Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Deikoo

Finmaskigt nät som filter

Rekommendera Poster

Tjo. 

 

Tänkte kolla om det är någon som har ett bra förslag här. 

Det är så att jag har en gammal crescent 53 dc med en inbyggd 90 liters plasttank. Problemet med denna är att någon tomte har målat den invändigt med någon färg som inte verkar tåla bensin så bra. 

Det som händer är att det släpper flagor, vilka följer med upp till motorn och täpper igen filtret på en mercury 2-takt. Jag har satt ett vanligt bränslefilter innan motorn men om det skulle följa med en stor flaga upp så är risken att detta sätter igen. 

 

Jag funderar därför på att sätta någon form av nät på upptagningsröret i tanken så att man stoppar det mesta redan innan det kommer upp. 

Nätytan behöver vara ganska stor så man inte riskerar att det sätter igen även här. 

 

Nu till min fundering, är det någon som gjort något liknande? Någon som har ett bra förslag på nät, eller vilket mått det ”bör” vara på hålen?

 

skulle bli sjukt glad om man kan få något bra tips så man slipper slita ut tanken pga den annars blir obrukbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyligen en sån här grej. Jag köpte en bensin pick-upstrumpa till en modern bil med insprutning. Den är gjord för detta ändamål. Den passade inte direkt, så jag klippte till en liten rund plåtbit, och klämde fast där bensinpumpen egentligen skall komma. Klippte sedan av ändan på strumpan, trädde på en slangstump för att få litet tjocklek på pickupröret, och drog till det hela med en slangklämmare. Nu kan en stor flaga inte sugas fast i ändan på röret.

 Strumpan hörde till någon modern Chryslerprodukt, kanske Voyager eller Sebring..? De flesta bilar har nog en.

Lycka till!

 

c75.thumb.jpg.bd2a9a5e5b07495614411d3ac91d3666.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Jag gjorde nyligen en sån här grej. Jag köpte en bensin pick-upstrumpa till en modern bil med insprutning. Den är gjord för detta ändamål. Den passade inte direkt, så jag klippte till en liten rund plåtbit, och klämde fast där bensinpumpen egentligen skall komma. Klippte sedan av ändan på strumpan, trädde på en slangstump för att få litet tjocklek på pickupröret, och drog till det hela med en slangklämmare. Nu kan en stor flaga inte sugas fast i ändan på röret.

 Strumpan hörde till någon modern Chryslerprodukt, kanske Voyager eller Sebring..? De flesta bilar har nog en.

Lycka till!

 

c75.thumb.jpg.bd2a9a5e5b07495614411d3ac91d3666.jpg

 

 

Precis vad jag är ute efter! Ska kolla vad det finns för varianter som kan passa mitt pickup rör!

 

stort tack för tipset!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

En kulventil med filter kanske? 

https://www.rskdatabasen.se/kategori/va-armaturstangventiler/stangventiler/kulventiler/altech-5060307-212

 

Monteras utanför tanken.

Filterkorgen kan tas ut med väldigt lite spill.

 

Mackey

 

Ja, det kan ju ev vara något. Dock funderar jag på om just den skulle fungera tillsammans med bensin. Eftersom tillverkaren skrivit att den är till för just vatten så är det nog packningar i denna som inte tål bensin. 

Men liknande bör ju ev finnas som tål bensin. 

Kan absolut vara värt att kolla upp! Frågan är bara vad som händer om en större flaga kommer in i ventilen under drift...

 

tack för tipset, långt ifrån det jag hade i huvudet men kan som sagt vara värt att kolla upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Deikoo:

Dock funderar jag på om just den skulle fungera tillsammans med bensin.

Viton och PTFE som ingår i ventilen funkar med bensin och det gör mässing också.

 

Några större flaga kan nog sätta igen silen, men det är lätt att rensa.

 

Pickup-strumpan tror jag mest på hittills. Den tål ju rätt mycker flagor och dessutom trillar de troligen av vartefter också, om inte annat när man stannar motorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-05 vid 18:39 skrev Mackey:

Pickup-strumpan tror jag mest på hittills. Den tål ju rätt mycker flagor och dessutom trillar de troligen av vartefter också, om inte annat när man stannar motorn.

Det är precis det som är idén med strumpan på pick-up röret. Bara ett rör, med ett filter på slangen ger ju möjligheten att en skräpflaga kan sugas fast på ändan av röret. Den risken eliminerar man med strumpan. Det kommer aldrig att komma en flaga som kan sugas fast , den skulle i så fall behöva täcka strumpan från alla sidor. Inte innan tanken är halvfull med rost och skräp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en 90L plast tank som förmodligen aldrig kommer att sluta att flagna!

Köp en ny plasttank dom är inte så dyra längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Du har en 90L plast tank som förmodligen aldrig kommer att sluta att flagna!

Köp en ny plasttank dom är inte så dyra längre.

Aaa eller sluta åka med båten, bryggsegla.. eller köp ny båt.

Tror åxå annars nån form av "strumpa" med så stor area som möjligt är svar på frågan.. 👍😊

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nim26:

Du har en 90L plast tank som förmodligen aldrig kommer att sluta att flagna!

Köp en ny plasttank dom är inte så dyra längre.

 

Det är inget alternativ. För att byta tank så skulle jag behöva sprätta upp hela golvet. Eftersom golvet är fräscht och fint så krävs det sjukt många timmar för att ställa iordning igen = dyrt (även om det är egna timmar)

 

lika bra att fiska upp flagor varje vinter och köra på strumpa som jag fått tips om redan. Det kommer aldrig sätta igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Deikoo:

 

Det är inget alternativ. För att byta tank så skulle jag behöva sprätta upp hela golvet. Eftersom golvet är fräscht och fint så krävs det sjukt många timmar för att ställa iordning igen = dyrt (även om det är egna timmar)

 

lika bra att fiska upp flagor varje vinter och köra på strumpa som jag fått tips om redan. Det kommer aldrig sätta igen!

Ok jag visste inte att den satt så illa till,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Caribic410:

Aaa eller sluta åka med båten, bryggsegla.. eller köp ny båt.

Tror åxå annars nån form av "strumpa" med så stor area som möjligt är svar på frågan.. 👍😊

Vad var detta för inlägg nu då? Vem har sagt sluta åka båt? tänkte bara att den kommer aldrig sluta flagna så,,,,,,,,vem vill få ett stopp mitt på böljan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom någon  kommit åt att måla tanken, kan du inte komma åt och göra rent till exempel med en stålborste

så att du blir av med den  lösa färgen.

Samtidigt blir jag lite undrande vad det är för  flagor. Är de verkligen från målarfärg? Bensin brukar väl  inte lösa torkad färg

Redigerad av Marrexxx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nim26:

Du har en 90L plast tank som förmodligen aldrig kommer att sluta att flagna!

Köp en ny plasttank dom är inte så dyra längre.

 

34 minuter sedan skrev Deikoo:

 

Det är inget alternativ. För att byta tank så skulle jag behöva sprätta upp hela golvet. Eftersom golvet är fräscht och fint så krävs det sjukt många timmar för att ställa iordning igen = dyrt (även om det är egna timmar)

 

lika bra att fiska upp flagor varje vinter och köra på strumpa som jag fått tips om redan. Det kommer aldrig sätta igen!

Tja... en del grejer är direkt obekväma att åtgärda.

Vet inte själv hur jag skulle gjort om problemet var mitt, men troligtvis gått in i säkerhetstänkandet, och ansett att det är viktigare att ha en ren tank än att oroa sig för bränsleproblem.

 

Bränsleproblemen kommer ju dessutom enligt Murphys lag att inträffa då man minst av allt vill ha sådana i kritiskt läge med pålandsvind eller kanske värre, mitt ute på havet med frånlandsvind då man riskerar att hamna i Skottland eller Baltikum beroende på var du har dina hemmafarvatten.

 

Så här i forumet efter att ha sett Kronviks "chryslerlösning", kan jag ju tycka att den ser väldigt bra och enkel ut, men det på något vis påminner mig även om mina gamla volkwagnar, när du frågar efter en finmaskig sil. I originaltanken under framhuven sitter det på dessa en cylindrisk finmaskig mässinssil i avrinningen i underkant av tanken, de riktigt tidiga modellerna hade dessutom en bränslekran inte olik den man finner på mopeder här. När det blir fukt och kondens i tanken rostar denna, rostflagorna fastnar i silen med bensinstopp som följd, vanligtvis begränsas först flödet, så det går att köra sakta, men motorn hostar till och dör vid gaspådrag.

 

Här löser man problemet genom att ta ut tanken, tvätta den invändigt med bensin eller lösningsmedel, eller köpa en ny tank. Man tar bort silen helt och sätter istället ett överdimensionerat engångs bränslefilter innan bränslepumpen i motorrummet... Men några har satt filtret mellan pumpen och förgasaren, dessa engångsfilter tål inte alltid pumpens tryck och börjar läcka, och läckande bensin i motorrummet på en varm luftkyld motor, särskilt i någon antik VW-buss är inte alls bra... en och annan har brunnit upp...

 

Efter denna utvikning så svarar jag med några olika alternativ så här.

1 Hur omständligt det än är, byt tank!

2 Pumpa igenom tanken med bensin eller helst lösningsmedel, använd engångssil eller nylonstrumpor, tänk på brandrisken i detta jobb. Förhoppningsvis finner du ett lösningsmedel som löser upp färgen en gång för alla.

3 i kombination med 2, sätt in någon form av filter, kronviks förslag tycker jag är bra, en finmaskig sil sätts snabbt igen.

 

För många år sedan hade jag en Monark 670, hade samma problem i både bränsletank och vattentank. Fann att bränsletanken låg under en plywooddurk, över denna var det någon slags textilmatta fastklistrad. Fann skarven mellan durken och durkskivorna intill, skar upp med mattkniv, och efter att hittat några skruvar kunde jag lyfta durken och komma åt tanken.

Värre var det i den båten med vattentanken som låg längst förut, här var det inredningsmatta klistrad uppepå, och samma matta utan skarv till resten av förruffen. Även här fick jag ta fram mattkniven och snitta, men det blev inte riktigt snyggt, men fick i alla fall rengjort tanken.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Marrexxx:

Eftersom någon  kommit åt att måla tanken, kan du inte komma åt och göra rent till exempel med en stålborste

så att du blir av med den  lösa färgen.

Samtidigt blir jag lite undrande vad det är för  flagor. Är de verkligen från målarfärg? Bensin brukar väl  inte lösa torkad färg

förmodligen så sattes denna tank in när båten har blivit renoverad något år innan köpet (4 år har jag haft den). Tanken har nog blivit målad i samband med detta för det är helt omöjligt att komma åt hela tanken utan att sprätta golvet, Den öppning som finns är i bakkant o där sitter pickup och tankgivare. hålet är något större än min knytnäve.

 

Ja, det är målarfärg. Förmodligen, eftersom det är plasttank, så har matrialet rört sig, färgen spruckit och sedan kan bensin komma in bakom o lossa färgen. Vissa flagor är i storleken av en halv tjugolapp (hårda flagor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Deikoo:

förmodligen så sattes denna tank in när båten har blivit renoverad något år innan köpet (4 år har jag haft den). Tanken har nog blivit målad i samband med detta för det är helt omöjligt att komma åt hela tanken utan att sprätta golvet, Den öppning som finns är i bakkant o där sitter pickup och tankgivare. hålet är något större än min knytnäve.

 

Ja, det är målarfärg. Förmodligen, eftersom det är plasttank, så har matrialet rört sig, färgen spruckit och sedan kan bensin komma in bakom o lossa färgen. Vissa flagor är i storleken av en halv tjugolapp (hårda flagor)

Är det en plasttank av ex. Polypropylen som är ditmonterad eller tank som är "plastad" tillverkad av ex epoxi och väv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Caribic410:

Är det en plasttank av ex. Polypropylen som är ditmonterad eller tank som är "plastad" tillverkad av ex epoxi och väv?

Inte säker men misstänker polypropen. Det känns inte som epoxy och väv, långtifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Deikoo:

Inte säker men misstänker polypropen. Det känns inte som epoxy och väv, långtifrån. 

Om dom inte gjort en coronabehandling, vilket är helt orimligt på insidan av en sån tank.

Färgen kommer att lossna helt... eller.. färgen har aldrig, pga naturliga fysiska betingelser, fastnat riktigt.

Inte för att den blir upplöst mm.

När den är top och torr kan du ju knacka, banka.. så hjälper du loss mycket av flagorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Om dom inte gjort en coronabehandling, vilket är helt orimligt på insidan av en sån tank.

Färgen kommer att lossna helt... eller.. färgen har aldrig, pga naturliga fysiska betingelser, fastnat riktigt.

Inte för att den blir upplöst mm.

När den är top och torr kan du ju knacka, banka.. så hjälper du loss mycket av flagorna.

*när den är tom och torr, ska de vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...