Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Toder

lätt renovering av kabinbåt

Rekommendera Poster

Kom över denna båt nyligen, en gammal kabinbåt i plywood, med överbyggnad av mahognyplywood, min första "träbåt" och den andra båten i min ägo. när jag hämta den så fanns ingen gnista i motorn, men då det sitter en B18 så va det lätt fixat. däremot så läkte röret som går från limpan och ut, så fick svetsa igen några hål inför provsjösättning. 

IMG_06981.jpg

IMG_07031.jpg

IMG_07011.jpg

IMG_20180831_213548.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åren har gjort sitt på båten, men sån tur är så är plywooden hård och fin, och även bjälkarna i skrovet.  ber om ursäkt tidigt nu innan jag börjar lägga upp en massa bilder på detta projekt, att mitt ordförråd inom båtar är ganska litet, så jag kommer kalla saker för vad jag tror dom heter, och försöka beskriva dom så gott det går. jo vidare ang båten, när jag åkte och tittade på båten så tog jag med mig hamnfogden från hemma hamnen då han har egen erfarenhet av träbåtar, så han fick gå runt och trycka med en mejsel runt och i och under hela båten, den enda skadan vi hittade va en skada troligen från när den stått på vagn, för ena hörnet bak har fått listen sönderbackad, så det kommer behöva åtgärdas. bilder kommer laddas upp lite eftersom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den tycks ha klarat åren bra, och har troligen stått förvara ganska bra, kabin  va ganska fräsch, förutom att trät ser ut att behöva lite kärlek, sen kommer jag byta isolering, och troligen göra kabinen aningen ljusare, istället för dom gamla slitna väggskivorna framför isoleringen så kommer jag montera nån egen variant av väggar, lutar åt trossbottenskiva målad med lämplig vit färg, och taket kommer rivas ner för att inspektera reglarna, och vid behov kommer jag byta dessa samt stärka upp med fler reglar, för planen är ett litet soldäck till frugan ovanpå kabinen. båten ser ut som lite vatten över huvudet, men det passar mig, man måste bara se potentialen i båten, sen tycker jag till skillnad från alla andra båtmänniskor, att plywood är ett ganska trevligt material, visst det håller inte i 300 år som plast, men med lite kärlek så ser det väldigt fint ut, och håller sig fräscht så länge man tar hand om det. 

IMG_20180901_194854.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provade ta bort fernissan på en av skivorna till förvaringsfacken bredvid motorn, och spritade lite för att få något hum om hur resultatet kommer bli, och som en liten sporre. 

IMG_20180831_202037.jpg

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

råkade slipa ett litet spöke också, så det tar jag som ett gott tecken ala ghost busters style. 

IMG_20180831_205248.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pausade lite i renoveringen för att provköra båten under förra lördagen, så här är några klipp på första provturen med båten, (för att finna eventuella problem med drevets tätningar osv, samt prova hur tändningens inställning skulle funka. Efter testet konstaterades att det kommer bli lite jobb med att ljustera tändningen, samt troligen kolla över dom extremt jobbiga dubbla stromberg förgasarna, överväger starkt att leta alternativ enkelförgasare. samt så kommer motorn troligen plockas ur för att byta packning till kyllimpan samt tvätta upp motorn och motorrummet, kommer även i så fall fräsha på färgen på motorn. 

 

 

Redigerad av Toder
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat och fernissat lite av inredningen, blev en otrolig skillnad i helheten 

08097319-B497-4B7D-A935-FE10448BD32E.jpeg

D90C12CB-BE8C-438F-BE5A-FD4F4CB5C2D2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog behållit förgasarna, då dessa var vanliga på lite sportigare Volvobilar och det lär finnas massor av delar, tips och kunskap att tillgå på nätet.

 

Att byta gasare till en enkeldito kräver att du byter insug samt - inte minst - ser till att bestyckningen matchar din motor. Och det KAN sluta med mer jobb än att fixa det som redan sitter där innan du fått motorn att gå riktigt bra.

Det är mig veterligen inte samma kam i bil- som båtvarianten och bränslebehovet är sannolikt inte identiskt i de olika registren. Så det är eventuellt inte bara att planka en B20 från en bil. Har gjort resan själv, fast på en bilmotor av annat fabrikat, och det slutade med några tiotals mil och otaliga provturer med blandningsmätare installerad i avgassystemet innan Webern var rimligt bestyckad. Var visserligen inte den enklaste gasaren med sina fyra munstyckesuppsättningar, men ändå...

 

Finns f.ö. ett Wheeler Dealer-avsnitt där han renoverar de dubbla förgasarna, tror de hade en P1800 som projektbil. Kan vara något för att få lite tips.

 

Sällar mig till dunka-i-ryggen-kören och önskar dig lycka till !

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag hade nog behållit förgasarna, då dessa var vanliga på lite sportigare Volvobilar och det lär finnas massor av delar, tips och kunskap att tillgå på nätet.

 

Att byta gasare till en enkeldito kräver att du byter insug samt - inte minst - ser till att bestyckningen matchar din motor. Och det KAN sluta med mer jobb än att fixa det som redan sitter där innan du fått motorn att gå riktigt bra.

Det är mig veterligen inte samma kam i bil- som båtvarianten och bränslebehovet är sannolikt inte identiskt i de olika registren. Så det är eventuellt inte bara att planka en B20 från en bil. Har gjort resan själv, fast på en bilmotor av annat fabrikat, och det slutade med några tiotals mil och otaliga provturer med blandningsmätare installerad i avgassystemet innan Webern var rimligt bestyckad. Var visserligen inte den enklaste gasaren med sina fyra munstyckesuppsättningar, men ändå...

 

Finns f.ö. ett Wheeler Dealer-avsnitt där han renoverar de dubbla förgasarna, tror de hade en P1800 som projektbil. Kan vara något för att få lite tips.

 

Sällar mig till dunka-i-ryggen-kören och önskar dig lycka till !

Tack för bra svar :), ska leta reda på det avsnittet, ja roligast vore ju att få till dom, men alla jag pratat med säger att dom är omöjliga att ljustera, men jag ska kika lite videos och se om jag kan hitta nån bra läsning om dom, som jag förstått det så va dom ganska eftertraktade förr i tiden bland Volvofolket.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls omöjliga att justera, bara man bär sig rätt åt ;-).

Och ev. kan du behöva låna någon mätare för att se att de ligger lika då de - liksom de flesta dubbelgasare, kan vara svåra att bara justera "på gehör". Därav det dåliga ryktet, tror jag.

Men jag har för mig att han ägnade en del tid just åt att förklara justeringen i det avsnittet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-13 vid 17:08 skrev Toder:

Pausade lite i renoveringen för att provköra båten under förra lördagen, så här är några klipp på första provturen med båten, (för att finna eventuella problem med drevets tätningar osv, samt prova hur tändningens inställning skulle funka. Efter testet konstaterades att det kommer bli lite jobb med att ljustera tändningen, samt troligen kolla över dom extremt jobbiga dubbla stromberg förgasarna, överväger starkt att leta alternativ enkelförgasare. samt så kommer motorn troligen plockas ur för att byta packning till kyllimpan samt tvätta upp motorn och motorrummet, kommer även i så fall fräsha på färgen på motorn. 

 

 

En Weber 30/36  eller 32/36 är ju ett populärt val till B18 / B20 i bilar.

Enkel och tillförlitlig. Borde finns gott om begagnade.

Nätet är fullt av instruktioner hur man bestyckar osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att de finns gott om begagnade, även kompletta med insug.

Men också att de inte sällan just är begagnade, innebärande halvrisiga som uppglappade i spjällaxlar o.s.v. Själv gav jag faktiskt upp efter tredje begagnade Weber till en av mina bilars B18/B20 och köpte en ny....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men just Weber brukar ju gå och bussa upp spjällaxellagringen, till skillnad från Solex som ramlar i bitar om man försöker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst GÅR det 😉, och delar finns till Weber (om än inte gratis). Sedan var väl detta Stromberg som TS har, inte Solex.

 

Min poäng var bara att börja kolla på det som redan finns, passar båten och har fungerat innan man börjar bygga om för något "annat". Och att i så fall vara observant på att detta "annat" ibland har andra problem, särskilt om det inte är nytt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Finns f.ö. ett Wheeler Dealer-avsnitt där han renoverar de dubbla förgasarna, tror de hade en P1800 som projektbil. Kan vara något för att få lite tips.

 

Det var en Volvo PV 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Jovisst GÅR det 😉, och delar finns till Weber (om än inte gratis). Sedan var väl detta Stromberg som TS har, inte Solex.

 

Min poäng var bara att börja kolla på det som redan finns, passar båten och har fungerat innan man börjar bygga om för något "annat". Och att i så fall vara observant på att detta "annat" ibland har andra problem, särskilt om det inte är nytt.

Att jag drog upp Solex var för att det finns Solex som är "exakta kopior" av Weber, men sämre.

Opel t ex envisades med dessa.

Standardtrimmet på B18/20 var väl en Weber och en K-kam och lite större ventiler, jag tror man hamnar väldigt nära med en sådan bestyckning.

Huvudproblemen med den typen T S har brukar vara trasiga vakuummembran och eller fel mängd eller fel typ dämpolja i kolven (under svarta skruven ovanpå). ska vara ATF-något om jag minns rätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var en Volvo PV 🙂

 

Bra, nu var jag ju tvungen att leta upp det bara för att kolla om mitt minne stämde 🛠️

 

I säsong 7, 2010, avsnitt 47 renoverar de en P1800 1968, bl.a. "...and rebuilt the twin carburetors to increase engine performance".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wheeler_Dealers_episodes

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Bra, nu var jag ju tvungen att leta upp det bara för att kolla om mitt minne stämde 🛠️

 

I säsong 7, 2010, avsnitt 47 renoverar de en P1800 1968, bl.a. "...and rebuilt the twin carburetors to increase engine performance".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wheeler_Dealers_episodes

Då har de helt klart gjort det två gånger 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det dubbla gasare på PV:n ?  Inser dock att jag borde tittat på videon först innan jag frågar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev IngemarE:

Var det dubbla gasare på PV:n ?  Inser dock att jag borde tittat på videon först innan jag frågar....

Japp - dubbla SU. 

Kolla videon får du se; det är ett bra avsnitt. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Bra, nu var jag ju tvungen att leta upp det bara för att kolla om mitt minne stämde 🛠️

 

I säsong 7, 2010, avsnitt 47 renoverar de en P1800 1968, bl.a. "...and rebuilt the twin carburetors to increase engine performance".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wheeler_Dealers_episodes

Ja sitter dubbla stromberg 150 på min, ska helt klart kika på det där avsnittet och se lite hur dom går till väga, vore för övrigt kul att veta antalet hk på motorn i båten, men troligen svårt då jag inte vet vilken kam, men då det är dubbla stromberg så lutar det åt att det kanske är en AQ115 dvs 115hk, helt beroende på vilken kam det är, drevet till är iallafall ett 100A drev vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande ingen vettig kamera på telefonen, så bilderna är tagen med kameran på framsidan av telefonen så därav bristen på kvalite, men en liten uppdatering. Lite bilder på slipade ytor, samt några efterföljande bilder på samma ytor dock med 2 lager fernissa. 

 

 

42183006_297249504401584_2397054228951465984_n.jpg

41617426_228129084715178_8819283040992755712_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut nu, en hel del kvar dock. men helheten börjar bli bättre,  ni vet den där känslan när man sätter sig i en gammal bil som stått i en lada i 30år, den där lite små läskiga övergivna auran som bilen då har, samma har denna båt haft, även om den gick på sjön senast förra sommaren. men stackard båten har inte fått regelbunden kärlek, även om min "renovering" är lite av en "snabb" kanske sett av vissa som fuskig och slarvig renovering, så är mitt mål att inför nästa sommar, så ska båten ha en känsla av hopp och kunna avnjutas av min sambo och våra 2 barn.   

 

rev bort innertaket idag i kabinen, och kom fram till den lösningen att jag kan ha kvar plyfan i taket, men kommer behöva konstruera nya balkar som stöttar upp taket, problemet med dom som är där nu är att dom är tillverkad i formplyfa, så dom har med tiden och fukten ändrat form, så vid regn så blir det en liten pöl på taket, sen att föregående ägare tyckte det va en bra ide att täcka den vackra mahognyplywooden med vit färg har ju inte precis gjort någonting bättre. jag kommer att återställa kabinens tak till fernissad mahogny istället för den vita färg som nu krackelerat på taket. 

 

har ni några egna erfarenheter så kom gärna med tips. 

i brist på bilder så kan jag försöka förklara hur det är uppbyggt. 

 

Taket består av två skivor mahognyplywood, i mitten sitter en spikad list av mahogny som sammanfogar dom båda, på undersidan av dessa skivor sitter ett gäng tvärgående baklar i form av ihopskruvade remsor av plywood, så en liten luftficka på runt 4cm skapats, på dessa har man sedan fäst en masonitskiva med innertakets skum och vinyl.   mina tankar går mot att plocka bort dessa plywood balkar, och tillverka några kraftigare balkar som får tvinga upp formen på taket till rätt form, sen kommer jag att sätta någon tunnare skiva i taket inne i kabinen för att dölja dessa balkar sen kommer skivorna att målas i en ljus färg för att ge en mer öppen känsla i kabinen.  jag kommer också att montera en lucka i taket för att enklare borda båten från bryggplats då påstigning sker i fören. 

 

jag kommer också sätta någon typ av ventilation i den luftspalten som blir mellan innertaket och yttertaket på kabinen, troligen i form av några öppna nätventiler ner i kabinen, mest för att slippa att luften står stilla i taket.

41837189_540706623008537_4788274685429153792_n.jpg

41913593_322233891859787_2924128449398308864_n.jpg

41078777_260137407957494_1108894963086655488_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va lite svårt att få bra bilder då enda belysningen va en liten arbetslampa och arbetet är utfört ikväll i norrländska mörkret. men det går sakta framåt, jag tar en bit i taget som läget ser ut nu då den inte förvaras optimalt och värme och torrhet inte kan regleras så lätt. 

 

Körde avfuktaren hela dagen igår och en stund inatt. idag va luftfuktigheten i kabinen så pass låg att jag kunde slipa och fernissa en liten bit. hade dock inget batteri i dremeln, så måste återkomma till vissa punkter och efterslipa lite och fernissa igen. har bara lagt första lagret idag, och det kommer troligen sjunka in ganska mycket, så imorgon om tiden tillåter så går jag ut och slipar vidare på bitarna jag inte gjort.

 

svårt att dela upp ytorna när jag inte kan lämna trät öppet alltför länge, men om några veckor hamnar båten under tak, och då börjar det riktiga arbetet, då ska nya reglar till taket monteras, allt ädelträ i kabinen slipas och fernissas i flera lager. 

IMG_20180927_215312.jpg

IMG_20180927_215509.jpg

IMG_20180927_215515.jpg

IMG_20180927_215539.jpg

IMG_20180927_220433.jpg

IMG_20180927_220441.jpg

IMG_20180927_221030.jpg

IMG_20180927_222913.jpg

IMG_20180927_225436.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde att köra med 77mm oscillerande slip idag. brukar köra dom större ytorna med excenterslip, men då detta endast skulle vara lite kvälls "terapi" så valde jag den lilla maskinen. samtidig är den faktiskt lättare att få bort det gamla ytskiktet med då jag kan arbeta mer koncentrerat med sidan av slipdiskarna. 

 

 

 

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...