Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seglamera

Avmagnetisera beslag

Rekommendera Poster

Har tyckt att min autopilot ST 2000 uppför sig lite märkligt. Kollade då med en kompass och det här beslaget som sitter bredvid autopiloten är magnetiskt. Kan jag avmagnetisera det själv på något enkelt sätt eller måste jag köpa nytt. Det är en hållare till en Hansa-lina.

hållare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte om  det funkar i praktiken, men man skulle ju kunna placera ditt beslag i ett annat magnetfält som har motsatt polarisering än det som beslaget redan har... suck, risken är ju att det nya magnetfältet är starkare eller mer långvarigt och ditt beslag får en ny magnetism fast polariserad åt andra hållet.... Jag minns att jag för ungefär 50 år sedan gjorde experiment med sådana saker med hjälp av den där magiska lådan "Den Lille Elektikern".... inte ens då stämde teori med praktiska övningar.

 

Skruvmejslar som blivit magnetiska avmagnetiserar jag genom att slå på den med en hammare, eller dunka klingan i skruvstädet. Skruvar och små muttrar fastnar i alla fall inte mer, men jag har ju inte kollat med en kompass efteråt. kanske funkar det med att drämma till ditt beslag med en handslägga...?

 

Annars får du väl göra en omplacering, och placera kastlinan någon annanstans, eller förvara hansalinan utan hålaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företag som använder induktionsvärmare har avmagnetiserings utrustning (används för att montera tex stora lager). Tar några sekunder att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev LuminaL:

Företag som använder induktionsvärmare har avmagnetiserings utrustning (används för att montera tex stora lager). Tar några sekunder att göra.

Undrar om det skulle funka att lägga den på induktionhällen i köket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade avmagnetiseringsbord för magnetband till mätbandspelare och video förut.

Någon firma som jobbar med sånt kanske kan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Seglamera:

Tack för tipsen, Jag ska kolla upp vilket som fungerar.

 

Ett är då säkert. Nåt magnetiskt intill kompassen till Autopiloten, kan få intresanta konsekveser. Jag har råkat ut för det två gånger å två olika båtar:

När jag kom på vad det var, såg jag till att föremålet i fråga - första gången en högtalare och andra gången en stor verktygslåda full med verktyg - kom bort från kompassen, så att det inte påverkade den längre.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan ta bort magnetismen, allså det som gör att magnetiska material som filspån mm. dras till den. Däremot kan du inte göra materialet omagnetiskt i bemärkesen att magnet fastnar i den..

Så att helt få bort det som påverkar magnetfält går inte.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur det kommer sig att den blivit magnetiserad? Kommer den att bli magnetisk igen? Gör ett fäste i plast, det lär inte bli magnetiskt förrän möjligen på domedagen.

 

Anekdot:

Förr när fartygen nitades så slog man in en del magnetism. Utrustningskajen låg sen vinkelrätt mot stapelbädden och eftersom järnföremål med tiden magnetiseras av jordmagnetismen så minska skovets magnetism när  det låg vid utrustningskajen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, intressant ämne. Jag ska prova att placera fästet för Hansa-linan betydligt längre bort från autopiloten. FluxGatekompassen verkar mycket känslig. 

Jag har hört att när man vinterförvarar båtar med järnköl och byter riktning 180 grader varje vinter så ska det ta bort magnetismen i järnköl och kanske också i motorn. Det bör ju stämma med tanke på bhemacs anekdot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en fin anläggning för detta i Kaliningrad: https://oplatsen.wordpress.com/2011/05/15/avmagnitisering/

 

Jag tror Bhemacs anekdot är missförstådd? Jag tror det var så att nitarna som slogs i på stapelbädden i viss mån skulle kompenseras av nitarna på utrustningskajen. Alltså att magnetismen i nitarna "sparas" i monteringsögonblicket.

 

Men sen borde det väl varit 180 grader och inte vinkelrätt.

 

Jag vet inget om det bhemac pratar om, bara rent fysikaliska kommentarer från min sida. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Seglamera:

Tack, intressant ämne. Jag ska prova att placera fästet för Hansa-linan betydligt längre bort från autopiloten. FluxGatekompassen verkar mycket känslig. 

 

 

Det är väl inga starka magnetfält det handlar om.

Första gången jag råkade ut för problem var me den Autohelm 2000 med lös styrenhet i vilken fluxtgatekompassen satt. Styrenheten satt på skottet till ruffen i sittbrunnen. Höll på att bygga om invändigt och hängde en högtalare precis på insidanstyrenheten. Efter ett besök på en badholme dörjde jag på vägen hem. Frugan satt alldeles vid autopilotens styrenhet. Vi skulle gå ien vid bågeoch jag bad frugan trycka på -10 med jämna mellanrum. Precis när vi var mitt för en ö bad jag henne trycka -10 igen. Båten girade helt oväntat 90 grader. Rätade upp båten och la den på tänkt kurs - rakt nordlig. Tryckte -10 och samma gir upprepades. En reparatör påstod att jordens magnetfält var svagast i den riktningen och det var därför högtalaren slog ut jordens magnetfält.

Två båtar senare hade jag en större autopilot med lös flukgatekompass. Den placerade jag under durken intill masten. Båten hade jag köpt i Kåge - norr om Skellefteå - eftersomjag hade en seglats på ca 1000 distansminuter framför mig hade jag med mig en verktygslåda sprängfylld med vektyg. Denna fanns ett bra ställe att förvara. Kilad bakom ett ben tillbordet i salongen. Det var nästan rakt över fluktgatekompassen. Precis samma sak hände att båten helt plötslig ändrade kurs 90 grader vid en mindre kursändring. Men då fattade jag ganska snabbt vad det var som orsakade detta. Vektygslådan fick en annan plasering, såvar problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

ag tror Bhemacs anekdot är missförstådd? Jag tror det var så att nitarna som slogs i på stapelbädden i viss mån skulle kompenseras av nitarna på utrustningskajen. Alltså att magnetismen i nitarna "sparas" i monteringsögonblicket.

 

Men sen borde det väl varit 180 grader och inte vinkelrätt.

Nix. Det nitas inget vid utrustningskajen, däremot låg båtarna väldigt länge där.

90° är det, kolla hur det ser ut på gamla varv där man nitade.

 

1 timme sedan skrev Thallatha:

Finns det inet sen sån anläggning i Lysekil!?

Det finns/fanns flera sådana militära anläggningar runt kusten. Många långa kablar på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men jag förstår fortfarande inte varför 90 grader skulle vara bra?

 

(hoppas TS känner att han/hon fått svar, så vi kan vika av från ämnet....)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev AndW:

ag tror Bhemacs anekdot är missförstådd? Jag tror det var så att nitarna som slogs i på stapelbädden i viss mån skulle kompenseras av nitarna på utrustningskajen. Alltså att magnetismen i nitarna "sparas" i monteringsögonblicket.

 

Men sen borde det väl varit 180 grader och inte vinkelrätt.

Nix. Det nitas inget vid utrustningskajen, däremot låg båtarna väldigt länge där.

90° är det, kolla hur det ser ut på gamla varv där man nitade.


Om båten ligger 90 grader från stapelbädden så kan det ju vara av praktiska skäl.

Förr låg väl stapelbäddarna vinkelrät mot stranden. Skulle man bygga en kaj var det väl praktiskt att bygga den längs med stranden , dvs 90 grader mot stapelbädden. Det behöver ju inte va krångligare än så.

Bara en tanke från en totalt ovetande. 🤢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev AndW:

Men jag förstår fortfarande inte varför 90 grader skulle vara bra?

Jag har en svag aning men skulle nog behöva läsa på mer om magnetism.

Tsv accepterar jag faktum.

Intressant ämne annars, magnetism.

 

1 timme sedan skrev Thallatha:

 

Finns det inet sen sån anläggning i Lysekil!?

Helt riktigt!

"I Södra hamnen i Lysekil finns det sedan många år en station för avmagnetisering. Ett fartyg får långsamt passera genom det magnetiska växelfältet för att få bort den permanenta magnetiseringen i skrovet."

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att avmagnetisera något måste man få det som skapar magnetism i metallen att komma i oordning.

Detta kan man åstadkomma genom

- upphettning till ca. 800°C,

- växlande avtagande magnetfält,

- avtagande ström med växlande riktning eller

- slå skiten ur grejen.

 

Det verkar ju enklast att pröva att slå grejen mot något hårt och stumt.

 

Vi har en likadan hållare bredvid vår autopilot, måste kolla om den påverkar en kompass. 

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man kan avmagnetisera så är ju frågan om den kommer tillbaka eller snarare när den kommer tillbaka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetism kommer inte bara tillbaks in i materialet hur som helst.

 

Det krävs att materialet utsätts för ett magnetfält i konstant riktning under en tid och det är ju inte så troligt att en hållare för en kastlina magnetiseras av jordens magnetfält eftersom båten inte ligger i samma riktning tillräckligt länge.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Magnetism kommer inte bara tillbaks in i materialet hur som helst.

 

Frågan är ju då hur den kom den in första gången och om det kan ske igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsningar blir ofta lite magnetiska.

 

tillägg: jag tänkte på punktsvetsar. De bygger ju på ström. Men det gäller nog inte alla typer av svetsningar, värme avmagnetiserar ju snarare.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Frågan är ju då hur den kom den in första gången och om det kan ske igen.

Ett fåtal material kan bli magnetiska. Dessa har inbyggda små magneter (sk. domäner) som ligger huller om buller i materialet och materialet uppvisar då inga magnetiska egenskaper.

 

Genom att ursätta materialet för ett magnetfält kan man ställa alla domäner i samma riktning och då blir materialet magnetiskt.

 

Jo vist kan ett material bli magnetiskt igen, men det måste magnetiseras på nytt. Det händer inte av sig själv.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom direkt att tänka på min rullbandare,jag använder en VMP Emag till den och en sådan bör man ju hitta billigt idag.Min är nog 40år men funkar klockrent.Lite klen kanske men det bör ju funka.

emag_mk_ii_tape_head_de_magnetizer_1958571.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...