Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
No_jah

Små moderna 2-taktare?

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder så undrar jag om det finns moderna 2-taktare med instprutning i 15-20hk-klassen?

Jag vill ha 2-taktare för att de normalt sett är betydligt mindre och lättare än 4-taktare, och därför enklare att hantera när de lyfts av för att lägga båten upp och ned vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har ju evinrude,bombardier tog ju över när omc gick i konkurs,dom gjorde om äldre evinrude så dom klarade miljöaspekterna,vissa av dom är ju äldre snurror med ny teknik,är väl nästan bara dom som gör tvåtaktare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens tvåtakt är näppeligen lättare än motsvarande fyrtakt. E-tec i de mindre modellerna väger en del. Även dessa har idag en massa insprutningsjox, elektronik, högtryckspump osv. I 30hk klassen är till och med e-tec tyngre än motsvarande tohatsu fyrtakt, som dessutom har en cylinder mer än e-tec (3 mot 2). 15 hästar e-tec väger in på 82(!) kilo. Men den har 577 kubik (samma upp till 30 hk) och ruggigt vridmoment

 

E-tec är dock en riktigt trevlig motor, speciellt rorkultsmodellen som har alla reglage vettigt placerade.  Det tråkiga är att e-tec inte finns att köpa och serva i skåne sedan XL Marin konkade. Synd, då jag gillar att slippa ventiljustering och kamremsbyten. Så till mitt lillbåtsprojekt i garaget lutar det åt tohatsu fyrtakt just nu,

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man, 82kg för en 15-hästare låter ju inte så kul. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...