Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mr_Merlin

Segeljolle? Triss, Snipe eller Tvåkrona.

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en tvåmansjolle för nöjessegling.

Vill ha en så stor jolle som möjligt men utan trepetz.

Vad rekommenderar ni? Budget ca 20k

Oxå kollat på 470 och Hobbicat men dom ”går” inte att segla utan trapets?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle Petterssons C55 finns också i den klassen men kostar
runt 60-80' begagnad vilket ju är långt över din budget.
Den är dock en kölbåt och inte så snabb av sig,

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CB55 ser trevlig ut men är ute efter en båt som man kan ha på en strandplats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet av jolle beror på vad man vill ha den till. Är det nöjessegling nån timme då och då, dagsseglingar, längre turer över med övernattning eller kappsegling? Kan du ordna en slip att dra upp den på om jollen är tung? Det kan vara kul att ha en jolle som man kan utvecklas i och på sikt även använda för kappsegling eller längre turseglingar.

Trissjolle är nog den billigaste och kanske lite trögare att segla men kan kanske duga. Vissa bygger om ,trimmar och kappseglar med den.

Snipe är en klassiker som det kan kappseglas med. En riktig klassiker.

2-krona har blivit ganska vanlig bland seglarskolor och klubbar och kappseglingar anordnas.

E- eller D-kanot kan vara trevliga alternativ vilka har fina klassiska linjer.

420 har trapets men kan seglas utan om man vill. Är en trevlig jolle som det även kappseglas med.

Askeladden som segel eller roddbåt.

Oslojolle verkar trevlig.

Eller en norsk Kragerøterne som är med i en härlig video:

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

420, 470, 505 går alla bra att segla utan trapets liksom många andra segeljollar. Även min gamla Flipper, även om jag nuförtiden är för stel och orörlig för att segla den. Fast med en duktig rorsman skulle jag nog kunna gasta i den nu också, tom stå i trapets.

Men varför ska du inte ha en som man KAN segla med trapets?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@per_62 ja det du räknar upp är möjliga användnings områden.

 

@ChristerN har fått för mig att en jolle som är avseed att använda med trapets blir jobbig att segla i lite friskare bris utan trapets? Fladdrande segel lova upp hela tiden okad risk förkappsejsningar m.m.

Anledningen att vi inte vill ha en trapetsjolle är att vi börjar bli lite gamla, stela och inte lika rörliga längre.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är nästan alla segeljollar lika när det gäller hård vind. Man måste antingen ligga lite för högt eller ha seglet lite för löst skotat om man inte har vikten att tynga ner i lovart. 

Risken för kapsejsningar finns ju alltid när man inte har en rejäl tyngd i kölen. 

 

I ert fall skulle jag nog fokusera på bommens höjd över durken/relingen. Det är där jag känner sv min orörlighet, när jag ska ducka och krypa under vid slag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Wayfarer passar nog väldigt bra in på dina önskemål! 4,85 lång och 1,85 bred. Rymlig men ändå hyfsat snabb. Största problemet är att hitta ngn i Sverige även om de finns. Lättare i Danmark där det finns en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på Snipe men har aldrig seglat en, Trissjolle och Tvåkrona har jag seglat tidigare.

Har aldrig seglat jolle med trapets men om det går bra att segla en sån utan trapets så är det oxå intressant.

Jollesegling i hård vind är nog inte aktuellt men upp till frisk bris tycker jag kan vara lagom.

 

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-02 vid 18:58 skrev Mr_Merlin:

Tänkte köpa en tvåmansjolle för nöjessegling.

Vill ha en så stor jolle som möjligt men utan trepetz.

Vad rekommenderar ni? Budget ca 20k

Oxå kollat på 470 och Hobbicat men dom ”går” inte att segla utan trapets?

Vilken är störst av dom tre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som gammal trapetsarbetare i 420, 470, 505 så skulle jag nog hävda att det är mindre krävande att stå i trapets, än att hänga ordentligt! justerar man höjden så man står lite högre upp så är det ganska enkelt att komma ut och in, och när man väl står så är det ju inget jobbigt alls jämfört med att hänga!  

 

Skall man  komplettera din lista med båtar så har ju RS flera modeller som kan tänkas passa både med och utan trapets. tex 

https://www.rssailing.com/project/rs-quest/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410 

Snipe
Design: William Crosby, 1931
Längd: 4,72 m
Bredd: 1,52 m
Vikt: 173 kg
Segel: 10,2 kvm

 

Trissjolle

Totallängd4,20 m

Vattenlinjeslängd3,90 m

Bredd1,55 m

Djupgåendeca 0,80 m

Segelyta9,3 m²

Deplacementca 145 kg

 

Tvåkrona

Längd4,63 m

Bredd1,69 m

Djupgående0,15/1,0 m

Segelyta, storsegel7 m²

Segelyta, fock3 m²

Segelyta, spinnaker10 m²

Mastlängd6,1 m

Vikt160 kg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Snipe som barnbarnen äger numera. Jättekul att segla med å hon surfar i ½ m vågor å 6-7 m/s vind i Mälaren.  G:a modellen med sticksvärd, man får se upp för grunda stenar bara så man inte kröker skivan/svärdet. Jag hade stroppar av säkerhetsbälte från skrotbil att stoppa fötterna i å sedan kunde man burka. Hon skall segla med ena bottenhalvan platt hela tiden. Det var jätteroligt att segla henne. För två "man" är hon perfekt, en sköter focken å centerbordet, den andra storskotet å rodret. Går att segla solo å utan fock om man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar också Snipen.

 

Kul att segla, bra att manövrera utan att vara överkänslig.

 

Perfekt för nöjessegling.

 

Bekväm och ändå snabb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...