Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite svårt med laddning av mina batterier. De "toppladdar" inte via generatorn och jag vet att de är alldeles normalt.

 

Jag har två förbrukningsbatterier, Varta professional dual purpose 60ah, och ett startbatteri. Den enda el vi gör av med är in princip kylskåp, Isotherm med  ASU-funktion samt lite vattenspol i pentryt och toaspolning.

 

Jag har även en 50w solpanel, vilket borde räckt denna sommaren.

 

Av någon anledning så laddar inte batterierna ändå så att det räcker, jag behöver starta motorn titt som tätt ändå.

 

Så vitt jag vet så har jag ingen "eltjuv" någonstans har försökt att mäta så gott jag kan.

 

Jag testade enligt nedan:

När jag startade kylskåpet, var inte nedkylt, var laddningen i batterierna 12,27

Jag lät kylskåpet gå i 2 1/2 timme efter detta så var batterierna nere i 11,77

 

Kan detta anses vara normalt?

 

Kan jag med CTEK D250SA "toppladda" batterierna vid körning?

Kan jag med CTEK D250SA "toppladda" batterierna med solcellen?

 

Jag är tror jag en "elanalfabet" så förklara gärna så att jag förstår.

 

Tusen tack på förhand

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,27V är lågt (ca halv laddat, 12,72V är fullt om vanliga våta bly batterier).

 

Vad mäter du med och vart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterispänningen låter "sjukt dålig".

--

Solpanelerna toppladdar om de kan och om det inte är en riktig skräpregulator.

D250SA laddar med max 20A. Ska du kunna utnyttja hela generatorns kapacitet så måste du även ha en Smartpass som kopplar förbi D250SA de första timmarna.

Ett bättre val är en Sterling roAltC som laddar med full spänning redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med hur långt en viss storlek på panel räcker har vi haft uppe här tidigare.

Min uppfattning är att en 50-wattare inte räcker långt, inte ens med begränsad förbrukning. Tänk på att den soliga sommaren också var rätt varm med varmt i vattnet så en kyl behövde jobba mer för att få ner kylan. 

Min kyl drar i vanliga fall ca 32 Ah per dygn. I somras drog den säkert 50% mer. 48-50 Ah får du inte in i ett batteri med en 50-wattare under en dag. 

Nu kommer sälert någon att protestera mot både min förbrukning och vad som är möjligt att ladda med en 50-wattare men jag har ganska bra koll på min laddning och förbrukning. 

 

Men du har något fel med din installation om den fulladdad inte håller mer än 12,27 V. Håller med LuminaL och undrar hur och var du mäter. Och om du anser att banken var fulladdad, varför tror du det? Har du legat med landström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 50W panel ger i genomsnitt 200Wh eller 17Ah per dygn.

100W panel för att driva ett kylskåp brukar vara "safe".

Om man inte har "walk-in fridge" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande solpanelprestanda så sjunker effekten med ökande temperatur så har man inte bra värmeabledning eller luftcirkulation på undersidan av panelen så får man räkna.med lägre uteffekt en riktigt varm dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ockelbo_DC21:

Hej

jag har inte legat med landström. 

Jag mäter direkt på batterierna med en multimeter. 

Då kan vi konstatera att dina batterier antingen inte var fulladdade när du startade din ”test” eller så är de mer eller mindre slut. 

Vi kan också konstatera att din panel tyvärr inte täcker ditt behov. Fler paneler, mer landström eller mer motorgång krävs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker mig också på en analys.

 

12,3 volt = halvladdat, dvs. 30 Ah kvar.

11,8 volt = tomt, dvs. 0 Ah kvar.

Det verkar ju inte troligt att kylen drar 12 A vilket krävs för att ladda ur 30 Ah under 2½ timme.

 

För att mäta rätt på det här sättet ska batteriet ståt obelastat och oladdat under åtminstone 3 - 4 timmar.

 

Jag tror att du mätte för hög spänning innan du satte på kylen. Min gissning är att det var solcellerna som lyfte upp spänningen så egentligen var inte batteriet halvladdat.

Jag tror också att du mätte för låg spänning efter 2½ timme eftersom kylen då just stanna.

 

Så här skulle jag gå vidare:

  1. Börja med att kolla batterivattnet (om man kan det).
  2. Ladda sedan batteriet med en landströmsansluten laddare som du är helt säker på att den fungerar bra.
  3. Vila batteriet minst 3 - 4 timmar och mät spänningen.
    Du bör hamna på åtminstone 12,5 volt tycker jag, gärna upp mot 12,6 volt för att batteriet ska vara någorlunda fräscht.
  4. (Ligger det lägre än 12,5 volt är det kanske dags att köpa ett nytt batteri, men en laddare med rekonditionering kan fixa till batteriet så det håller en eller ett par säsonger till.)
  5. Starta kylen och mät spänningen igen. Du bör inte tappa mer än 0,1 - 0,2 volt med kylen i drift.
  6. Kör kylen i två timmar och låt batteriet sedan vila 3 - 4 timmar innan du mäter spänningen.
    Nu bör du inte ligga mer än ca. 0,1 volt under det du mätte vid pkt 3. Gör du det så byt batteri.

När batterifrågan är löst gäller det att komma fram till varför solpanelen inte laddar som den ska.

Vi klarade oss utmärkt i 3½ vecka med en 50 W panel till kylen och lite dator, en hel del radio, mm, men ingen tv denna sommar. Nu har vi en kylbox som är rätt väl isolerad så den gick inte särskilt hårt trots värmen. En till 50 W solpanel kan nog behövas om man har ett mindre välisolerat kylskåp som kanske även hamnar i solen ibland.

 

Har du en CTEK D250SA så borde den funka för både solpanelen och motorns generator och även underhållsladda/toppladda förbrukningsbatteriet.

Är allt rätt kopplat?

 

60 Ah batteri är lite för lite, räcker väl egentligen bara till en mulen dag. 2 x 80 Ah bör du försöka få plats med tycker jag.

 

Lycka till

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för all hjälp. Jag har nu toppladdat, 12,65 volt efter vila i ca 4 timmar. Ctek inköpt men inte helt färdiginstallerad ännu. 

Nästa sommar större batterier. 

 

Tusen tack

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...