Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Koppla in AIS

Rekommendera Poster

Var lite inne på att skaffa AIS med skärm enl inspiration från tidigare tråd här.

Undrar om det skulle funka att skaffa transponder och koppla in så jag ser på min gamla plotter istället.

Plottern är en garmin 2010.

Misstänker att man till transponder behöver gps-signal.. eller finns det med inbyggd gps.?

Det behövs väl vhf-antenn.?

Den ska väl kunna sända och ta emot?

Signaler från gps och till/från vhf sköter väl transpondern.?

Vilken tåt kopplas inbtill plotter?

Frågorna är:

Funkar det på en så gammal plotter?

Vad behöver jag och hur koppla in.

Har separat gps till plottern. Den sitter på radarmasten, där det åxå är lämpligt att fästa vhf-antenn.

Mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp DENNA transponder (går att köpa billigare från Kina).

 Den har inbyggd GPS och levereras med GPS-antenn. 

Går att koppla så du får upp info på plottern om plottern kan ta emot AIS/NMEA0183.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Köp DENNA transponder (går att köpa billigare från Kina).

 Den har inbyggd GPS och levereras med GPS-antenn. 

Går att koppla så du får upp info på plottern om plottern kan ta emot AIS/NMEA0183.

Visst behövs vhf antenn?

Kan man se på plottern om den kan ta emot AIS/NMEA0183?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har ju skärm... verkar vara den från tidigare tråd. Om jag vill ha en utan extra skärm utan bara koppla till min 2010.. hur göra, vad köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Caribic410:

Visst behövs vhf antenn?

Ja. Eller bef. antenn och splitter. Jag använde antennen i masten och köpte en ny som sitter i pushpit till VHFen.

6 minuter sedan skrev Caribic410:

Om jag vill ha en utan extra skärm

Finns men de är inte alltid billigare. TRUE HEADING kan man få just nu för 4990. Hittade någon på 'Alibaba' för runt 3papp.

--

Jag tycker en helt autonom AIS är en fördel. När jag ligger svaj-ankrad vill jag ha AISen igång men kunna stänga ner plotter mm. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man redan har plotter med GPS så är det ju bara att dra NMEA mellan plotter och AIS.

De flesta AIS läser ju in och använder extern GPS-info via NMEA.

Så det som skulle behövas är en antennsplitter så samma VHF-antenn används av VHF-radio och AIS. Har du DSC så har du väl GPS på NMEA till radion.

Sedan är det en NMEA-anslutning AIS till Plotter om plottern kan hantera AiS.

NMEA183 är inget hokuspokus, det är signaljord och send och receive.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev per_62:

Garmin 2010 kanske inte har anslutning för AIS, kolla manualen eller ställ frågan till Garmin.

Nej det är nog troligen så. Köp en ny Simrad eller B&G, det blir ett lyft!

--

Undvik splitters, de själ bara effekt. En separat antenn kostar några hundra. Den är ju också en bra reserv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Gundj:

Men om man redan har plotter med GPS så är det ju bara att dra NMEA mellan plotter och AIS.

De flesta AIS läser ju in och använder extern GPS-info via NMEA.

Så det som skulle behövas är en antennsplitter så samma VHF-antenn används av VHF-radio och AIS. Har du DSC så har du väl GPS på NMEA till radion.

Sedan är det en NMEA-anslutning AIS till Plotter om plottern kan hantera AiS.

NMEA183 är inget hokuspokus, det är signaljord och send och receive.

Får googla på dom där nmea mm.

Säger mig nada. Är det nån viss färg eller nån viss typa av anslutning.

Har en ut/ingång på plottern där man kan trycka in en kontakt med 6-8 "stift"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Nej det är nog troligen så. Köp en ny Simrad eller B&G, det blir ett lyft!

--

Undvik splitters, de själ bara effekt. En separat antenn kostar några hundra. Den är ju också en bra reserv.

Aa egen antenn har jag tänkt mej. Den behöver inte sitta i masttoppen. Räcker ju att jag ser större fartyg några distans bort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ja. Eller bef. antenn och splitter. Jag använde antennen i masten och köpte en ny som sitter i pushpit till VHFen.

Finns men de är inte alltid billigare. TRUE HEADING kan man få just nu för 4990. Hittade någon på 'Alibaba' för runt 3papp.

--

Jag tycker en helt autonom AIS är en fördel. När jag ligger svaj-ankrad vill jag ha AISen igång men kunna stänga ner plotter mm. 

 

Jag e inte ute efter nåt billigare i första hand utan funderar lite på om jag vill ha extra skärm å isf var den ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Caribic410:

Får googla på dom där nmea mm.

Säger mig nada. Är det nån viss färg eller nån viss typa av anslutning.

Har en ut/ingång på plottern där man kan trycka in en kontakt med 6-8 "stift"

 

Njae, NMEA-sladdar är ofta bara tomma sladdar i ena änden och ett kontaktdon i andra som passar i den burken den följde med till.

Sen står det i manualen vilken färg som är vad. För att testa saker kan man bara tvinna ihop RX med TX, TX med RX och så minus med minus.

 

edit: kollade din manual, verkar tyvär inte finnas stöd för AIS.

Redigerad av Gundj
RTFM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Gundj:

Njae, NMEA-sladdar är ofta bara tomma sladdar i ena änden och ett kontaktdon i andra som passar i den burken den följde med till.

Sen står det i manualen vilken färg som är vad. För att testa saker kan man bara tvinna ihop RX med TX, TX med RX och så minus med minus.

 

edit: kollade din manual, verkar tyvär inte finnas stöd för AIS.

Hmmm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Får googla på dom där nmea mm

NMEA0183 finns med all sannolikhet, frågan är snarare om plottern kan visa AIS. Finns det i någon meny?

 

2 timmar sedan skrev Caribic410:

om jag vill ha extra skärm å isf var den ska sitta.

Min sitter nere i båten så att jag enkelt kan kolla när jag ligger för ankare. Min plotter klarar AIS så jag får upp allt på plottern. Om jag vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

NMEA0183 finns med all sannolikhet, frågan är snarare om plottern kan visa AIS. Finns det i någon meny?

 

Min sitter nere i båten så att jag enkelt kan kolla när jag ligger för ankare. Min plotter klarar AIS så jag får upp allt på plottern. Om jag vill.

Jag har endast känt visst behov när jag seglat själv över östersjön.

Då vill jag ha det i sittbrunnen.

Kanske ha en med skärm som jag kan ha undanstuvad när den inte behövs..

Får kolla menyer i plottern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt svar från True Heading så dämpar splittern som sitter i deras AIS Graphene+ ca 0,5 dB vid sändning. Vid mottagning kompenseras signalförlusten genom en förstärkare så att ingen omkopplingsförlust ska påverka signalen. Så förlusterna i splittern känns inte som något praktiskt problem vid samtidigt användande av VHF och AIS via splittern.

 

Sedan kan det finnas andra splittrar som har högre dämpning.

Stora förlusterna kan dock sitta i kablar, kontaktdon och skarvar.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara en idé att ha en egen antenn till AIS:en (t ex på en båge eller stolpe i aktern), som då också kan fungera som reservantenn om den i masten plötsligt inte funkar. Kommer den tre meter upp blir den nominella radiohorisonten (för andra fartyg med minst 2 m antennhöjd) ca 7 nm. För kustnära handelsfartyg, som har en antennhöjd på säkert 10 m eller mer, är räckvidden 10-11 nm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev per_62:

Sedan kan det finnas andra splittrar som har högre dämpning.

 

Precis. Sen finns alltid en risk att splittern slutar att fungera.

 

41 minuter sedan skrev raol:

Kan kanske vara en idé att ha en egen antenn till AIS:en

Exakt min tanke, jag kan skifta kontakter på några sekunder. Det normala är att AIS-antennen sitter i masttoppen och VHF-antennen i pushpit (Trafiken på Tjøme Radio intresserar mig normalt inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag anser allt att man ska ha det tvärt om. VHF-antennen i masttoppen och AIS-antennen lägre ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Hmm, jag anser allt att man ska ha det tvärt om. VHF-antennen i masttoppen och AIS-antennen lägre ner.

Det där kan man diskutera hr mycket som helst. Motorbåtar klarar sig oftast utan antenn i masten.

Har man dubbla antenner så kan växla om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte väl åxå att vid ex masthaveri är det ju bra att ais-antennen kan finnas kvar över vattenytan på radarstolpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vet att denna tråd är lite gammal nu, men en som hyfsat nyligen lidit av ett mastbrott där masten föll på VHF-antennen på pushpit så skulle jag säga att en reserv antenn är typ denna https://www.benns.se/elektroniknavigation/vhf/nodantenn-vhf.

 

Min erfarenhet är att inte lita på något du har monterat på däck vid ett mast haveri....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, någon sorts extra anten bör man nog ha för att vara helt på den säkra sidan.

Kanske är det bättre att plocka bort extraantennen man har och ta fram den först sedan olyckan varit framme.

 

Fick inte marhags länk att funka, så här är den igen,

https://www.benns.se/elektroniknavigation/vhf/nodantenn-vhf

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av nödantenn är alltid bra. Den där enklaste där man bara skalar upp en bit koax fungerar utmärkt. Men hur monterar man den i en nödsituation?

Jag har en vanlig "motorbåtsantenn" ca 1m lång. Köpte den begagnad med en massa överblivet jox. Kostar annars ca 400kr. Fungerar utmärkt att hålla i handen med bättre räckvidd än en kort nödantenn. 

Standard 11/4" fäste, ett sådant som skruvas fast i däck kostar från 40kr.

Sannolikheten att man tappar masten och dessutom slår sönder antennen i pushpit måste anses som extremt liten.

Jag känner mig väldigt trygg med min bärbara VHF med DSC. Den funkar även om jag trillar i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, någon sorts extra anten bör man nog ha för att vara helt på den säkra sidan.

Kanske är det bättre att plocka bort extraantennen man har och ta fram den först sedan olyckan varit framme.

 

Fick inte marhags länk att funka, så här är den igen,

https://www.benns.se/elektroniknavigation/vhf/nodantenn-vhf

 

Mackey

 

Funderade själv tidigare på att skaffa en separat dedikerad och för ändamålet avpassad nödantenn. När jag kikade på priserna (700-800 kr och uppåt) så såg jag dock att det var inte långt ifrån att köpa de billigaste handhållna VHF:erna (800-1000 kr  och uppåt). Då har du också ett totalt oberoende av den fasta VHF:en, och även elsystemet.

 

Själv så valde jag dock en lite dyrare modell till slut (ville gärna ha en med inbyggd GPS och med DCS). För just mig blev det en sådan här från Standard Horizon:

 

http://www.standardhorizon.co.uk/product_info.php?cPath=178_174&products_id=100040

 

Säljs i Sverige tex. här https://www.marinwebben.se/vhf/barbara/standard-horizon-hx870e

(men köpte min för ca 2100 ifrån UK).

 

Men det finns likande modeller, inklusive med GPS och DCS, från flera andra tillverkare så som Simrad, Cobra och Icom. Samma sak med små enkla och billiga budgetmodeller för runt ett papp. Bara att leta runt lite.

 

HX870E_Tranparent_Flat.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade själv på HX870, jag mycket god erfarenhet av andra apparater från Standard Horizon. Men det blev en Simrad HH36 som har lite större display. Kan vara bra när man ligger i vattnet och har tappat glasögonen.

Tycker det fungerar väldigt bra, jag har testat några gånger mot Stockholm Radio. En bärbar apparat har en mycket mer ineffektiv antenn och därmed sämre räckvidd. Men, mina DSC anrop kom fram trots att Stockholm inte hörde ett smack av de vanliga anropen. Dessutom, med tanke på alla båtar runtomkring som åtminstone kan ta emot DSC anrop, så känns det ganska tryggt.

En vanlig VHF utan DSC kan vara väldigt praktiskt att ha men det är kanske inte så mycket att ha i en nödsituation.

 

Det är också väldigt praktiskt med handjagaren i flytvästen och nerdragen volym på den fasta.

simrad-hh36-vhf-handheld.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, just den Simrad:en var helt klart ett av de fyra alternativen jag kikade på (de sista två var Icom M93 och Cobra HH600). Riktigt fin maskin!

 

Var mycket nära att gå på just Simraden, men körde på till slut på HX870 pga. något bättre effekt och värde i test av räckvidd som PBO körde (sedan är det väl som alltid mest position och höjd på antennen som avgör).

 

PBO har även testat en rad budgetalternativ utan GPS och DCS. Själv inget jag skulle skippa, men hade nog helt klart hellre gått på en enklare handhållen VHF än enbart en reservantenn (skiljer som sagt inte så mycket i pris ändå).

 

https://shopcdn.textalk.se/shop/ws59/45459/art27/26395427-fa96d1-PBO_VHF_group_test.pdf

 

https://www.pbo.co.uk/gear/pbo-tested-10-handheld-vhf-radios-44934

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blev Simrad berodde på att jag fick ett pris i Sverige  som var lägre än SH i UK. Dessutom köpte jag innan testen...

Har fö fört över en massa waypoints från plottern. Till nöds kan man navigera med handjagaren.

Brukar trycka på MOB knappen när jag går iland, nu hittar man alltid tillbaka till båten.

Kan nog hålla med om att en handjagare med DSC är bättre än en reservantenn, åtminstone om man ska betala fullpris för antennen.

Seglar man som jag, oftast själv, så är nog handjagaren en god livförsäkring. För även om jag ligger i vattnet når jag varenda båt på minst 4-5M avstånd.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-05 vid 16:22 skrev raol:

Hmm, jag anser allt att man ska ha det tvärt om. VHF-antennen i masttoppen och AIS-antennen lägre ner.

Jag delar din uppfattning, AIS är kollitionsundvikande på någon nautisk mils avstånd, alltså kan dess antenn sitta drygt en meter över vattenytan. VHF bör vara mer prioriterad när det gäller räckvidd (nödsamtal och DSC) så jag har valt högsta antennhöjd för VHF:en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Intressant tråd. Jag har läst igenom den och hittar lite matnyttigt till min nyinköpta Raymarine AIS 700.

Jag har gjort det lättare för mig än TS, som jag känner det,  genom att ha en nyare plotter och en AIS med antennsplitter. Allt med samma märke. 

 

Eftersom tråden har blivit aktiv igen tänkte jag ställa några frågor om det här med att synas i appar eller på webben.

 

Vilka appar använder ni för att se andra eller att bli sedda?

 

Marine Traffic uppfattar jag som den största men är den bäst? Den är svår att förstå eftersom det finns mängder med inställningar och vill man betala lite för att få mer tillgång så kostar det mycket. VesselFinder Finder är den andra och kostar 109:- att ha i pro. Finns de fler som är bra?

 

Hur nära är de i realtid egentligen? Är de bara en kul grej eller något ni kan titta på och se fartyget i verkligheten när ni sitter i era båtar?

 

Nu följer jag rekordbåten Spindrift som är norr om Cap Verde-öarna men enligt Marine Traffic är de på Kanarieöarna. Det är en bra bit mellan dessa två ögrupper. 

https://www.spindrift-racing.com/jules-verne/en/live

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...