Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ArneRadar

Båtskrotningspremie

Rekommendera Poster

Tydligen har Havs- och Vattenmyndigheten avsatt en liten summa pengar för att täcka kostnader för båtskrotning under resten av året. Innebär att det kan bli kostnadsfritt att skrota en båt upp till 3 ton. Man tjänar alltså inte på att skrota, utan får täckning för kostnaden att skrota under vissa förutsättningar.

 

Intressant, men det återstår att se vad det har för effekt. Jag har väl lite känslan av att många av de båtar som direkt borde skrotas som man ser här och där i vassruggar och på en del båtklubbar har övergetts av sina ägare för länge sedan.

 

http://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180831/ny-batskrotningspremie/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka taskmörtar, jag har en båt att skrota men den väger 3300kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får väl skrota 10% själv först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev AndW:

du får väl skrota 10% själv först.

Såga av en bit av kölen med bågfil? ;)

Först måste jag åka och väga båt+kärra. Sen bara kärra. Sen rensa/väga.

Nä, båten äter inte bröd där hon står.

 

Annars är ju tanken bra att man ger bidrag till skrotning. Bättre för miljön än lådcyklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vilka taskmörtar, jag har en båt att skrota men den väger 3300kg.

 

Då är det ju värre för mig. Jag har en som väger 3 100 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om de går efter tabellvärde, eller om de faktiskt väger, och om delar av båten i så fall får saknas. En segelbåt, t ex, utgörs vanligtvis av 30-50 procent ren metall i kölen. Plockas den bort innan skrotning kommer en femtonnare troligen under gränsen, men skrotvärdet är minskat till en bråkdel.

Bilar som demonterare hämtar mot några hundringar, eller som lägst gratis, får ju inte sakna mer än småsaker, för annars debiteras man flera tusen eftersom de inte kan tjäna in på att sälja delar för att täcka omkostnaderna. Jag föreställer mig att samma princip gäller för båtskrot, att taxorna bara är aktuella för i allt väsentligt kompletta båtar.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Undrar om de går efter tabellvärde, eller om de faktiskt väger,

Jag ska kolla med företag som skrotar. En gissning är att Hafs&Slafsmyndigeten går på ett tabellvärde. Skrotnisse kan kanske skriva "Saknar köl"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Vilka taskmörtar, jag har en båt att skrota men den väger 3300kg.

Skruva loss kölen (om det är bly eller gjutjärn) och sälj den själv till en skrotfrma. Det är väl en av få delar på båten som faktiskt har ett värde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns nog andra delar, i alla fall på segelbåtar. Förra året promenerade jag till en båtskrot här på Hisingen och köpte två finfina tvåväxlade Andersen 28-vinschar för 400 kr/st (nya, iofs self-tailing då, kostar uppåt 7000 kr/st). Nån knappt synlig repa här och var, men gedigna pjäser med full funktionsduglighet - jag har demonterat, rengjort och fettat in. Jag tror nog att en hel del komponenter från skrotade segelbåtar kan få fortsätta sina liv på andra båtar. Vinschar, brytblock, skotsystem, master, andra riggdetaljer, luckor, andra däcksdetaljer som räcken och rör. På motorbåtar kanske motordelar kan ge en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Vinschar, brytblock, skotsystem, master, andra riggdetaljer, luckor, andra däcksdetaljer som räcken och rör.

Det mesta av det är redan borta. Men hur mycket mindre båten väger nu vet jag inte.

Inplastad järnköl går att plocka bort och sälja. Att bli av resten är inget problem. Men, det skulle vara skönt att slippa allt jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...