Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wmmajho

Blåsor i Gelcoat

Rekommendera Poster

Håller på att fixa med en gammal HR 410 typ 20år gammal som aldrig varit målad. På botten under vattenlinjen finns några blåsor där vissa har släppt. Det ser ut att vara ett lager gelcoat kvar under blåsorna. Är det detta som är plastpest Osmos eller är det nått annat? Det är inte fler än att man skulle kunna slippa bort dom en och en med slipstift och sen spackla. Oklart hur länge dom funnits där. Vad tror ni?

CEDD9CB6-D49D-450E-84D2-B4A31EF36576.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se men jag tycker det ser ut som osmos. 

Det sägs att man kan känna en lukt av ättika om man sticker hål på en blåsa om det är osmos. Har ingen erfarenhet av detta själv dock. 

Eftersom du håller på och fixar förmodar jag att du vill åtgärda dessa. Slipa då bort blåsorna, gärna med tydliga kanter, tvätta noga med aceton och lägg igen med gelcoat/topcoat. Eller, om du ska bottenmåla, med epoxi. 

Polera efteråt så det blir slätt. 

 

Osmos är inte så farligt som beteckningen plastpest indikerar. Har haft flera båtar med osmos och en del har jag lagat och en del har jag bara använt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petat upp några blåsor men ingen lukt och det känns torrt under. Under vissa blåsor är det bara vit och under vissa en svart prick, antar att det är glasfibret man ser eller skräp i mellan lagren ? Hursom så är det väl att slipa bort alla med ett litet slipstift och sen spackla om man ska vara duktig....gissar att det har sett ut så här rätt många år. 

 

B4C2EF6C-1521-4E8A-A6BB-BD6DF9F6C48B.thumb.jpeg.235219b0c2558b21e12c86565c3a1089.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev wmmajho:

Petat upp några blåsor men ingen lukt och det känns torrt under. Under vissa blåsor är det bara vit och under vissa en svart prick, antar att det är glasfibret man ser eller skräp i mellan lagren ? Hursom så är det väl att slipa bort alla med ett litet slipstift och sen spackla om man ska vara duktig....gissar att det har sett ut så här rätt många år. 

 

 

Se till så att kanterna har fräsch topcoat och att inte är gryniga/mjöliga. Annars ser hålen bra ut, djupa och med raka kanter. Och som sagt, tvätta med rikligt med aceton och ta nya trasor ofta.

Är man inte så noga med kulören så är detta ett litet och ganska roligt jobb. Man ser snabbt resultat och gör man lite fel så kan man börja om utan att allt är förstört. Gissar att om du inte jobbat med topcoat tidigare så har du lärt dig en massa efter några få lagningar av hålen. Tillfredsställande!

 

Vill man vara lat så kan man sätta en bit packtejp över lagningen. Har man för mycket topcoat i så flyter det ut över en yta som inte är rengjord och är lätt att ta bort och över hålet så blir ytan jämn.

Packtejpen ska vara av plast och helst genomskinlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbade lite med slipstift och det går rätt smidigt, tänkte använda gelcoatspackel som jag fått tag på som har exakt rätt nyans och sen en gummispackel. Får troligen spackla 2-3 gånger för det sjunker väl in lite. Frågan är om jag kan spackla igen dessa omgående eller om båten behöver torka över vintern i varmgarage innan spackling ? Den har legat på land i 3 veckor nu.

 

817C3687-E2F7-4965-A08E-AC6BE0733B9E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde inte att det sjönk när jag lagade min gamla båt med gelcoatspackel. Jag tyckte snarare att det fyllde oväntat bra. Du kan ju försöka att lägga nån mm extra om möjligt och sedan putsa ner bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ena sidans blåsor slipade och båten ser ut att ha blivit träffad en hagelsvärm 🙂  Fundera på att spacka igen dom i höst och sen förvara båten i varmgarge under vintern och sen epoxymåla botten till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du epoxibehandla botten är det lättare att använda epoxispackel istället för gelcoat. Jag gillar det bättre och det är tätare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev wmmajho:

Då är ena sidans blåsor slipade och båten ser ut att ha blivit träffad en hagelsvärm 🙂  Fundera på att spacka igen dom i höst och sen förvara båten i varmgarge under vintern och sen epoxymåla botten till våren.

Ska du ha båten i varmgarage under vintern skulle jag nog vänta med spacklingen till i vår. 

44 minuter sedan skrev Mange249:

Ska du epoxibehandla botten är det lättare att använda epoxispackel istället för gelcoat. Jag gillar det bättre och det är tätare...

Låter rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för tipsen, jag kanske kan spackla igen hålen senare i vinter. Det är lite bökigt när den står på trailer i garage bara. Just nu tullrar jag runt den på gummidäck ute och kommer åt bra. Har inte plats att rulla den på däck i garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag skippar epoximålning, lagar gelcoaten och polerar och vaxar. Sen bygger jag en enkel båtslip eller båtlyft så löser jag många andra problem oxå 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-03 vid 20:43 skrev wmmajho:

Jobbade lite med slipstift och det går rätt smidigt, tänkte använda gelcoatspackel som jag fått tag på som har exakt rätt nyans och sen en gummispackel. Får troligen spackla 2-3 gånger för det sjunker väl in lite. Frågan är om jag kan spackla igen dessa omgående eller om båten behöver torka över vintern i varmgarage innan spackling ? Den har legat på land i 3 veckor nu.

 

817C3687-E2F7-4965-A08E-AC6BE0733B9E.jpeg

Tjenare,  har samma problem som dig , har blåsorna upphört ? Eller är man verkligen tvungen att blästra o epoxispackla hela skrovet för bästa resultat ? Vill absolut inte betala 60 k för detta problem 

 

2018-09-03 vid 20:43 skrev wmmajho:

Jobbade lite med slipstift och det går rätt smidigt, tänkte använda gelcoatspackel som jag fått tag på som har exakt rätt nyans och sen en gummispackel. Får troligen spackla 2-3 gånger för det sjunker väl in lite. Frågan är om jag kan spackla igen dessa omgående eller om båten behöver torka över vintern i varmgarage innan spackling ? Den har legat på land i 3 veckor nu.

 

817C3687-E2F7-4965-A08E-AC6BE0733B9E.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Gabriell:

Tjenare,  har samma problem som dig , har blåsorna upphört ? Eller är man verkligen tvungen att blästra o epoxispackla hela skrovet för bästa resultat ? Vill absolut inte betala 60 k för detta problem 

Det kostar inga 60 tusen kronor om man kan göra delar av jobbet själv.

Du bör kunna få båten blästrad för max 10 000:- kronor och materialet går på max 5 000:- kronor.

Sedan får du nog lägga 40 timmars arbete.

 

Här är en beskrivning av vårt jobb med epoxibehandling, dock ingen böldpest.

 

Det finns inga genvägar utan läs på om böldpest och gör som man ska.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser lite konstigt ut, om den inte varit målad så kan man anta att den inte legat i vatten speciellt länge/mycket och då är det osannolikt med böldpest. 

 

Jag tycker det ser ut att vara nåt annat och jag hade nog karvat ut lite mer eller djupare där det ser ut att vara ett hål. 

Jag hade oxå skickat bilderna direkt till HR båtar och frågat vad de tänker om det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Themariner:

Jag tycker det ser lite konstigt ut, om den inte varit målad så kan man anta att den inte legat i vatten speciellt länge/mycket och då är det osannolikt med böldpest. 

Med båten på land blir det inte plastpest så lätt, men de enstaka exempel på plastpest jag sett påminner om det TS har.

 

Varför tycker du inte det ser ut som plastpest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Themariner:

Jag tycker det ser lite konstigt ut, om den inte varit målad så kan man anta att den inte legat i vatten speciellt länge/mycket och då är det osannolikt med böldpest. 

 

Jag tycker det ser ut att vara nåt annat och jag hade nog karvat ut lite mer eller djupare där det ser ut att vara ett hål. 

Jag hade oxå skickat bilderna direkt till HR båtar och frågat vad de tänker om det. 

Båtar i insjöar är väl onödiga att måla även om de ligger i hela säsonger? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-08 vid 23:28 skrev Mackey:

Det kostar inga 60 tusen kronor om man kan göra delar av jobbet själv.

Du bör kunna få båten blästrad för max 10 000:- kronor och materialet går på max 5 000:- kronor.

Sedan får du nog lägga 40 timmars arbete.

 

Här är en beskrivning av vårt jobb med epoxibehandling, dock ingen böldpest.

 

Det finns inga genvägar utan läs på om böldpest och gör som man ska.

 

2021-09-08 vid 23:28 skrev Mackey:

Det kostar inga 60 tusen kronor om man kan göra delar av jobbet själv.

Du bör kunna få båten blästrad för max 10 000:- kronor och materialet går på max 5 000:- kronor.

Sedan får du nog lägga 40 timmars arbete.

 

Här är en beskrivning av vårt jobb med epoxibehandling, dock ingen böldpest.

 

Det finns inga genvägar utan läs på om böldpest och gör som man ska.

Tjena Makey! Tack för infon, jag fick det på offert av en som blästrar och spacklar... men går det inte som ovan stående att göra ? Jag har exakt samma som på bilden.. blåsorna finns bak i aktern   dock inte så många.. tänkte att man kör med dremel slipstift fasa ur alla hål sedan slipa av hela skrovet och sedan köra med epoxy spackel i alla hål och sedan köra 2 lager lefant t coat.. ? Båten har ingen bottenfärg utan den har bottenfärg färg.  Båten är av årsmodell 2016 ..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-09 vid 23:35 skrev Mackey:

Med båten på land blir det inte plastpest så lätt, men de enstaka exempel på plastpest jag sett påminner om det TS har.

 

Varför tycker du inte det ser ut som plastpest?

Jag tycker det ser för rent ut men jag har ingen erfarenhet av sötvatten båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-10 vid 10:29 skrev -Torsten-:

Båtar i insjöar är väl onödiga att måla även om de ligger i hela säsonger? 

Som sagt har jag ingen erfarenhet av sötvatten båtar men gissar att det växer ändå eller åtminstone blir lite brunt. Denna båten ser ju "ny" ut i botten trots 20 år och därmed troligt stått på kärra när den inte används men det vet jag ju inget om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-09 vid 15:15 skrev Themariner:

Jag tycker det ser lite konstigt ut, om den inte varit målad så kan man anta att den inte legat i vatten speciellt länge/mycket och då är det osannolikt med böldpest. 

Har en gammal Flipperjolle som i början aldrig låg kvar i vattnet mellan turerna. Första året satte jag en plastfolie över båten på vintern när den låg upp och ner. Nästa vår var där fullt med plastpest-blåsor. 
Jag lät det vara och några blåsor är väl kvar nu snart 50 år senare men jollen är fullt seglingsbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Har en gammal Flipperjolle som i början aldrig låg kvar i vattnet mellan turerna. Första året satte jag en plastfolie över båten på vintern när den låg upp och ner. Nästa vår var där fullt med plastpest-blåsor. 
Jag lät det vara och några blåsor är väl kvar nu snart 50 år senare men jollen är fullt seglingsbar. 

Intressant men det kan inte vara plastpest, det är en långsam process med vatten som tränger in och reagerar med organiskt material som kommit in i skrovet pga att man inte hållit en ren nog miljö under tillverkning som sedan tar relativt lång tid att utvecklas. 

Det är dock inte helt ovanligt att man slarvat med härdning eller fyllnad och får gasbildning som sedan med lite rörelse och kanske annat spräcker gelcoat lagret och visar på håligheter som dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållå på er. 

Mackey läste din tråd. Blev riktigt inspirerad Har funderat på epoxi ett tag  Vad vet ni om biltemas epoxi eller vilken rekommenderar ni. Har tänkt 3-5 lager ( kanske 2 med koppar 😊

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej wmmajho, hittade Din tråd från 2018. Vet inte om Du kommer att se det här, men jag är intresserad av hur det gått med Dina lagningar av blåsorna. Jag tog upp min båt i helgen och fann att det bilats massor med likadana blåsor som Du hade på Dina bilder, men bara på en del av botten och akterspegeln. Jag letar efter rätt reparationsmetod och det Du beskrev för fem år sedan finns det ju facit på nu. Skulle värdesätta om Du kunde publiera en uppföljning. Hur gjorde Du slutligen lagningarna och hur har de hållit?
Mvh Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@hawa, TS har inte varit aktiv på forumet eller ens besökt det på nästan fem år (hovra med muspekaren på aliaset så får du upp information). Prova att PM:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE. Jag är som Du försåtr helt ny på den här platsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...