Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Var ska bränslepåfyllningen sitta?

Rekommendera Poster

Jag har försett min Flipper 575 med en fast bränsletank, den hade bara en lös dunk ifrån början. Det enda som återstår nu är att dra en slang för påfyllning av bensin och jag funderar lite på var man smidigast ska sätta tanklocket. Var fyller man lämpligast på bensin? Jag kommer primärt att fylla på ifrån medhavt 20-liters-dunk så för mig har det egentligen ingen större betydelse, men finns det någon placering som är mer eller mindre smidig när man t ex tankar i båtmack? Något annat man ska tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar ligga med SB sida mot macken. En fd båt hade sitt påfyllning på BB-sidan. Lite kul att vara lite "tvärtom". Men egentligen var det rätt, BB är ju den sida man ska ligga med mot kajen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra båten hade påfyllningen på babords sida. Mest beroende på att tanken satt där. (Det var en Albin 25). Nuvarande båt har dubbla tankar, men påfyllningen sitter på styrbords sida. 

Jag tyckte det var bekvämare att ha påfyllningen på bb sida. Mest beroende på att det är enklare att lägga till med bb-sida vid hemmamacken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl enklast att besvara på engelska: "port side". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag har försett min Flipper 575 med en fast bränsletank, den hade bara en lös dunk ifrån början. Det enda som återstår nu är att dra en slang för påfyllning av bensin och jag funderar lite på var man smidigast ska sätta tanklocket. Var fyller man lämpligast på bensin? 

 

Det beror väl på hur du får till bästa slanglösningen, var du placera däcksbeslager.

Blir det på den sidan det är svårast att lägga till med, så får du antingen dra slangen över båten eller lära dig lägga till med "fel sida".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev moggep:

 Mest beroende på att det är enklare att lägga till med bb-sida vid hemmamacken. 

Alla med små Volvodieslar vill lägga till med SB sidan.

Båt/motor är avgörande. 

Kanske i fören?

Min båtgranne hade vattenpåfyllningen i fören, jag var djupt avundsjuk.

(den där gången om året man fyller diesel kan stå ut med vilken sida som helst)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skulle sätta den på ena sidan i motorbrunnen, så är det bara att slabba på för dig, där bak vid motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att tanken är placerad under motorbrunnen som de är original? 

 

Isf hade jag satt påfyllningen på styrbords sida på däcket bakom sittbrunnen bredvid motorbrunnen. Jag föredrar den riktad uppåt så det är lättare att krångla med ev trattar och dylikt om man är själv. Jag hade sedan dragit avluftningen till motorbrunnen.

 

Det viktiga är att man dels kommer åt den bra, både med dunk och slang på mack(du kan så långt bak dra slangen över båten utan att få ner den i sittbrunnen om du ligger med fel sida mot bryggan). Sedan vill man också kunna skölja av spill enkelt både från påfyllning och avluftning.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har på styrbordssidan (Nimbus 2600) o det är bra för diesel tappen på Sjömarken ligger på dess babords sida. Så slipper man trängas med de som måste tanka bensin var gång de ska ut! 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Jag antar att tanken är placerad under motorbrunnen som de är original? 

 

Isf hade jag satt påfyllningen på styrbords sida på däcket bakom sittbrunnen bredvid motorbrunnen. Jag föredrar den riktad uppåt så det är lättare att krångla med ev trattar och dylikt om man är själv. Jag hade sedan dragit avluftningen till motorbrunnen.

 

Det viktiga är att man dels kommer åt den bra, både med dunk och slang på mack(du kan så långt bak dra slangen över båten utan att få ner den i sittbrunnen om du ligger med fel sida mot bryggan). Sedan vill man också kunna skölja av spill enkelt både från påfyllning och avluftning.

 

Avluftningen är redan färdig, den sitter i motorbrunnen på SB sida. Tanken sitter mycket riktigt under motorbrunnen och att ha mynningen riktad uppåt känns precis som du säger som det smidigaste. Så det är nog mest frågan om jag ska upp på BB eller SB sida. På BB har jag ju ett lock till en ankarbox att ta hänsyn till, å andra sidan kanske det är bättre utrymme att dra slang där.

 

Men om jag förstår övriga kommentarer ovan så finns det i varje fall ingen konsensus om att man alltid har påfyllningen på någon speciell sida eller på något speciellt sätt. Bra att veta så ingen efter monteringen tittar på min båt och säger att "så där kan man ju inte göra" 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Tänkte styrbord pga ankarboxen. Trist att spilla bensin på tamparna...

 

Plus att installationen kan bli bökigare beroende på hur det ser ut under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 575 är den på BB sida vid ankarboxen. Kanske sitter den där för att anslutningen till tanken även är på den sidan? Eller för att batterierna är på motsatt, SB sida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur motorbrunnen ser ut, men att ha avluftningen i motorbrunnen känns inte optimalt. I min värld bör avluftningen sitta på utsidan av skrovet, på motsatta sidan av påfyllningen, för att undvika att bensinångor tar sig in i båten.

Ang påfyllningen så är ett råd att sätta den där det är lätt att tanka från dunk när båten ligger vid förtöjningsplatsen.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Alla med små Volvodieslar vill lägga till med SB sidan.

Båt/motor är avgörande. 

Kanske i fören?

Min båtgranne hade vattenpåfyllningen i fören, jag var djupt avundsjuk.

(den där gången om året man fyller diesel kan stå ut med vilken sida som helst)

Jag har en liten volvodiesel, och har tanken på bb sida, men det är helt klart lättare att lägga till med sb sida pga propellerverkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bo_man:

På min 575 är den på BB sida vid ankarboxen. Kanske sitter den där för att anslutningen till tanken även är på den sidan? Eller för att batterierna är på motsatt, SB sida?

 

Jaha, har du batteriet på SB sida? Mitt sitter på BB precis framför ankarboxen. Har aldrig reflekterat över det, trodde det var standard. Antar att min båt av någon anledning är modifierad då. Undrar varför, har svårt att se någon fördel med att ha det på BB sida, blir ju bara längre kabeldragning..

 

Har i varje fall varit ute vid båten och kollat nu och insåg att det finns ju ett ställe där det uppenbarligen är tänkt att man ska ha påfyllningen (förmodligen där den sitter på de 575:or som hade fast tank i original), se bild. Är även det ställe som innebär absolut kortast slangdragning, mindre än en meter. Så där får det bli 🙂

DSC_0205.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Jaha, har du batteriet på SB sida? Mitt sitter på BB precis framför ankarboxen. Har aldrig reflekterat över det, trodde det var standard. Antar att min båt av någon anledning är modifierad då. Undrar varför, har svårt att se någon fördel med att ha det på BB sida, blir ju bara längre kabeldragning..

 

Har i varje fall varit ute vid båten och kollat nu och insåg att det finns ju ett ställe där det uppenbarligen är tänkt att man ska ha påfyllningen (förmodligen där den sitter på de 575:or som hade fast tank i original), se bild. Är även det ställe som innebär absolut kortast slangdragning, mindre än en meter. Så där får det bli 🙂

DSC_0205.JPG

Ser det sådär fint ut är det ju bara att köra på det:)

 

Edit: Batteriet på BB ger bättre viktfördelning när man kör båten ensam...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Ser det sådär fint ut är det ju bara att köra på det:)

 

Edit: Batteriet på BB ger bättre viktfördelning när man kör båten ensam...

 

Mmm, funderade på om det kunde vara det. Tyckte dock det kändes lite långsökt, så himla många kilo väger ju inte batteriet. Men jag låter det väl vara kvar nu när det ändå sitter där...

 

59 minuter sedan skrev bo_man:

Min sitter där. 

 

Misstänkte det. Känns ju som den självklara platsen nu när jag har hittat den 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara nämna att jag nu äntligen har fått denna bränslepåfyllning på plats. Slangen är ju lite tjockare än jag tänkt mig så det blir lite trångt med dynan, men det får funka. Själva påfyllningen passar bra där i varje fall 🙂

 

 

18-11-10_13-45-16s.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎31 vid 14:46 skrev bhemac:

BB är ju den sida man ska ligga med mot kajen.

För båtar med en fast axel och högergängad propeller menar du, eller?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

För båtar med en fast axel och högergängad propeller menar du, eller?

 

 

Jag tror hen syftar på det faktum att det var den sida man alltid la till med förr, när man hade en styråra på SB som man inte ville skada. Därav även det engelska "port", dvs den sida som ligger mot kajen.

 

I mitt fall finns det inga sjömackar i närheten utan jag fyller på med 20-liters-dunk, så vilken sida påfyllningen sitter på är mindre viktigt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag tror hen syftar på det faktum att det var den sida man alltid la till med förr

jaha, hen syftar på den "alltid" ... då förstår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag tror hen

Grrrrr.

---

SB är den "fina" sidan, den sidan skepparen bor på mm, den lägger man inte mot kaj. När amiralen kommer på besök så kommer han sjövägen och gick ombord på SB sida.

BB är ju "Port side".

Volvos små dieslar verkar oftast vara vänstergängade och då är ju SB sida som funkar bäst.

Bränslepåfyllningen borde sitta på "hamnsidan" så man slipper dra skitiga slangar över däck. Samma med septitömningen. Men så är det ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

30 minuter sedan skrev bhemac:

Volvos små dieslar verkar oftast vara vänstergängade och då är ju SB sida som funkar bäst.


Tilläggning med båt med fast axel är en konst, framförallt vid back då roderverkan är näst intill obefintlig. Om man kan köra framåt i lugnt väder mot kaj kommer propellerverkan göra det enklare att lägga till mot vänstersidan (babord) eftersom en vänstergängad propeller drar aktern åt vänster.

 

Vill du se hur det egentligen fungerar så ritar du upp en cirkel (=propeller), ritar in rotationsriktningen (vänster) och sedan låter "propellern" ta i marken (botten) på undersidan.

 

Om du undrar varför propellern drar åt ett visst håll har det med vattentrycket att göra. De undre bladen upplever ett högre tryck än de övre. Tips: Rita!

 

Ett dubbelmontage med motroterande propellrar tar bort allt detta strul :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev bhemac:

Grrrrr.

 

Vet inte säkert om grrr:et var för att jag använde ordet "hen"? Har också lite svårt för det, men faktum är att det är ganska bra att använda i lägen där man faktiskt inte vet kön på den man talar om. Man sparar ju några tecken jämfört med konstruktionen han/hon.

 

Märkligt hur man kan glida ifrån ämnet 👯‍♂️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Man sparar ju några tecken

Otroligt fattig ursäkt. Hur svårt är det att skriva han / hon, honom / henne osv?
Om du inte vet så får du slösa några tecken: "han/hon" ... osv ...
Skärp dig!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tilläggning med båt med fast axel är en konst, framförallt vid back då roderverkan är näst intill obefintlig.

Konst vet jag inte men det kräver både eftertanke och träning. Men en långkölad segelbåt är oändligt mycket svårare. När man backar har man en liten köl (=rodret) och ett jätteroder (=kölen).

Att lägga till med SB sidan med vänstergängad propeller är oftast ganska enkelt.

Man går in lite snett mot kajen, sen backar man stopp och då dras häcken in.

Att gå från kaj är också enkelt. Man går framåt med lite BB roder, propellern skjuter ut häcken från kajen. Oftast kan kan skjuta ut stäven från kajen för hand, även på ganska stora båtar men där har man ofta bogpropeller till hjälp.

Ett bra alternativ är att använda spring, i synnerhet när man inte har någon ordentlig prop-walk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Vet inte säkert om grrr:et var för att jag använde ordet "hen"?

Rätt gissat. Vi behöver inte skapa nya ord för att beskriva något där det redn finns bra och lättförståeliga uttryck.

Jag brukar anväda hen för att reta folk, typ "Ska hen ha en kopp kaffe".

Och fan ta den som kallar min båt "hen".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Baxlaget:

Otroligt fattig ursäkt. Hur svårt är det att skriva han / hon, honom / henne osv?
Om du inte vet så får du slösa några tecken: "han/hon" ... osv ...
Skärp dig!

 

Oj, var det någon öm tå här? Bättre en fattig ursäkt än ingen alls. Vad finns det för fördelar med att skriva han/hon eller honom/henne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Att lägga till med SB sidan med vänstergängad propeller är oftast ganska enkelt.

Man går in lite snett mot kajen, sen backar man stopp och då dras häcken in

Precis. Vid back byts allt enligt tidigate text. Man måste komma ihåg att rodret har intill noll verkan. Propellerverkan är allt. bhemac använder back för denna tilläggning på vänster sida kajen med höger sida mot kajen.

Dock ska sina generaler kunna kliva på ens skepp på höger sida (SB) ... ska de tvingas gå på kajen? :)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...