Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wmmajho

Rolla Topcoat

Rekommendera Poster

Hej, jag håller på att renovera en gammal plastbåt på ca 4m. Den har gansks mycket grova repor i gelcoaten och på vissa ställen är gelcoaten bortskavd in till glasfibern. Nu håller jag på att spacka dessa skador med gelcoatspackel i rätt kullör och det blir ganska bra. Det lagade områdena är nu matta av slipning och hela båten är således ganska flammig. Skulle man kunna rolla på ett lager topcoat på hela skrovet för att få en enhetlig färg? Jag har förstått att det blir en ganska matt yta och kräver mycket slipning för att få en blank yta. Men det känns som en vit matt ehetlig yta skylle vara snyggare än en flammig. Nån som har bilder på en yta rollad i topcoat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lagar med gelcoatspackel, så gäller det ju att vattenslipa med allt finare slippapper i omgångar, och sen rubbing och vax för att det skall bli blankt.

Finaste slippappertsom jag har och brukar använda är K1400 - det finns finare.

Abralon är ju nåt som man kan köra över hela skrovet efteråt.

Ett bättre alternativ än att rolla övermed toapcoat, är att måla med tex. Double Coat

http://www.de-ijssel-coatings.se/

Det finns fler fabrikat.

Hur länge gelcoatspacklet du laggt på måste härda vet jag inte. International säger 5 veckor och BILTEMA har sagt 15 Veckor.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Det finns fler fabrikat.

Biltema har ju fått tillbaka sin eminenta polyuretanlack, dock i lite kulörer. Många har lackat sina skrov med den och resultatet blir riktigt bra. En rollar och en drar jämnt med pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Double Coat skulle kunna vara ett alternativ om man kan få den i HR 8008 grå/vit. Hur är det med dessa färgen kan dom vara under vattenlinjen utan problem. Båten kommer ligga i en sjö några veckor per år så jag vill inte hålla på med traditionell bottenfärg. Tvättar hellre nång gång varje sommar. Vill ha ren gelcoat eller nån färg insamma nyans så att nya repor inte syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den ok i färgen utöver lagningarna? Är det samma färgnyans, men fel yta hade jag testat polering med Grov rubbing eller kanske tom testa lite autosol initialt innan rubbingen.

 

Jag tror att det räcker md typ 400 papper eller dyl om man skall grovpolera. 

 

Förslagsvis sker poleringen med maskin om man inte vill gnugga tills armarna ramlar av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det får bli Topcoat istället för färg. Friborden är ändå till större delen spacklade och slipade. Double coat tål inte att vara under vattenlinjen som all annan 2k färg. Då är frågan, räcker det med ett lager topcoat för att få en yta som går att slipa/polera upp ? Läste att om man ska köra flera lager så kan det vara smartare att börja med gelcoat och sen avsluta med topcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...