Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Swedross

En cylinder lägger av vid fullgas, mercury 90-4t

Rekommendera Poster

Halloj

Har en meecury 90 hk 4 t - 2008 (?) 

båten körs väldigt sällan, gått kanske 60-80 timmar totalt.

startar fint. Stabil tomgång. Drar på gasen inga problem upp till ca 60-70% SEN tappar den en cylinder. Cylindern kan hoppa in igen under några sekunder för att sedan lägga av. Om jag sen drar ner på halvgas går den fint. Om jag torrgasar utan växel svarar den perfekt.

jag tänker tändstift men att det skall funka förutom på fullt pådrag, är det rimligt?

tacksam för alla tankar och idéer .

 

vänligen

Daniel

Redigerad av Swedross

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid samma cylinder? I så fall kan det vara tändspolen, de är förbrukningsvara på Mercury. 

 

Annars låter det mest som ett bränsleproblem, dvs att soppan inte räcker till på hög last. Kolla filter, töm evaporatorn på ev vatten samt pumpa på blåsa och se om det läcker (för där drar det tjuvluft). Ett sätt att isolera motorn från resten av båten (fast tank?) är att köra med lös dunk som ett test. Och är avluftningen öppen ordentligt?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bra tipps  med att pröva med lös tank då det är fast tank på båten.

vet ej om det är samma cylinder, bara känner och hör att nån dör. Å grejen är att det är känslan på eller av, inget mittemellan. Därför tänker jag tändning. Problemet är att båten ligger lååångt bort på en ö och man inte kan åka å handla så det gäller att få med sig rätt grejer.

men en sak med soppan, det läcker inte men jag fick inget riktigt tryck i blåsan, hur mycket jag än pumpapade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...