Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Maris

Spricka mellan köl och förstäv.!!

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte i sommras en Storebro Solö Ruff från 1964 som inte set vatten på 5 sommrar. Men nästa sommar om allt går som det ska så skall den i sjön.

Nu kom ja på ett problem som jag inte vet hur jag skall fixa .Det är sprickor ca. 2-4 mm på 2 ställen i skarven mellan köl och förstäven. hur skall jag fixa dessa på bästa sätt.

 

Mvh. Stefan

20180905_182050_resized.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

20180905_182109_resized.jpg

20180905_182058_resized.jpg

Redigerad av Maris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan mellan de två delarna har väl ingen praktisk betydelse?

Räcker det inte med att skruva fast stävskenan/listen som finns på bilderna.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är under vattenlinjen, hade jag gjort det starkt i stället för vackert. Jag hade låtit tillverka ett stål i syrafast plattjärn och monterat som stävskena samt fyllt springan med en flexibel gegga, t ex "Ettan" eller "Farm" (=inte Sikaflex).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är redan en stävskens på bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev AndW:

Det är redan en stävskens på bilderna.

Aha - såg inte det. 

Då struntar man in ”tillverka en stävskena”-biten och ersätter med ”montera den gamla stävskenan”

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat efter rester av någon avrostad skruv, som från början har hållit ihop dom två bitarna?

Kolla insidan. Jag kan se en stor mutter under målarfärgen längst fram i övergången mellan köl och stäv i min båt. Du har ju en skarv till lite längre akterut som ännu inte delat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten stått på land i flera år med så dålig pallning som på bilderna så är risken att skrovet har deformerats. Skrovsidorna har fallit utåt och drar med sig stäven bakåt. Kölen stretar emot och nånstans ger det sig. Träbåtar kräver många stöttor och rätt placerade. Särskilt om dom blir stående länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Aha - såg inte det. 

Då struntar man in ”tillverka en stävskena”-biten och ersätter med ”montera den gamla stävskenan”

Stävskenan är en "prydnadsdetalj" inte något som håller ihop båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Stävskenan är en "prydnadsdetalj" inte något som håller ihop båten.


"Prydnadsdetalj" handla det väl knappast om.

Har du aldrig hört talas om det materialet som alla öar norr om Gullmarn består av - Granit.

På andra ställen längs Sveriges kuster finns andra bergarter.

Stävskenor skyddar träet från att nötas vid kontakt med dessa bergarter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Thallatha:


"Prydnadsdetalj" handla det väl knappast om.

Har du aldrig hört talas om det materialet som alla öar norr om Gullmarn består av - Granit.

På andra ställen längs Sveriges kuster finns andra bergarter.

Stävskenor skyddar träet från att nötas vid kontakt med dessa bergarter.

Jag vet en del om Granit, men mest i form av badklippor:) då många somrar tillbringats i Lysekil eftersom min far växte upp i staden.

Vad jag menade med mina citationstecken " " var att stävskenor inte är till för att hålla ihop båtar utan att det förmodligen är något annat i konstruktionen som brustit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rascal:

Jag vet en del om Granit, men mest i form av badklippor:) då många somrar tillbringats i Lysekil eftersom min far växte upp i staden.

Vad jag menade med mina citationstecken " " var att stävskenor inte är till för att hålla ihop båtar utan att det förmodligen är något annat i konstruktionen som brustit.

Så... hur skulle du laga båten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:
7 timmar sedan skrev Thallatha:


"Prydnadsdetalj" handla det väl knappast om.

Har du aldrig hört talas om det materialet som alla öar norr om Gullmarn består av - Granit.

På andra ställen längs Sveriges kuster finns andra bergarter.

Stävskenor skyddar träet från att nötas vid kontakt med dessa bergarter.

Jag vet en del om Granit, men mest i form av badklippor:) då många somrar tillbringats i Lysekil eftersom min far växte upp i staden.

Vad jag menade med mina citationstecken " " var att stävskenor inte är till för att hålla ihop båtar utan att det förmodligen är något annat i konstruktionen som brustit.


Jag vet också en hel del om granit. I båtsammanhang i form av grund och öar att lägga till vid.

Nej - stävskenor är inte tillför att hålla ihop båten, utan för att skydda mot skav.

Det absolut farligaste för en träbåt är att stå för länge på land. Trät torkar ut och båten kommer att läcka som ett såll - när den sjösätts.

Ett klassiskt sätt att minska läkaget var att lägga på trasmattor på insidan och hålla dem blöta medans båten står på land. Då svällde trät och båten blev tätt. 

Ett alternativ är ju att sjösätta och låta båten hänga i kranen - tills den tätnat. I vår jäktade tid är det väl ingen som har tid med det.

Det finns säkert forum som är inriktat på träbåtar. 

Några som kan det med träbåtar är http://allmogebatar.se/wp/ och det finns fler.

 

http://www.trabatsakuten.nu/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Så... hur skulle du laga båten..?

Jag vet inte hur man lagar båten utan fler detaljer om vad som har hänt. Se mitt tidigare inlägg om att ts bör leta efter avrostade bultar tex. 

Jag har dock tipsat om att förbättra stöttningen för att inte ytterligare förvärra skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Thallatha:

Det absolut farligaste för en träbåt är att stå för länge på land. Trät torkar ut och båten kommer att läcka som ett såll - när den sjösätts.

Ett klassiskt sätt att minska läkaget var att lägga på trasmattor på insidan och hålla dem blöta medans båten står på land. Då svällde trät och båten blev tätt. 

Att båten har stått för länge på land är vi överens om men det är ju som det är då TS nyligen köpt båten. Det som kan och bör göras är ju att impregnera med stora mängder linolja/terpentin för att återfukta virket i båten.

Att bibehålla fukt med att ha blöta trasmattor i båten funkar ju om man gör som du att ha den på land på sommaren när det är plusgrader:).

Själv brukar jag förfukta sista  veckan före sjösättning med blöta vikta tidningar mellan spanten. Då hinner hon svälla och är kontrollerbart tät när mobilkranen kommer. Enligt en av gubbarna på klubben bör detta helst göras med "Göteborgs Handels och Sjöfartstidning" men det funkar även med "Dagens Nyheter" har det visat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Thallatha:

Ett alternativ är ju att sjösätta och låta båten hänga i kranen - tills den tätnat. I vår jäktade tid är det väl ingen som har tid med det

Det skulle funka för mig, men inte för mobilkranen som när han har sjösatt vår klubbs 50 båtar åker över till grannklubben för ytterligare 50 båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Rascal:
14 timmar sedan skrev Thallatha:

Det absolut farligaste för en träbåt är att stå för länge på land. Trät torkar ut och båten kommer att läcka som ett såll - när den sjösätts.

Ett klassiskt sätt att minska läkaget var att lägga på trasmattor på insidan och hålla dem blöta medans båten står på land. Då svällde trät och båten blev tätt. 

Att båten har stått för länge på land är vi överens om men det är ju som det är då TS nyligen köpt båten. Det som kan och bör göras är ju att impregnera med stora mängder linolja/terpentin för att återfukta virket i båten.

Att bibehålla fukt med att ha blöta trasmattor i båten funkar ju om man gör som du att ha den på land på sommaren när det är plusgrader:).

Själv brukar jag förfukta sista  veckan före sjösättning med blöta vikta tidningar mellan spanten. Då hinner hon svälla och är kontrollerbart tät när mobilkranen kommer. Enligt en av gubbarna på klubben bör detta helst göras med "Göteborgs Handels och Sjöfartstidning" men det funkar även med "Dagens Nyheter" har det visat sig.


Ibland undrar man hur det står till med läsförståelsen.

Jag har ingen träbåt som står på land under sommaren. Jag hade träbåtar några år under 1960-talet.

Idag har jag plastbåtar, varav en ligger i sjön hela året.

På den tiden man hade träbåtar, brukade man i samband med vårutrustningen, lägga trasmattor som man dränte  och höll blöta under några dar innan sjösättningen.

Att du vill slå mot mig med med en ganska dum inställning, det är ditt problem och inget som hjälper till i sakfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Rascal:
14 timmar sedan skrev Thallatha:

Ett alternativ är ju att sjösätta och låta båten hänga i kranen - tills den tätnat. I vår jäktade tid är det väl ingen som har tid med det

Det skulle funka för mig, men inte för mobilkranen som när han har sjösatt vår klubbs 50 båtar åker över till grannklubben för ytterligare 50 båtar. 

 

Även detta ditt ganska tramsiga inlägg, visar ju att du inte har fårmåga att uppfatta andemeningen med det jag skrev.

På den tiden jag hade träbåt kunde man faktist ha en båt hängades i en hamnkran i några dar. 
Träbåtar som läckte lite mindre kunde man förtöja mellan två kajer eller bryggor som låg i ca 90 graders vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Thallatha:


Ibland undrar man hur det står till med läsförståelsen.

Jag har ingen träbåt som står på land under sommaren. Jag hade träbåtar några år under 1960-talet.

Idag har jag plastbåtar, varav en ligger i sjön hela året.

På den tiden man hade träbåtar, brukade man i samband med vårutrustningen, lägga trasmattor som man dränte  och höll blöta under några dar innan sjösättningen.

Att du vill slå mot mig med med en ganska dum inställning, det är ditt problem och inget som hjälper till i sakfrågan.

Ursäkta men jag har inte försökt "slå mot dig"  För att göra det extra tydligt bifogade jag en :)

Du skrev i ditt inlägg " lägga i trasmattor och hålla dom fuktiga medans båten ligger på land" det funkar inte på vintern vilket vi nog båda är överens om. Att förfukta däremot är både bra och i vissa båtar nödvändigt, om det sedan sker med mattor eller tidningar spelar mindre roll. I mitt fall funkar det bättre med tidningar som går att vika i lämpliga storlekar då jag har en hel del inredning i båten som är i vägen.

Du slår mig som träbåtsägare i och med att du började på 60-talet, själv köpte jag första träbåten 1975 men jag har svårare att helt ta till mig nymodigheter så jag är fortfarande träbåtsägare. Ett antal sjösättningar och länspumpningar har det blivit. Dock ännu ingen sjunkning eller ens i närheten.

Med förhoppning om fortsatt god stämning på forumet  /Claes

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎06 vid 17:43 skrev Rascal:

Har du tittat efter rester av någon avrostad skruv, som från början har hållit ihop dom två bitarna?

Kolla insidan. Jag kan se en stor mutter under målarfärgen längst fram i övergången mellan köl och stäv i min båt. Du har ju en skarv till lite längre akterut som ännu inte delat sig.

 

Helt rätt att som Rascal föreslår, leta efter avrostad skruv som håller ihop stäven.

Prova gärna med att spänna ihop skrovet lite, för att se hur det påverkar sprickan, men dra inte åt så att båten får midja.

Bäst resultat av en dylik manöver får man när båten är normalfuktig, inte så torr som den verkar vara på bilderna.

 

Här kan ni se i lite större format hur förstäven är konstruerad.

För övrigt ett spännande bygge att följa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för några svar å funderingar på hur jag skall gå till väga! Måste försöka spänna ihop skrovet, limma/täta och återfukta med linolja sen primer och bottenfärg. Och hoppas att det inte blir värre! Har nu ren skrapat och slipat skrovet under vatten linjen och allt trä virke verkar frächt! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat några muttrar på insidan av förstäven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog kontakta ett båtbyggeri istället för dessa tjötforum,,,många bra förslag här men då det blev facebookdiskussioner slutade jag läsa..

det är ju en kultbåt du har som är värd ett bra liv och misstag i stäven kan gå lite illa framöver med fel reparationer och hemmagjorda uppfinningar som plattjärnsbitar mm.

tala med en träbåtsbyggare som är erkänd så du får 100% rätt svar

mvh

från mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zaphir:

då det blev facebookdiskussioner slutade jag läsa..

 

Vad syftar du på med detta?

Jag har inte facebook, så jag är inte så insatt.

 

Mycket OT, den som vill läsa gör det övriga hoppar.

Jan bor runt gathörnet till dagis, jag promenerar på vänster sida av vägen, som man ska.

Från andra hållet kommer en bil, men den svänger inte i kurvan utan kör rakt mot mig, jag trycker mig in i häcken son växer i vägkanten, men den är stor och kraftig så jag kommer inte igenom.

Bilen passerar mig med en marginal på ca en decimeter och stannar i häcken, ser att kvinnan skriver på telefonen.

Jag krånglar mig ut från häcken öppnar dörren på bilen, frågar hur det gick, kvinnan svarar vänta jag ska bara skriva färdigt i facebook att jag lämnat barnen på dagis.

 

Varför har det blivit så att facebook är viktigare än liv och lem?

 

😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Pentax:

 

Vad syftar du på med detta?

Jag har inte facebook, så jag är inte så insatt.

 

Mycket OT, den som vill läsa gör det övriga hoppar.

Jan bor runt gathörnet till dagis, jag promenerar på vänster sida av vägen, som man ska.

Från andra hållet kommer en bil, men den svänger inte i kurvan utan kör rakt mot mig, jag trycker mig in i häcken son växer i vägkanten, men den är stor och kraftig så jag kommer inte igenom.

Bilen passerar mig med en marginal på ca en decimeter och stannar i häcken, ser att kvinnan skriver på telefonen.

Jag krånglar mig ut från häcken öppnar dörren på bilen, frågar hur det gick, kvinnan svarar vänta jag ska bara skriva färdigt i facebook att jag lämnat barnen på dagis.

 

Varför har det blivit så att facebook är viktigare än liv och lem?

 

😨

med facebookdiskussioner menade jag när det blir käbbel om olika åsikter och det spårar ur till en långtråkig följetong av framotillbakasnack som gör mig uttråkad så jag slutar läsa svaren.

med detta hoppas jag inte jag trampar nån på tårna :D 

Redigerad av Zaphir
var inte färdig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick sprickan fixad sågade bort en större kil och fyllde på med gärskt trä som limades och bultades fast. Efter mycket jobb i vinter så 

Nu är Solö i vattnet och mår bra! 🍻

IMG-20190704-WA0005.jpg

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Maris:

Fick sprickan fixad sågade bort en större kil och fyllde på med gärskt trä som limades och bultades fast. Efter mycket jobb i vinter så 

Nu är Solö i vattnet och mår bra! 🍻

IMG-20190704-WA0005.jpg

Härligt!! Ser fin ut! Tack för återkopplingen, alltid kul att se hur det löst sig. Var i landet finns båten, ser mysigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket!!

Den är i Vasa i Finland!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...