Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BboatB

Taklucka, täcka med akrylplast el liknande.

Rekommendera Poster

Jag har just nu kapell över min taklucka men undersöker lite möjligheterna om att sätta plastglas där inkl en däckslucka för att göra taket mer vattentätt, hålet som ska täckas är ca 170 * 75 cm. 

 

Ni med större glaspartier i taket, tycker ni det blir för varmt under glaset el ok? Ev rök/grått glas, fortfarande varmt? 

 

I princip tänkte jag sätta skivan rakt uppe på, borra hål igenom plasten och sedan sika, sätta skruv och sedan sika kanten runt för att undvika fult smet som trycks ut av glasskivan. Känns detta som ett ok sätt el bör man ex ha ngn form av gummibricka som tätning istället för skruvarna?

 

Minsta tjocklek på skiva där man även kan fästa en däckslucka för ventilation i, 3 mm för tunt? Jag ska inte gå på det el liknande och just nu sitter det bara kapellväv så jag antar det funkar bra med tunna skivor men osäker eftersom jag även vill ha en lucka.

 

Ngn större byggvarukjeda som ni vet säljer ex 2*1 m(för att kunna få en skiva för hela taket) grå plexi/akryl liknande skivor för att undvika högre pris genom att beställa genom mindre special firma?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag man ska kunna belasta en plan yta på en båt, man kan ramla eller kliva fel...

 

Klart glas är ju trevligare när man tittar ut, annars ser världen alltid mulen ut.

 

Om du har ett kapell kan du använda det för att stänga ute ljus och värme även när det sitter en skiva i öppningen.

 

3 mm polykarbonat håller, men kommer att flexa med risk att det blir läckage.

Polukarbonat är lätt rökfärgad, men okej om man väljer den minst "rökiga".

 

Går det att fästa några tvärgående förstärkningar?

 

Polykarbonat är segt och spricker inte som akrylplast (plexiglas) och går ganska lätt att gänga och skruva i. Nackdelen är att polykarbonaten inte är lika väderbeständig som akrylplasten, men vi har 15 år gamla ruffluckor i polykarbonat och de är fortfarande fina. Ett lager vax varje år hjälper.

 

Några foton skulle nog hjälpa till för att komma vidare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån bild på hur det ser ut idag - så även en Bohusläning begriper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat finns i olika utförande, den billiga och den som tål UV och är reptålig. Köp den billiga och lägg på en solskyddsfilm det är både billigare och bättre än dyr Lexan o dyl. Samtidigt stänger man ut värmen.

Polykarbonat rör sig mycket pga värmen, se till att skruv hålen är betydligt större än skruvarna. Som tätning används Butyltejp annars blir det lätt läckage. Maxi hade stora problem innan man gick över till Butyltejp.

HÄR är smidigt att köpa från. Lite tyrare men färdigkapat. 4mm = 1900kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är på luckan för hardtopen på en Winga 78, ingen egen bild men det är bara googla.

 

Det är inget område man springer runt på så behöver inte vara starkt nog för att gå på. Men det är mer luckan som ska dit på plastglaset som jag är intresserad av så plasten håller, men å andra sidan så borde skivan bli mer stabil men en lucka monterad än tvärt om då själva luckan borde ge rätt mkt stabilitet...

 

Så då är tanken att man lägger tejpen över alla skruvhål/skruvar, hur blir det rent estetiskt? Tänkte mig liknande farmarskruv sen en list med sika längs med glasskivan. 

 

Ja jag har även tänkt på solfilm men gärna även köpa en skiva plast som är lite billigare än den för 1900 kr men kanske svårt att komma under men tycker några större kedjor borde kunna hålla en 1*2 m skiva i lager.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla plexiglasbutiken.se oc stocksundet.se. Jag behövde polykarbonat till nedgångsdörrarna, de är ju avsevärt mindre och det var enkelt att få det kapat!

 

Sätter man en 2mm polykarbonatskiva i ett fönster så tar det lång tid att ta sig igenom med en yxa. Kanske 3mm räcker till takluckan?

Sen går det ju alltid att limma dit en teaklist som stöd - om det skulle kännas nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stocksundet hade mer rimliga priser där man kunde få vissa skivor för runt 1000 kr så det verkar bra!

 

Dock fortfarande intresserad av själva stabiliteten i plasten och om ngn har gjort ngt liknande så man kan få ett hum om tjockleken som behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en skiva 1250x1020x3mm stående den är ruskigt stark. Vad har du nu, tyg? ;)

Prata med Stocksundet de vet en del och brukar vara hjälpsamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte en skiva över hålet i doghouse på gamla båten. Men för att undvika skruva rakt ned o göra fula hål o riskera vatten läckor så satte jag möbelvinklar på kanten i hålet o skruvade skivan i dessa!.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-01 vid 20:30 skrev bhemac:

Jag har en skiva 1250x1020x3mm stående den är ruskigt stark. Vad har du nu, tyg? ;)

Prata med Stocksundet de vet en del och brukar vara hjälpsamma!

 

Jo jag har tyg men jag ska inte sätta en lucka i tyget el skruva fast tyget, så lite annorlunda problem. Men då räcker troligen en 3 mm skiva så den biten kan man checka av, tackar för tipset om stocksundet.

 

Men borde vara flera som gjort ngt likandne så hade varit intressant att få lite erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Marrexxx:

Satte en skiva över hålet i doghouse på gamla båten. Men för att undvika skruva rakt ned o göra fula hål o riskera vatten läckor så satte jag möbelvinklar på kanten i hålet o skruvade skivan i dessa!.

 

 

Jag har haft den tanken, men eftersom glaset är så tunt så blir det genomgående ändå så och känns det enklare stt bara borra uppifrån.

 

En tanke är att limma mot flera beslag och få en flushad ruta och sen sika kanten men känns som konstruktionen kan bli lite vek plus inbyggd spänning pga av att rutan vlir lätt böjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BboatB:

Jo jag har tyg men jag ska inte sätta en lucka i

Jag tänkte mer på hur starkt är tyget jämför med polykarbonat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inne på samma lösning i våran båt men jag har tänkt att dela upp mitt håll på 180x80 i tre delar, där jag gör en fast del i mitten, sedan tänker jag mig två stycken skjutluckor på var sida som man enkelt kan öppna och stänga vid behov i akrylglas eller liknande material. För mig handlar det om att bygga en lösning som är enkel att öppna och stänga speciellt vid lite sämre väder då man kan behöva sticka ut huvudet en kortis vid tilläggning och sedan snabbt kan dra över luckan igen. Har sett liknande lösningar och de verkar relativt lätta att bygga. Fördelen som jag ser med denna lösning är att jag på mittdelen får en yta att montera en solpanel på vilket är välkommet i mitt fall.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev wahlis:

Själv är jag inne på samma lösning i våran båt men jag har tänkt att dela upp mitt hål

Det kan säkert vara skönt. Men det kräver avsevärt mycket tjockare material, troligen minst det dubbla. Skjutluckorna bör också monteras i ramar för att inte glaset ska repas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev wahlis:

Själv är jag inne på samma lösning i våran båt men jag har tänkt att dela upp mitt håll på 180x80 i tre delar, där jag gör en fast del i mitten, sedan tänker jag mig två stycken skjutluckor på var sida som man enkelt kan öppna och stänga vid behov i akrylglas eller liknande material. För mig handlar det om att bygga en lösning som är enkel att öppna och stänga speciellt vid lite sämre väder då man kan behöva sticka ut huvudet en kortis vid tilläggning och sedan snabbt kan dra över luckan igen. Har sett liknande lösningar och de verkar relativt lätta att bygga. Fördelen som jag ser med denna lösning är att jag på mittdelen får en yta att montera en solpanel på vilket är välkommet i mitt fall.

 

/Wahlis

 

Jag har även tänkt inde banorna men kn inte få ngn bild i huvudet hur man enkelt får den lösningen tät i skarvarna mellan glasskivorna, men om du har sett ngn bild på en sådan patent hade det klart varit intressant! 

 

Har även funderingar på att ex två komp måla och skruva en plywoodskiva och ha två fasta luckor, blir ungefär samma pris. 

 

Men det blir fortfarande hur man snyggast får till ovansidan på skivan/glaset. Hade gärna sett försänkta skruvar men då ökar risken för att vatten kommer in om man inte som behmac föreslår tejpar över dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BboatB:

som behmac föreslår tejpar över dom.

Nu missförstod du mig. Butyltejp är en tätmassa som alltså ligger mellan glas och tak och ersätter valfri kladdmassa.

Idiotisk benämning, egentligen.

--

Jag tror man ska börja med en, stor, fast skiva. Sen kan man utvärdera om man har behov av öppningsbart och hur ska konstrueras.

Öppningsbara luckor läcker alltid, även på ubåtar sägs det. Fast där blir det tätt på 50m djup ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera en plexilucka som inte går att öppna. Det blir som att befinna sig i ett växthus soliga dagar... Kanske bättre att lägga en solid skiva med en öppningsbar lucka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-01 vid 17:15 skrev BboatB:

Jag har just nu kapell över min taklucka men undersöker lite möjligheterna om att sätta plastglas där inkl en däckslucka för att göra taket mer vattentätt, hålet som ska täckas är ca 170 * 75 cm. 

 

Ni med större glaspartier i taket, tycker ni det blir för varmt under glaset el ok? Ev rök/grått glas, fortfarande varmt? 

 

I princip tänkte jag sätta skivan rakt uppe på, borra hål igenom plasten och sedan sika, sätta skruv och sedan sika kanten runt för att undvika fult smet som trycks ut av glasskivan. Känns detta som ett ok sätt el bör man ex ha ngn form av gummibricka som tätning istället för skruvarna?

 

Minsta tjocklek på skiva där man även kan fästa en däckslucka för ventilation i, 3 mm för tunt? Jag ska inte gå på det el liknande och just nu sitter det bara kapellväv så jag antar det funkar bra med tunna skivor men osäker eftersom jag även vill ha en lucka.

 

Ngn större byggvarukjeda som ni vet säljer ex 2*1 m(för att kunna få en skiva för hela taket) grå plexi/akryl liknande skivor för att undvika högre pris genom att beställa genom mindre special firma?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolla med

stocksundet.se

De har kunskap och material

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...