Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jari_L

Vattenburen värme kamd 300

Rekommendera Poster

Hej alla! 

Har i nuläget en eberspächer luftvärmare för att värma båten kalla vår och höstkvällar. Vilket fungerar utmärkt.

Men det jag saknar är varmvatten efter någon dag i naturhamn efter att vv-beredaren är förbrukad på varmt vatten.

Nu har jag köpt mig en vattenburen värmare för att köra varmvatten med.

 

Så nu till frågan, hur lägger jag den i kylkretsen på motorn på bästa sätt?

Egentligen är det ju inte motorn jag vill värma utan helt enkel få varmvatten.

På bb motor har jag gångvärme och vv-beredare i serie på värmeuttaget. ( mellan vattenpump och termostathus) 

Kan jag koppla värmaren i samma krets tro? 

Eller tänker jag helt galet?

Hoppas någon förstår min röriga frågeställning!!😉

 

// Jari 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en särskild värmekrets. Mellan den och motorn bör det finns en värmeväxlare och gärna en per motor. Värmekretsen kan göra på på olika sätt. Enklast: Värmeväxlare - Värmare - VVB - konvektorer. Sen en "bypassledning", en ventil som kan öppnas så att värmen skickas tillbaka efter VVB så att man inte värmer hela båten när ma bara behöver varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vattenburen värme i några av våra båtar där maskinerna är VP AD41P. På motorns varmvattenuttag har jag monterat en Alde värmeväxlare https://www.alde.se/produkter/view/?page=1561 och därefter tillbaka till motorn. Från värmeväxlarens andra sida går slangar till en fördelare och sedan tillbaka till värmeväxlaren. I denna krets har jag monterat en Alde cirkulationspump https://www.alde.se/produkter/mobil/?page=1825 och ett expansionskärl https://www.alde.se/produkter/marin/?page=3142 och en Eberspächer D5W. Till ett  uttag i fördelaren har jag kopplat radiatorkretsen, till ett annat varmvattenberedaren, till ett tredje uttag gångvärmare och till ett fjärde uttag defroster. Samtliga uttag på fördelaren har avstängningsmöjlighet.

 

Cirkulationspumpen har jag kopplat till skiljereläet för att få cirkulation vid motorgång. När jag värmer med dieselvärmaren används ju värmarens cirkulationspump. Detta innebär att jag har tre möjliga värmekällor: motorn, värmaren samt elpatronen i varmvattenberedaren.

 

Radiatorer har jag monterat på ett antal ställen i båten. I och med att jag även har ett gångvärmeaggregat kan jag, om det behövs, trycka på med snabb luftvärme i boutrymmena. Gångvärmeaggregatet ser även till att hålla bra temperatur under kapellet.

 

Detta har fungerat till full belåtenhet i tio år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för att ni delar era idéer o förslag!😀

Jag kommer alltså behålla luftvärmaren för att värma båten, vattenvärmaren blir enbart för varmvatten. Blir alltså dubbla värmare i båten.

Men det bästa kanske är att sätta en värmeväxlare på värmeuttaget, så kretsen med beredare, värmare och defroster blir en egen. Plus en pump då såklart..

Förstod jag er rätt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jari_L:

Förstod jag er rätt då?

Svar ja. Plattvärmeväxlaren köper du HÄR, precis samma grej men mycket billigare än Alde.

Här är en ritning på ett enkelt men fungerande system. Shuntventilen behöver du inte men sätt dit den eller gör klart för att sätta dit den ifall du i framtiden vill ta ut värme till båten i övrigt. Bygger man ett vattenburet värmesystem i båt idag så sätter man fläktbatterier (eg avsedda för vattenkylning av datorer). Ifall du har behov av att göra något även nästa vinter...

 

Jag har nästan alla grejer men inte kopplat in det ännu. Cirk.pumpen ska styras med en differentialtermostat dvs pumpen går så länge motorn är varmare än VVB.

 

Värmesystem enkelt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju tydligt att det går att bygga hur fina system som helst!!👍

Jag kommer nog göra som ni säger, köra på värmeväxlare och ett eget system för vattenvärmaren. 

Värmeväxlare och expansionskärl har jag redan som blivit över från ett annat projekt. Blir ju pump o några kulventiler jag måste komplettera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-02 vid 18:22 skrev Jari_L:

Ja, det är ju tydligt att det går att bygga hur fina system som helst!!👍

Jag kommer nog göra som ni säger, köra på värmeväxlare och ett eget system för vattenvärmaren. 

Värmeväxlare och expansionskärl har jag redan som blivit över från ett annat projekt. Blir ju pump o några kulventiler jag måste komplettera med.

Nu när jag börjar forska lite i vattenburen värme inser jag att det går att bygga på många olika sätt.

Det som slog mig nu var att det expansionskärl jag har är för ett trycksatt system, alltså samma som på vilken bil som helst. Men finns tydligen för helt trycklöst system också..

Vilket är att föredra?

Detta är expansionskärl och värmeväxlare jag har liggandes som jag tänkt bygga med.

Resized_20180901_083120_9412.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jari_L:

Vilket är att föredra?

Det vanligaste är ju öppet. I bilen är det lite annorlunda, bygghöjden är ju begränsad. 

Jag ser inga fördelar med ett trycksatt system och satsar på ett konventionellt system med exp.tanken på dass så jag kan hålla koll på nivån.

Om nu ingen kan övertyga mig om det trycksatta systemets fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Om nu ingen kan övertyga mig om det trycksatta systemets fördelar.

 

Har renoverat/byggt ut ett sådant för några år sedan. Var ett jäsickens arbete att få tätt i skarvarna. Det läcker ju inte förrän vätskan är kokhet, innan dess är det ju tätt och fint...

Fördelar: Njae, jag hittade inga. Men det är jag det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, känner också att ett trycklöst system känns bättre. Plus att de kärlen är väl betydligt större i volym vad jag kan förstå, vilket inte är någon nackdel. Speciellt när kretsen blir såpass liten med bara vvb och defroster till att börja med. 

Blir till att införskaffa ett nytt expansionskärl tror jag.🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...