Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Andreasroman123

Fernissa eller olja?

Rekommendera Poster

Hej! Håller på och renoverar en aluminiumbåt med massa mahognydelar. Nu har jag en fråga. Jag har massa inredning samt några yttre detaljer i mohogny, jag har fram tills nu fernissat allt vilket jag kan hålla på med i flera år för blir aldrig riktigt nöjd, tycker det blir ojämnt. Och på några stället blänker det jättefint och på andra stället blänker det mindre. Är olja ett sämre alternativ? Eller vad säger träproffsen? Att olja allt skulle ju underlätta väldans mycket. Det skulle inte göra mig något om man är tvungen att pensla på nytt oftare heller... vad säger ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny, fernissa utan tvekan!

 

Olja det är ett påfund för dom som inte orkar fernissa tillräckligt många gånger.

 

😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvändiga detaljer på i mahogny på en alubåt..?

Är du säker på att det inte är teak..?

 

F ö instämmer jag - mahogny skall fernissas. Den fryser sönder lätt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utomhus: Mahogny=fernissa, teak=olja.

Inomhus: Mahogny=fernissa, teak=fernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag är okunnig och ställer en dum fråga men är inte fernissa en sorts olja fast den torkar snabbare?

Vet en man som har oljat alla teakdelar ute på båten, kanske 15 lager, och det ser precis ut som fernissat. Det handlar om relingslister och andra, mindre, detaljer. Självklart så är det inte detaljer som är avsedda att gå på då det, precis som med fernissa, blir blankt och halt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Norsk olja "ovatrol" men att jämföra den med fernissa vet jag inte om man kan.

Man kan aldrig få samma djup i en oljad yta som en som är lackad/ fernissad med någon av de traditionella båtlackerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pentax:

Man kan aldrig få samma djup i en oljad yta som en som är lackad/ fernissad

Jodå. Men det håller inte. Fernissa torkar bättre så att man kan lägga på flera lager.

Väldigt förenklat kan man kanske säga att fernissa är olja med tillsatt lösningsmedel så att det torkar snabbare och blir hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Förlåt om jag är okunnig och ställer en dum fråga men är inte fernissa en sorts olja fast den torkar snabbare?

Ett ingående svar...

Historiskt sett så stämmer det nästan. Att fernissa gjorde man när man strök många tunna lager kokt linolja som fick härda till en skyddande yta. 

 

Idag när man säger fernissa menar man vanligtvis en enkomponents klarlack med UV-skydd, det finns lite olika varianter på det som är olika blanka och olika hårda. För att få en bra, slät yta som håller utomhus behövs ganska många lager med mellanslipningar, sju brukar vara minimum för att få ett OK resultat. 

 

För att detta sedan skall hälla mattslipar man det och lägger på 1-2 nya lager varje år vilket bättrar på UV-skyddet och fyller igen småskador. Slarvar man med det, ja då får man skrapa av allt och börja om ifall man vill att det ska bli snyggt. 

 

Pratar vi sedan olika träslag kan man säga att alla träslag skall oljas ordentligt om de skall vara utomhus och oljan skall härda innan du kan fernissa - oljan minskar rörelserna i träet och fernissan håller bättre. Det gäller inte teak, som tvärt om skall avfettas med t ex t-röd innan lack och inte oljas eftersom det är så fett att det finns en risk att fernissan inte fäster annars. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Väldigt förenklat kan man kanske säga att fernissa är olja med tillsatt lösningsmedel så att det torkar snabbare och blir hårdare.

 

Ja nu är det väl inte lösningsmedel som är tillsatt för att snabba på torkningen, utan för att tunna ut produkten.

För att snabba på torkningen används sickativ, det vill säga olika former av metallsalter.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pentax:

 

Ja nu är det väl inte lösningsmedel som är tillsatt för att snabba på torkningen, utan för att tunna ut produkten.

För att snabba på torkningen används sickativ, det vill säga olika former av metallsalter.

 

😉

Jo jag har fått en föreläsning av en kille som jobbar med byggnadsvård....

Sikativ användes inte förr och det tog evigheter innan det torkade. Lösningsmedlet dunstar ganska fort och oljan kan göras mer trögflytande vilket på skyndar torkningen. Som jag fattade det.

Knuttimring verkar mer intressant! Likaså en ångsåg under renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Ett ingående svar...

Historiskt sett så stämmer det nästan. Att fernissa gjorde man när man strök många tunna lager kokt linolja som fick härda till en skyddande yta. 

 

Idag när man säger fernissa menar man vanligtvis en enkomponents klarlack med UV-skydd, det finns lite olika varianter på det som är olika blanka och olika hårda. För att få en bra, slät yta som håller utomhus behövs ganska många lager med mellanslipningar, sju brukar vara minimum för att få ett OK resultat. 

 

För att detta sedan skall hälla mattslipar man det och lägger på 1-2 nya lager varje år vilket bättrar på UV-skyddet och fyller igen småskador. Slarvar man med det, ja då får man skrapa av allt och börja om ifall man vill att det ska bli snyggt. 

 

Pratar vi sedan olika träslag kan man säga att alla träslag skall oljas ordentligt om de skall vara utomhus och oljan skall härda innan du kan fernissa - oljan minskar rörelserna i träet och fernissan håller bättre. Det gäller inte teak, som tvärt om skall avfettas med t ex t-röd innan lack och inte oljas eftersom det är så fett att det finns en risk att fernissan inte fäster annars. 

finns bara en sak att säga om det ....Så e det

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...