i en full tank så kan jag inte tänka mig att det gör något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med AndW. Slå i lite stabilisator och se även till att blanda i färsk bensin till våren. Vad jag vet så blir bara energiinnehållet lägre när bensinen blir gammal. Kan väl iofs bli lite knasigt på vissa motorer med stabilisator och delvis ny bensin borde göra susen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn tar inte skada, det som kan bli förstört är katalysator och kanske också lamdasonden. Resultaret kan bli att bilen inte går igenom besiktningen och/eller att motorstyrningen inte funkar som den ska.

 

Jag tvingades köra 20 liter blyad bensin i bilen när vi var i Sovjetunionen 1991. Det funkade bra och kostade mig sammanlagt två svenska kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte någon av de vanligt förekommande blyersättningsmedlen är skadlig för katalysatorn, då det inte är bly i den. Se t ex denna: https://www.redlineoil.se/produkt/blyersattning/

 

Sedan håller jag med övriga - låt bensinen vara kvar. Jag har tre entusiastbilar som vinterförvaras med bensin i tanken, och den kör jag alltid upp nästkommande vår/sommar - utan att någonsin ha märkt någon skillnad när de sedan nytankas,.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DasElfbow:

Till helgen kommer den sorgliga dagen när det är dags att plocka upp båten ur sjön. Min finaltur blev ju dock inte alls lika lång som tänkt och således har jag en del bensin kvar i båten.

Det är omkring 40 liter bensinen som jag har preparerat med blyersättning, men till våren kommer den ju inte vara mycket att ha.

Bensin är ju som bekant inte gratis, så man vill ju gärna slippa kasta bort det. Funderar därför på om jag inte skulle kunna ha det i en av hushållets bilar, som dock ska ha blyfri bensin. Mitt resonemang landar hela tiden i; "hur farligt kan det vara...". Men det kanske finns någon här som har lite koll på det?

 

Tilltänkt "offer" är en gammal 740, så är ju iaf inte hela årslönen som ryker om det nu skulle gå åt helvete...

Slå i stabilisator i tanken till vintern, fyll sedan tanken full i vår, åk sedan båt...… 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tror inte någon av de vanligt förekommande blyersättningsmedlen är skadlig för katalysatorn, då det inte är bly i den.

Verkar vara lite blandat när man söker, men jag vet ju inte vilka som är vanligt förekommande.

 

Hur som helst är det väl bättre, precis som många föreslår, att spara soppan till nästa säsong.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid soppa kvar i tanken över vintern, funkar hur bra som helst nästa säsong.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, blyersätting är inte bly utan just ersättning. Men jag håller med övriga, låt soppan vara kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du stänger bensin kranen o kör motorn så att förgasaren blir torr.

Sen spar du soppan i tanken över vintern o håller  i k_sprit o en dunk ny bensin till våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stabilisator förstår jag vitsen med, men vad är finessen med att hälla i en flaska K-sprit (etanol)?

 

Den bensin som redan finns i tanken innehåller ju redan cirka två liter etanol (5 % inblandning). Vad blir bättre för att man häller i yterligare 0,5 liter etanol för 30 spänn. Det måste väl i sådana fall vara bättre att satsa 30:- kronor på att köpa tre liter E85 och hälla i. Då får man ju 2,5 liter etanol som tar hand om ev. vatten i tanken.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey
Förtydligat lite.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spara bensinen i slutna dunkar, tex jeepdunkar, så är den fortfarande lika bra i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...