Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Toalukt nyinstallation,tank toa + slangar

Rekommendera Poster

2018-09-01 vid 15:19 skrev Volvo_Penta:

Jag vill påstå att denna slang är troligen den enda som fungerar som luktfri sanitetsslang.

 

https://lundgrenssverige.se/slangar--vattenslang--sanitetslang-marin

Den typen har vi använt tidigare med gott  resultat luktmässigt sett.  Tar nog den då SeaSea lovat den som ersättning. Man har fått in flera klagomål. Dock kommer mina luktsangar från Dometic och och har ingen blå insida och av den typ som måste dras till slngklämmornas bristningsgräns. Tyder på att Dometic distribuerar både äpplen och päron varav en sort luktar. Inte lätt som konsument med alla sorter som ser likaqdana ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med toalett ombord är mig ett kärt ämnet.

Jag tror mig ha rätt bra kontroll på hur det egentligen skall fungera, i teorin, men hur det istället fungerar i praktiken.

Jag köpte nuvarande båt 2015 om sensommaren, bytte till elektrisk toalett, men redan innan luktade det, inte avföring eller den än värre karaktäristiska septiktanklukten, utan saneringsmedel, vilket förre ägaren överdoserat med, lika illa det.

 

Nu har jag bra ventilation på toan med ett öppningsbart "fönster" heter väl mer korrekt på de nautiska språket "ventil".

Nåväl jag har nagelfarit hela vägen från spolvattnets intag till septiktankens däckstömning, inte funnit några större oegentligheter, mer än att det är "uppförsbacke" en bit i slangen från toastolen till tanken, detta skall åtgärdas i vinter, då ett nytt hål i skottet (=väggen) mellan toaletten och utrymmet bakom denna skall tas upp. Vidare skall toatankens avluftning ses över eller helst bytas ut, då en viss obstruktion finns i denna. Dessa båda saker kan bidra till att det luktar illa.

 

Men jag upptäckte mest av en slum häromdagen då jag kom ned i båten att det luktade septiktank direkt ur toalettstolen, det finns ju inget vattenlås, trots att slangen delvis är feldragen (det samlas en skvätt närmast utloppet) tränger en lukt upp ändå.

Sedan har jag även kommit på, vilket andra också gjort, att spolvattnet, som tas utifrån, alltså Kattegatt eller Skageracks salta och alg- samt planktonrika vatten ingalunda luktar parfym om det får stå i toalettstolen i någon vecka eller så.... Lösningen var väl då om man inte vill segla i Runn eller annat innanhav, att spola med färskvatten, eller tvätta ur porslinet med färskvatten och miljövänlig såpa någon gång emellanåt.

 

I vinter kanske jag byter till en 100 liters septiktank, anledningen kan ni läsa i tråden, eller trådarna om hur dåligt många av Bohuskustens sugtömningsstationer är. Då ses hela installationen över och jag ser till att avluftningen funkar så att man får skithuslukten på utsidan. Sedan tror jag att den gamla tanken har en massa beläggningar i sig, urinsten etc. som kan samla lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det här med toalett ombord är mig ett kärt ämnet.

Jag tror mig ha rätt bra kontroll på hur det egentligen skall fungera, i teorin, men hur det istället fungerar i praktiken.

Jag köpte nuvarande båt 2015 om sensommaren, bytte till elektrisk toalett, men redan innan luktade det, inte avföring eller den än värre karaktäristiska septiktanklukten, utan saneringsmedel, vilket förre ägaren överdoserat med, lika illa det.

 

Nu har jag bra ventilation på toan med ett öppningsbart "fönster" heter väl mer korrekt på de nautiska språket "ventil".

Nåväl jag har nagelfarit hela vägen från spolvattnets intag till septiktankens däckstömning, inte funnit några större oegentligheter, mer än att det är "uppförsbacke" en bit i slangen från toastolen till tanken, detta skall åtgärdas i vinter, då ett nytt hål i skottet (=väggen) mellan toaletten och utrymmet bakom denna skall tas upp. Vidare skall toatankens avluftning ses över eller helst bytas ut, då en viss obstruktion finns i denna. Dessa båda saker kan bidra till att det luktar illa.

 

Men jag upptäckte mest av en slum häromdagen då jag kom ned i båten att det luktade septiktank direkt ur toalettstolen, det finns ju inget vattenlås, trots att slangen delvis är feldragen (det samlas en skvätt närmast utloppet) tränger en lukt upp ändå.

Sedan har jag även kommit på, vilket andra också gjort, att spolvattnet, som tas utifrån, alltså Kattegatt eller Skageracks salta och alg- samt planktonrika vatten ingalunda luktar parfym om det får stå i toalettstolen i någon vecka eller så.... Lösningen var väl då om man inte vill segla i Runn eller annat innanhav, att spola med färskvatten, eller tvätta ur porslinet med färskvatten och miljövänlig såpa någon gång emellanåt.

 

I vinter kanske jag byter till en 100 liters septiktank, anledningen kan ni läsa i tråden, eller trådarna om hur dåligt många av Bohuskustens sugtömningsstationer är. Då ses hela installationen över och jag ser till att avluftningen funkar så att man får skithuslukten på utsidan. Sedan tror jag att den gamla tanken har en massa beläggningar i sig, urinsten etc. som kan samla lukt.

 

Du pratar mycket skit! 😉😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ofta en kraftigare dålig lukt när jag spolar efter att ha legat still en arbetsvecka tex. 

Spolvattnet tas in i botten (naturligtvis) och går sen i en sväng upp under ena kojen, där det sitter ett filter, och sedan vidare akterut till toan. Sjövattnet som står i slangen luktar förmodligen illa för att det stått stilla i slangen och för att det kommit upp en bit och inte hållits tillräckligt kylt. 

Detta är i Stockholmstrakten så inte bara på västkusten gäller att vattnet luktar illa efter ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ny på forumet.

 

I nästan 10 år jag jagat källan / källorna

till odörerna i min Cumulus.

 

Avloppspumpen satt från början under britsen i förpiken, med en ca 3 meter lång slang i en vid båge.

 

Nåväl pumpen slängdes ut.

- RF- tanken modifierades och provtrycktes.

- En elektrisk kvarn/pump monterades på ett annat ställe.

- Verkligen korta slangar nu, med genomtänkta lösningar på placering.

- Toan byttes mot ny.

- Fixade y-rör och däcksgenomföring flr tömning i hamn.

- Tillverkade mässingringar, som jag satte in i plaststosen ut från toan, så att det skulle gå att dra klämmorna hårt.

- Handfatets avlopp var kopplat till spolvattnet till toan från början, fick senare egen bortsgenomföring med ventil.

- Ny ventil på grova slangen mellan toa och tank.

- Tankanslutning från toan till övre kant i tanken.

- Ny luftanslutning av RF med packning till tanken.

- Ny provtryckning av tanken.

- Olika procedurer för spolning provades.

 

Efter varje åtärd enligt ovan, så jublade jag. Luktfritt.

I några dagar. Så var jag på ruta ett igen!

 

Skulle jag börja gå igenom allt än en gång? Allt hade blivit bytt, utom tanken, som byggts om och provtryckts minst tvp gånger.

 

Och, då var det dags. Tänkte börja med kvarnen / pumpen, ändå dags att byta impeller.

Började lossa en ev två klammer på inkommande slang.

Oj vad lätt den gick!

Lika med klamma nummer två.

 

Drog åt för två månader sen.

Bara en svag, mycket svag doft, kan anas sen dess!

 

Vet bestämt att jag strök på Permatex innan jag satte på slangen och drog klammorna hårt.

Hade även satt in mässingring, som jag skrev ovan.

 

Men minns också att anslutningen hade steg för att passa olika slangar. Och de satt nära varandra.

Förmodligen har slangen med tiden kalvat / glidit ut lite, och då blev klamman för stor.

 

Ingen vätska har droppat ut...

 

Tog nära tio år innan jag nu tror mig hittat det slutliga felet.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan har jag även kommit på, vilket andra också gjort, att spolvattnet, som tas utifrån, alltså Kattegatt eller Skageracks salta och alg- samt planktonrika vatten ingalunda luktar parfym om det får stå i toalettstolen i någon vecka eller så

Så är det nog. Hade min båt i Långedrag ett tag och var nere en gång per vecka. Det luktade alltid illa på muggen. Men när jag slog i någon liter vatten i toaletten innan jag lämnade och visst var det bättre lukt när jag kom tillbaka. Väl hemma på Vänern så luktade mycket bättre. Skulle jag ha båten i saltvatten så skulle jag sätta in en en extra tank för spolvatten. Vi pratar om 3-4liter/dygn för 3 pers.

--

100 liter tank är nog bra men jag kommer osökt att tänka på en kompis som körde hem en styckad gris i skuffen. Han enda tanke var: Måtte jag inte krocka! Samma gäller nog med  100 liter skit ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag får se hur jag gör, har en del mindre projekt ändå. Ankarspel, belysning i skåp, olika träjobb, AIS, ankarspelskamera, ankarspelsrökneverk, slipa och lacka om durkar, byta några mjukfogar, fixa en del lösa kablar, motorstyrd trevägskran för att skifta mellan vattentankarna.... Men klart en större septiktank med korrekt installation hade ju varit bra, och om den installerar ordentligt skall den inte läcka, och krocka med nån tanker som kommer från sb på Brofjorden har jag inte planerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-15 vid 09:25 skrev Peter_K:

Jäkla konstigt... jag har en vanlig manuell toa, rostfri tank och högt placerad tank - och ändå funkar det problemfritt

😳

Samma för mig.

 

Förra båten var installationen ca 25 år, orginalslangarna kvar när jag sålde den. Nu har den blivit sju år äldre o nuvarande ägare har mig veterligt inte heller bytt slangarna.

 

Nuvarande båt är rätt ny och inga toadoftproblem. Däremot känner jag igen problemen med sjövatten som fått stå några dagar och då luktar illa. Men det kan ingen toaslang i världen råda bot på. En skvätt färskvatten i stolen innan båten lämnas så slipper vi det problemet. Det behövs inte permanent färskvattenspolning med egen vattentank, sjövattnet blir inte surt så det luktar illa mellan normalbesöken på toan.

 

I somras när vi varit borta från båten några dagar så luktade det f-n på toan.Drog mig till minnes att jag sett en liten firre passera i tilloppsslangen för spolvatten (har bara filtersil till elpumpen). Den rackaren hade fastnat i toastolens inre o det var ingen angenäm erfarenhet... Eventuellt blir det en egen filtersil till toainloppet så det går att plocka ut firrar mm innan de kommer in i toastolens inre (hålen ut för spolvatten är rätt små).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:
2018-09-15 vid 09:25 skrev Peter_K:

Jäkla konstigt... jag har en vanlig manuell toa, rostfri tank och högt placerad tank - och ändå funkar det problemfritt

😳

Samma för mig.

Och för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh jo då.. Nog fungerar det som det ska.

Inga otrevliga dofter här... men det tog nästan 10 år att bli av med odörerna.

 

Luktar det, så läcker det någonstans.

Har provat olika slangar... Endast den som legat i båten, många, många år läckte lite gaser.

Men absolut inga av de nya.

 

Flera läckor har åtgärdats genom åren.

I mitt fall var det ändå några slangklämmor som var för dåligt dragna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vänta bara. Prata med killarna på varven!

 

Fixar killarna på varven så att det börjar lukta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Fixar killarna på varven så att det börjar lukta?

Om du vill, bara att slanta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vänta bara. Prata med killarna på varven!

Här man väntat i 38 år är det väl rätt okej om den rostfria tanken börjar läcka.

Riggen är bytt, vet inte riktigt varför.

Seglen är bytta.

Motorn är bytt.

Dags att byta bajstank...

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-12 vid 11:46 skrev nsehlin:

Jag bytta till denna slang i våras, har funkat fint över sommaren i alla fall. Om jag förstått rätt så kommer den från Dometic. Jag köpte här https://www.marinaman.se/pentry-vvs/toalett/tillbehor-toaletter/septislang-maxflex-38mm . Har inte haft problem med att behöva dra klämmor superhårt för att få det tätt.

Det är den slangen jag har i den luktande toan. Jag fick också svar från Dometic på frågan om SeaSea säljer Dometic och det gör dom. Så välkommen i odörklubben. SeaSea erkänner också att den luktar och jag får gummislangen med stålspiral i. Den vet jag är bra men styv. Kan bli svårt i krökarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-12 vid 13:14 skrev nsehlin:

En googling gav lite tydligare bevis för att Seaseas slang är Dometic, alltså samma som hos Marinaman. Seasea marknadsför den som "Maxflex". Googlar man på Dometic Maxflex hittar man https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/hygien-och-sanitet/sanitet/tillbehör/dometic-maxflex-38-_-64055

 

Leta fram kvittot och byt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-26 vid 20:17 skrev Hybro:

Oh jo då.. Nog fungerar det som det ska.

Inga otrevliga dofter här... men det tog nästan 10 år att bli av med odörerna.

 

Luktar det, så läcker det någonstans.

Har provat olika slangar... Endast den som legat i båten, många, många år läckte lite gaser.

Men absolut inga av de nya.

 

Flera läckor har åtgärdats genom åren.

I mitt fall var det ändå några slangklämmor som var för dåligt dragna.

 

Det läcker inte ut någonstans. Testade att pumpa i övertryck efter att ha stängt avluftningen. Kollade efter ett par dygn och trycket var kvar.Ingen vätska vid nån anslutning enl. indikeringspapper.

Så det måste vara slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 07:57 skrev jonas2307:

Det ser ju ut som samma Dometic slang som jag köpte från Seasea, och fick byta efter ett tag pga lukt.

Jag köpte som sagt min från Kuntze, den är grå med blå insida. Innersta skiktet i den är butyl, vad jag har läst mig till så är det butyl man vill ha i slangen om den ska vara tät.

 

Använder alltid tätmassa av något slag också, inte för att limma fast slangen utan för att fylla upp eventuella kryphål under slangklämman. Har använt vanlig sika senast, den fastnar inte om/när man ska ta isär grejerna igen.

Lite förtydligande Hittade du en Dometicslang med blå insida ellervar det en helt annan slang? Vad heter den och är den lättböjd? Befarar Problem med gummislangen med stålspiral som verkar vara den enda luktfria.

 

Det här är det svåraste problemet jag haft nånsin i mina båtar och jag börjar tröttna. Hur ska man göra när säljarna inte vet vad de rekommenderar. Visst, byta leverantör och sluta kolla priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev forgus31:

Det här är det svåraste problemet jag haft nånsin i mina båtar och jag börjar tröttna. Hur ska man göra när säljarna inte vet vad de rekommenderar. Visst, byta leverantör och sluta kolla priser.

 

Om Du hittar någon odörfri sanitetsslang förutom Lundgrens får Du gärna meddela oss andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Om Du hittar någon odörfri sanitetsslang förutom Lundgrens får Du gärna meddela oss andra.

Den slang jag har haft tidigare var nog Lundgrens. Stel men luktfri.SeaSea ska ersätta  mig ned den sorten.Bra SeSea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev forgus31:

Den slang jag har haft tidigare var nog Lundgrens. Stel men luktfri.SeaSea ska ersätta  mig ned den sorten.Bra SeSea.

 

Jo, den är lite stel och bökig att jobba med. Men hellre det än skitlukten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag har minst fyra olika slangar.

Åtminstone tre är köpta på Hjermans.

 

Sniffar på slangarna. Ingen luktar.

 

Faktum är att skutan fortfarande är luktfri, sedan sista årgärden.

 

Jag är benägen att tro att om det läcker gas någonstans, så läcker det inte alls om det kommer lite vätska på insidan av läckan.

 

I mitt fall, så som jag skrev tidigare, så har det hela tiden handlat om en läckand slangstos  - slang. Kanske slangen har något för stor innerdiameter. Vilket gjort att slangens något mjuka vägg, kasat och möjliggjort gasläcka, då ingen vätska funnits på insidan.

 

Pumpen liknar denna. Och det är vid stosen till höger det läckt gaser.

 

20180928_221730.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Forgus31 och andra:

 

Jag köpte min slang, som verkar fungera som tänkt, på Kuntze.

Kuntze.se

 

Det är denna: https://www.kuntze.se/produkt/sanitetsslang/

 

Har inte hittat den på någon av båtbutikerna.

Minns inte vad den kostade, men den var inte så mycket dyrare än i båtbutiken.

Tänkte att det inte spelade så stor roll, bara jag slapp göra om det skitjobbet en gång till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎28 vid 22:04 skrev Hybro:

I mitt fall, så som jag skrev tidigare, så har det hela tiden handlat om en läckand slangstos  - slang. Kanske slangen har något för stor innerdiameter. Vilket gjort att slangens något mjuka vägg, kasat och möjliggjort gasläcka, då ingen vätska funnits på insidan.

 

Pumpen liknar denna. Och det är vid stosen till höger det läckt gaser.

 

20180928_221730.jpg

Jag hade problem med liknande pump också, det luktade i utrymmet den satt.

Det kan ha kommit från slangarna, innan jag bytte dessa, men jag tror också på slanganslutningen.

Satte på Sikaflex på stosen innan jag monterade slangen, det limmar inte men det blir tätt.

Fungerar väldigt bra även på slangar för sjö- och färskvatten som varit svåra att få helt täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en mebranpump är att den kan monteras högre så att inget skitvatten kan bli stående.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna vår har jag haft ur toatanken, dragit upp ett rf-rör istället för att det ska bli svartvatten stående i slang, i höjd med tankens innehåll. 

Provtryckt. 

Hel ny Makerator, som tål att torrköras, tills den själv stänger av. 

Gått över alla slangklammor

o s v. 

 

Men det luktade fortfarande! 

 

Ibland mer, ibland mindre. 

 

 

- Tänkte som så här, vad kan ses som avvikande i just mitt system? 

 

Har en kulventil mellan toastolen och Inloppet i toatanken ovankant. 

Brukar stänga den, så att inte svartvatten kan strömma bakåt och överfyllda stolen vid krägning. 

När kulventil en är stängd, så kan inte jäsgaser ta sig vidare till den ventilerade tanken, utan bubblar upp ur stolen! 

 

Nu labbar jag med att ha ventilen öppen, förutom då jag seglar o kränger mycket. 

 

O tänk... Nu luktar inte! 

 

Hoppas på att jag äntligen hittat anledningen. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-12 vid 11:46 skrev nsehlin:

Jag bytta till denna slang i våras, har funkat fint över sommaren i alla fall. Om jag förstått rätt så kommer den från Dometic. Jag köpte här https://www.marinaman.se/pentry-vvs/toalett/tillbehor-toaletter/septislang-maxflex-38mm . Har inte haft problem med att behöva dra klämmor superhårt för att få det tätt.

Jag har samma Maxflex slangar i vår båt anslutna till en Sealand septitank. installerat 2014. Tanken ligger i förpiken och det är fortfarande helt tätt och luktfritt efter 7 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...