Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndersLina

Familjebåt - tips tack!

Rekommendera Poster

Hej, 

Vi är sugna på att skaffa båt! Har tidigare åkt mkt styrpulpet men vill nu ha något som vi kan vara ute i lite längre tider (nån vecka iaf), använda en bit in på hösten och ha lite som en flytande sommarstuga. Har dock svårt att hitta bra förslag på båtar som passar för detta ändamål och därför behöver jag er hjälp. När jag letar hittar jag Winga 87, Saga 27, fjord 27 mm men vi skulle helst ha en lite nyare båt om det är möjligt med vår budget. Finns det nyare båtar som motsvarar dessa? Känns som många av de familjebåtar som nämns i forum, artiklar och recensioner ofta är från 70-talet?

 

Våra önskemål är: 

- Kunna sova minst 5 (gärna 6)

- Laga mat i båten (och inte nere i ruffen som på en segelbåt utan uppe där man ser vattnet)

- Bra matplats för 5 personer

- En deplacementbåt el. motsvarande, dvs inte en båt som "går i uppförsbacke" 

- Budget runt 500 000 kr

- Gärna en motorseglare

 

Hoppas att ni har några bra tips att ge mig :-) Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storebro royal cruiser 36 finns för dom pengarna. Eller om du kan tänka dig en båt med mast på så finns det ju Nauticat eller Brofjord som bägge är motorseglare.

Tresfjord nova, https://www.blocket.se/goteborg/Fantastisk_Familje_bat_80222533.htm?ca=15&w=3

 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lätt att rekommendera nått man haft själv men ett tipps kan vara Orrskär 850. Har sovplatserna du söker, matlagning i sittbrunn. Fantastisk tyst genom unik motorinstallation. Saknar planingströskel och går att köra i nästan alla farter. Bara reser sig rakt ur vattnet. Finns riktigt fina ex med bytt motor och uppdaterad elektronik, bogpropeller etc

 

finns en sida som heter orrskär.se med bilder på alla utrymmen

Redigerad av Swedross
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det är lite of stylen så föreslår jag " välj dubbelruff" när du säger familjebåt.

Att barnen får eget rum är både praktiskt och mysigt för alla ombord.

Kolla båtar som Nimbus 2600/27 familia.eller lite större 3000, Scand 29, Westfjord/Tresfjord 29, Inter 9000 m.fl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sen skulle jag vilja tillägga att titta inte allt för mycket på bränsleekonomin. nu skriker säkert många högt MEN handen på hjärta, hur många distans blir det i slutändan av sommaren. Bland alla jag pratat med, inkl mig själv, så blir det alltid mindre än vad man trott. Och lägger man då in bränslet i en kalkyl på vad båten kostar / mån och räknar med allt annat, brygplats, vinterplats, reparationer, försäkring, ev värdeminskning, nya grejer till båten varje vecka (det är de rpligaste utgifterna) färg etc etc. Då hamnar ofta bränsleposten rätt långt ner på listan. Speciellt med en båt som du beskriver, den ligger man gärna med i en fin vik å njuter å ligger inte ute å gasar fullt halva dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Min typ av båt, Nimo 27 skulle kanske passa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du vill ha mer sikt ut från ruffen så leta efter en segelbåt med däcksalong eller "deck saloon", "DS". Dessa typer av båtar har en salong som är upphöjd.

Några exempel är Degerö 32 DS, Scanner 399 DS, Moody DS 45 etc och att kunna segla istället för att behöva använda motorn kan ju vara trevligt.
Kanske utveckligen går mot mer av dessa båtar. Här kan man läsa om sådana tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev per_62:

Några exempel är Degerö 32 DS, Scanner 399 DS, Moody DS 45 etc och att kunna segla istället för att behöva använda motorn kan ju vara trevligt.

Lägg till NC33.

 

11 timmar sedan skrev Marrexxx:

Även om det är lite of stylen så föreslår jag " välj dubbelruff" när du säger familjebåt.

Att barnen får eget rum är både praktiskt och mysigt för alla ombord.

Helt riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...