Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nilsnobbing

Utombordare, byta ner sig från 4 till 2,5 hk?

Rekommendera Poster

Okej, det kanske kan framstå som tokigt, men jag ska förklara. Jag har en udda båt och räknar inte med att kunna få ta del av andras erfarenheter kring detta, men lite tankehjälp?

 

I min Litorina sitter motorn i sittbrunnen, monterad i en liten brunn. När man seglar är det tänkt att man ska lyfta den från brunnen och lägga den i styrbords stuvfack och försluta brunnen med en lucka för att få slät botten. Ett arrangemang som har både för och nackdelar:

+ Propellern hamnar under båten, drar aldrig ner luft. Ur detta hänseende fungerar den som en inombordare.

+ Motorn är mycket lätt att nå.

+ Förvarad i stuvfacket är den svår att stjäla.

- Det bullrar som fasen, man sitter direkt bredvid motorn.

- Många tunga 27-kiloslyft blir det. Särskilt bökigt ute på vattnet.

- Min nuvarande motor är så stor att rorkulten tar i, och gör att det är svårt att svänga skarpt åt styrbord. Kan vara bra i trånga hamnar.

 

Nu har jag en Yamaha 4 hk, 4-takt. I lördags var vi ute och guppade runt i bleke, och när motorn sedan startades konstaterade jag att med gasen strax över startläget (typ1/3) så gjorde båten 4,5 knop. Små vågor, svag vind. Med denna motor finns uppenbara reserver för att gå mot vågor och vind, jag kan inte tänka mig en situation där den inte räcker till (sväva inte iväg här till orkaner och annat, jag är ganska försiktig av mig och har klarat mig från stormar i många år). Frågan är, klarar jag mig med en 2,5-hästars? Det skulle sudda ut de två sista minus-punkterna ovan. Tyvärr också addera en ny: man får endast neutral och fram-växel.

 

Båten är 7 meter lång och väger 800 kg. Förhållandevis lång vattenlinje och platt botten.

 

Tacksam för era tankar.

 

//Nils Nobbing

 

bild.thumb.png.05587612808c07176da9229ee87bd5f7.png

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen inget vettigt att tillföra, men medan jag läste frågan dök två ord upp i min hjärna.

"Elektrisk aktersnurra"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Egentligen inget vettigt att tillföra, men medan jag läste frågan dök två ord upp i min hjärna.

"Elektrisk aktersnurra"

Jovars, jag har tänkt tanken. Farsguben har en sådan till en liten snurrebåt och det är verkligen toppen. Problemet för min del är att jag inte kan ladda vid bryggan. Då blir det till att kånka batterier. 

 

Ska fundera lite mer på det, det vore ju fint. Det tar udden av alla mina minustecken ovan, men adderar räckviddsångest. 

 

Ska kika lite mer på detta. 

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanel? Om du inte ska köra elsnurran var dag så får du bra laddning från en halvstor solpanel om du till den väljer en bra regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger din tänkta 2,5:a? Jag har en Parsun/Neptun 2,6 och den väger väl ungefär 22 eller 23 kg. En skillnad på 4-5 kg spelar nog mindre roll i detta fallet om nu du tycker 27 är tungt så. Som Thallatha skriver så kanske en Torqeedo elsnurra skulle vara ett bättre alternativ tänker jag. Men ingen sån där liten på 400w med löjligt låg dragkraft utan en Torqeedo som har minst 3-4 hk. En sån kostar ju närmre 30 lök men ger ju samma effekt som en bensinare.

 

https://m.youtube.com/watch?v=m8ROP6zvwo8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev pseudonym:

Vad väger din tänkta 2,5:a? Jag har en Parsun/Neptun 2,6 och den väger väl ungefär 22 eller 23 kg. En skillnad på 4-5 kg spelar nog mindre roll i detta fallet om nu du tycker 27 är tungt så. Som Thallatha skriver så kanske en Torqeedo elsnurra skulle vara ett bättre alternativ tänker jag. Men ingen sån där liten på 400w med löjligt låg dragkraft utan en Torqeedo som har minst 3-4 hk. En sån kostar ju närmre 30 lök men ger ju samma effekt som en bensinare.

 

https://m.youtube.com/watch?v=m8ROP6zvwo8

Runt 17-18 kg står det i specarna på de flesta 2,5-hästare. Det är ju 10 kg ändå. 

 

Torqeedo är intressant mest på ett teoretiskt plan. För mycket stålar. Men det borde ju finnas fler elektriska alternativ. Har inte undersökt detta så mycket än.

 

Edit: suzuki 2,5 väger 13 kg. Inte farligt... 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag har en Parsun/Neptun 2,6... 

Förresten, tycker du din Parsun räcker till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gundj:

Solpanel? Om du inte ska köra elsnurran var dag så får du bra laddning från en halvstor solpanel om du till den väljer en bra regulator.

Ja det kanske räcker. Är kass på elektronik så jag har ingen känsla för hur pass stor solcell man behöver. Jag har en liten, gammal monterad men det är ännu oklart hur den funkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Förresten, tycker du din Parsun räcker till? 

 

Har den bara till gummijollen. Till min Albin 57:a har jag en Johnson 4:a fyrtaktare med lång rigg så den väger nog en del. Skulle gissa på runt en 30-34 nånstans.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre 2,5 hk 2-takt väger ca 10 kg. Denna har, iallafall de jag har inte någon växelväljare, men de går att snurra på 360g, så back får du iallafall. 

 

Hade en 4 hk på min förra Fabola Campus 650 med liknande vikt som din (eller var kanske lite lättare) där hade föregående ägare haft en 2,5 hk Honda. Det gick, men var bara i lugna vatten som han tyckte det kändes tryggt med den lilla motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Niklas-L:

En äldre 2,5 hk 2-takt väger ca 10 kg. Denna har, iallafall de jag har inte någon växelväljare, men de går att snurra på 360g, så back får du iallafall. 

 

Hade en 4 hk på min förra Fabola Campus 650 med liknande vikt som din (eller var kanske lite lättare) där hade föregående ägare haft en 2,5 hk Honda. Det gick, men var bara i lugna vatten som han tyckte det kändes tryggt med den lilla motorn. 

Tackar för svaret. Jag har ju haft 4-5 hästare till båtar på runt 2 ton (IF och Amigo 23) med gott resultat. Det är ju frestande att tänka att halva vikten borde kunna innebära halva motorstyrkan, men jag anar att det inte är fullt så enkel matematik. 

 

Motorn måste ju fortfarande tampas med samma vindfång i motvinden, till exempel. 

 

Skulle ha varit intressant att testa, det är väl ända lösningen som verkligen ger svaret. 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en J17 för något år sedan, den är väl någotsånär jämförbar med din i storlek. 6m, 1100kg, 1m djupgående och långkölad. Ingen missil i vattnet direkt, men liten segelbåt hursomhelst. 

 

Den hade en 2,3hk när jag köpte den, som jag senare bytte till en 4hk. Men jag bytte inte för effektens skull utan för att jag ville ha längre rigg, backväxel och högre pålitlighet, 2,3an var en gammal risig jonsson. 

När en fin 4hk Yamaha med lång rigg dök upp fick det bli en sån. 

Rent effektmässigt, jo, som du själv skrev, med 4hk kunde man åka på halvgas ungefär för det mesta. 2,3an ville gärna gå närmare fullgas, men sällan helt gasen i botten i någotsåväl ok väder. Jag hade istället problem med den korta riggen, propellern hamnade över vattenytan i vågor. 

Så, såvida din båt inte går trögare i vattnet än min tror jag nog du klarar dig med 2,5. Se till att få en propeller avsedd för segelbåt bara. Är den avsedd att sitta på en gummijolle rör den sig i helt fel hastighetsområde och blir nog mest som en visp i vattnet. 

 

Sen det där att inte ha backväxel... 

Det störde mig enormt. Men min 2,3hk hade ju inte ens neutral och hängde lite obekvämt på en ställning bakom akterspegeln. Så jag såg det som direkt vanskligt att köra den i hamnen, man hade dålig kontroll helt enkelt. 

Så behöver det ju inte bli för dig, det är ju en helt annan installation och du har neutral. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Jag hade en J17 för något år sedan, den är väl någotsånär jämförbar med din i storlek. 6m, 1100kg, 1m djupgående och långkölad. Ingen missil i vattnet direkt, men liten segelbåt hursomhelst. 

 

Den hade en 2,3hk när jag köpte den, som jag senare bytte till en 4hk. Men jag bytte inte för effektens skull utan för att jag ville ha längre rigg, backväxel och högre pålitlighet, 2,3an var en gammal risig jonsson. 

När en fin 4hk Yamaha med lång rigg dök upp fick det bli en sån. 

Rent effektmässigt, jo, som du själv skrev, med 4hk kunde man åka på halvgas ungefär för det mesta. 2,3an ville gärna gå närmare fullgas, men sällan helt gasen i botten i någotsåväl ok väder. Jag hade istället problem med den korta riggen, propellern hamnade över vattenytan i vågor. 

Så, såvida din båt inte går trögare i vattnet än min tror jag nog du klarar dig med 2,5. Se till att få en propeller avsedd för segelbåt bara. Är den avsedd att sitta på en gummijolle rör den sig i helt fel hastighetsområde och blir nog mest som en visp i vattnet. 

 

Sen det där att inte ha backväxel... 

Det störde mig enormt. Men min 2,3hk hade ju inte ens neutral och hängde lite obekvämt på en ställning bakom akterspegeln. Så jag såg det som direkt vanskligt att köra den i hamnen, man hade dålig kontroll helt enkelt. 

Så behöver det ju inte bli för dig, det är ju en helt annan installation och du har neutral. 

 

Stort tack för svar! Vågar mig på en gissning om att Litorinan är en gnutta mer lättdriven än din J17 så det kanske skulle fungera. Denna bör vara kortriggad och ligger trots det med propellern stadigt i vattnet. 

 

Finns det verkligen segelbåtspropellrar till så små motorer? I så fall låter det intressant. 

 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Finns det verkligen segelbåtspropellrar till så små motorer? I så fall låter det intressant.


Nej, i praktiken inte. Jag har själv letat mycket. Först till motorer kring 8-10 hk verkar det finnas hyfsat vettiga, men även de har onödigt stor stigning och för stor "framåtbias". För en segelbåt med maxfart kring 5 knop skulle en symmetrisk och nästan platt propeller vara bäst. I alla fall om motorns primära funktion är att ta båten ut ur och in i hamn. Låg stigning ger mer kraft vid låg fart, och en svag motor med optimal propeller är garanterat bättre än en stark motor med kass propeller i de lägena. Men marknaden för en segelbåtspropeller för så små motorer är uppenbarligen för liten för att såna propellrar ska tillverkas. Vill man lägga en halv förmögenhet går det nog att få nån att tillverka en på beställning, men det kostar nog mer än hela båten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:


Nej, i praktiken inte....

 

Misstänkte det, det är väl en udda sak att göra på det stora hela, att låta en 2,5-hästars driva 800 kg. Men tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för övrigt en gammal Yamaha Malta ståendes i ett förråd, tror den är på 3 hk. Tyvärr med stopp någonstans i kylningen. Måste monteras isär rätt friskt om man ska komma åt problemet. Men det kanske är värt att göra, då kan man testa. Det blir väl till att meka lite...

 

Maltan följde för övrigt med den IF jag köpte för länge sen. Jag bytte raskt upp mig till en 5 hk med lång rigg. Maltan har, om jag minns rätt, nåt slags mellanting mellan kort och lång.

 

/N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju utombordare som mest ser ut som man tagit en grästrimmer och bytt ut klippsnöre mot en propeller, de lär väl också väga ungefär lika mycket, troligtvis under 10 kg.

 

 

$_20.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev No_jah:

Det finns ju utombordare som mest ser ut som man tagit en grästrimmer och bytt ut klippsnöre mot en propeller, de lär väl också väga ungefär lika mycket, troligtvis under 10 kg.

 

 

$_20.JPG

Vilken makalös manick! Ser skum ut.... 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske har rätt angående proppellern. Jag tog för givet att både min 2,3 och 4hk hade någon form av "high trust/segelbåtspropp". Ingen av dem köptes nya av mig men tidigare ägare använde dem på segelbåt så det var nog bara ett slarvigt antagande av mig. Men om man vänder på't... Vem vill ha lång rigg på en gummijolle? Att fabriksmontera en propp för planingsfart på en långriggad liten motor låter ju helkocko. Nu vet jag att Ts kollar efter en kortriggad, men ändå, jag tog för givet att långriggade småmotorer hade propellrar avsedda för ca 5knop. 

Annars är det ju ännu mer imponerande att 2,3an faktiskt funkade helt ok på min 1100kg seglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att de flesta propellrar på små utombordare är optimerade för 10-15 knop.

Lång rigg behövs väl på båtar med höga fribord och t ex ekor med hög akter.

Ingen skillnad på propeller mellan kort och lång rigg generellt, utan bara om det är så kallad segelbåtspropeller, men även såna anser jag inte är "platta" nog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Annars är det ju ännu mer imponerande att 2,3an faktiskt funkade helt ok på min 1100kg seglare.  

Jag är faktiskt lite sugen att testa till nästa säsong. Köper man den begagnad och blir tveksam till arrangemanget kan man ju antagligen sälja den igen till ungefär samma pris. Tack för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stigningen på propellern är jätteviktig i sammanhanget. Jag köpte en 3,5 Hp Mercury till min IF när femhästars Parsunen blev stulen.
Kraften räckte nog till men knepet är att byta till en propeller med lägre stigning så att motorn orkar upp i varv. Kraften på dessa småsnurror ligger ganska högt upp i varvtalsregistret. Jag körde motorn med originalpropellern medan jag väntade leverans av den nya och det var uppenbart att motorn hade svårt att komma upp i varv med den tunga IF-båten. Med ny propeller, beställd från Tohatsu, var det inga problem att komma upp i motorvarv. Båten gjorde 4,5 kn på 1/3 gas i bleke. I motvind fick jag öka på en smula men som sagt, Kraften räckte.
Jag gjorde samma sak med min gamla J17. Hängde på en Suzuki 2,5 och köpte en ny propeller av Suzukihandlaren. Den pinade jag en gäng i kuling utan större problem.
Idealet för en segelbåt är ju att ha en stor diameter och låg stigning på propellern. Men jag tror att det bara är motorer med tillägget "S" som har större propeller. Då tror jag att det är det Mercury och Tohatsu som gäller. Fem hästar och uppåt.
Numera har jag inombordsmotor och slipper dylika problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Janken:

Stigningen på propellern är jätteviktig i sammanhanget. Jag köpte en 3,5 Hp Mercury till min IF när femhästars Parsunen blev stulen.
Kraften räckte nog till men knepet är att byta till en propeller med lägre stigning så att motorn orkar upp i varv. Kraften på dessa småsnurror ligger ganska högt upp i varvtalsregistret. Jag körde motorn med originalpropellern medan jag väntade leverans av den nya och det var uppenbart att motorn hade svårt att komma upp i varv med den tunga IF-båten. Med ny propeller, beställd från Tohatsu, var det inga problem att komma upp i motorvarv. Båten gjorde 4,5 kn på 1/3 gas i bleke. I motvind fick jag öka på en smula men som sagt, Kraften räckte.
Jag gjorde samma sak med min gamla J17. Hängde på en Suzuki 2,5 och köpte en ny propeller av Suzukihandlaren. Den pinade jag en gäng i kuling utan större problem.
Idealet för en segelbåt är ju att ha en stor diameter och låg stigning på propellern. Men jag tror att det bara är motorer med tillägget "S" som har större propeller. Då tror jag att det är det Mercury och Tohatsu som gäller. Fem hästar och uppåt.
Numera har jag inombordsmotor och slipper dylika problem.

Tack Janken! Det finns alltså utbytespropellrar till småmotorer!  Suzuki ligger ju särskilt bra till eftersom den är så lätt, så jag kanske ska kika på en sån. Det låter som du har goda erfarenheter av en så liten motor på en båt med likvärdig vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...