Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Bildredigeringsprogram?

Rekommendera Poster

Köpte ny dator för något år sedan.

Upptäckte att mina gamla PhotoShop 5.0 och 6.0 fungerar väldigt dåligt, om ens alls, om det ens går att installera i Win 10... Ja det gjorde de, men datorn ballar ur då man högerklickar på filnamnet i det som förr i tiden hette "utforskaren".

 

Så frågan då, om det finns något freewere, gratisprogram som man kan "photshoppa" med?

Det ligger ju med en massa mystiska program i datorn från leverans, är något av dessa användbart?

Ja det fanns en tid då jag älskade sådant här, och höll mig uppdaterad, men det har jag på senare år tappat intresset för totalt, vill bara att datorn skall fungera och alla program skall vara kompatibla.

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Irfanview använder jag. Inte världens enklaste att "photoshoppa" i men ffa bra för bildvisning och viss modifiering av bilder.

Fast nu närmar vi väl oss reklam, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

GIMP är bra.

Tack!

Och det kan man ladda hem från den där MS store?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Irfanview använder jag. Inte världens enklaste att "photoshoppa" i men ffa bra för bildvisning och viss modifiering av bilder.

Fast nu närmar vi väl oss reklam, eller?

Skit samma tycker jag, jag är ute efter ett program man kan använda.

I min värld är det så att man går till en datoraffär och köper disketter, eller förresten en CD-rom med programvaran på, men inser att jag börjar bli gammal... Bakelittelefonen har jag i alla fall inte använt de senaste 50 åren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Skit samma tycker jag, jag är ute efter ett program man kan använda.

I min värld är det så att man går till en datoraffär och köper disketter, eller förresten en CD-rom med programvaran på, men inser att jag börjar bli gammal... Bakelittelefonen har jag i alla fall inte använt de senaste 50 åren.

Oerhört glad att du uttrycker dig med ordet datoraffär. Väldigt många skulle, felaktigt, säga data-affär. Finns inga, och har aldrig vad jag vet, funnits affärer där man kunnat köpa data!

("Jag har köpt en ny data" säger en del och menar att de köpt en ny dator. Suck!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Finns inga, och har aldrig vad jag vet, funnits affärer där man kunnat köpa data!

 

Nej men sälja data är det många som sysslar med, myndigheter, organisationer, och försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pentax:

 

Nej men sälja data är det många som sysslar med, myndigheter, organisationer, och försäkringsbolag.

Ja så är det, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har behov av storskalig bildbehandling, utan bara enstaka bilder då och då, så är gratiswebbappen Pixlr utmärkt. Jag använder den ibland om jag behöver göra lite mer avancerad bildbehandling än MS Paint tillåter på jobbet, eftersom vi inte har några bildbehandlingsprogram bland de godkända programmen.

https://pixlr.com

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det fanns en tid då jag älskade sådant här, och höll mig uppdaterad, men det har jag på senare år tappat intresset för totalt, vill bara att datorn skall fungera och alla program skall vara kompatibla.


Det skiftet passerade jag redan vid 23-24 års ålder... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Detta är kanske inte till någon hjälp eftersom ni snackar PC, vilket jag inte har haft på många år, men har du en IPad så finns både Photoshop och Lightroom även om de är kraftigt bantade gratis att tanka ner gratis.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Detta är kanske inte till någon hjälp eftersom ni snackar PC, vilket jag inte har haft på många år, men har du en IPad så finns både Photoshop och Lightroom även om de är kraftigt bantade gratis att tanka ner gratis.  

Man kan redigera bra med verktygen i 'Bilder' som finns både på paddan & Mac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎03 vid 20:16 skrev Georg_Ohm:

Tack!

Och det kan man ladda hem från den där MS store?

 

Här finns en länk till Paint .NET att ladda ner på MS Store (finns gratis på deras webbsida, men nu stödjer du utvecklaren med 35.- för ett utmärkt program som kan riktigt mycket):

https://www.microsoft.com/sv-se/p/paintnet/9nbhcs1lx4r0?activetab=pivot%3aoverviewtab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en mer professionell och renodlad konkurrent till Photoshop så är Affinity Photo väldigt populärt bland många användare på både Mac och Win. Det kostar ca.en femhundring.

 

Har inte använt det själv, men funderar på att köpa det. Här är en länk till MS Store:

https://www.microsoft.com/sv-se/p/affinity-photo/9nblggh35lxn?activetab=pivot%3aoverviewtab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adobe photoshop cs2, som är en nyare version än 5 och 6, går att ladda ner gratis från Adobes sida. Anledningen är att Adobe slutat supporta programmet men det fungerar lika bra för det. Dock finns inte den svenska versionen utan man får nöja sig med den engelska. Men det kanske inte funkar till Win10, dom flesta verkar få det att fungera men finns en hel del som har strul om man googlar lite. Kanske värt att prova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste inte! CS2 är mer än tillräckligt för mina behov och jag kör ändå W7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev martinot:

För en mer professionell och renodlad konkurrent till Photoshop så är Affinity Photo väldigt populärt bland många användare på både Mac och Win. Det kostar ca.en femhundring.

Jag har testat en trial för några år sedan och det var mycket potent men man jobbar lite annorlunda än i PS. Eftersom jag har en PS5 som jag betalt för så använder den så länge det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"felet" på Photoshop 5 är att de flesta tutorials man hittar på nätet använder funktioner som inte de gamla versionerna har. Själv använder jag Photoshop7 på Windows 7, så jag är litet i samma båt.

Visste inte att man kunde ladda ner Psd cs2 gratis. det var ju intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörru Georg_Ohm, vafför inte testa det allra enklaste?

Markera  nånstans i din dator med filhantering å allt vad det nu heter igen att ditt program skall köras i tex W7 läge/mode. Sen går det bra.

Har gjort så med många program som inte tålde MS uppgraderingar.

 

Fast jag har lärt mig.....kör sedan flera år endast Linux å ratar W10.

Men det är en annan historia.

Gimp är för  Linux system vad jag vet, kan de ha en Win version? Undrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Gimp är för  Linux system vad jag vet, kan de ha en Win version? Undrar?

Jodå, finns både för Win och MacOs.

GIMP kan allt men lite rörig kan jag tycka men det är ett tag sen jag körde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...