Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mr_m

Delar USA båtar?

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Jag införskaffade mig en Sea Ray Sundancer 240 denna sommarn. Som alltid blir man sugen att uppdatera en del saker som har en del år på nacken som denna båten som är en 2002:a.

 

Har kollat runt lite på diverse sidor, ebay osv. Men det är inte så att det finns en uppsjö av saker på ebay vilket jag trodde det skulle göra. Mycket "used" till skyhöga priser.

 

Jag letar efter ett skin kitt till soffor och stolar på däcket (har bara hittat till bayliner ännu) Tipps på sida man kan shoppa?

Skulle även vilja slänga in en ny matta på däcket. Med det är ju hutlösa priser på dessa (ca 11 000kr) hur har du gjort? köpt?

 

Alla tips på sidor där man kan hitta lite godis till sin skuta är av intresse, Vart handlar du? 

 

Ha en fin dag / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag befann mig i din sits för 2 säsonger sedan och uppdaterade allt och lite till känns det som :) 

Jag har en Bayliner och lade två USA-beställningar av saker som jag inte kunde hitta lämpliga ersättningsdelar för här i Sverige. Gjorde samma reflektion som du gjort att eBay inte ger så mycket. Vinylen på mina dynor ute var i bra skick så den tillhör de få saker som jag inte bytt ut.

 

Ett tips gällande matta på däcket som jag gjorde mer som en tillfällig lösning men som nu funkar såpass bra att jag inte tänkt mig någon annan. Jag köpte matta av typen 'konstgräs' i mörkgrå färg som jag skar/klippte till. Kostade kring 100 lappen kvm och funkar toppen, vi har haft samma typ av matta liggandes i uterummet hemma. 

Mallade med genomskinlig byggplast och försåg mattan med motsvarande knappar som finns på däcket för fastsättning. Mattan behöver inte sys i kanterna så väldigt enkelt.

Vi tycker att mattan förhöjer både utseende och komfort avsevärt, så absolut något att satsa på i mitt tycke.

 

Så en besparing på 10 000+ :) 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-03 vid 14:01 skrev Promod:

Hittade en bild också.

Matta.jpg

Ska byta ut min matta i min Wellcraft 210, då blir det sådanhär matta.

Tror på riktigt bra resultat! Tack för bilderna också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska handla från USA så använd Jetcarrier.com. Varorna skickas till en amerikanska adress och sen skickar Jetcarrier de till Sverige.

Det brukar bli avsevärt mycket billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Om du ska handla från USA så använd Jetcarrier.com. Varorna skickas till en amerikanska adress och sen skickar Jetcarrier de till Sverige.

Det brukar bli avsevärt mycket billigare.

 

Vari Ligger besparingen?

Svernsk tull och Moms!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Vari Ligger besparingen?

Svernsk tull och Moms!?

Besparingen är fraktkostnaden. Svensk tull och moms får man betala i alla fall. Och inte minst är fördelen att man kan handla från varsomhelst, även från den ganska stora mängd företag i USA som inte alls skickar utanför landets gränser. Vissa har inte ens tillstånd att hantera utländska kreditkort, men då kan man oftast betala via PayPal så löser det sig.

 

I mitt fall skulle ett luftkondaggregat gå lös på mellan 2.000-9.000:- (!) enbart i frakt när jag talade med återförsäljarna, medan motsvarande till Jetcarrier i USA ("min" adress dit) plus flygfrakt hit med dem skulle stanna på totalt c:a 1200:-.

Eftersom den inte skall installeras förrän till nästa säsong valde jag sedan den mycket billigare (men långsamma, flera veckor) båtfrakten från Jetcarrier. Med kostnaden för PostNord sista biten samt ett annat paket (ventilationsgaller m.m.) inkluderat landade all frakt på c:a 600:-.

 

Man laddar upp sina kvitton och då sköter Jetcarrier tull- och momsdeklarering i priset, samt skickar en samlingsfaktura med detta och frakten när prylarna är på väg.

 

Fast det skadar givetvis inte att först kolla vad företaget man handlar ifrån skall ha för frakt direkt till Sverige. Några finns som faktiskt är duktiga på detta och har konkurrenskraftiga fraktavtal. Jag har tagit hem mycket bildelar t ex från företag som är vana att skicka utanför USA och kan matcha Jetcarriers priser. Men de är lätträknade....

 

(Tack förresten bhemac för tipset)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tack förresten bhemac för tipset

Varsågod!

En kille behövde ett motorblock till en USA båt. Han hittade ett begagnat på eBay och kunde köpa som privatperson. Jämfört med ett nytt i Sverige så blev besparingen några 10.00-tals kronor.

Amerikanska företag i allmänhet är väldigt dåliga på export. Små tillverkare använder ofta en exportagent - som lägger på 20-30% på priset.

--

Vad blir slutsumman för ACn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Vad blir slutsumman för ACn?

 

Omkring 15.000:- för aggregatet (6000btu) - tullat, momsat och fraktat. Men jag kommer köra med en vanlig 12V pentrypump (700:- på ebay/uk) med samma flöde istället för en 230V för flera tusen. Motsvarande offert från svensk firma landade på c:a 30.000:- men med vattenpump.

 

Tillkommer gör lite slang (Biltema 100mm), slangisolering för ett par hundra samt några bordgenomföringar för kyl- samt kondensvatten för halvannan hundralapp.

 

Sedan passade jag på att beställa olika snygga luftgaller i klarlackad ek från en annan firma, då det är det jag har i min båt. Amerikanarna fäller ju in galler i träpaneler och golv i sina hus, så där finns ett utbud av galler utfrästa ur olika träslag man inte ens drömde om på den här sidan Atlanten.

Inte gratis, men jag ställer mig ogärna och gör dem själv (även om jag visserligen gjort resten av träinredningen i min båt).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Sedan passade jag på att beställa olika snygga luftgaller i klarlackad ek från en annan firma, då det är det jag har i min båt. Amerikanarna fäller ju in galler i träpaneler och golv i sina hus, så där finns ett utbud av galler utfrästa ur olika träslag man inte ens drömde om på den här sidan Atlanten.

 

Har Du något trivsamt tips på leverantör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Omkring 15.000:- för aggregatet (6000btu) - tullat, momsat och fraktat

Det är ju lysande, inte ens de värsta bakåtsträvarna kan ju tycka att det är dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra Tips som kommit upp, fastän jag inte svarat.

 

Letar fortvarande vinyl klädsel för utbyte till båten. Iofs inte jätte dåligt men kul att förnya.

När man börjar leta hittar man en massa godis man vill ha, men det skenar snabbt iväg. 

 

Mattan ser riktigt bra ut, sådan lösning får det bli till våren. Mörk är snyggt men hur blir det med värmen en varm sommar dag?

 

 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-07 vid 10:35 skrev Torgny-3055:

Hallå promod 

Vart köpte du mattan.? 

Torgny ☺️ 

Hej!

 

Jag köpte min matta på Hornbach, men motsvarande finns även på Bauhaus. Vet att även https://www.ostersjokompaniet.se/ har liknande mattor men det hoppar upp lite i pris då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-07 vid 11:21 skrev Mr_m:

Mattan ser riktigt bra ut, sådan lösning får det bli till våren. Mörk är snyggt men hur blir det med värmen en varm sommar dag?

 

 

/Micke

 

 

Det var inga problem denna sommaren och så mycket varmare kan det väl knappast bli :)

Materialet verkar inte lagra så mycket värme och vi har samma typ av matta i vårt uterum och jag har aldrig upplevt mattan som speciellt varm.

 

Finns ljusare grå också om man föredrar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...