Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Kenneth_S

Jaha, ytterligare ett inlägg om min propelleraxeltätning...

Rekommendera Poster

Ja, den börjar väl bli känd vid det här laget, min propelleraxeltätning...

 

Men, nu är det så att jag har en fråga om varför den helt plötsligt på sensommaren -efter vi kommit hem från semestern- bestämmer sig för att vara tät och inte droppa längre när båten ligger i hamn...?

 

De senaste åren har det varit så, att på våren och sommaren så droppar det en droppe per 10:e sekund från propelleraxeltätningen när vi ligger i hamn eller naturhamn med båten. Så är det under hela våren, sommaren och semestern. Trots att jag skruvar på fettburken tills det inte går att skruva mer, ungefär var tredje, var fjärde tur. Ibland gör jag det oftare (kanske dan efter ankomst till någon hamn/naturhamn) beroende på om jag märker att det läckt jättemycket under stillaliggandetiden. När vi kommer tillbaka till hemmahamn efter semestern så gör jag som jag brukar: Skruvar på locket tills det är svårt att skruva, och förbereder mig att åka ut och länspumpa var tredje dag ungefär.

 

Helt plötsligt är då tätningen tät och det droppar inte längre... Så har det varit de senaste tre-fyra åren. Efter semestern tätnar fanskapet... Vad ända in i hela Västra Götaland beror det på? 

 

Om det är någon som sitter inne med ett svar så tar jag tacksamt emot det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tilläggas att jag vet att det ska droppa en droppe per c:a minuten under gång... Men det ska ju inte drippelidroppa när man ligger still - Och den ska ju inte självlaga sig bara för att jävlas med mig.. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Baxlaget:

Är det lågvatten? :D

 

Kan tro att det är så 😄😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om det kan vara samma sak med din tätning som med min vvb men den droppar ur en skarv halva säsongen och sen är den tät. Kan se att det bildas en liten kant av något vitt (kalk?) vid den läckande skarven och sen är den tät. Jag tar inte bort detta under vintern men påföljande vår är det läck där igen. Det är inte alls samma mängder som du berättar om men kanske samma lagande mekanism?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Ja, den börjar väl bli känd vid det här laget, min propelleraxeltätning...

 

Men, nu är det så att jag har en fråga om varför den helt plötsligt på sensommaren -efter vi kommit hem från semestern- bestämmer sig för att vara tät och inte droppa längre när båten ligger i hamn...?

 

De senaste åren har det varit så, att på våren och sommaren så droppar det en droppe per 10:e sekund från propelleraxeltätningen när vi ligger i hamn eller naturhamn med båten. Så är det under hela våren, sommaren och semestern. Trots att jag skruvar på fettburken tills det inte går att skruva mer, ungefär var tredje, var fjärde tur. Ibland gör jag det oftare (kanske dan efter ankomst till någon hamn/naturhamn) beroende på om jag märker att det läckt jättemycket under stillaliggandetiden. När vi kommer tillbaka till hemmahamn efter semestern så gör jag som jag brukar: Skruvar på locket tills det är svårt att skruva, och förbereder mig att åka ut och länspumpa var tredje dag ungefär.

 

Helt plötsligt är då tätningen tät och det droppar inte längre... Så har det varit de senaste tre-fyra åren. Efter semestern tätnar fanskapet... Vad ända in i hela Västra Götaland beror det på? 

 

Om det är någon som sitter inne med ett svar så tar jag tacksamt emot det. 

Jag vet inte vilken typ axeltätning du har. Men det är inte fettet som ska täta. Det är antingen talgfläta eller packboxar beroende på typ som ska täta, fettet är till för att smörja lagret. Men det är klart att med väldigt mycket fett passerar ju mindre vatten igenom även dåliga tätningar. Risken är att om det är packboxar så trycker du ut dom med för mycket fett och då sjunker båten inte sakta som en gråsten! Talgflätan tål mer misshandel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Ska tilläggas att jag vet att det ska droppa en droppe per c:a minuten under gång... Men det ska ju inte drippelidroppa när man ligger still - Och den ska ju inte självlaga sig bara för att jävlas med mig.. Eller?

Tror inte det finns någon tätning som SKA droppa - egentligen.

Jag hade varianten fettburk och packboxar, men den var hopplös att få "rätt" balans på fettmängd så till slut (efter att efter några år ovetandes ha fyllt halva axelröret med fett) bytte jag alltihop mot en lite dyrare men så enormt mycket bättre - PSS. Sedan har jag inte behövt bry mig. Inget går varmt och inget droppar. Och inget fett eller olja.

 

https://marinexpress.se/lista.php?kid=642-775-1117

http://www.capella.se/produkter/axeltatningar/pss-axeltatning/

https://www.rodahl.se/axelsystem/propelleraxeltatningar

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska och ska, nu har TS en gland tätning och där får nog de flesta stå ut med lite dropp under gång, smörjer man sedan efter gång när fortfarande tätningen är lite jummen så ska droppandet i princip upphöra.

Så nog är det fettet som hjälper till att täta i en glandtätning.

Att justera en glandtätning är en grannlaga uppgift som går på kännsel och erfarenhet, fråga TS.

 

Den varianten som Ingmar talar om ovan med radialtätningar, packboxar eller vad ni nu vill kalla dom har en bussning som behöver smörjas, blir den bussningen sliten finns det ingen möjlighet att få tätningen tät, då radialtätningarna slits ut på mycket kort tid.

Denna bussning saknas i glandtätningen, där är själva flätan bussning i sig själv.

 

Jag kan bara hålla med PSS är den bästa tätningen på marknaden, även om den är lite dyr.

För den som har lite mindre plånbok är Black Jack ett bra allternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pentax:

Ska och ska, nu har TS en gland tätning och där får nog de flesta stå ut med lite dropp under gång, smörjer man sedan efter gång när fortfarande tätningen är lite jummen så ska droppandet i princip upphöra.

 

 

Fast nu vet vi ju faktiskt inte om TS verkligen har en tätning med talgfläta eller radialtätningar/packboxar. Bara att det finns en fettkopp och att den droppar (vilket båda kan göra). Om du nu inte känner TS och vet mer än vad som framgått i tråden...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Fast nu vet vi ju faktiskt inte om TS verkligen har en tätning med talgfläta eller radialtätningar/packboxar. Bara att det finns en fettkopp och att den droppar (vilket båda kan göra). Om du nu inte känner TS och vet mer än vad som framgått i tråden...😉

 

Jodå, Pentax har rätt, det ÄR en glandtätning... 😊 Jag har konsulterat Pentax ett flertal om denna tätning från Helvetet... 

 

Iofs, det är inte tätningen i sig som är det stora problemet, det är det trånga utrymmet som gör att jag inte kan åtgärda problemet utan att såga ner hela båten, känns det som...

 

Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte följt historien om din glandtätning i andra trådar så ni kanske redan avhandlat detta. Men varför drar du inte bara åt muttern som justerar glanden en liten aning tills det slutar droppa? Är den redan dragen i botten eller går den varm eller vad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Jag har inte följt historien om din glandtätning i andra trådar så ni kanske redan avhandlat detta. Men varför drar du inte bara åt muttern som justerar glanden en liten aning tills det slutar droppa? Är den redan dragen i botten eller går den varm eller vad? 

 

Försökt i c:a två-tre år att dra dra åt muttern... Problemen är ett antal: Inte rätt verktyg för de stora muttrarna. Trångt att komma åt. Axeln sitter lång ner i förhållande till durken = Korta armar... Så nog har jag gjort mina försök att dra åt muttern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-04 vid 10:54 skrev Kenneth_S:

Min förhoppning är att den nu i vinter ska bytas ut mot en PSS så jag slipper bekymra mig om drippelidroppet vid stillaliggande 😊

 

De är lite dyra, men du kommer inte ångra det.

Hade nyligen min axel urplockad och därmed hela PSS-tätningen demonterad efter 6-7 år i samband med ett motorbyte, men heller inga problem att återmontera allt med bibehållen funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PSS är som sagt toppen, om de får tillräckligt med kylvatten.

Jag monterade en PSS på min Kingscruiser när jag bytt motor till en Lombardini., arbetet gjorde jag 2013.

 

I år har den läckt ganska mycket, vilket har visat sig bero på att gummimuffen har förlorat all spänst pga av värme. Det är i alla fall vad flera firmor tror att det beror på, har också sett det fenomenet hos en kompis som råkat ut för samma sak. Även om han har en  motorbåt, men där har vi kunnat känna att kopplingen blir riktigt varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror PSS gått över till aktiv kylning (nippel) på även de mindre på senare år. Minns att de mindre än min (40mm) hade "passiv" vattenkylning när jag köpte den.

 

En miss som jag tror många har gjort, särskilt om man har "passiv" vattenkylning, är att glömma lätta på bälgen (skjuta bak den med handkraft så det kommer vatten) och släppa ut luften efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev IngemarE:

En miss som jag tror många har gjort, särskilt om man har "passiv" vattenkylning, är att glömma lätta på bälgen (skjuta bak den med handkraft så det kommer vatten) och släppa ut luften efter sjösättning.

 

Det tror jag med, samma förfarande gäller med Black Jack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det nog vara, i mitt fall så kommer det alltid upp vatten vid sjösättning, det syns i slangen som sitter på nippeln för aktiv kylning. Det är bara en slang som går upp över vattenlinjen, så att man ser att det är vatten i systemet.

Det är gjort enligt anvisning från leverantören.

 

Men jag har antagligen för tight mellan axel och hylsa för att det ska röra sig nog med vatten för att kyla.

 

Blir aktiv kylning nästa säsong, när jag väl hittat en ny gummimuff till överkomligt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För långsamma båtar (=deplacementbåtar) är det ju ok att göra så enligt manualen, men om det blir varmt ändå är det ju ett tecken på att vattencirkulationen är för liten.

Jag satte ett T-rör (rörskarv i mässing med en egenhändigt hårdlödd nippel för att avleda lite vatten) på kylslangen precis före den ansluter till avgaskröken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...