Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DasElfbow

Grundstötning - Vad kolla efter?

Rekommendera Poster

Dagen till ära råkade jag ut för en grundstötning. Troligen endast ett propellerblad som slagit i, men med vissa skador som följd utöver bladet.

Brytpinnen gick ju givetvis åt, men även fästet i propellern där brytpinnen sitter. Kort och gott bara att slänga bort den propellern. Propellerkonan (som nog var sliten sedan innan) är inte heller mycket kvar av.

Löste situationen med en ny propeller samt en mejsel och tejp så jag kunde puttra hem utan problem (men höll ca 5 knop hela vägen för att inte äventyra min nödlösning).

 

Jag ska undersöka närmare imorgon och så till min fråga;

Vad ska jag kolla efter? Kan skador ha uppstått på drevet? Hur märker jag dessa?

Etc. Ja, ni fattar ;) 

 

Motor/drev: AQ110 med 100-drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mitt starkaste område (det här heller 😳) men kolla så att inte axeln till proppen blivit skev och att du inte har läckage in till växelhuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi i Sverige så då bör man väl fråga: Hur gick det med grundet? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt. 

 

Antar att du backade på så skeddan är oskadd? 

Tog det totalt stopp eller gled du vidare efter att proppen slog i?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Tråkigt. 

 

Antar att du backade på så skeddan är oskadd? 

Tog det totalt stopp eller gled du vidare efter att proppen slog i?

 

 

 

Ja, jäkligt. Obetänksamhet blandat med oflyt... Just nu har vi ca 3-4 dm lägre vattenstånd i Siljan jämfört med i sommras, så är ju en hel del nya grund som dyker upp 😕 

 

Jag körde framåt, så skeddan kan ju tagit emot. Men var ingen smäll som fick stopp på båten utan vi flöt vidare.

Grundet verkar ha varit väldans litet så med lite ”tur” har propellern bara tagit emot vid sidan av skeddan.

Såg inget på skeddan igår. Jag ska undersöka den ordentligt idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Nu är vi i Sverige så då bör man väl fråga: Hur gick det med grundet? ;)

 

Haha... Jadu. Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas att det tog mer stryk än jag... men är ju tveksamt :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuriosa: I Stockholms skärgård var det lågt vattenstånd pga ovanligt ihållande högtryck denna sommar. Körde efter två andra båtar i 23 knop i en passage där jag och tusentals båtar har kört varje år i 30-40 år utan incidenter. Jag låg någon halvmeter mer åt vänster än de andra båtarna och sedan hade jag ingen skädda kvar. Propelleraxeln krökt 10 grader. Självklart rapporterade jag detta till Sjöfartsverket som både berättade att områdets sjömätning var från före 1900 samt att de kunde se grundet jag hade "hittat" på en flygbild. Sjömätningen stämde inte alls. Grundet kommer att märkas ut i nya båtsportkort och elektroniska sjökort.

 

Vad jag vill säga med detta är att jag hoppas att alla som på ett eller annat sätt upptäcker ett outmärkt grund verkligen anmäler detta till Sjöfartsverket. Då hjälper du alla andra att kunna undvika en skada som förstör vår glädje att vara i skärgården.

 

Sjöfartsverket är den utan konkurrens bästa myndighet vi har i Sverige i mitt tycke. Otroligt lyhörda, vänliga och framförallt kunniga människor som jobbar där. De tar tacksamt emot dina tips.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...