Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Caribic410

Koppla in AIS

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Vilka appar använder ni för att se andra eller att bli sedda?

Hemma använder jag ibland Vesselfinder som jag fungerar bättre än Marinetraffic. Med apparna kan jag bara se andra och de "spanar" från antenner i land och det blir stora vita områden. Vill jag se noggrannare så får jag kolla i båten.

 

2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Jag har gjort det lättare för mig än TS, som jag känner det

Och som all bekvämlighet kostar det en del extra. Idag brukar det fungera "out-of-the-box" oavsett fabrikat om man har NMEA2000.

Jag valde en annan lösning med en AIS-transponder med egen skärm (och möjlighet att visa på plottern) och med egen antenn. Fördelen är att jag kan ha den igång när jag ligger för ankar.

 

11 timmar sedan skrev Mjoelner:

AIS är kollitionsundvikande på någon nautisk mils avstånd, alltså kan dess antenn sitta drygt en meter över vattenytan.

Nja, att upptäcka andra på det avståndet brukar inte vara något problem. Däremot att se tex en snabbgående båt  på andra sidan en udde eller se stora fartyg på väg in i ett sund är vad jag vill se. Eller att jag syns från tex Sjöfartverkets master i land.

Min pushpit sitter 1,67m över vatten ytan och antennen är 2,4m så antennhöjden är 4m. Till horisonten har jag då 4,4M och till en båt med samma uppsättning 9M. Men jag når inte över en ö som är 5 meter hög.

Min AIS-antenn sitter i masttoppen 13,8 meters antennhöjd och då har jag 8,8M till horisonen. En snabb motorbåt med 4 meter antennhöjd ser jag.

Ev nödtrafik når alla andra båtar inom en radie på 9M. Det är ganska mycket.

Kustradiostationernas antenner sitter högt, mina närmaste når jag på 47 resp 54M. Det är ganska långt. Med masttoppsplacerad antenn är avstånden ca 4,4M längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Hemma använder jag ibland Vesselfinder som jag fungerar bättre än Marinetraffic. Med apparna kan jag bara se andra och de "spanar" från antenner i land och det blir stora vita områden. Vill jag se noggrannare så får jag kolla i båten.

 

Och som all bekvämlighet kostar det en del extra. Idag brukar det fungera "out-of-the-box" oavsett fabrikat om man har NMEA2000.

Jag valde en annan lösning med en AIS-transponder med egen skärm (och möjlighet att visa på plottern) och med egen antenn. Fördelen är att jag kan ha den igång när jag ligger för ankar.

 

Nja, att upptäcka andra på det avståndet brukar inte vara något problem. Däremot att se tex en snabbgående båt  på andra sidan en udde eller se stora fartyg på väg in i ett sund är vad jag vill se. Eller att jag syns från tex Sjöfartverkets master i land.

Min pushpit sitter 1,67m över vatten ytan och antennen är 2,4m så antennhöjden är 4m. Till horisonten har jag då 4,4M och till en båt med samma uppsättning 9M. Men jag når inte över en ö som är 5 meter hög.

Min AIS-antenn sitter i masttoppen 13,8 meters antennhöjd och då har jag 8,8M till horisonen. En snabb motorbåt med 4 meter antennhöjd ser jag.

Ev nödtrafik når alla andra båtar inom en radie på 9M. Det är ganska mycket.

Kustradiostationernas antenner sitter högt, mina närmaste når jag på 47 resp 54M. Det är ganska långt. Med masttoppsplacerad antenn är avstånden ca 4,4M längre.

Vad har man för nytta av app.

Den funkar väl bara om du har internetkontakt?

Är det när du ankrar på svaj, det är nån nytta med att ha igång den "för ankar"?

 

Som jag ser det eller den enda gången jag tänkt/känt att det skulle ha varit bra att ha överhuvudtaget är ute på havet när man korsar farleder för större fartyg.. dom går snabbt.. å jag hade kolisionskurs vid två tillfällen över östersjön. En gång på väg över och en gång på väg tillbaka. På väg dit på natten väjde fartyget. På väg hemåt ändrade jag kurs så jag kom bakom fartyget.

Tanken "dimma" slog mej!!!

Det finns säkert massa andra situationer där det finns behov/känns bra att ha.. eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Silverfox59:

Hur nära är de i realtid egentligen? Är de bara en kul grej eller något ni kan titta på och se fartyget i verkligheten när ni sitter i era båtar?

 

Nu följer jag rekordbåten Spindrift som är norr om Cap Verde-öarna men enligt Marine Traffic är de på Kanarieöarna. Det är en bra bit mellan dessa två ögrupper.

Marine Traffic funkar i stort sett i realtid i Stockholms skärgård. Vi brukar främst kolla på kryssningstrafiken som är svårupptäckt bakom öarna där den snirklar sig fram från Stockholms centrum och vidare längs Furusundsleden, dessutom tätt mellan fartygen visa tider.

 

Marine Traffic är landbaserat så fartygen blir stillaliggande där de inte längre syns från land och hoppar fram när de åter är synliga på en ny plats.

 

Dessutom krävs ju mobiltäckning. Så länge man har mobiltäckning kan man även visa sin egen position för andra MT-användare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 minuter sedan skrev Caribic410:

Vad har man för nytta av app.

Den funkar väl bara om du har internetkontakt?

Är det när du ankrar på svaj, det är nån nytta med att ha igång den "för ankar"?

 

 

Man har stor nytta av en app.

En plotter sitter där den sitter och måste vara påslagen för att du ska se. En enhet med appen i kan du titta på när du vill och var du vill. En suverän möjlighet också att följa båtar som är ute och seglar jorden runt. Det görs bäst i soffan nu i januari. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Caribic410:

Vad har man för nytta av app.

Den funkar väl bara om du har internetkontakt?

Jo så är det ju och det är när man har internetkontakt det finns öar som döljer andra fartyg. Då hjälper en app.

 

På öppet hav är det lätt att pejla för att se om man har kollisionskurs eller inte, men det funkar naturligtvis inte i dimma.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minuter sedan skrev Mackey:

Marine Traffic funkar i stort sett i realtid i Stockholms skärgård. Vi brukar främst kolla på kryssningstrafiken som är svårupptäckt bakom öarna där den snirklar sig fram från Stockholms centrum och vidare längs Furusundsleden, dessutom tätt mellan fartygen visa tider.

 

Marine Traffic är landbaserat så fartygen blir stillaliggande där de inte längre syns från land och hoppar fram när de åter är synliga på en ny plats.

 

Dessutom krävs ju mobiltäckning. Så länge man har mobiltäckning kan man även visa sin egen position för andra MT-användare.

 

Mackey

Aha. Det är därför inte TM uppdateras hela tiden, ingen internet med båten på Atlanten. Tack för den insikten du gav mig. Borde jag ha tänkt på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

En suverän möjlighet också att följa båtar som är ute och seglar jorden runt. Det görs bäst i soffan nu i januari. 

Njae, allra bäst gör man det med AIS på en annan segelbåt i exempelvis Karibien.

 

Mackey

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Det är därför inte TM uppdateras hela tiden, ingen internet med båten på Atlanten.

Och framförallt, inga landbaserade master inom 30-40M avstånd. MarineTraffic mfl använder sig framförallt av master som tillhör privatpersoner som ofta inte är speciellt höga.

Jämför man sin egen AIS med MarineTraffic så ser man ofta att en hel del saknas.

För ett antal år sedan hade MarineTraffic väldigt dålig täckning i NV Vänern så folk trodde att SSRS åkte dit för att bada...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För den som är intresserad och bor i ett område med dålig täckning via Marine Traffic går det att få utrustning av Marine Traffic och sätta upp en egen mottagarstation. Jag har fått all utrustning av Marine Traffic Station Onsala

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

För den som är intresserad och bor i ett område med dålig täckning via Marine Traffic går det att få utrustning av Marine Traffic och sätta upp en egen mottagarstation. Jag har fått all utrustning av Marine Traffic Station Onsala

Hälsningar Ove

Hm, det kanske man skulle prova med. Fn ser jag inte min egen båt i hamnen!

Separat antenn eller splitter? Känns inte bra att springa på taket just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

Tack, då gäller det bara att fastställa hur högt man bor. 

Det kan du se på Google Earth och även på många andra ställen, tex. här https://www.satellitkarta.se/hojdkarta.html

 

Misstänker att du redan vet hur man kan få reda på höjden...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2019-01-19 vid 14:26 skrev bhemac:

Och framförallt, inga landbaserade master inom 30-40M avstånd. MarineTraffic mfl använder sig framförallt av master som tillhör privatpersoner som ofta inte är speciellt höga.

Jämför man sin egen AIS med MarineTraffic så ser man ofta att en hel del saknas.

För ett antal år sedan hade MarineTraffic väldigt dålig täckning i NV Vänern så folk trodde att SSRS åkte dit för att bada...

Måste GPS:en till AIS:en vara under bar himmel eller kan jag montera den under sprayhooden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det går fint att montera GPS antennen under sprayhooden.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra, då är det ingen som råkar trampa på den lilla svampen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Misstänker att du redan vet hur man kan få reda på höjden...

 

Tack, det visste jag inte.

57 m ö.h. är alltså marken där huset står. Fast då ligger ju Vänern 44 m ö.h. 

Sen sitter antennen ca 10 m över marken så min verklig antennhöjd blir 23 m. Räknar man som tex VHF kartan till en punkt 2 m upp så har jag 11M räckvidd. Till min masttoppsantenn har jag 13,3M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Silverfox59:

Måste GPS:en till AIS:en vara under bar himmel eller kan jag montera den under sprayhooden?

Det går t.o.m. att montera den skyddat under däck om du inte har stål- eller aluminiumdäck. Min AIS-GPS- mottagare sitter t.ex. ovanför takskivan i ett skåp inne på toaletten. Ursprungligen satt den under däck bakom elcentralen men där stördes den ut av något (jag forskade inte vad som gav störningen, konstaterade bara att efter flytten så fungerade det). Jag har legat bredvid andra båtar med AIS o vi har alltid legat i rätt ordning bredvid varandra så positionen är korrekt.

 

Enda monteringen som avrådes från är masttoppen där pendlingar kan ge stora positionsfel.

 

Idag är det så många satelliter som är aktiva i GPS-systemet så du kommer att få bra positioner även med någon liten störning i satellitsignalerna (å någon meters fel i positionen kommer inte att spela någon roll).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min GPS-puck till VHFen satte jag i däcket, den var bara 12-15 mm tjock så jag körde bara upp ett hål med en hålsåg underifrån. Karvade ut Divinycellen, tryckte upp pucken och satte dit en teakplatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniros sjökortsapp har en AIS-funktion som funkar bra. Den är så gott som i realtid. Jag använde den mycket för att få veta mer om fartyg i närheten. T ex var jag i rännan mellan Tjörn och fastlandet ner åt sydväst och under de timmarna passerade flera fraktfartyg. Med AIS-funktionen kunde jag se position, fart, kurs, fartygsnamn, längd/bredd, och registernation. Behövde det inte för att hålla undan (jag var långt åt sidan varje gång) utan det var bara nyfikenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Eniro, Seapilot och kanske någon mer köper sin AIS information från Sjöfartsverket eller vilka som håller i den funktionen. AIS-signalen tas emot via våra höga Vhf master och används av Sjöräddningscentralen m fl. Även andra länder gör på samma sätt och i Seapilot kan man se AIS mål i de flesta länder och detta är nästan i realtid.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

Eniros sjökortsapp har en AIS-funktion som funkar bra. Den är så gott som i realtid. Jag använde den mycket för att få veta mer om fartyg i närheten. T ex var jag i rännan mellan Tjörn och fastlandet ner åt sydväst och under de timmarna passerade flera fraktfartyg. Med AIS-funktionen kunde jag se position, fart, kurs, fartygsnamn, längd/bredd, och registernation. Behövde det inte för att hålla undan (jag var långt åt sidan varje gång) utan det var bara nyfikenhet.

Okej. Nyfikenhet är ju såklart en drivkraft som jag anser är sjukt vilktig, på gott och på ont. Hursom tror jag det dragit utvecklingen av allt till den extrema fart den har... på gott och på ont.

Jag har ifs helt andra behov av ais och, som jag hittills känt, endast vid ett par tillfällen "saknat" eller tyckt att det hade varit bra att ha. Egentligen inte vid dom tillfällena men om förhållandena hade varit något annorluna. Nu var det ju bra sikt och fartygen kunde se mej.

Däremot! När vi närmade oss Lettland, Ventspils, så var det kanonväder men sjuk dimma närmare land. Vi såg konstiga saker.. bla. En segelbåt som bogserade nån slags bogserbåt eller nåt.. å lite andra saker. Efter lite vadslagning om vad vi såg tog nyfikenheten över.. vi fick mobilkontakt och kunde kolla på nån app.. "findship" tror jag.

Ingenting förutom några fiskebåtar var vad vi trodde. Det var flera gigantfartyg som låg för ankar. Segelbåten som bogserade.. var åxå ett långt fartyg med hög mast i fören. Vi såg åxå att vi hade mycket längre fram till dom än vi trodde.

Förmodligen, när jag skaffar i vår, lär man väl kolla in allt som rör sig och står still.... inlärningskurvan e ju inte brant och därtill dyslexin som bidrar till noll arbetsminne... Trevligt att det blev sån fart på tråden, att det kom massa synpunkter som jag inte tänkt på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte nöjer sig informationen som apparna ger tex för att man är för långt ut från kusten och därför funderar på en ombordbaserad AIS tycker jag man absolut ska satsa på en transponder.

Då syns man i tex i dimma och skulle man sjunka så vet tex JCRCC var man försvann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Om man inte nöjer sig informationen som apparna ger tex för att man är för långt ut från kusten och därför funderar på en ombordbaserad AIS tycker jag man absolut ska satsa på en transponder.

Då syns man i tex i dimma och skulle man sjunka så vet tex JCRCC var man försvann.

Hmmmmmm. Den, med inbyggd skärm, som jag ska köpa som finns i en annan tråd här... har den "transponder"?

Får leta rätt på den tråden när jag e frisk nog i kroppen att meka dit den. Så lägg inte ner massa tid på letande men om svaret är givet/självklart så är jag mer än nöjd med ett ja eller nej.

Utförligare svar e såklart välkommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Caribic410:

Den, med inbyggd skärm, som jag ska köpa som finns i en annan tråd här... har den "transponder"?

Japp, den både sänder och tar emot.

Matsutec HP33A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Japp, den både sänder och tar emot.

Matsutec HP33A

Tackar å bockar!!

Bjuckar på nåt gott att skåla med om vi ses nån gång.

🖒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-19 vid 11:30 skrev bhemac:

Hemma använder jag ibland Vesselfinder som jag fungerar bättre än Marinetraffic. Med apparna kan jag bara se andra och de "spanar" från antenner i land och det blir stora vita områden. Vill jag se noggrannare så får jag kolla i båten.

 

Och som all bekvämlighet kostar det en del extra. Idag brukar det fungera "out-of-the-box" oavsett fabrikat om man har NMEA2000.

Jag valde en annan lösning med en AIS-transponder med egen skärm (och möjlighet att visa på plottern) och med egen antenn. Fördelen är att jag kan ha den igång när jag ligger för ankar.

 

Nja, att upptäcka andra på det avståndet brukar inte vara något problem. Däremot att se tex en snabbgående båt  på andra sidan en udde eller se stora fartyg på väg in i ett sund är vad jag vill se. Eller att jag syns från tex Sjöfartverkets master i land.

Min pushpit sitter 1,67m över vatten ytan och antennen är 2,4m så antennhöjden är 4m. Till horisonten har jag då 4,4M och till en båt med samma uppsättning 9M. Men jag når inte över en ö som är 5 meter hög.

Min AIS-antenn sitter i masttoppen 13,8 meters antennhöjd och då har jag 8,8M till horisonen. En snabb motorbåt med 4 meter antennhöjd ser jag.

Ev nödtrafik når alla andra båtar inom en radie på 9M. Det är ganska mycket.

Kustradiostationernas antenner sitter högt, mina närmaste når jag på 47 resp 54M. Det är ganska långt. Med masttoppsplacerad antenn är avstånden ca 4,4M längre.

Ska man prioritera antennhöjd mellan AIS och VHF, så ska självklart VHF-antennen sitta högre än AIS-antennen.

AIS är för att förhindra kollssion, 2m antennhöjd ger mer än 2M i räckvidd om mottagaren ligger i vattnet, är 2M ett farligt avstånd till annat fartyg?

Är det inte bättre att VHF-antennen finns i masttopp för att ge längsta räckvidd för nödanrop?

Jag misstänker att du kommer svara nej på bägge frågor🤪

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett DSC anrop nås av massor med båtar runt omkring men bara ett fåtal kan fånga upp en nödsignal från en AIS.

Däremot loggas positionen från en AIS transponder men bara i kustradiomasterna.

Sen är skillnaden i räckvidd ganska liten mellan en bra antenn i pushpitt och en enklel antenn i masttoppen, 13 m upp. I synnerhet när basradiostationerna sitter 300 m upp.

Räkna på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS är till för att förhindra kollision?

Har inte fartygen AIS kontakt (tex 1m ovan vatten och 1m i andra) så föreligger inte kollitionsrisk.  VHF däremot behöver nå JRCC för att vara säker på assistans, så prioritera AIS-råckvidd över VHF-räckvidd är inte briljant i mina ögon. 

Sen får du vara hur fiffig du vill🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att prioritera räckvidd på AIS framför VHF är som att tycka att bakljusen på bilen ska synas 1 mil medan mobilelefonen ska nå 100m

Redigerad av Mjoelner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...