Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjorng85

Förlänga midcabinbåt med badbrygga i plast

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gått i dessa tankar några år och jag tänker göra någon form av förlängning av båten i form av badbrygga i aktern.

 

MEN det finns ju en massa olika lösningar, och en massa frågetecken.

 

1. Hur nära vattnet kan man sätta den utan att det blir problem när man ska köra?

2. Hur bred bör den vara? Som båten? Bredare? Smalare?

 

Jag har tittat på många olika båtar för inspiration men dom är inte konsekvent gjorda likadant. Att tillägga är att jag har möjlighet att köpa 2 olika varianter av universal plattform på ändra 2,1m eller 2,6m bredd. Alternativt att man gör en egen variant.

 

Bild på min båt uppifrån (Chris Craft 25 Crowne). Där båten är som bredast mäter den 2,62 alltså precis som den ena universalplattformen. Dock mäter den inte det i akter plus att båten är rundad på ett sätt som plattformen inte är.. 

 

Även en länk till swimplatforms.com där dom en för "just min båt". Den är 2,14m bred.

 

http://www.swimplatforms.com/showImages.php?mk=92

 

La även upp en bild hur jag gärna ser att det blir i slutändan(snyggt när bredden är samma som båt), dock vill jag sätta min som ett trappsteg ner från befintlig badbrygga.

 

Önskar tips och råd. Tack!

 

0496_ccraft_8.gif

brygga262.JPG

230ff7de-cdb9-4b78-a8ff-17f5d1c21dd0.jpg

1223004729.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en kille som i detalj beskrev ur han gick till väga när han gjorde ett liknande jobb som du funderar på, steg för steg och med en massa bilder. Ett mycket fint arbete.

En tråd på Fender. Jag trordet var denna tråden.

http://forum.hamnen.se/forum/båtlivet/projekt-på-båten/18296-bygga-en-ny-badbrygga

Tyvärr får jag inte upp bildern, men du kan kanske kontakta Fendern om duär intreserad.

Det händer ju även ibland att man inte kan se bilder i gamla trådar, även här på MarinGuiden, men Stavhammar brukar fixa det.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exempel på badbrygga tlllverkad av 22 mm plywood, dubbla lager vid kanterna och en nos för gummilist. klädd med glasfiber och epoxi  samt målad med epoxifärg.

badbrygga 1.jpg

badbrygga 2.jpg

badbrygga 3.jpg

badbrygga 4.jpg

badbrygga 5.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-06 vid 07:50 skrev henriknil:

exempel på badbrygga tlllverkad av 22 mm plywood, dubbla lager vid kanterna och en nos för gummilist. klädd med glasfiber och epoxi  samt målad med epoxifärg.

badbrygga 1.jpg

badbrygga 2.jpg

badbrygga 3.jpg

badbrygga 4.jpg

badbrygga 5.jpg

Hej

 

Har du några fler foton under byggnationen och när den var helt färdig ?

 

mvh

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inga fler foton som visar nåt annat, badbryggan är färdig på sista bilden fattas bara gummilisten som skulle monteras runt kanten. Hela sektionen med fuskteaken är hemmagjord och har fungerat som det var tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang att använda trycktvirke istället för rostfritt. Hur länge räknar du med att de håller?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat swimplatforms.se på min båt, jag kan rekomendera att skaffa en badplatform, förhöjde min båt nått oerhört!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...